jah ik heb die tesla op discovery gezien en daar werd gezecht dat er 2.5 ampere liep bij 10 kv wat dus neerkomt op 25 Kva wat volgens mij niet helemaal klopt. Maarjah, weet iemand nog een goede manier om aan mot's en mot caps te komen ? Bij de kringloop hier hebben ze telkens geen magenetrons meer.
binnenkort ook ff opzoek naar een nieuwe spoel draad voor mijn sstc.
de secondaire word waarschijnlijk 40 cm bij 18 cm en er komen iets van 800 windingen op of iets meer als ik dunner draad neem.
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Vooral bij sstc's wil je een lage fres. zodat je lekker dikke igbt's kan gebruiken die nogal traag zijn.
800 wikkelingen is al weining voor een sgtc, een sstc wil meer. denk aan 1600 wikkelingen . 80 bij 18 secondaire etc.....
Die grote drsstc's hebben geregeld 3000 wikkelingen binnen de 1:5 ratio. De draad dikte an de secondaire is niet zo belangrijk. De piek stroom is wel groot maar gemiddeld is het erg weinig en de spoel kan goed koelen omdat het enkellaags is...
High-Voltage
Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...
Op 12 februari 2005 00:10:31 schreef fry:
High voltage: Mijn tesla maakt langere ontladingen als de tesla op die foto. Het ziet er wel naar uit dat die tesla langer kan als wat die doet ...
Hoe bedoel je met "langere ontladingen" ?
Grote vonken? Zal er ook heel aan liggen waar hij op kan inslaan hé?
@fry
jah maar de sstc wie ik ga bouwen moet niet al te groot worden opzich ik zat te denken aan een frequentie rond de 150 khz ofzo.
ik ga dit schema gebruiken http://www.scopeboy.com/tesla/dwsstc/wk2.html de driver heb ik al zo goed als af print is al gemaakt enzo en ik heb hem laatst ook met mijn functie generator en flyback getest.
ik heb hem nu ff berekend in java tc alleen de H/D aspect ratio is niet helemaal goed.
blijkt wel dat zijn frequentie lekker laag is
89.48 Khz.
maarjah ik moet denk ik toch naar een andere buis gaan zoeken want hiermee heb ik een verkeerde H/D aspect ratio.
Secondary Outputs:
89.48 [kHz] = Secondary Resonant Frequency
90 [deg°] = Angle of Secondary
40 [cm] = Length of Winding
50 = Turns Per cm
0 [cm] = Space Between Turns (edge to edge)
16 [awg] = Recommended Wire Size
1130.97 [meters] = Length of Wire
2.22 = H/D Aspect Ratio
620.81 [ohms] = DC Resistance
162213 [ohms] = Reactance at Resonance
167574 [ohms] = Forward Transfer Impedance
0.316 [kg] = Weight of Wire
288.522 [mH] = Les-Effective Series Inductance
321.698 [mH] = Lee-Equivalent Energy Inductance
268.066 [mH] = Ldc-Low Frequency Inductance
10.965 [pF] = Ces-Effective Shunt Capacitance
11.456 [pF] = Cee-Equivalent Energy Capacitance
18.185 [pF] = Cdc-Low Frequency Capacitance
0.221 [mm] = Skin Depth
6.07 [pF] = Topload Effective Capacitance
High-Voltage
Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...
* High-Voltage heeft zich eens ingewerkt in de tesla coils...
Er zit toch een hele hoop theorie achter alsk dat zo bekijk. Waar hebben jullie dat allemaal geleerd? Ik dacht dat het simpel was om even een TC te maken. Blijkt dus van niet, al die berekeningen enz... 
Voor de Tesla liefhebber, op MP staat een regelbare 0 tot 42kV voeding te koop.
http://www.marktplaats.nl/markt/telecommunicatie/zendapparatuur/66603.…
Evil Aedolon
ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."
High-Voltage
Welke spanningen staan er eigenlijk op die cirkel (ben de naam kwijt) boven op jullie coils?
Want gelijk ik het zie ga je een hoogspanning (van een trafo) 4KV ofzo nog eens verhogen met die wikkelingen rond de buis waar die cirkel opstaat...
Kunnen dat 100den KV's zijn?
:p
is een leuke voeding jah eens zien wat hij er voor vraagt 
@high voltage.
die circkel boven op(kan ook een andere vorm zijn) heet een toroid (tenminste in het geval dat het een circkel is) er staat daar inderdaad een heel hoge spanning op. deze spanning kan tot in de megavolt oplopen (1000000 volt)
voor de verdere werking van een tesla coil zou ik als ik jouw was eens op deze site kijken
http://home.wtal.de/herbs_teslapage/theory.html
Ben net op de offerte van Rell ingegaan en heb 50 stuks
942C20P15K caps van CD gekocht.
Heb deze niet allemaal nodig dus wanneer iemand ze nodig heeft laat het ff weten.
Op 13 februari 2005 16:57:40 schreef Jorrit:
@high voltage.
die circkel boven op(kan ook een andere vorm zijn) heet een toroird
zoeits heet geen toroird maar een torOID of topload
@ledlover
typfout kan gebeuren 
zeker na zon weekend
ik heb trouwens waarschijnlijk een adres waar ik nog 2 magentrons kan krijgen dan heb ik er genoeg voor een 4-pack
nu alleen nog hopen dat 4 mot caps de boel ook genoeg begrenzen.
[Bericht gewijzigd door Jorrit op ]
High-Voltage
Op 13 februari 2005 16:57:40 schreef Jorrit:
is een leuke voeding jah eens zien wat hij er voor vraagt@high voltage.
die circkel boven op(kan ook een andere vorm zijn) heet een toroid (tenminste in het geval dat het een circkel is) er staat daar inderdaad een heel hoge spanning op. deze spanning kan tot in de megavolt oplopen (1000000 volt)
voor de verdere werking van een tesla coil zou ik als ik jouw was eens op deze site kijken
http://home.wtal.de/herbs_teslapage/theory.html
Die site had ik al doorgelezen. Heb hem gebladwijzerd 
Een vriend van mij was in Bladel (Duitsland) naar een hambeurs geweest, daar stond ook een TC, was dat soms een van jullie?
weet iemand waar je dikke stukken ldpe kunt krijgen en dus niet van die dunne diepvrieszakjes ofzo waar je een stuk of 10 lagen van op elkaar moet leggen voordat ze het aankunnen. ik heb al eens gezocht maar kan zo niks vinden.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Ik heb vandaag es lopen experimenteren met condensators maken.
En ik heb eens van die tabbladen voor in multomappen gebruikt (de plastic versie uiteraard)
Met de capaciteitsmeter van me pa kwam ik op 3 nF.
Heb de bobine erop gezet, en geen doorslag, maar achter een bobine zit geen grote stroom, dus vroeg ik me af, als ik er op de een of andere manier meer stroom door gooi, zou hij dan wel door kunnen slaan?
En daarnaast: 24 kv draad is erg handig (ook al is het met een gevlochten koperlaag aan de buitenkant) 10 mtr 24 kv draad voor 2 euro bij baco 
@weardguy.
Jah alleen moet het materiaal ook geschikt zijn voor hoge frequenties anders krijg je veel verlies. De man vraagt trouwens rond de 2 a 300 euro per voeding hij heeft er 2. maar voor mij is dit te duur ik ga wel naar een 4-pack mot dat kost me maar 5 euro voor nog 2 magnetrons.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Ik heb het met me bobine getest op zo'n 300 hertz, dus ik denk niet dat het hoog genoeg is? of wel?
Ik ga zoiezo eerst eens zelf een rol alu folie kopen, me ouders willen niet meer dat ik nog meer folie meeneem.
Bobbyb
hallo
hee over die 300hz ik denk aan een auto min 1000rpm is 16.66r per sec maal vier cilinder is 66.66 vonken per seconden, dus moet goed zijn lijkt mij.
[Bericht gewijzigd door Bobbyb op ]
weardguy
Nou ik heb het geweten, heb dezelfde condensator aangesloten op me flyback.
Hv op ene plaat GND op de andere plaat.
Aangezet: wat een angstaanjagend gesis komt daar vanaf.
Toen draadje als vonkbrug.
Keiharde knallen toen de vonken zo'n 2 keer per seconde oversprongen en me ouders er wakker van werden.
Ik voel me inmiddels niet veilig meer, want ik sta ongeveer 8 cm van die condensator af, en rechts sta ik ong. 1 cm van me kachel verwijderd, die voor flybacks nogal goed geaard is.
Voorlopig ga ik dus niet verder met testen, omdat ik me te onveilig voel.
Als er veiligheids maatregelen genomen zijn me condensator eens vergroten.
hmm zonet geprobeerd mijn nu nog 2 mot stack te begrenzen. ik had een spoel van een oude trafo in serie gezet met de primaire windingen. toen ik een vonk trok sprong de 6 A zekering (zat er extra tussen om niet telkens de 16 A te laten springen) toen ik daarna 2 mot caps in serie zette met de hv output. kon ik een vonk blijven trekken. de 6A zekering bleef erin maar wat ik nu wel raar vond was dat de mot's behoorlijk had liepen te brommen nog meer als dan dat ik onbelast een vonk trok. de hele werkbank trilde ook. is dit normaal of is er toch nog iets niet goed. de mots zitten nog niet in olie
want als het wel kan ga ik hem denk ik maar eens op mijn tesla proberen zo eens zien wat ik haal met iets van 1000 watt 
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Dat klinkt niet gezond. Klinkt als nare resonanties. Goede kans dat het voltage ook hoger uitpakt als 4 kV. In dat geval krijg je kernverzadiging. Mot warm, veel gebrom.
Een MOT cap met een mot heeft een Fres aardig in de buurt van de 50 hz. Twee mots in serie met twee caps in serie ook.
Mot's zijn erg krap berekend om geld uittesparen. Bij spanning iets hoger als waar ze voor gemaakt zijn gaan ze al in verzadiging
oke nog ff lopen testen nu zelfde opstelling 30 seconden laten lopen gebrom werd minder na iets van 10 seconden
gekeken of de mots warm werden maar ze waren niets opgewarmd. ze kunnen het dus makkelijk aan zo alleen maken ze nogal herrie.
maar wat zou beter zijn motcaps in serie met een mot of spoelen in serie primair ? of allebei
ik heb hier ook nog een 24 volt transformator wie behoorlijk groot is. 17 bij 14 bij 4.5 cm (afmetingen van de kern) deze heeft iets van 2.5 mm draad secondair als ik de secondaire spoel nou in serie zet met de primaire van de mots zou dat beter zijn ?
edit:
hmmm
met de transformator is serie worden ze net iets te begrenst ze nemen dan nog maar een paar 100 mA op. en de vonk stelt niks voor. misschien dan toch maar 2 spoelen proberen wie wat kleiner zijn
edit2:
oke 2 spoelen in serie begrenst hem aardig ik kan nu een behoorlijke vonk trekken 10 cm ofzo en dat voor 30 seconden ofzo. de mots worden nu lauw maar de 16 A zekering houdt het (6A niet)
[Bericht gewijzigd door Jorrit op ]
Bobbyb
hallo
10 mm denk ik maar dan nog....10 MM!!! met 2 mots dat is veel.
Is dat spontaan of moet je hem daarvoor uit trekken?
[Bericht gewijzigd door Bobbyb op ]
nee spontaan haal ik iets van 0.5 cm dus maar met uittrekken haal ik nu iets van 15 cm en de 6 A zekering blijft erin
heb er foto's en filmpjes van dus 
dit gebruik ik als begrenzing. 4 spoelen in serie.
en hier een vonk
en hier een filmpje
http://home.hccnet.nl/g.heus/vonk.avi
binnenkort hem maar is aan mijn tesla hangen dan 
waarom woon ik nou niet in de buurt...