Precies zoals de titel zegt.
Vorige week (20e) een nieuwe oven geïnstalleerd.
Een mooie Atag cx4511c. Keurig gewonnen in de veiling bij Troostwijk uit de showroom opruiming van Bruynzeel keukens. Met 2 jaar garantie
Al paar keer gebruikt, geen probleem..
Tot vanavond. Ineens alles donker.
Vlammen er 2 aardleks uit. Na ca 6x stress enduisternis gevonden dat de oven bij warm van ca 100 Mohm bij 500 V naar 0 ohm gaat bij 55 V..
Ofwel keiharde aardfout.
Wat ik echter nog niet snap waarom er 2 aardleks uit vlammen..
Bel overmorgen Atag wel over dit probleem, maar de 2 aardleks niet..
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Ai dat is niet zo mooi.
Hopelijk valt daardoor het kerst diner niet in het water.
Maar toch fijne kerst. 
Het is niet voor niks opruiming 
Maar die aardleks, heb je 2 groepen die allebei op een andere ALS staan toevallig?Dus 2 groepen als kookgroep.
Maar prettige kerst 
En de afhaalchinees is ook open 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
element hard in aardsluiting heb je niet vaak, maar kijk vooral of het ding niet eerder open is geweest, keukenboeren gebruiken hun showroom spul nogal eens voor onderdelen die ze snel nodig hebben bij klanten..
de afhaalchinees is ook open
Als die dan maar sneller levert dan z'n oom Ali...
@HmH: medeleven! Laat het niet aan uw hart komen!
De oven is gewoon 230 V.
Dus geen krachtgroep of fornuisgroep.
Op de ene als staan 4 groepen:
1 groep oven en wijnkoeler
1 groep vaatwasser (staat even verkeerde groep)
1 groep keuken (afzuigkap, koelkast, vriezer, wcd's boven aanrecht)
1 groep even uit mijn hoofd onbekend.
Op de andere als:
1 groep wcd buitenmuur (stereo en tv)
1 groep middenmuur en wcd boven aanrecht (waterkoker)
1 groep buiten
1 groep voor meterkast
Let op die eerste als is logisch, de tweede niet
En kerstdiner kwam beperkt goed dus... Stokbrood is niet gelukt.
testman
een harde sluiting tussen aarde en fase wil weleens zorgen dat meerdere aardleks trippen. zeker als op die andere aardlek al een lekstroom zat van andere apparaten..
bij 0,5A aardleks zie je dat ook wel vaker, die zorgen bij trippen voor een dermate stijging van de spanning op de aarde ( zeker als die brak is ) dat een andere aardlek erop reageert.
Met alle netfilters ga ik dat zeker niet uisluiten.
AV bestaat uit amp, eq, mengtafel, 2x cd, casette, draaitafel, pc, dvd, tuner, motorola ontvanger en de tv.
Dit euvel komt bij dit merk ( Atag, Pelgrim)geregeld voor,nieuw uit doos helaas. oplossing is oven en tijdje op alle elementen laten draaien zonder aarde en probleem is weg voor altijd..
testman
ofwel dus draaien in een ruimte met de deur dicht voor kinderen en ouderen die het rvs aan kunnen raken en een flike tik kunnen krijgen ervan..
testman
Die fix mag Atag doen. Heb 2 jaar vol garantie.
En 5 jaar excl. Voorrijdkosten..
Oven is nu nog geen week in gebruik en 2 weken gekocht.
Alles zit bij mij achter als en heb geen 3 kw trafo.
Mijn verontwaardiging zit in de 2 als'en die beide trippen..
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (14%)]
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Er zet vast iets uit door de warmte, wat dan tegen een aansluiting aankomt. Maargoed, daar heb je garantie voor.
Ik hoop dat het alternatieve kerstdiner toch smaakte 
Op 26 december 2018 23:45:34 schreef Lucky Luke:
Ik hoop dat het alternatieve kerstdiner toch smaakte
bitterballen? 
Op 26 december 2018 18:50:17 schreef smd:
Dit euvel komt bij dit merk ( Atag, Pelgrim)geregeld voor,nieuw uit doos helaas. oplossing is oven en tijdje op alle elementen laten draaien zonder aarde en probleem is weg voor altijd..
Werkt een ventilatorkacheltje in de deuropening dan ook?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kans lijkt me klein dat je het vocht (denk ik) er zo uitkrijgt. Ik heb hetzelfde ook wel es gehad met een nieuw element voor een Whirlpool heteluchtcombi. 1 keer de aardlek eruit, en gewoon weer ingeschakeld. Daarna geen enkel probleem meer.
Op 26 december 2018 19:24:16 schreef High met Henk: Mijn verontwaardiging zit in de 2 als'en die beide trippen..
Fout in je eigen installatie? Normaal zou het niet kunnen toch?
Op 26 december 2018 18:52:33 schreef testman:
ofwel dus draaien in een ruimte met de deur dicht voor kinderen en ouderen die het rvs aan kunnen raken en een flike tik kunnen krijgen ervan..
Dat zal wel loslopen toch? Ik heb nog nooit een tik van de apparatuur gehad. En allemaal ongeaard. (daar moet ik misschien toch eens wat aan doen)
Ben vrij zeker van geen fouten.
Kan de ene als meteen inzetten en blijft in
Als ik de oven uitschakel kan ook de andere als in.
Als ik oven inzet knallen ze er beide uit.
De eerste keer vlamde alleen de als van de oven eruit.
Toen ik die inschakelde meteen de andere.
Ik ben vrij zeker dat de fase en nul allemaal op de juiste automaten zitten.
Wat zou kunnen: ik woon relatief hoog en dus eind van grondwater af.. Het zou kunnen dat er kortstondig spanning op aarde komt..
tfteetje
Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.
Als professioneel gebruiker van ovens, is het een jaarlijks ritueel om met de keurmeester te overleggen waarom nu juist alleen de ovens een te hoge lekstroom hebben. Van hem heb ik begrepen dat dit normaal is en ze gewoon goedgekeurd worden.
Omdat ze niet achter de aardlek staan gebeurt er ook niets mee verder.
Reden onbekend maar niet ongewoon.
Op 27 december 2018 10:24:28 schreef High met Henk:
Ben vrij zeker van geen fouten.
Kan de ene als meteen inzetten en blijft inAls ik de oven uitschakel kan ook de andere als in.
Als ik oven inzet knallen ze er beide uit.De eerste keer vlamde alleen de als van de oven eruit.
Toen ik die inschakelde meteen de andere.Ik ben vrij zeker dat de fase en nul allemaal op de juiste automaten zitten.
Wat zou kunnen: ik woon relatief hoog en dus eind van grondwater af.. Het zou kunnen dat er kortstondig spanning op aarde komt..
Een Aardlekschakelaar heeft GEEN verbinding met welke aarde dan ook..
Dus dat kan niet