En ook een fijne kerst met een nieuwe oven

Op 27 december 2018 10:02:02 schreef GJ_:
[...]Fout in je eigen installatie? Normaal zou het niet kunnen toch?[...]Dat zal wel loslopen toch? Ik heb nog nooit een tik van de apparatuur gehad. En allemaal ongeaard. (daar moet ik misschien toch eens wat aan doen)

van goed werkende apparaten krijg je geen optater idd als de aarding niet is aangesloten, afgezien van door de netfilter opgebouwde lading. maar wel als de oven een bijna 0 ohm lek naar aarde heeft.

recent nog gezien dat een pand geen aarding meer had, en 4 van de 5 aardleks waren kapot. dat kun je beter constateren voor er iets als een boiler een rot element krijgt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik denk dat @testman gelijk heeft.
Door je harde sluiting in je oven wordt de aarde opgetild tov nul.
Via je ontstoringsmiddelen in je computer gaat er een stroom lopen van de aarde naar je nul. De tweede als tript daarop.
Of je moet nullen door elkaar gehaald hebben.

nog opvallend dat je aardlek eruit knalt, maar de automaat niet, dat is bij een harde sluiting tussen fase/aarde ook niet bepaald zeldzaam, evenals de hoofdautomaat die meegaat. als je meet op een wcd ohms, heb je dan bijna 0 ohm tussen aarde en nul?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 27 december 2018 17:21:02 schreef testman:...een pand geen aarding meer had...

Hier zijn alle WCD's origineel ongeaard. Intussen heb ik er wel al een paar van aarde voorzien, die waar PC's op staan, de rest nog niet.
Toen we hier in trokken moesten we ons een weg banen door de bergen elektrocuteerde mensen.

Tja...Je vraagt je af hoe de 50-gers het overleeft hebben. Geen aardlek, geen airbags, loodhoudende benzine, geen NEN3140. En ga zo maar door.

Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.

omdat die ook geen CV hadden vroegah, hebben ze een erg droge huid, die voelen niets meer :P

overigens zijn de keuken wcd's altijd randaarde, wcd's in de huiskamer was afhankelijk van de vloer randaarde of niet, tegels was randaarde, maar ook dat werd vaak niet gehandhaafd. keerzijde was ook dat de aarding voldeed voor aardsluiting op een 16A groep, je had dus geen hulpaarding van 166ohm max, maar onder de 10ohm.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ach, die goede oude smeltpatroon, geen aardlek ging allemaal goed destijds. In oudere installaties gingen verwarmingselementen gewoon door tot het einde, smolten gewoon gaten in... NEN3140, bedacht om geld uit de zakken te kloppen en iemand werk bezorgen. Zelf die training ook gehad, maar of ik nou geheel anders werk?? Misschien iets bewuster.... Met aandacht naar een keurmeester gekeken hoe apparaten op isolatie en aardlek gemeten worden: Keurt vaatwasser af omdat er iets te veel aardlek is. Zat van die kerel en haal ontstoor condensator uit machine. Opnieuw gekeurd, en voila, OK!!! Hoe het apparaat functioneert interesseerde hem niet, meetapparaat gaf PASS aan!! Voor 1 jaar weer een duur stickertje er op...

GJ_

Moderator

Op 27 december 2018 18:48:13 schreef testman:
omdat die ook geen CV hadden vroegah,...
...overigens zijn de keuken wcd's altijd randaarde...

Wel CV, keuken geen RA. Huis van 1960.

Maar goed, laten we even zaterdag afwachten. We gaan nu wel erg ver off-topic.

High met Henk

Special Member

Zaterdag wordt niet het probleem met die 2 als'sen niet opgelost..
Bij de testknop nog eens proberen...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

de testknop laat eens stroompje lopen tussen fase en nul, daar zal de andere aardlek niet op trippen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Dan kan ik wel de evt mechanische koppeling testen..

Ik weet vrij zeker dat de installatie klopt: die heb ik ca 8 jaar geleden vervangen.

Nou kan ik een fout gemaakt hebben, maar lijkt me redelijk uitgesloten.
Enige reden voor dergelijk verschijnsel is als ik fase op ene als zou hebben en nul op andere als.
Dan moet ik wel heel erg hebben zitten slapen.

Daarbij valt er niets anders uit als ik de ovengroep uitschakel.

EDIT: Net getest. Als ik testknop ene als indruk gebeurt er niets.

MAAR: als ik diezelfde ALS in zet vlamt de andere als eruit...

Kan dit magnetische koppeling zijn? Of wellicht een gevolg van nooit testen?

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

werkt het ook andersom? de andere aardlek testen en met inschakelen springt de andere dan ook?

hoe zit het met de aarde en nul? liggen die aanelkaar in de hoofdkast? en heb je 230V enkel of 3 fasen?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Hierbij plaatje.

Ik zou 3F moeten aanvragen, maar is er nog niet van gekomen...

L1 is nu ff doorgekoppeld naar l2 en l3 onder de hoofdschakelaar

Daarom staat de 3F nog uit.
De groep ernaast is van de vaatwasser die ik net in de verkeerde wcd heb gestopt.. Foutje bedankt, maar staat daarom nu uit.

Omgekeerd werkt het gelukkig niet: anders had ik permanent 4 groepen onbruibaar gehad..

Gaat trouwens om middelste en rechtse als..

[Bericht gewijzigd door High met Henk op donderdag 27 december 2018 20:32:28 (18%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Shiptronic

Overleden

Op 27 december 2018 20:00:10 schreef High met Henk:Nou kan ik een fout gemaakt hebben, maar lijkt me redelijk uitgesloten.
Enige reden voor dergelijk verschijnsel is als ik fase op ene als zou hebben en nul op andere als.
Dan moet ik wel heel erg hebben zitten slapen.

Daar was je in 8 jaar wel achter gekomen, als dat gebeurt vliegt hij er gelijk uit als je iets probeert aan te zetten.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

als je de testknop gebruikt, maar eerst de 4 achterliggende groepen uitzet, dan gaat bij terugzetten van de 1e aardlek ook de 2e aardlek eruit? dan is het magnetische koppeling, anders zit er iets met de groepen niet goed, of de inschakelstroom van apparaten op de 1e aardlek laat de andere aardlek trippen, wrs het punt van spanning op de aarde, dat kan als de nul en aarde niet hard aan elkaar zitten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Gedaan wat testman zegt:

Even om test te omschrijven:

Als 2 (waar oven asn hangt)
Getest. Bij inschakelen vlamt als 3 eruit

Als ik de groepen achter als 2 uitzet nog steeds.

Als ik de groepen achter als 2 weer aan zet en achter als 3 uit is probleem weg.

Toen dacht ik slim te zijn..
1 groep uit en rest aan..
Bleef erin

Alles bij..
En hij blijft er nu wel in.. Rara politiepet... Wordt steeds vager daar nu het probleem weg is bij als 2 inschakelen..

Ik geef geen garanties bij een echte trip zoals met de oven.. Daar komen ze morgen ochtend voor.

edit
Weer getest na anderhalf uur. Nu vlamt hij er wel mee uit bij inschakelen.

Schakel daarop de meterkastgroep (3 kleine smps voor dect, fritzbox en switch) uit. Allemaal laagspanning en ongeaard en plastic doosjes.

En alles werkt weer perfect!

Iemand die enige onderbouwing kan leveren??

Edit2: oven opnieuw ingeplugd. Na opwarmen vlamt hij er na 10 minuten uit.
Grill en magNEEtron doet het WEL

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Sommige nullen zowel voor als na de als'en met elkaar verbonden?

High met Henk

Special Member

nope.
gewoon plain bekabeld..
zal hem morgen eens open leggen

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
bprosman

Golden Member

Kennis van me had ook een oven waar de ALS uitvlamde (heb ik ook nog een topic over geopend). Stekker omgedraaid en probleem over (vraag me niet naar de logica).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

dat kan ook idd, stekker omdraaien. hangt ervanaf waar de sluiting zit in het element, aan het begin of einde van het element, dan kan de stekker omdraaien schelen, immers staat er amper spanning tussen nul en aarde, geen spanning is geen stroom om de aardlek eruit te mikken..

dit verhaal van hmh doet me overigens denken aan een kantoorpand met tijdelijke aansluitingen wat op een nieuwe kast was gezet. de kast inschakelen ging niet, de B16 kan de inschakelstroom niet aan. ging je dan de groep heel rustig omhoog zetten ( werkt vaak met inductieve lasten of bijv veel evsa's op een groep ), knalde de aardlek van die 4 groepen er weer uit en kon je weer beginnen. die groep verzet naar een groep die op de aardlek erlangs zat en alles kon ingezet worden, zelfs op een B16 automaat welke eerst niet ging.

ik vermoed dat het probleem netfilters en inschakelstroom was, combi van 2 dingen. er zaten dan ook een 20 computers op..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Toch wel spannend... ALS2, daar zit niks achter, en als je die in zet dan tript ALS3.

Je zou haast een te lage isolatieweerstand in de kast verwachten als je dat zo leest...

High met Henk

Special Member

zoiets zou je verwachten ja, maar de kast is van binnen relatief simpel...

na het nemen van deze foto groep 7 en 9 omgedraaid. Dit i.v.m. verlichting welke nu beneden compleet uitviel als de middelste ALS tripte..

Was nog niet eerder voorgekomen!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
mel

Golden Member

Ik zie er niks verkeerds aan. Maar ik zou de bedrading toch een beetje fatsoeneren...en die kabel al helemaal.. :)
Duw die losse bedrading gewoon achter de automaten, dat oogt al een stuk beter :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
High met Henk

Special Member

die kabel had gewoon iets korter gemoeten, maar heel eerlijk..

De rest was beetje tekort.

Oven monteur is net weg:

De schuifaansluiting van het element was iets te recht, waardoor de draad van het element tegen de achterkap kwam en daar was het dus zwart en stukje uit galva kap gebrand.

Enfin, die zie je toch niet en stukje PVC tape erom en beetje bijbuigen.

Hij zal het nu wel blijven doen. Eind goed, al goed.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

het zou me niet verbazen als de aardlek 2 polig is aangesloten, dat het wel werkt. die 3 fasen doorverbonden kan weleens aan de grond van dit probleem liggen.

overigens is het niet aan te bevelen om blanke aarde dwars door de kast te leggen, die zet je normaal bovenop de kast op de aarding..

ik neem aan dat je aop van ziggo een galvanisch gescheiden model is? want dat is die 1mm2 aarde die van onder komt aan de kleur te zien..

stug en soepel als kastbedrading verdient ook niet de voorkeur, hoop dat je oogjes hebt gebogen en de draad niet door hebt geknipt onder de aardlekjes, dubbel eronder is niet aan te bevelen..

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 29 december 2018 12:15:17 (18%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer