onbekende hifi versterker

Ik heb een onbekende versterker en hoe ik ook zoek ik kom er niet achter welk merk en type het is. Ik ben nieuw op het forum en hoop dat iemand mij kan helpen. Ik verzamel versterkers uit de jaren zestig en zeventig. Van voor het CD tijdperk. Hierbij een aantal plaatjes.

Ik heb hem in 2015 gekocht als GRAETZ AU-3200M versterker. Maar dat kan ik nergens bevestigd vinden. Ik heb vele bekende merken bekeken, maar een versterker met rechts de volumeknop in het midden van vier knoppen er omheen kan ik nergens vinden.

Hij lijkt veel op Sansui, Rotel, Kenwood,Pioneer, Akai, Trio etc etc maar nergens met de knoppen als een vijf op een dobbelsteen.

Ik heb een paar foto's van de binnenkant toegevoegd.

blackdog

Golden Member

Hi Ludy,

Waarschijnlijk een Sansui model.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Hubie

Special Member

Audiotrack zegt google.
Misschien even open schroeven en een foto van het binnenwerk maken?

Arco

Special Member

Misschien is er binnenin meer te zien/af te leiden...
Sansui betwijfel ik, omdat er totaal geen merkinfo opstaat (en de DIN plug achterop is ook wat 'unheimisch' voor een Japanner... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Ik kan het mis hebben maar ik gok een Technics van eind jaren 70.

Ik kan me toch bijna niet voorstellen dat de genoemde grote merken de merknaam niet op het front hadden staan.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Waarschijnlijk frans, hier komen ze op Thomson.

Mijn thuis is waar mijn Weller staat
Hubie

Special Member

Erreur générale

[Bericht gewijzigd door Hubie op maandag 31 december 2018 16:52:36 (19%)

Misschien is een duidelijke foto van de stickers op de achterkant ook wel handig bij de zoektocht.

KGE

Golden Member

Ik vind sporen van een verkoop van een GRAETZ AU-3200M versterker maar helaas geen afbeeldingen.

pa3gws

Golden Member

Gezien het feit dat er geen merk op staat, de lettertjes op het front eraf gaan en de uitvoering van RCA en speaker aansluitingen denk ik dat het zeker geen groot merk is.
Inderdaad een foto van de inhoud helpt misschien.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 31 december 2018 17:12:06 schreef KGE:
Ik vind sporen van een verkoop van een GRAETZ AU-3200M versterker maar helaas geen afbeeldingen.
[bijlage]

https://www.laserfreak.net/forum/viewtopic.php?p=69959

klopt.

Arco

Special Member

Lijkt veel op een Rotel, alleen andere knoppenplaatsing...

https://www.hifiengine.com/images/model/rotel_ra-812_front_panel.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

de gene die frans machtig is
https://www.laserfreak.net/forum/viewtopic.php?p=69959

foto daar van intern, lijken op japans 2sd716 in de eindtrap.

Denon had vroeger een audio lijn waarbij de type nr begonnen met TU, ik kan me echter niet voorstellen dat er da niet met dikke letters denon op staat.

bijbehorende tuner is TU-3200L

[Bericht gewijzigd door Peter112 op maandag 31 december 2018 17:56:49 (14%)

Thevel

Golden Member

Op 31 december 2018 17:44:21 schreef Peter112:
bijbehorende tuner is TU-3200L

Dat is waarschijnlijk een Technics.
Een Technics SL3200 is een platenspeler (ook eind jaren 70), kan dus allemaal goed kloppen.

Tidak Ada

Golden Member

Dat lijkt mij een Japanner voor 'rebranders'.

Veel glanzend metaal, knoppen en metertjes.
Voldoet waaarschijnlijk marginaal aan de DIN-norm (Vervorming ≤2,5%). Geen echte Hifi volgens Britse (de bakermat van de HiFi) begrippen :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hubie

Special Member

In het Nederlands noemden ze dat vroeger WW.Werkelijke Weergave. o.i.d. ;-)
Dat klinkt toch een stuk minder ronkend dan HiFi.

[Bericht gewijzigd door Hubie op maandag 31 december 2018 18:43:35 (25%)

maartenbakker

Golden Member

Om de daadwerkelijke fabrikant te proberen vast te stellen, zal hij in elk geval open moeten. Codenummers en logo's op onderdelen, op de printplaat, op de onderzijde van de printplaat kunnen allemaal aanwijzingen vormen.

Hij zou opzich best origineel als Graetz verkocht kunnen zijn, dan is het logisch dat hij ook in Frankrijk zal zijn verkocht als Frans submerk. In elk geval hebben Duitsers of Fransen niets met de fabricage te maken gehad.

Ik bestudeer de plaatjes uit de Franse link nog even -> helaas nergens echte aanwijzingen. De eindtorren zijn van Toshiba, dat maakt hooguit dat de kans vrij groot is dat hij uit Japan komt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 31 december 2018 18:54:40 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Mee eens,open die doos.Even naar de binnenkant koekeloere.

rob040

Golden Member

Op 31 december 2018 18:40:06 schreef Hubie:
In het Nederlands noemden ze dat vroeger WW.Werkelijke Weergave. o.i.d. ;-)
Dat klinkt toch een stuk minder ronkend dan HiFi.

Dat heette destijds "werkelijkheids weergave".
Later werd WW Wegenwacht ;)

Hubie

Special Member

Wie op de wegenwacht,wacht het langst,zei Cadillac wieldop junior. ;-)

https://www.vagalume.com.br/gerard-cox/uitzending-van-de-overheid.html

[Bericht gewijzigd door Hubie op maandag 31 december 2018 19:25:24 (37%)

Tidak Ada

Golden Member

Op 31 december 2018 18:40:06 schreef Hubie:
In het Nederlands noemden ze dat vroeger WW.Werkelijke Weergave. o.i.d. ;-)
Dat klinkt toch een stuk minder ronkend dan HiFi.

"Werkelijkheids Weergave", een kreet van de Muiderkring/RadioBuletin High Fedility klinkt beter dan de reclamekreet HiFi, foutief uitgesproken als HaaiFaai, maar correct in het Engels als 'HaaiFie' (Net als WaaiFi).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

HiFi, foutief uitgesproken als HaaiFaai, maar correct in het Engels als 'HaaiFie'

In de achterhoek misschien... ;). Maar in Engeland is het toch echt gewoon 'haaifaai'... https://dictionary.cambridge.org/pronunciation/english/hi-fi
Om de een of andere reden heeft men WiFi wel verbasterd naar 'WieFie' (geen idee waarom, en ik vind het voor geen meter klinken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik weet nog niet goed hoe vragen en antwoorden werkt. Maar ik heb foto's van de inhoud van de versterker toegevoegd. Ik hoop dat dit iemand op het goede spoor zet.

Hubie

Special Member

@TS, schroef die doos even open man,wij branden van nieuwsgierigheid.
Edit\Aah te laat zie ik,@TS gebruik het" üpload"knopje als je foto's wilt toevoegen.