Hulp bij knooppunt analyse

Op 19 februari 2019 20:46:27 schreef ohm pi:
Er zijn (volgens mij) geen teveel gegevens. Door de 3,5A ! stroombron hoef je de stroom niet te berekenen. Deze is gegeven en ligt al vast op 3,5 Ampère.
Er is in de opgave volgens mij geen gegeven die je kunt afleiden aan de hand van de overige gegevens.
Met @fcapri's rekenmethode heb je één van mijn drie vergelijkingen opgelost. Dat is ook de oplossing die @Melanie zoekt.

Oh ja suf, 3.5 A i.p.v. 3 A (was uit mijn hoofd gezegd).
Je kunt recht-toe recht-aan, zonder die 3.5 A ergens te gebruiken, de stroom door de 5 Ω weerstand berekenen. Die is 2/5 A immers v1 = 4 V en v2 = 2 V. Door de 4 Ω weerstand loopt 1 A. Uit knooppunt "v1" vertrekt dus 1 2/5 A. En wat komt er binnen uit de linker stroombron?

Edit: mijn fout, zie verder

Waarom is V1 4V? ik ga ervan uit dat V1 de gevraagde spanning van de opgave is.
Ik kom op een heel andere (hogere) waarde uit.

Door die 4 Ω weerstand loopt 1 A. Deze zit tussen v1 en 0. Dus v1 = 4 V.

[Terzijde: de 2 Ω weerstand speelt totaal geen rol, want die wordt gewoon gevoed door de 2 V spanningsbron. Wat een idiote opgave eigenlijk.]

Maar niet ten opzichte van VR. De stroombron van 1A heeft een oneindige weerstand en ik weet niet wat de spanning over deze stroombron is.

@Melanie,
Je verwent ons wel met een leuk sommetje :-)

[Bericht gewijzigd door ohm pi op dinsdag 19 februari 2019 22:27:37 (18%)

@Ohmpi: Bedankt, je hebt helemaal gelijk. Ik zie nu dat ik die 1 A de hele tijd niet als stroombron opgevat heb, maar als aanduiding van de stroom die daar loopt! Wel erg dat dat nu pas tot me doordringt... Ik zal het in mijn eerste reactie corrigeren.

[In het plaatje wordt met VR volgens mij wel de referentie (0 V) bedoeld.]

Op 19 februari 2019 18:58:52 schreef aobp11:
Niks van aantrekken? Bereken via die oplossing dan eens hoe groot de stroom door de 3A stroombron zou moeten zijn...

hmmmm. hoeveel stroom zou er door een stroombron lopen van 3,5A... das een heel moeilijke maar ik zou gokken op 3,5A??? :-)

Op 19 februari 2019 20:46:27 schreef ohm pi:
Er zijn (volgens mij) geen teveel gegevens.
Er is in de opgave volgens mij geen gegeven die je kunt afleiden aan de hand van de overige gegevens.
Met @fcapri's rekenmethode heb je één van mijn drie vergelijkingen opgelost. Dat is ook de oplossing die @Melanie zoekt.

heb voor de fun de schakeling eens anders getekent:

je hebt een heleboel gegevens niet nodig. zoals de weerstandwaarde van 4ohm of daar nu 1ohm of 4ohm staat maakt niks uit. hoe hoger die weerstand, hoe minder spanning over de stroombron, en die hoef je toch al niet te kennen, want je zal beide optellen om op VR weer aan 0 te zitten.

de 2ohm speelt ook geen rol, zit parallel met de spanningsbron. of je die weghaalt of niet, zal niks veranderen aan de spanningen op V1 of V2.
V2... is genen moeilijk om nu te zien hoeveel spanning er staat tussen VR en V2.

je weet de stroom door de 5ohm en oplossing gedaan.

probleem is dat je het vraagstuk moet oplossen met de 'node analasys', en dat is natuurlijk een andere zaak.
moet je vergelijkingen gaan oplossen.
t is natuurlijk gemakkelijk dat je de oplossing direct kan afleiden, en daarmee je vergelijking kan controlleren

1)met knooppunt analyse moet je ofwel alle ingaande en uitgaande stromen op een bepaald getal houden (pak punt V1)
en de 2de is de spanning op en aftellen tot je weerop hetzelfde punt komt.
VR + V2 + V5ohm + V4ohm + Vstroombron 1A = iets...
VR ken je (referentiepunt of massa) V2 ken je, en V5ohm kan je afleiden met punt 1.

V4ohm en Vstroombron heb je niet nodig, dat is enkel ter controle zodat je weer op 'een bepaalde spanning' zit aan VR. de spanning over die 4ohm en stroombron is evengroot als over de 2V bron en de spanning over 5ohm (parallelschakeling, zie mijn 'ander' schema hier boven)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken