Het nixie/dekatron/neon etc. topic

Dit topic is gesloten

Oke is goed..laat dat dan even via dit topic weten want me Email staat niet in me profiel weergegeven...

Groet Michel

(Overigens grappig (of eerder vervelend) dat ik nog van niemand de reactie heb gehoord dat de cijfers in spiegelbeeld staan op het printje :+

Hoelang ik daar wel niet aan getwijfeld heb en het dan nog fout doen |:()

Nog maar ff 1 etsen dan:P (ze deden het btw wel:P)

[Bericht gewijzigd door Miezjel op vrijdag 18 februari 2005 17:45:26

Si vis pacem para bellum.

De buizenprint werkt ondertussen :D zie hier

nu de logica ff verder afbouwen op breadboard en waar nodig wijzigingen in het schema aanbrengen en de tijd testen (op de foto issie ff hard wired ;)

Si vis pacem para bellum.

ziet er netjes uit !! hehe maar die cijfers zijn er toch alleen voor de sier.. nouja, hij doet het ! ik had een vraagje.. bij het berekenen van de anode weerstand (op deze pagina http://www.mcamafia.de/nixie/ncp_en/ncp.htm ) met welk voltage moet je dan rekenen, de onsteek spanning of een andere ? nouja, ik hoor het wel.. straks ook ff mn voeding testen !!

Erwin

Smash head on Keyboard to continue...(spelfouten inbegrepen)

Op 19 februari 2005 10:29:04 schreef erwinj:
ziet er netjes uit !! hehe maar die cijfers zijn er toch alleen voor de sier.. nouja, hij doet het ! ik had een vraagje.. bij het berekenen van de anode weerstand (op deze pagina http://www.mcamafia.de/nixie/ncp_en/ncp.htm ) met welk voltage moet je dan rekenen, de onsteek spanning of een andere ? nouja, ik hoor het wel.. straks ook ff mn voeding testen !!

Erwin

Neem de houdspanning maar (dus de andere). Als je in de berekeningen op die pagina kijkt is dat ook gedaan!

Leuke buisjes trouwens Miezjel! :)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

ok... mn voeding is nu af.. alleen als ik mn nixie (ZM1000) aansluit dan (met weerstand van 47K) begint ie te knipperen ??? hij draait rond de kathode ?? heel raar.. ik meet 250 v (gelijkstroom) aan de kabels van mn voeding.. ik hoop dat jullie weten wat ik verkeerd doe...

Erwin

Edit: deze problemen had ik alleen met de ZM1000, ik probeer het nu met de
ZM1084, en die doet het perfect !!

foto!! wat zijn die dingen mooi.....

[Bericht gewijzigd door erwinj op zaterdag 19 februari 2005 15:48:43

Smash head on Keyboard to continue...(spelfouten inbegrepen)

Op 19 februari 2005 13:18:22 schreef Benadski:
[...]

Leuke buisjes trouwens Miezjel! :)

Ja he dat vondt ik nou ook :D
vannavond eens even zien of ik de logica aan de praat krijg op breadboard en wellicht zover kom dat ik de boel aan het werk krijg :D indien so natuurlijk weer een updatefototje;)

Si vis pacem para bellum.

toch nog ff een vraagje. Ik heb hier kleine nixie's liggen, maar voor mn klok zijn grotere buisjes mischien toch leuker. Nu mijn vraag: Verkoopt de Baco nixie's?

A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl

Op 19 februari 2005 19:03:59 schreef Berry:
toch nog ff een vraagje. Ik heb hier kleine nixie's liggen, maar voor mn klok zijn grotere buisjes mischien toch leuker. Nu mijn vraag: Verkoopt de Baco nixie's?

die vraag kun je beter aan baco zelf stellen lijkt me

Op 15 februari 2005 20:32:56 schreef ledlover:
moet...discussie...starten... :*
lijkt me prachtig, een laserplatenspeler, maar wat ik me af vraag is hoe die laser dan de groef blijft volgen als de plaat niet helemaal goed in het midden ligt. dan slingert ie een beetje. ook zijn sommige platen niet helemaal plat, moet ie steeds opnieuw focussen. geen naaldruis, prachtig
maar dan de analoog/digitaal (a/d) converter... dat is slecht, da's een muziekmangelaar!...

[offtopic]
Hoe denk je dat een cd-speler dat doet? Die past continue de positie van de laser aan aan de positie van de groef. Daar zitten zeer snelle regelsystemen in dus (servo's). Die zijn dan meteen een bron van verschillen tussen dure en goedkope spelers: Bij de duurdere spelers zijn die servo's zo ontworpen dat ze weinig tot geen invloed hebben op de rest van de elektronica.
Ik heb me wel eens laten vertellen dat er wel degelijk platenspelers zijn met een A/D converter. Om aan te sluiten op een digitale ingang van een versterker.
[/offtopic]

misschien wist iemand het. Maar dus gewoon mailen?

A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl
fzwart

Golden Member

Op 19 februari 2005 19:16:31 schreef Berry:
misschien wist iemand het. Maar dus gewoon mailen?

Ik kom er regelmatig maar heb ze niet zien liggen. Je kan ze het beste even bellen voor de zekerheid.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Op 19 februari 2005 18:29:11 schreef Miezjel:
[...]
Indien so natuurlijk weer een updatefototje;)

bij deze..
foto 1
foto 2

Hij heeft al 2 dagen prima gedraaid met ietsie tijdverschil hij gaat heel langzaamaan ietsie vooruitlopen...maarja t gaat om het effect;)

Maf effect was dat ie gisterenavond ineens hele gekke sprongen in de tijd ging maken :S toen zat ik vandaag nog eens te denken en kwam er ineens op dat ik op dat moment op de 27MC zat haha net ff getest en idd dat was de oorzaak....heerlijk HF :P

Si vis pacem para bellum.

mooi effect met die spiegel... heel appart.. alleen raar dat de maker van de foto er niet op staat. allergisch voor knoflook ? (doordenkertje) hehe.. maar ziet er heel mooi uit..

Erwin

p.s. als ik het goed zie.. laat de je nixie drivers aansturen door counters, die je de klok geeft via een pic ?

Smash head on Keyboard to continue...(spelfouten inbegrepen)

Tering hey anders ben jij ff wakker:P

haha ik heb een stapje opzij gedaan bij het maken van de foto ;)

Idd de nixies aangestuurd door de russische variant van de 74141 welke op hun beurt weer aangestuurd worden door een stel counters (LS90 en 92) en die krijgen hun clocksignaal uit het net gedeeld door een LS390 :)

het resetten bij 24:00:00 gebeurd middels eens stukje logica waar ik dus de 74HC7001 (quad dual input schmitt trigger AND) voor zou kunnen/willen gebruiken, dit omdat ik dan gelijk de ontdender van de setschakelaars kan realiseren.

EDIT

je kan nog net me mouw zien van me vest linksboven in de hoek van de spiegel ;)

Si vis pacem para bellum.
Turbokeu

Golden Member

Op 22 februari 2005 17:29:14 schreef Miezjel:
je kan nog net me mouw zien van me vest linksboven in de hoek van de spiegel ;)

Nie rap genoeg opzij gesprongen? :D

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

jawel.. mouw is gespot heheh.. maar ik ga nu ook proberen klokje te maken.. kep maar drie buizen, dan maar geen 24:00 lekker ouderwerts 12:00. ik heb al wat geprobeert met de 74141 icm met een 16F627, en dit ging lekker.. maar nu nog 3 stuks aansturen. en uitzoeke hoe ik aan een clock kom, maar ik doe stapje voor stapje..

Erwin

Smash head on Keyboard to continue...(spelfouten inbegrepen)

Je zou je clock kunnen delen van de xtal van de pic...of ook de netfrequentie gebruiken...

En om de buizen aan te sturen zou je toch de bcd code van de 3 buisjes parallel aan de uitgang kunnen zetten en deze iedere seconde updaten???

Ik heb nog te weinig ervaring met controllers anders had ik mijn projectje er ook mee gemaakt..maar ach...bij ouderwetse displaytechniek hoort ook een nostalgische logica ;)

En zo ben ik natuurlijk ook wat langer zoet bij het ontwerpen van een PCB hahah 14 IC's is wel ff wat anders dan 7 :P
Het houdt me van de straat! en het is leerzaam:)

[Bericht gewijzigd door Miezjel op dinsdag 22 februari 2005 17:48:10

Si vis pacem para bellum.

met een pic kan ik (zover ik nu weet) de 3 bcd ingangen aan de uitgangen van mn pic knopen een een binaire code daar voor schrijven, alleen hoe ik de delay maak is me nog niet duidelijk, maar dat vind ik wel weer ergens !!

Erwin..

tja, 14 ic's is ook leuk, maar ik houd het bij mn pic hehe

Smash head on Keyboard to continue...(spelfouten inbegrepen)
Sine

Moderator

Voor wie er nog nixies zoekt,

er staat een leuke advertentie op marktplaats ...
( niet van mij ! )

http://www.marktplaats.nl/index.php3?url=/markt/elektronica/onderdelen…

Weet er iemand waar ik nixie library's kan vinden voor Eagle? Specifiek de IN-18 en IN-14. Ik zou waarschijnlijk ook zelf een footprint kunnen maken, maar heb daar nog geen kaas van gegeten, ben net Eagle wat aan het leren gebruiken...

Tips zijn welkom...
Thx

Op 23 februari 2005 20:39:15 schreef Dennis:
Weet er iemand waar ik nixie library's kan vinden voor Eagle? Specifiek de IN-18 en IN-14. Ik zou waarschijnlijk ook zelf een footprint kunnen maken, maar heb daar nog geen kaas van gegeten, ben net Eagle wat aan het leren gebruiken...

Tips zijn welkom...
Thx

De symbolen en packages zal je zelf moeten tekenen...zag laatst wel (dacht in dit topic) een link voorbij komen naar een site die een textfile produceert aan de hand van een aantal gegevens over je buis..echter je moet ook maar net weten hoe je die in je library verwerkt en dat die er een mooie package van weet te maken...

Overigens maaktie er geen symbool bij meen ik.

Ik op mijn beurt heb weer ergens gepost (in een ander topic) hoe je componenten aan kan maken in Eagle.

Hiervoor verwijs ik je echter naar de Manual welke van Cadsoft.de te downloaden is.

hierin staat stap voor stap beschreven hoe je een component tekent.
Als je die stappen netjes opvolgt kan je zelf je sybool en package maken. en geloof mij als je het 1 keer gedaan heb (en daar ben je wel ff mee aan het klooien) dan doe je het de 2e keer sneller en beter;) (dacht overigens dat het ergens rond pagina 200 stond...iig hoofdstuk 8

succes..en ben je overigens van plan om de IN-18 te gebruiken? ben benieuwd naar het resultaat:D heb ook overwogen om die te kopen (IN18-2) maar ben toch voor de ZM1010 gegaan (zie elders (overal:P) in dit topic)

succes
Michel

Si vis pacem para bellum.

Ik volg deze draad met veel belangstelling. Al mijn pogingen een eenvoudige nixie-voeding te maken zijn tot op heden mislukt. Het beste resultat was een soort blauwe gloed in de buis. Weet iemand misschien waar je kant en klare (stekerklaar) nixie-voedingen kunt kopen? Op internet is wel veel over nixies te vinden, maar niet over kant en klare voedingen.

http://www.mcamafia.de/nixie/ncp_en/ncp.htm

hier staat een nixie voeding die het doet !! kep hem naast me liggen en hij doet het perfect !!

Erwin

Smash head on Keyboard to continue...(spelfouten inbegrepen)

Dit is inderdaad het meest eenvoudige wat je maar kan verzinnen.

Ik gebruik ook zoiets. een 12V AC adapter welke je weer aan de SECUNDAIRE winding van een ander 12V transformatortje knoopt geeft aan de primaire kant (230 ingang normaal) een AC van rond de 230V weer...enige wat je dan nog moet doen is een serie weerstand opnemen voor de nixie's.. voor het berekenen van deze weerstand kan je gebruik maken van het tooltje gegeven op bovestaande link van Erwinj.

Si vis pacem para bellum.

Dit topic is gesloten