Wie heeft er nog meer een verzameling van oude indicatie buizen? Ik ben onderhand verslaafd aan het sparen geraakt.
Ik heb nu een hele berg nixies liggen, grote, kleine, met getallen, letters en tekens. Ook dubbele. Voor wie niet weet wat een nixie is:
't Zijn dus kleine buisjes met metalen getallen erin die oplichten. Het zijn dus geen gloeidraden in een speciale vorm, maar eigenlijk gewoon meerdere neon lampjes achter elkaar, maar dan in één bolletje.
Een hele mooie nixie waar ook letters op kunnen is de B-7971:
Er zijn ook pixies, da's precies hetzelfde, maar dan met een roostertje met een gat in de vorm van het getal ervoor waar het licht doorheen komt. Helaas heb ik die nog niet...
Ook heb ik nu een paar dekatrons, dat zijn telbuizen met een heleboel elektroden aan de bovenkant van de buis. Doordat er neon gas inzit kan de buis tellen. Ze zien er leuk uit als ze met een lage frequentie aangestuurd worden.
Ook zijn er oude "displays" die niet op neon gas werken, de E1T is hier een voorbeeld van. Je kunt op de foto zien dat ie een 3 aangeeft.
Een andere leuke buis is de XM1000, hier heb ik er één van gekregen. 't Is een soort CRT die elektronen door een rooster schiet in de vorm van het getal wat afgebeeld moet worden. Door een fosforlaag ontstaat er licht.
Zo zijn er nog veel meer leuke indicators bedacht. Zo zijn er afstemindicators (een EM80 of een EM1 bijvoorbeeld) en natuurlijk de gewone neon lampjes.
Aangezien ik een site wil maken over dit soort displays zoek ik leuke informatie over de buisjes. Iets over de achtergrond ervan of waarvoor bepaalde types precies gebruikt werden, bijvoorbeeld waarom er nixies zijn met getallen verkeerd om en dat soort dingen. Als ik mn camera heb ga ik mooie foto's maken, maar daar zet ik graag een leuk verhaaltje bij.
Als er trouwens iemand is die nog leuke indicatie buisjes zoals hierboven heeft liggen en ze kwijt wil (of wil ruilen met een andere / iets anders), mail me dan alsjeblieft!