CD/DVD Motor's

eSe

Honourable Member

Ik heb hier een stuk of wat CD/DVD motors liggen die ik wil gebruiken om spiegeltjes, prisma's... te laten roteren. Het gewicht van deze spiegels,prisma's...is niet hoger dan +/- 50 gram.

Ik ben al op zoek geweest op het net naar info over stroom en spanning van deze motortjes, enkel wat YouTube filmpjes met wat simpele aansturing van deze motortjes. Geen stromen/spanningen.

Ik heb er 1 opengeprutst, de wikkeldraad is relatief dik, de weerstand van de spoel(combinatie) van de opengewerkte motor is 1,5 Ohm. Er kunnen dus grote stromen gaan lopen als je deze niet begrensd.

Vraag 1: Iemand een idee wat de nominale stroom is van zulke motors?

Er zitten ook Hall sensors op. Heb ik nog nooit mee gewerkt, maar zou ze kunnen gebruiken om de motors te synchroniseren met een extern signaal.

Vraag 2: Waar vind ik een goede uitleg, liefst praktijkgericht, over dit soort sensors?

Dank bij voorbaat,

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Dat zijn 3-fase brushless DC motortjes. Daar heb je een 'controllertje' voor nodig om die aan te sturen. Dat controllertje gebruikt de signalen van de Hall-sensoren om de 3 fasen op het juiste moment aan te sturen.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
chuckie

Honourable Member

Dit is niet helemaal mijn "cup of tea" , maar zijn die motortjes niet bedoeld voor hele hoge snelheden?
Kan je dan niet beter een stappenmotor of servo'tje nemen?

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Hele hoge snelheden? Welnee, niet noodzakelijk. Dat zijn spindle motortjes van CD-spelers (en/of DVD-spelers) en die kunnen prima vrij langzaam draaien. Kijk maar eens naar de omwentelingssnelheid van de CD bij het afspelen van een audio-CD als de laser-kop zo'n beetje aan de rand van de CD leest.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

@chuckie: Hij wil ze laten draaien, dus dan lijkt me een motor een prima keuze.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
eSe

Honourable Member

Ik weet dat het 3ph brushless motortjes zijn en dat je daar een controller voor nodig hebt. Deze zit ingebouwd in de electronika van de CD/DVD speler en die heb ik niet. Waarschijnlijk ook niet makkelijk aan te sturen, deze dingen zijn gemaakt voor de p.c. wereld.
Ik kan controllers kopen maar dan moet ik wel weten welke stroom ik nodig heb, je hebt van 10 tallen mA tot 10 tallen A.

En het zelf bouwen is nog steeds mijn hobby, ik ben er niet echt bang van :-)

Stappenmotoren zijn traag, schokkerig (of je moet ze aansturen met o.a. een sinus, beetje zoals microstepping) en groot/zwaar.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Zelf aansturen met gebruik van de Hall sensors hoeft niet heel moeilijk te zijn, als je alleen een laag toerental nodig hebt. Het lastige is dat je de stroom moet regelen, maar je zou simpelweg met elke fase een weerstand in serie kunnen zetten, en daarmee de stroom beperken. Met een paar kleine MOSFETs of zelfs bipolaire transistors is dat prima te doen, en dan heb je alleen nog een microcontroller nodig om het aan te sturen, al zijn er ook speciale IC's (onder andere van Allegro) die dat allemaal voor je kunnen doen.

Je kunt het nog wat gemakkelijker maken door een paar L6203 of andere dergelijke halve bruggen te gebruiken, dan kun je je in eerste instantie richten op het aansturen ervan. Ik zou wel een microcontroller nemen met minimaal 3 PWM kanalen en ze daarop aansluiten, ook als je begint met extra weerstanden.

Er is online heel veel informatie te vinden over BLDC motoren met Hall sensors en over het sensorloos aansturen ervan; dat laatste is niet mogelijk als je iets wilt kunnen positioneren of aansturen bij lage snelheid.

Houd er wel rekening mee dat nauwkeurig positioneren hiermee wat lastig is; je kunt ze zien als stappenmotoren met een klein aantal stappen per omwenteling. Ze zijn niet fundamenteel anders dan gimbal motoren, en daarmee kun je ook prima een camera positioneren door de stroom in de spoelen onderling te regelen, zoals microstepping bij stappenmotoren, maar dat is al een stapje verder dan gewoon laten draaien.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Kun je geen PC fan met pwm controle gebruiken, want daar zit alles al in?

Ik mis het gewenste toerental, zonder dat is er geen zinnig antwoord te geven.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Op 22 maart 2019 21:28:41 schreef maus0611:
Kun je geen PC fan met pwm controle gebruiken, want daar zit alles al in?

Nee, dat lijkt er echt in de verste verte niet op. Die fans zijn meestal 2-fase motoren, met een enkele Hall sensor met kleine MOSFETs ingebouwd, in een behuizing met 4 pootjes. Dat werkt echt alleen voor dergelijke kleine fans.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

In de CD speler trekt dat motertje maar weinig stroom.

Met een driefazenoscillator krijg je die dingen wel aan de praat, zonder het hall element te gebruiken.

hieronder het basisschema, aan te passen voor meer vermogen entoeren :-)

eSe

Honourable Member

Dank voor jullie input.
Ik heb hier nog wat liggen dat ik verleden jaar heb gemaakt, een 4phase regelaar die ik gebruikte om een stappenmotor heeeel traag te laten draaien. Dat werkt, alleen is deze stappenmotor niet zo best. Het is een oud ding, groot, relatief lage spoelstroom (290mA) en grote stappen ( 7.30° )

Het ding doet het maar ik denk dat de "gap" tussen de spoelen/magneten te groot is, bij het naderen van de volgende 'stap' krijgt ie een klein duwtje. Gaat dus heel traag en dan lijkt het alsof hij in een putje valt, heel even. Ik heb zitten spelen met verschillende golfvormen en faseverschuivingen. Maar misschien moet ik het spanningsverloop/stroom niet linear maar logaritmisch aansturen. Maar da's later zorg.

Ik heb dus een printje met vier pwm naar analoog kanalen, met power transitors een een ATMega328 erop, was het gewoon vergeten dat ik het had liggen, ouderdom :-) Dus al wat ik nodig heb om wat testjes te kunnen doen. Enkel nog stroombegrenzing uit zoeken. En het 'Hall gebeuren'.

Wordt vervolgd.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Maar wat moet de snelheid worden?

Damn the torpedoes, full speed ahead!
eSe

Honourable Member

De snelheid, maakt niet uit, die kan ik regelen, van heel traag naar heel snel. Hoeveel rpm? op het moment geen idee. Eerst zien dat ik die dingen aan de praat krijg, en evt. de signalen van de Hall sensoren kan invoeren in de ATMega om de snelheid te synchroniseren met een extern signaal.

De snelheid is niet afhankelijk van de stroom die ik erdoor stuur, 't is geen 'gewoon' gelijkstroom motortje. 't is een 3 phase motor. Snelheid is afhankelijk van de frequentie van het aansturen van de spoelen.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Ik zie daar 4 transistors zitten; tenzij de motor een unipolair type was, is dat sowieso te weinig (een bipolaire motor heeft 4 halve bruggen nodig), en het gaat ook te weinig zijn voor een 3-fase motor. Misschien dat je hem onbelast wel in beweging krijgt, maar mooi gaat het zeker niet worden op die manier.

Ik zou 2 stuks L6203 nemen, of een soortgelijke geïntegreerde power stage, dan heb je een simpele basis om mee te experimenteren, met een pad voor de toekomst.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
eSe

Honourable Member

't is inderdaad een unipolaire stappenmotor die ik had gebruikt.

Het ding hoeft maar in 1 richting te draaien en misschien zit er op het printje van het motortje een sterpunt. Kan ik wat proberen.

Maar ik ga me toch even verdiepen in dit soort motoren en hun aansturing. O.a. datasheets lezen van de genoemde L6203. Maar niet vandaag, te moe (lui) :-)

Bedankt voor je input.

Nu, pattatjes met witlof.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Smakelijk.

Rohm maakt o.a. de BA6486FS, de datasheet kan meer inzicht in de techniek. brengen.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Waarom gebruik je de controller die in de cd speler zit niet? Of heb je die dingen al weggeknikkert?

Op 23 maart 2019 20:13:48 schreef Ex-fietser:
Of heb je die dingen al weggeknikkert?

ja.

Op 22 maart 2019 16:48:46 schreef eSe:
Deze zit ingebouwd in de electronika van de CD/DVD speler en die heb ik niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bij CO op de stand in Rosmalen lagen een aantal CD/DVD printen in een doos... ;)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Dan nog doen die waarschijnlijk niet wat de TS wil, en dat is ook de minst leerzame manier om zo'n motor aan te drijven.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik zie een oude snaar aangedreven platenspeler voor me welke je met een lage spanning heel langzaam kunt laten draaien..

Ik zie een oude snaar aangedreven platenspeler voor me welke je met een lage spanning heel langzaam kunt laten draaien..

En dan zie ik een synchroonmotor zitten die gelijk loopt met de netfrequentie. En dat is heel wat anders dan de bldc motortjes Van de TS.

Of ik zie een pickup met een DC motortje die gewoon vrijloopt en niet zonder terugkoppeling en regelaar gestuurd kan worden om patronen te te kunnen maken. En ook heel wat anders is dan de Motortjes van de Ts

Met een neonlampje dat knippert met de netfrequentie en allemaal kleine glimmertjes op de draaitafel kon je door de met een potmeter de voedingspanning van het motortje een beetje aan te passen, het toerental gelijk laten lopen met de netfrequentie door het stroboscopische effect van het neonlampje op de draaitafel glimmertjes.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zondag 24 maart 2019 20:11:13 (31%)