De discussie over MRI is zwaar off-topic omdat het hier gaat om extreem sterke statische magneetvelden, niet om radiogolven .
Op medische fora zijn voldoende discussies over MRI, gaande van ongemakken door het geluid en de claustrofobie, tot verschuiving van implantaten en heel wat ingebeelde ongemakken voortvloeiend uit blinde angst.
Er doen ook heel wat straffe verhalen de ronde zoals poetswagentjes die te pletter vliegen tegen de scanner.
Overigens is het opgewekte magneetveld tienduizenden malen sterker dan het aardmagnetisch veld. Het zou interessant zijn als een duivenmelker eens één van zijn duiven door zo'n tunnel zou sturen en hem dan loslaten en zien of ie gedesoriënteerd is. Of een klein neodymiummagneetje aan zn pootje of nek bevestigen; Als hij dan naar zn hok terugkeert lijkt het me bewezen dat die hele kompastheorie onzin is. .
In dit topic gaat in eerste instantie om trillingen die een miljard keer seconde van polariteit veranderen en magnetische velden die elektrische velden opwekken die weer magnetische velden tot gevolg hebben en zich zo voortplanten. De effecten behalve opwarming als ze er al zijn, zullen dus van heel andere aard zijn.
Dergelijke trillingen zijn enerzijds zo snelwisslend dat interactie met lichaamscellen onwaarschijnlijk is, anderzijds gaat het om relatief zwakke velden.
Anders is het gesteld met de mobieltjes, waar de antenne tegen het hoofd gehouden wordt,en waar de veldsterkte op die plek makkelijk 100-200V/m kan bedragen.
Gezien de laatste 10 jaar miljarden mensen zeer frequent gebruik maken van dat apparaatje zouden indien er ziekmakende effecten waren, al zeker verbanden gelegd zijn.
Ik moet vaststellen dat dat soort discussies sinds 10 jaar totaal niets nieuws heeft opgeleverd. Natuurlijk zijn er door instanties, universiteiten en noem maar op ondertussen diepgaande studies gebeurd daaromtrent.
Maar ik heb nog nooit een ernstige studie gezien die verontrustende resultaten gaf.
En ja, er zijn pseudowetenschappelijke organisaties genoeg die wel vermeend gevaar zien. En dat natuurlijk uitvergroten en zo luid mogelijk uitschreeuwen. Meestal zijn de methodes die ze toepassen, onvoldoende representatief, niet reproduceerbaar en gedaan met middelen die volstrekt onvoldoende zijn.
Het is goed dat we alert blijven, maar zoals het er nu uitziet is er total geen reden voor ongerustheid.
En zoals met alles, overmatig gebruik is altijd risicovol.
Stel dat je morgen de mobieltjes verbied. De 2/3 van de bevolking zou volledig ontredderd zijn, hun ganse leventje zou overhoop gehaald zijn. Vooral jongeren zouden compleet van hun melk zijn. De gevolgen, op alle vlak zouden desastreus zijn. heel onze maatschappij ontwricht.
Wel, ik heb zonet het bewijs geleverd dat niet radiostraling, maar precies het ontbreken ervan de mensheid zware schade zou toebrengen.