Ik moest het een paar keer lezen, is een beetje een verwarrend verhaal. Maar volgens mij bedoel je zoiets.
Ik zie niet wat je bedoeld met: "het paneel komt als een ruit te staan" Het paneel blijft gewoon verticaal, maar draait met de zon mee of ik moet je verkeerd begrijpen.
Je plaatst trouwens twee maal het zelfde filmpje, maar ik weet wat je bedoeld.
Heb het ook gezien op youtube.
joopv
Golden Member
Op 16 april 2019 13:15:39 schreef r-p:
.... kan ik zo snel niets meer over vinden. Misschien heb ik het gedroomd en is het een wereld idee![]()
Ik heb het zojuist gepatenteerd, bedankt! 
Op 16 april 2019 16:40:49 schreef joopv:
[...]Ik heb het zojuist gepatenteerd, bedankt!
Kan ik nog mee doen? 
Ik had een opmerking aan het artikel toegevoegd over het kantelen van de as waarover je draait. Zal eens kijken of ik duidelijk kan maken wat ik bedoel en of ik helemaal fout zit of dat het bv. al lang en breed gebruikt wordt... (of wellicht zelfs al hier een keer genoemd wordt zonder dat ik het bewust heb gelezen.)
Stel nu, je vergeet al die hoeken en plaatst het paneel vertikaal. Maar nog steeds roterend op de as. Je krijgt nu eev verkeersbord waar de moeren niet van vastgeschroefd zijn: het kan rond de paal draaien maar blijft altijd vertikaal.
Nu de zon door het jaar heen.
Alsof er een dronken gast tegen het verkeersbord is aangereden en deze nu 10 graden uit het lood staat.
Elke maand pas je deze hok aan, dus in maart is deze (90-10-23,5=)56,5 graden met het de horizontale as gemeten vanaf 'north'.
En hartje zomer wordt dit (90-10-23,5-23,5=)33 graden.Het ziet er niet uit want om 6 uur 's ochtends zal het paneel zoals onderstaand plaatje ruitvormig naar de zon gedraaid staan, maar als mijn gedachte experiment klopt, staat het wel LOODRECHT op de zon... En dat doet een loodrechte as zoals in het eerste plaatje niet, tenzij je een tweede motor bijplaatst die de hoek t.o.v. de zon op 90 graden houdt.
Ga ik vreselijk de mist in of klopt het idee op zich wel? (En is het om praktische redenen allang afgeschoten als werkbare optie...)
Het systeem dat je hier beschrijft heb ik in 1988 toegepast met mijn eerste satelliet schotel die ik maakte, het noemde "polar mount" of zo iets, de as waar de schotel op draaide stond evenwijdig met de denkbeeldige as van de wereld (van de noordpool dwars door de aarde heen naar de zuidpool) op die manier hoefde je maar 1 motor om de baan van de geostationaire satellieten te volgen en inderdaad, als ik een satelliet nam die op 60 graden oost hing, dan hing mijn schotel ook 'scheef' net zoals jij de ruit beschrijft.
Astronomen gebruiken dit systeem om een telescoop automatisch op de zon of enig ander hemellichaam gericht te houden. Zie bijgaande foto van de eerste opstelling van mijn oude 20 cm Newton telescoop.
Denk een zonnepaneel vlak op de bovenkant van de telescoop gemonteerd. De schuinstaande as maakt een hoek die overeenkomt met de geografische breedte van de plaats van waarneming en is vast op het Noorden gericht. Onderaan deze as zie je een wormwiel die door een motor wordt aangedreven en die de boel 1x per etmaal laat ronddraaien.
Het was een loodzware versjorbare constructie en was binnen de kortste tijd vervangen door een vaste in beton gegoten zuil.
Best lastig door een amateur te maken.
Op 16 april 2019 16:40:49 schreef joopv:
[...]Ik heb het zojuist gepatenteerd, bedankt!

2e link gefikst in vorige post. (volautomatisch volgsysteem met nul intelligentie of processingpower
)
En leuk om te zien dat het een bekend (en werkend) idee is. Ben ik in ieder geval niet gek 
De constructie met een vertikale as en een as met een hoek daarop gemonteerd (youtube video en sterrenkijker hierboven) is mooier dan mijn oorspronkelijke idee, maar heeft ook een limiet van 180 graden, waar de zon in de zomer soms wel 18 uur (dus 270 graden) opbrengst heeft.
[Bericht gewijzigd door r-p op (11%)]
Op 17 april 2019 01:20:09 schreef r-p:
En leuk om te zien dat het een bekend (en werkend) idee is.
Door de foto van Leo snap ik wat je bedoeld. 
Ben ik in ieder geval niet gek
Dat heeft ook niemand gezegd. 
...., maar heeft ook een limiet van 180 graden, waar de zon in de zomer soms wel 18 uur (dus 270 graden) opbrengst heeft.
Precies, met zo'n systeem kun je maar effectief 180 graden verdraaien, als je daar overheen gaat staat het paneel naar de grond gericht. Ieder systeem heeft zijn voor en zijn tegen.
Bij een zonnevolgsysteem komt er nog iets meer bij kijken.
De andere as moet ook aangedreven worden omdat de zon naarmate het jaar vordert steeds wat hoger komt (tot 21 juni) en daarna weer zakt. Dat betekent dus elke dag een klein stukje bijstellen!!!
Bij mijn kijker was daar een relatief simpele inrichting voor (het zwarte wiel en de ronde knop die je ergens halverwege de bovenkant van de telescoopbuis ziet zitten). Bij het waarnemen van een hemellichaam moet je die (in principe) éénmalig instellen. Daarna zorgt de motor dat het object de rest van de avond in beeld blijft. De aandrijfmotor was eerst een 50Hz synchroonmotortje met een grote vertraging en gevoed door een variabele sinusgenerator met vermogenstrap. Later vervangen door een stappenmotor omdat die een veel groter regelbereik had.
Er was ooit een plan om ook de andere as van aandrijving te voorzien maar dat is er nooit van gekomen.
En natuurlijk aan het einde van de dag of waarneming moest die poolas weer teruggedraaid worden. Dat was ook handwerk.
Op 17 april 2019 09:58:22 schreef Leo-Bolier:
Bij een zonnevolgsysteem komt er nog iets meer bij kijken.
De andere as moet ook aangedreven worden omdat de zon naarmate het jaar vordert steeds wat hoger komt (tot 21 juni) en daarna weer zakt. Dat betekent dus elke dag een klein stukje bijstellen!!!
Uiteraard, zo staat het ook beschreven in het artikel.
Bij mijn kijker was daar een relatief simpele inrichting voor (het zwarte wiel en de ronde knop die je ergens halverwege de bovenkant van de telescoopbuis ziet zitten).
Is die kijker op de foto van jou Leo? Zo ja mooi ding. 
Lambiek, ja.
Met de bouw begonnen eind 1995. Na de diverse modificaties was ie klaar in 1998. Op mijn website www.bolier.net (beetje naar beneden scrollen) staat een beschrijving met de nodige foto's wat er zo bij kwam kijken en waar ik allemaal tegenaan liep.
Op een gegeven moment werd het steeds naar binnen en buiten sjouwen me te veel en heb ik hem verkocht. In plaats daarvan nu een veel handzamere telescoop (maar wel met een electrische aandrijving).
De naam Polar Mount wordt nogal eens gebruikt. Een referentie aan de aangedreven as (de Poolas) die ongeveer op de Poolster gericht staat.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op de site van EZ Cosmos (astronomie) is nogal wat info te vinden over volgsystemen.
Edit
Hmmm, dat werkt niet meer. Ik moet ergens nog een Windows versie hebben.
was een leuk programma, waar je allerlei sterrenhemel configuraties mee kan simuleren, als een echt planetarium.
Probeer maar wat te surfen op EZ Cosmos. Ik zal ondertussen naar de diskettes(!) zoeken. Is een 16 bit Windows versie.
Heb ook nog een DOS-versie voor de liefhebbers. Kan je mogelijk meer mee knoeien.
Op 17 april 2019 11:00:26 schreef Leo-Bolier:
Met de bouw begonnen eind 1995. Na de diverse modificaties was ie klaar in 1998.
Zo daar heb je aardig lang over gedaan, maar het resultaat mag er zijn. 
Op mijn website www.bolier.net (beetje naar beneden scrollen) staat een beschrijving met de nodige foto's wat er zo bij kwam kijken en waar ik allemaal tegenaan liep.
Ik ga daar eens rond snuffelen Leo. 
In plaats daarvan nu een veel handzamere telescoop (maar wel met een electrische aandrijving).
Ook zelf gebouwd?
Op 17 april 2019 12:08:54 schreef Tidak Ada:
Probeer maar wat te surfen op EZ Cosmos.
Ga daar eens naar zoeken. 
Hoe nauwkeurig moet de regeling eigenlijk zijn?
Gaat het verlies mee met de cos van de fouthoek?
Een fout van 1° is Cos 1° = 0.9998 => te verwaarlozen...
jan
@Lambiek: Nee, deze heb ik kant-en-klaar gekocht.
@fablab: ik neem aan dat je het over het volgen van zonnepanelen hebt. Nooit aan gerekend maar ik denk dat je daar best een paar graden mag afwijken. Gaat idd met de hoek waar de zon staat maar je mag niet rekenen met de cosinus van 1 graad.
Je moet kijken naar de "steilheid" van de (osinus functie. Die is maximaal bij 45 graden en daar heeft een fout de grootste invloed.
Als je daar een graad fout zit heb je het over circa 1% afwijking in de opbrengst.
Op 17 april 2019 13:20:43 schreef fablab:
Hoe nauwkeurig moet de regeling eigenlijk zijn?
Tot een graad of 10 zie je weinig verschil, daar boven wordt het goed zichtbaar.
Op 17 april 2019 13:44:10 schreef Leo-Bolier:
@Lambiek: Nee, deze heb ik kant-en-klaar gekocht.
Wat voor besturing zit daar op als ik vragen mag? en wat voor motoren worden er gebruikt?
Op 17 april 2019 14:14:04 schreef Lambiek:
[...]
Wat voor besturing zit daar op als ik vragen mag? en wat voor motoren worden er gebruikt?
In de montering zit een stappenmotor voor de poolas. In het vierkante blok direct boven dat ronde label. Die grote zwarte knop is de handbesturing voor die as.
De declinatieas wordt alleen handmatig ingesteld. Het besturingskastje werd standaard gevoed met 12 Volt (8 dikke 1,5 cellen). Hij vreet 200 mA in bedrijf. Ik heb er zelf een netvoedinkje bij gemaakt omdat ik altijd uit de achtertuin waarneem.
Het besturingskastje heeft knoppen met vooruit/achteruit, stop, Snel 2x en 8x speed. Je richt de kijker eerst handmatig ongeveer op het object en dan door te spelen met die knoppen kun je het object netjes centreren en daarna blijft hij volgen mits de montering goed is uitgericht, dwz netjes horizontaal en de poolas zo nauwkeurig mogelijk op het Noorden gericht onder de juiste hoek.
Deze kijker is nog uit de vorige eeuw; gps en computerbesturingen waren nog niet echt doorgedrongen in de amateur astronomen wereld. Nu koop je die dingen kant en klaar met GPS en GoTo besturing.
Op 17 april 2019 15:15:18 schreef Leo-Bolier:
Ik heb er zelf een netvoedinkje bij gemaakt omdat ik altijd uit de achtertuin waarneem.
Staat hij in het bloemen perkje of gebruik je die fundatie niet meer? Ik heb op je site rond gesnuffeld zoals je ziet. 
In de montering zit een stappenmotor voor de poolas.
Is dat een 200 staps motor of weet je dat niet?
Op 17 april 2019 15:51:35 schreef Lambiek:
[...]
Staat hij in het bloemen perkje of gebruik je die fundatie niet meer? Ik heb op je site rond gesnuffeld zoals je ziet.[...]
Is dat een 200 staps motor of weet je dat niet?
De fundatie staat er nog steeds...er zit 200 kg beton aan vast. Ik heb de moed niet kunnen opbrengen om dat uit te graven of een bunkerbouwer in te schakelen 
Er staat nu een ornament op.
Ik weet niet wat voor stappenmotor er in zit. Nog nooit geprobeerd open te maken. Het is een stappenmotor; dat is duidelijk. Op de verbindingsaders komen in tijd verschoven pulsen voorbij. Ik gok wel op een 200 stappen motor. Die had ik ook in de vorige besturing zitten. Zeker als je ooit foto's wilt gaan maken via de kijker moet je zo nauwkeurig mogelijk werken; liefst met half- of micro-stepping.
Zeker weten. Op zijn minst een klein wormwiel gezien de positie van het handwiel t.o.v. de as maar ik vermoed dat er ook nog een tandwielmechanisme tussen zit. Dat zal de onvermijdelijke trillingen ten gevolge van het stappen wat dempen.
In mijn eigenbouw had ik er een tandriemvertraging tussen zitten
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Bestaan er geen 60; 120; 240; 360 stappen motoren? Dat is in dit geval en stuk gemakkelijker. Een cirkel is 360° en een dag duurt 2×12 of 24 uur.
Helaas blijkt dat EZ-Cosmos niet meer te bestaan
't Was een heel leuk programma, vooral de Windows versie. Die zette boven dien je vensters nog op "onderzeebootcommandocentrumrood" (nu win ik toch wel de Scrabble hoofdprijs
)
Op 17 april 2019 16:20:47 schreef Tidak Ada:
Bestaan er geen 60; 120; 240; 360 stappen motoren?
Nooit van gehoord, maar er is wel een 36 staps motor en met een vertraging van 10:1 heb je dan ook 360 staps motor. Maar in principe kun je met een stappenmotor van 200 stappen ook aan de 360 graden komen met een vertraging van 1.8:1. zeker in combinatie met microstepping.
Helaas blijkt dat EZ-Cosmos niet meer te bestaan
't Was een heel leuk programma, vooral de Windows versie.
Niets aan te doen.
Die zette boven dien je vensters nog op "onderzeebootcommandocentrumrood" (nu win ik toch wel de Scrabble hoofdprijs
)
Ja die win je bij deze. 
Op 17 april 2019 16:19:04 schreef Leo-Bolier:
In mijn eigenbouw had ik er een tandriemvertraging tussen zitten
Dat moet ook genoeg dempen, maar met micro stepping is dat sowieso al een heel stuk minder.
Op 17 april 2019 16:20:47 schreef Tidak Ada:
Bestaan er geen 60; 120; 240; 360 stappen motoren? Dat is in dit geval en stuk gemakkelijker. Een cirkel is 360° en een dag duurt 2×12 of 24 uur.Helaas blijkt dat EZ-Cosmos niet meer te bestaan
't Was een heel leuk programma, vooral de Windows versie. Die zette boven dien je vensters nog op "onderzeebootcommandocentrumrood" (nu win ik toch wel de Scrabble hoofdprijs
)
Je kan wel de stapgrootte instellen bij een stappermotordriver..bijvoorbeeld 2/4/8/18/32/... stappen per 1 stap van die stappenmotor..dan zit je op n*200 stappen voor 1 ronde.
Op 17 april 2019 16:42:12 schreef vincent1971:
bijvoorbeeld 2/4/8/18/32/... stappen...
Die 18 moet een 16 zijn denk. 
Tidak Ada