Pneumatisch pick en place

Ik wil voor een hobby project een pick en place machine maken met behulp van een pneumatische cilinder. Ik heb al wel een idee van de cilinder; maar ik vroeg mij af of mensen hier nog tips hadden.

Alvast bedankt!

mel

Golden Member

De positionering kan best lastig worden... Een robotarm lijkt me eenvoudiger.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
KGE

Golden Member

Je zult zowiezo naar 3 assen toe moeten.
Een frame als van een 3D printer kan daarvoor als basis dienen.

Het pneumatische deel blijft dan begrensd tot het oppakken van de onderdelen (grijper of vacuum).

Ook moet je de onderdelen op een of andere manier aanvoeren of klaarleggen, dat is ook geen eenvoudige opdracht.

GJ_

Moderator

Volledig pneumatische pick and place is wel soort van mogelijk maar zeker niet weggelegd voor een hobbyist. Ik heb echt gruwelijk snelle pneumatische p&p units gezien, maar ondanks de relatief lage prijs is het nooit een succes geworden.

https://www.youtube.com/watch?v=E4bFQ_wVZwo

Lambiek

Special Member

Mag ik vragen, waarom pneumatisch.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
fatbeard

Honourable Member

Op 8 mei 2019 20:03:37 schreef GJ_:
Volledig pneumatische pick and place is wel soort van mogelijk maar zeker niet weggelegd voor een hobbyist. Ik heb echt gruwelijk snelle pneumatische p&p units gezien, maar ondanks de relatief lage prijs is het nooit een succes geworden.

Ik kan er wel een paar redenen voor bedenken: maakt veel herrie, verbruikt veel lucht, is extreem onderhoudsgevoelig en instellen is een k@#werk.

Iets zuiver positioneren met alleen pneumatiek (dus zonder 'harde' eind stoppen) is op zijn best behoorlijk lastig.
Hee, daar heb je die Arabier van Frans-Ierse komaf weer...;) (Bin d'Aire-Dunndead)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ik wil voor een hobby project een pick en place machine maken met behulp van een pneumatische cilinder. Ik heb al wel een idee van de cilinder; maar ik vroeg mij af of mensen hier nog tips hadden.

Pneumatisch is te doen hoor. Maar het is wel lastig. Vroeger veel met machines gewerkt waar alles pneumatisch ging. En het werkte. Maar er is veel onderhoud nodig en superschone lucht. Naaldventielen zijn zeer gevoelig voor vuil. Inregelen is een crime.

Ik kan geen tips geven omdat je wel heel weinig info geeft. Wat wil je bijvoorbeeld pick en placen? Rollen staal van 30 ton of smd weerstandjes 0,01 gram? Wordt het ruwe aan te voeren materiaal grof gestort in een bunker of komt het in kratten, doosjes, strips of wat? En waar moet alles tenslotte in geplaatst worden?

Als je altijd op dezelfde plek moet komen zijn vaste cilinders prima die mechanisch verstelbaar zijn om eens te veranderen.
Verschillende jobs is wat lastiger,lucht is samendrukbaar.
Kan wel met bv festo spc 200 maar niet nauwkeuriger dan 1 mm.
Klein lekje in kleppen of zuigerstang zorgt dat dit continu aan het corrigeren is, en onnauwkeurig is.
Minimaal 4 kleppen voor 2 snelheden en 1 cillinder per bewegende as.
Tevens is het niet energiezuinig met perslucht.
Maar er zijn veel machines die het gebruiken icm trekecoder of opnemer in zuigerstang.

Er moet steeds dezelfde job gedaan worden en het hoeft niet mega nauwkeurig te zijn. Festo cylinders zijn redelijk duur kijkend naar mijn budget. Ik kwam zelf bij https://magneetventielshop.nl/pneumatiek/cilinder/rond-iso-6432/mcmi-1… deze terecht, net iets goedkoper. Maar dan zou ik dus nog een encoder op de stang moeten zetten?

Lambiek

Special Member

Op 10 mei 2019 17:04:52 schreef pietfreek123:
Er moet steeds dezelfde job gedaan worden en het hoeft niet mega nauwkeurig te zijn.

Als de beweging steeds het zelfde is moet het te doen zijn.

Festo cylinders zijn redelijk duur kijkend naar mijn budget.

Alle waar naar zijn geld, Festo is gewoon goed.

Maar dan zou ik dus nog een encoder op de stang moeten zetten?

Dat ligt er helemaal aan of de slag altijd precies het zelfde is en hoe je het product op wil gaan pakken. Als je product altijd de zelfde afmetingen hebben zou je misschien iets met mechanische eind stop kunnen doen. Als je producten hebt die verschillen van grote moet je gaan positioneren en dat valt met een pneumatische cilinder niet mee. Dan zou je dus een trekencoder kunnen nemen of iets anders dat de positie meet. Maar zelfs dat zou je met een mechanische instelling kunnen doen die je aan kunt passen.

Wat wil/moet je op gaan pakken?
Waar ga je het mee oppakken, grijper of vacuum of anders?

Maak eens een schets of tekening hoe je het zelf in gedachten had.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

De FCM van Philips gebruikte voor de z-as een MUP (multi usage pipet) pneumatisch gestuurd. Vacuum voor het oppakken van het component. Deze MUP is lang gebruikt omdat deze zeer betrouwbaar was.De laatse generatie machines had een lineaire Z-as, geen pneumatiek meer. De eerste uitvoering had een mechanische uitlijning van het component. De zgn. chuck (ook pneumatisch). Later is dit laser geworden. Een combinatie van electronisch en pnematisch lijkt me het makkelijkst. X-Y met een stappenmotor en Z as pneumatisch. Afhankelijk wat voor en hoeveel componenten je wilt gaan plaatsen.