printplaat laten maken van schema op transparant

Thevel

Golden Member

Dus inderdaad ook graag in dit schema toepassen

Als je zeker weet dat de print dubbelzijdig wordt dan is het eenvoudig, het spoor kan ik dan aan de bovenkant komen.

Ik zie op de foto dat je veel verbindingen hebt gemaakt met draad, als je toch een dubbelzijdige print gebruikt kun je ook sporen aan de bovenkant leggen, scheelt een hoop werk en losse draden.
Uiteraard moet je wel aangeven hoe de bedrading is aangesloten op de print.

het is nu een enkelzijdige print. Maar als ik de bedrading kan vervangen door gewone printsporen, ben ik erg veel beter uit! Ik ga daar morgenavond een tekening van maken. Niet zo ingewikkeld.

Dat doet de layouter toch, die tekening maken? Of ga je het nu eerst op transparant tekenen? :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Voor Thevel, hier een nieuwe tekening met de gewenste printsporen aan de bovenzijde van de print. De bundel aangegeven met een 1 heeft mijn voorkeur. Als het lukt om ook de 2e bundel te doen word ik erg blij. Die tweede bundel loopt van een bepaald punt in het schema naar een uitgang waar ik bijvoorbeeld soldeerpennen of iets dergelijks in kan zetten.

Thevel

Golden Member

Gaat wel lukken denk ik.

@ Jochem.

Wel is duidelijk dat, uitgaande van 10 wissels, dit alles met 20 FETjes (of een paar arrays zoals een ULN2803 of vergelijkbaar) en een microcontrollertje klaar kan zijn. Geen 4017 nodig, geen relais nodig, geen 555's nodig, geen triacs nodig. Maar zelfs zonder microcontroller kan het vele malen eenvoudiger.

Als ik voor het vervolg dan ooit toch jouw optie zou willen gebruiken, hoe ziet dan het schema eruit?
Uitgangspunt voor mij is 10 (of meer) wissels kunnen sturen, allemaal na een spanningsuitval weer bij het inschakelen automatisch terug laten gaan naar de startpositie (en dan niet allemaal tegelijk!) en zonder microcontroller.

Arco

Special Member

Het is me nog steeds duister wat die 4017 doet. Lijkt of die de wissels continu 'uit' zet?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

werking van de schakeling. De spanning wordt ingeschakeld en de 4017 en de triacs en de wissels krijgen spanning. Vervolgens worden alle 555 voor de bediening van de wissels (de rechter van het tweetal 555 per wissel) aangestuurd om de wissel in de gewenste startpositie te krijgen, immers je weet niet wat de eindstand is toen je het systeem uitgezet hebt. Je kunt niet alle wissels tegelijk laten schakelen, dat gebeurt beurtelings door de 4017. Na enige seconden wordt dan de 4017 spanningsloos en wordt het mogelijk om met schakelpulsen (manueel of door het systeem gegeven) wissels om te laten zetten. De 4017 is dus alleen voor het opstarten.

bprosman

Golden Member

allemaal na een spanningsuitval weer bij het inschakelen automatisch terug laten gaan naar de startpositie

@Arco, meer als hierboven beschreven denk ik.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fatbeard

Honourable Member

Thevel heeft de PCB van Herms 1:1 overgezet in DesignSpark, zoals oorspronkelijk gevraagd.
Vind ik best wel een grote pluim waard, ik doe het hem niet na.

Maar omdat ik het al half-en-half beloofd had (en ik afleiding nodig had, en het gewoon leuk vind) is hier mijn insteek op het geheel:

wisselsturing-SCH.pdf

De enige wijziging die ik heb aangebracht in het oorspronkelijke schema is een weerstand in serie met de trimmer (die anders bij de minimum instelling in rook opgaat).

De PCB is iets kleiner geworden dan A5:

wisselsturing.pdf

Bij mij is rood de top layer en groen de bottom layer; GND wordt verbonden door kopervlakken op boven- en onderkant (die ik hier niet heb afgedukt omdat dat het plaatje wat onduidelijk maakt).

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Zoveel goedheid valt mij toe. Ik zal vannacht slapen als een roos. Ik ga morgen even precies kijken en zal dan verder reageren. Voor nu: dank!

Thevel

Golden Member

Ik de de sporen op de toplaag erbij gezet.
Wel even alles controleren!

Top Copper.pdf

Bottom Copper.pdf

Bottom+Top Copper.pdf

hoi Thevel,
ik heb alles nagelopen en je hebt de print niet alleen compleet gemaakt, maar ook verbeterd! Volgens mij is hij nu helemaal goed.
Hartelijk dank.
Herms

@fatbeard: ook een mooie prestatie om het zo in elkaar te steken! Dank je.
Uit louter respect zou ik ook die print willen laten afdrukken, is het denkbaar dat ik er een bestand van krijg in Gerber?

Thevel

Golden Member

Komen er verder geen aansluitingen op de print?
Nog vergeten te vermelden: de print is 252x189mm.

oei, ik heb een rack waarin ik de print schuif. En die vraagt om een breedte van de print van 200 mm. De lengte is 'volgend', is niet kritisch. En geen verdere aansluitingen die nu meegenomen moeten worden, ik heb er met het aantal 'gaten' rekening mee gehouden.

Thevel

Golden Member

Ik maak de print 200 mm breed.

Edit/
De print aanpassen doe ik morgen, ik zal dan ook de files genereren welke je naar de printboer kunt sturen.
Als je ondertussen toch nog iets wil veranderen hoor ik het wel.

[Bericht gewijzigd door Thevel op woensdag 22 mei 2019 21:35:14 (76%)

fatbeard

Honourable Member

Ik was -klaarblijkelijk- nog niet klaar: ik zie op de foto van de volledig opgebouwde print ook nog wat connectoren zitten voor 'aansluiting met de boze wereld' ;).
Zonde als je die experimenteerprintjes alsnog moet gaan bedraden...

Het power connectortje verdenk ik ervan een 6polige variant van deze te zijn; de anderen (zien er uit als 'standaard' 0.1 inch connectoren) kan ik een berekende gok naar doen:

  • de meest linker is een 2x10 vrouwtje wat ik denk voor de druktoets aansluitingen te zijn. Gokje: reset boven, set onder.
  • in het midden zit een 2x5 vrouwtje wat ik denk voor de 'relais uit' aansluitingen te zijn
  • meest rechts een 2x10 mannetje wat ik denk voor de wissel uitgangen te zijn. Gokje: reset boven, set onder.

@Thevel: Knap werk, een print tekenen zonder gelinkt schema (ík begin daar niet meer aan)...
Bedenk wel dat het oorspronkelijk aangeleverde tiff bestand de onderzijde van de print toont (zie linkeronderhoek), ik vrees dat je de boel nu in spiegelbeeld hebt staan...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

VERBETERD.
goed opgemerkt om daar even naar te vragen. Ik weet niets van beeld en spiegelbeeld af, zeker niet als bestand of als print.
De vraag naar de powerconnector klopt helemaal, pootjes op 2,54 mm.
De uitgang vanaf de relais is 10-polig female (één uitgang per schakeling).
De ingangen (20) van de relais is de 20-polige female. De uitgangen van de triacs is de 20-polige male.
De nummering kun je zien op de foto. Ik heb verkozen tot nummer 1 de schakeling links boven als je de sequencer links houdt. De male connector staan geen nummers bij, maar de volgorde is gelijk aan die van de andere twee connectoren.
Het zou mooi zijn als de connectoren op de print komen, maar als dan de aansluitsporen op de bovenkant van de print komen kan ik ze niet solderen. Vandaar dat ik op mijn eerste print de connectoren op een zwevend extra printje heb geplaatst.

Ik ben uitgegaan van een transparant die afgedrukt zou worden op de soldeerzijde. Daarbij heb ik voor mijn eigen duidelijkheid (omdat ik ook beeld/spiegelbeeld verwarrend vind) op het transparant aangegeven wat leesbaar zou moeten zijn op de soldeerzijde. Ik zou het heel erg triest vinden als het resultaat van Thevel spiegelbeeldig zou zijn...

Thevel

Golden Member

Ik zou het heel erg triest vinden als het resultaat van Thevel spiegelbeeldig zou zijn...

Nee hoor, maak je maar geen zorgen, het ontwerp had ik al gespiegeld.
De resultaten die ik eerder getoond heb zie je van bovenaf, het koper aan de onderkant (blauw) zie "door de print heen".
Komt allemaal goed... :)

maar als dan de aansluitsporen op de bovenkant van de print komen kan ik ze niet solderen. Vandaar dat ik op mijn eerste print de connectoren op een zwevend extra printje heb geplaatst.

Als je de dubbelzijdige print laat fabriceren dan dan worden de sporen aan de boven en onderzijde via de gaatjes doorgemetaliseerd.
In de gaatjes wordt een laagje koper opgedampt waardoor er een verbinding ontstaat tussen beide lagen.

Connectoren aan de bovenkant is dus geen probleem, je hoeft ze alleen aan de onderkant te solderen.
Je mag de connectoren tekenen, ik zal kijken of ik ze kan verbinden.

Opluchting! Ik ga er morgen aan werken.

@Fatbeard: Let op: in een vorige post was male en female verwisseld, nu verbeterd.
Het ontwerp van de printplaat met ingetekende aansluitpunten voor de beide 20-polige connectoren.
Het lijkt me erg lastig om de printbanen voor totaal 40 contacten allemaal naast elkaar te passen. De plaats van de connectoren op de print is mij overigens om het even.
@Thevel: niet meer inpassen op mijn print, wordt een te grote vraag van mij.

Volgens mij is jou tekening van de 20 polige header verkeerd.

Het is

code:

2  4  6 8 10 12 14 16 18 20
1  3  5 7 \9 11/13 15 17 19

waarbij ik met \/ heb aangegeven
waar de nok zit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/