Elektromotor en regelaars

Lambiek

Special Member

Hij mag ook alleen nog maar voeding op de controller zetten en meten wat er op de OPTO klem komt te staan. :)
Dat van die weerstanden komt later wel, niet teveel tegelijk. :)

Ik hoop voor je dat je in het land blijft MGP.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 25 november 2018 13:00:15 schreef Lambiek:
Ik hoop voor je dat je in het land blijft MGP.

Spanje is ook niet mis ;)

Maar ik had het over zijn testen met die schakelaar, als hij die voedt met 24V dan kan dat faliekant aflopen.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Nee met dit weer is Spanje niet verkeerd. :) Maar je weet niet wat de Sint daar met je van plan is natuurlijk, het is en blijft een goedheilig man. En daar hoor je toch vreemde verhalen over. :)

Ik heb net in de datasheet gekeken, daar staat in dat de spanning voor de optocoupler mag variëren tussen de 3.3 en 28VDC, ik hoop dat het klopt. En anders een weerstand van bijv. 1K5 er tussen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 25 november 2018 13:10:31 schreef MGP:
Niet goed gelezen?

Er staan twee schema's in, één met een weerstand, en één zonder weerstand. Dus wat klopt er.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Sorry was aan het zoeken naar de datasheet.

Het ene schema is voor sourcepulsen en het andere voor sinkpulsen.
Beiden moeten extra weerstanden hebben bij >5V

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Dat bedoel ik met twee verschillende schema's, kijk maar eens op blz. 16.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Je hebt ook gelijk :S maar de rest is voor vanavond...

LDmicro user.

Mensen bedankt dit is wat ik had gevonden.
maarrrrr ondertussen heb ik voor de kosten en het gemak zo bedacht dathet houten ontwerp in principe even in de koelkast staat en dat ik daar een laminator voor ga gebruiken daar zitten de rollen in en een frame omheen dat kost een paar tientjes hoeft alleen het motortje maar aan gehangen te worden ik ben ondertussen aan het uitproberen . bedankt vast en Heel Veel plezier met Sint en Piet

Lambiek

Special Member

Oké, dus de controller maakt er 5VDC van voor de voeding van je optocoupler, heb je dat ook gecontroleerd?

Voor de stappenmotordriver kun je de zelfde voeding gebruiken, hoeft niet speciaal een andere extra voeding te zijn.

Met een laminator is ook een goed idee, scheelt een hoop werk. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

zooo hij ging even maar ik weet niet meer hoe maar het komt wel goed volgende week weer verder
BEDANKT ALLEMAAL

na een nachtje slapen bedacht dat die controller het niet gaat worden het is een prima controller maar als je vaak wisselt in het aantal stappen is het niks jammer genoeg.
komt wel de volgende gedachte op kan ik op de driver 2 draden koppelen zodat de stappenmotor gaat draaien? het toerental kan grof geregeld worden met dipswitches evt.
als ik 2 draden kan koppelen kan ik mechanisch een schakelaar activeren langer of korter dan ben ik in ieder geval dichter bij het doel.
gisteren nog bij een collega langs geweest daar wordt de afstand/Stappen geregeld met 1 regelaar als op de afbeelding is dat nog te realiseren of is dat verleden tijd?

Lambiek

Special Member

Op 26 november 2018 06:42:24 schreef JohannaC:
na een nachtje slapen bedacht dat die controller het niet gaat worden het is een prima controller maar als je vaak wisselt in het aantal stappen is het niks jammer genoeg.

Dat is jammer.

komt wel de volgende gedachte op kan ik op de driver 2 draden koppelen zodat de stappenmotor gaat draaien?

Met stap en richting kun je via een microcontroller doen wat je wil, maar ja dat is ook een probleem voor je denk. Dan moet je toch leren programmeren en een programma maken.

Maar je hebt drie voorbeelden, één van MGP, één van SparkyGSX, en één van mij. Al het andere blijft eigenlijk knoeiwerk.

Je zou nog zoiets kunnen overwegen.

http://www.stappenmotor.nl/Stappenmotor/universele%20pulsgenerator%20v…

EDIT:
Ik zie net dat die ook geprogrammeerd moet worden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

ja dat klopt wel denk ik ik ga alles nog goed doorkijken in het hele artikel da gaat januari febr worden nu heb ik het te druk voor de hobby.

bedankt

Er is blijkbaar alweer veel veranderd, zo blijven we bezig ;)
Gelukkig ben ik braaf genoeg geweest om te mogen blijven van de Sint maar heb hem wel wat omgekocht, hij had grote dorst. ;)
Meer dan 2h naar de wensen van de kindjes mogen luisteren is hard werk, zeker weten en moet nu ook nog >100 tekeningen bekijken, gelukkig staan er geen fouten in.

Je zou dus willen overschakelen naar bediening met duimwielschakelaars?

Laminator toestel? welke diameter van doorvoerrol zit er daar in?

Ben al een beetje het overzicht kwijt en ook hier komen de drukke dagen aan .

Je zou ondertussen ook eens alles op een rijtje mogen zetten hoe je dat ziet en met cijfers over snelheden, diameters, stuurcontact ... enz

LDmicro user.

zo Mensen het is inderdaad heel lang geleden en het is me niet echt gelukt tot nu....
ik heb een timer gezien die miss gebruikt kan worden ik heb de stappenmotor aangesloten en was inmiddels bezig om mechanisch iets te maken met de microswitch.
maar toen kwam ik de timer tegen en dacht dat dat ook moet kunnen offf gaat dat niet werken ?
dit is de pag van de timer.

https://www.aliexpress.com/item/DC12V-LED-Digital-Time-Delay-Relay-Mod…

Lambiek

Special Member

Op 13 mei 2019 15:13:39 schreef JohannaC:
zo Mensen het is inderdaad heel lang geleden en het is me niet echt gelukt tot nu....

Dat is zeker even geleden, moest eerst weer even een stukje terug lezen. Jammer dat het niet gelukt is.

ik heb een timer gezien die miss gebruikt kan worden ik heb de stappenmotor aangesloten en was inmiddels bezig om mechanisch iets te maken met de microswitch. maar toen kwam ik de timer tegen en dacht dat dat ook moet kunnen offf gaat dat niet werken ?

Wat wil je met die timer gaan doen dan? Wil je die gebruiken in plaats van de microswitch?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hallo Lambiek,

ja kijk met de microswitch moet ik toch nog iets mechanisch in elkaar knutselen om de lengte te kunnen bijstellen dus ik dacht als ik er een timer tussen zet (heb inmiddels een timer gevonden die langer meegaat)

https://www.aliexpress.com/item/Inkbird-0-01s-99h99m-Digital-Twin-Time…

die kan ook mil. sec. doen dus als dat zou kunnen is het perfect.

dat met die switch werkt zo op tafel handmatig wel maar in de machine en behoorlijk op maat is alweer een ander verhaal.

het houten apparaat is verleden tijd daar heb ik nu dit voor:

https://www.aliexpress.com/item/Free-Shipping-NEW-Heavy-All-Metal-Fram…

dat is gelagerd en loopt heel soepel.

dus ik hoop dat dat gaat maar ik denk het wel de stempeltjes die ik nu maak daarbij gaan alle handelingen belichten, uitwassen drogen ook op een timer.

Draait de motor?
Ik dacht dat bij dit soort drivers een pulsgeneratortje aangesloten
moest worden op pul+ en pul-?

Ja de motor draait op een toerental wat prima is nu ong 50 tpm en de doorsnede van de rol is 65 mm maar kan hem met de driver ook nog harder of zachter zetten.

Lambiek

Special Member

Op 13 mei 2019 19:13:25 schreef JohannaC:
dus ik hoop dat dat gaat maar ik denk het wel de stempeltjes die ik nu maak daarbij gaan alle handelingen belichten, uitwassen drogen ook op een timer.

Je kunt het allicht proberen natuurlijk, maar ik zou eerst een proefopstelling maken.

Op 13 mei 2019 21:01:56 schreef MJN:
Ik dacht dat bij dit soort drivers een pulsgeneratortje aangesloten
moest worden op pul+ en pul-?

Deze kan stand alone werken.

In self-running mode, the running speed could be set by SW5-SW8 switches. Controlled self-running?Continuous self-running

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Okay bedankt.
Ik ga hem bestellen.

Zo Mensen de timer doet het picobello maar ik weet niet hoe ik een externe resetknop aansluit kan iemand mij daar mee helpen?

Lambiek

Special Member

Je moet aansluitklem 3 hebben, maar of die aan de plus of gnd/0V moet weet ik zo niet. Staat dat niet in de beschrijving van de timer?

Je kunt even meten tussen de massa en klem 3 en kijken of je een spanning meet. En anders even met een weerstand er tussen proberen, neem eerst een weerstand van bijv. 10K en als dat niet werkt een weerstand van 1K.

Maar kijk eerst in de beschrijving!!!!
Aan de pijltjes te zien zou er een drukknop tussen klem 3 en 4 moeten.

Maar hang me er niet aan op.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

reset tussen 3 en 5 aansluiten.
Wel scheiden van stoorpulsen.
4 (+12Vdc) wordt alleen gebruikt met een sensor die voeding nodig heeft.
Staat ook in de tekst van de door jouw bijgevoegde foto.