demo condensator met lampje

Beste mensen,

Ik wil een demonstratie geven van een condensator (met 1250 muF en 25 VDC), een lampje (4,5V en 0,3A) en een weerstand van 67 Ohm. Mijn doel is om te laten zien dat een condensator afhankelijk van de capaciteit korter of langer stroom ontlaadt.

Mijn vraag is: Kan de condensator slechts een stroom van 0,03 A doorlaten?
Berekening: I = U* C => I = 25 * 1250 * 10^-6

Een tegoed van wantrouwen kun je beter voor jezelf bewaren

Een condensator op DC geeft een hoge piekstroom die wordt beperkt door de weerstand in het circuit en de max stroom van de voeding. De stroom zakt daarna snel terug naar nul als de condensator eenmaal geladen is en blijft dan nul.

De capaciteit van de condensator heeft geen invloed op de stroom, wel op de tijd. Bij een grotere condensator duurt het langer voordat de stroom inzakt.

Arco

Special Member

Je kunt hier het verloop van de spanning zien: http://mustcalculate.com/electronics/capacitorchargeanddischarge.php?v…
(klopt niet helemaal exact, want een lampje is niet lineair qua weerstand)
Ik zou wel een wat hogere spanning elco nemen: om op een 25v elco exact 25v te zetten is niet aan te raden...

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 28 mei 2019 11:16:43 (12%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Als je met uw ogen knippert ga je met dit lampje weinig zien ;-)
Best een ledje met voorschakelweerstand nemen voor dit proefje
Arco geeft je hierboven een prima tooltje :-)

Op 28 mei 2019 11:14:29 schreef Arco:
Je kunt hier het verloop van de spanning zien: http://mustcalculate.com/electronics/capacitorchargeanddischarge.php?v…
(klopt niet helemaal exact, want een lampje is niet lineair qua weerstand)
Ik zou wel een wat hogere spanning elco nemen: om op een 25v elco exact 25v te zetten is niet aan te raden...

TS heeft dat artikel kennelijk ook. Vermoedelijk heeft hij berekend dat het lampje 15 Ohm is. Dat is samen met 67 Ohm, 82 Ohm. Ook de elco heeft exact dezelfde waarde van 1250 uF. Zelfs de voedingsspnning is eveneens 25 Volt
TS moet nog leren dat het item gaat over theorie.
Een elco van 1250 uF is nauwelijks te koop. Een lampje heeft geen vaste weerstand, die is afhankelijk van de temperatuur. Het lampje van 4,5 volt dat brandt, zal 15 Ohm zijn, maar als het uit is beslist minder.
Het inzicht van TS schiet helaas te kort en de demo zal weinig aanspreken.
Het lampje licht heel even op en dooft dan. Van een mooi geleidelijk verloop lijkt geen sprake, omdat het geheel zich afspeelt binnen een halve seconde.
Een lampje van 24 Volt 30mA geeft een wat langere ontlaadtijd en geeft wellicht een beter demo effect.
Het gebruik van een wat grotere weerstand en een analoge voltmeter laat beter het verloop van de spanning zien. Met een (geheugen-)scope gaat dat nog beter. Je ziet dan dat de spanning van max naar (feitelijk a-symptotisch) naar nul verloopt.
Met verschillende condensatoren en telkens dezelfde weerstand, kun je dan zien dat de spanning een andere tijd nodig heeft om naar nul te gaan.

Hetzelfde geldt natuurlijk ook als je een elco via een weerstand oplaad.

Arco

Special Member

TS heeft dat artikel kennelijk ook. Vermoedelijk heeft hij berekend dat het lampje 15 Ohm is.
Dat is samen met 67 Ohm, 82 Ohm. Ook de elco heeft exact dezelfde waarde van 1250 uF.

Da's geen artikel, maar een calculator... (die waardes heb ik zelf ingevuld... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 28 mei 2019 10:31:55 schreef Flashcracker:
Ik wil een demonstratie geven van een condensator (met 1250 muF en 25 VDC), een lampje (4,5V en 0,3A) en een weerstand van 67 Ohm.

Als je nu een led neemt met een voorschakelweerstand en een potmeter, dan kun je het beter laten zien. Dan kun je mooi met de tijd spelen dat de led brand.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik dacht ook direct aan een LED, die geeft al licht bij enkele mA.
Je zou makkelijk kunnen demonstreren dat het licht sneller uitgaat als je meerdere combinaties van LED+serieweerstand parallel schakelt.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Lambiek

Special Member

@TS,

Je zou zoiets kunnen maken.

Je kunt eventueel nog een weerstand tussen de drukknop en de condensator zetten. En je kan de condensatorwaarde vergroten naar bijv. 10000uF om te zien wat voor verschil dat maakt. En verander de waarde van de voorschakelweerstand eens en kijk wat voor verschil dat maakt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 28 mei 2019 10:31:55 schreef Flashcracker:
... (met 1250 muF en 25 VDC), een lampje (4,5V en 0,3A) ...
Berekening: I = U* C => I = 25 * 1250 * 10^-6

De condensator formule is niet I = U * C. De condensator formule is: I = C dU/dt.

Dit kan je met de gegevens die we hebben omrekenen naar: dt = C dU / I = 1.2mF . 25V / .3A = 0.1s

Dit is in het ideale geval dat we een schema weten te maken dat altijd 0.3A door de lamp stuurt: zowel met 25V op de condensator als met 1V op de condensator! Een "stroombron" circuit valt nog wel te maken wat dit redelijk benadert. Die kan dan bijvoorbeeld tot 8V werken, dan heb je van 25V naar 8V dus 17V om mee te spelen. De tijd wordt dan ongeveer 0.07 s, hetgeen best wel kort is en mogelijk niet genoeg tijd om de lamp warm genoeg te maken dat ie licht gaat geven.

Maar met een ledje kan je een eind komen. Mik dan bijvoorbeeld op 3mA, zodat de tijd dat ie brand 100x langer is dan zojuist uitgerekend.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@Lambiek: uw suggesties lijken zeer geschikt voor analyse in labo. Wat gevraagd werd is echter een demonstratie - wellicht voor een klas van lieden die het niet allemaal evenzeer interesseert. Daar kun je beter uitpakken met wat geflits en geflikker dan met het verwisselen van componenten. En ik zie schakelaars meer effect scoren dan potmeters.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Lambiek

Special Member

Op 28 mei 2019 14:42:38 schreef big_fat_mama:
Wat gevraagd werd is echter een demonstratie - wellicht voor een klas van lieden die het niet allemaal evenzeer interesseert.

Daar is de opstelling prima geschikt voor, hij hoeft alleen maar aan de potmeter te draaien om verschillende brandtijden te laten zien. :)

Daar kun je beter uitpakken met wat geflits en geflikker dan met het verwisselen van componenten.

Hij hoeft geen componenten te verwisselen, ik heb alleen gezegd dat hij met andere componenten het eventuele verschil kan zien. Maar dat is alleen voor hem zelf.

En ik zie schakelaars meer effect scoren dan potmeters.

Dat kan ook, verschillende schakelaars in combinatie met andere weerstandwaardes. Het is maar om het even. :)

Het maakt mij niet uit hoe de TS het gaat doen, het was maar een voorbeeld van hoe het eventueel zou kunnen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.