Hameg HM 2005 oscilloscoop geeft half beeld

Hallo, ik heb een Haneg HM 2005 gekocht, maar hij heeft een probleem. Het beeldscherm geeft alleen op het rechter deel beeld. Het beeld is wel compleet, maar lijkt te zijn samengeperst in de rechter helft van het scherm. Dit geldt voor zovel menu opties als meet weergaven (zie foto's). Verder werkt de oscilloscoop helemaal perfect!

- opstart scherm:

- meet scherm:

- menu scherm:

Ik heb software matig alles geprobeerd om het beeld te herstellen. Terugzetten naar factory reset, calibreren, etc. Sommige menu's vragen om een security key (combinatie van knoppen waarna de gewenste reset wordt uitgevoerd). Deze security key heb ik niet. Software matig heb ik het probleem niet op kunnen lossen.

Daarna heb ik de behuizing van de Hameg verwijderd en geprobeerd via de regelpotjes het beeld weer compleet te krijgen. Hiermee zijn hoogte, breedte, scherpte, draaiing, etc in te stellen. Ondanks dat dit de beeldkwaliteit wel iets verbeterde, blijft het halve scherm probleem bestaan.

Ook via de user manual heb ik geen antwoorden kunnen vinden. Hierdoor denk ik dat er wellicht een component kapot is of vervangen is door een component met een verkeerde waarde, maar misschien is er een hele andere oorzaak.

Foto's van de binnenkant:

- zijaanzicht (met regelpotjes)

- onderaanzicht (met beeldregelpotjes op het linkerbord achter het bedieningspaneel):

Mijn vragen:
- Heeft iemand dit probleem wel eens eerder gehad?
- Heeft iemand enig idee wat het probleem kan verhelpen?
- Weet iemand wat de 'security key' is waar naar gevraagd wordt?

Let op! Het betreft dus de Hameg HM 2005, niet de Hameg HM 2005-2. (De Hameg 2005-2 is te herkennen aan de 6 menu knoppen naast het beeldscherm)

- user manual Hameg HM 2005: http://www.sm5cbw.se/hameg/hmosc/hm2005-1-man.pdf

Ik zal in de reply nog wat extra foto's van de binnenkant plaatsen.

... en nog wat extra foto's van de binnenkant:

- bovenaanzicht:

- achteraanzicht (links zie je nog net de PSU):

- achteraanzicht van het bedieningspaneel:

Mochten er nog andere foto's nodig zijn voor de duidelijkheid, dan maak ik die.

Er gaat iets mis met de afbuiging, dus er kan een voedingsspanning ontbreken. Of een driver kapot. Een schema doet wonderen qua inzicht.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Het schema van de Hameg HM 2005 heb ik helaas nog niet kunnen vinden... Naar ik begreep is Hameg als organisatie opgedoekt en overgenomen door Rohde & Schwarz, die erg beperkt support leveren voor Hameg spullen.

rob040

Golden Member

Het beeldscherm geeft alleen op het rechter deel beeld. Het beeld is wel compleet, maar lijkt te zijn samengeperst in de rechter helft van het scherm.

Voor de kijkers thuis links. ;)

De service voor Hameg apparaten is geprivatiseerd:
SKY Messtechnik GmbH (Michael Leichum, oud serviceman van Hameg).

Je zou kunnen kijken naar het schema van de HM1507, ik denk dat er veel overeenkomsten zijn. Service doc. heb ik wel voor je.

Probeer voor de scurity key de volgende knoppen eens:

rbeckers

Overleden

Let op met de hoge spanningen in een scoop met een CRT!

De horizontale afbuiging is niet in orde.
Begin met de voedingsspanningen te meten.

Ik heb nog nooit zo'n ding gerepareerd, maar...

Ik zou denken dat er mogelijk een positieve spanning gebruikt wordt om de straal de ene kant op te sturen en een negatieve voor de andere kant. Doordat die andere nu "nul" is, komt ie niet verder dan de helft....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ha ActoDi,

Heb je de scope bewust defect gekocht ik vraag dit omdat als dit niet vermeld was en bekend bij de verkoper het goed mogelijk is dat er een los contact is opgetreden.
Maar goed laat ik er van uitgaan dat je de instellingen geprobeerd heb.
Dan kan je indien je een tweede scope heb een en ander meten zonder de scope open te maken (is nu mosterd na de maaltijd |:( ) er zit volgens mij een TB tijdbasis uitgang op kijk als je kan met de tweede scope of de zaagtand de volledige lengte (amplitude)beschrijft.
Verder kan je ook X-Y sturen je gebruikt dan geen interne tijdbasis en probeer de X5 toets wat gebeurt er dan?

Als je dan moet gaan meten om het defect te zoeken altijd eerst de voeding meten zoals @heer rbeckers aangeef als je niet weet of de spanningen in orde zijn kan je naar de rest raden :o
Dus dat is even afwachten maar... als de tekst goed leesbaar is dus niet dubbel geklapt dan verwacht ik geen probleem met de afbuigspanning maar eerder met de overscan limit.
Maar goed dat is op dit moment niet te zeggen meten is weten ;)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 1 juni 2019 22:30:28 schreef rew:
Ik heb nog nooit zo'n ding gerepareerd, maar...

Ik zou denken dat er mogelijk een positieve spanning gebruikt wordt om de straal de ene kant op te sturen en een negatieve voor de andere kant. Doordat die andere nu "nul" is, komt ie niet verder dan de helft....

De lineairiteit is goed. Het lijkt net of het werkpunt van de horizontale versterker verschoven is naar zijn voedingsspanning.
Voedingsspanning X-versterker te laag?

RAAF12

Golden Member

@TS
Ik kon het originele schema niet vinden, maar CRT's aansturen wordt al lang op min of meer dezelfde wijze gedaan. Zo doen ze het in een iets oudere Hameg. Die 4 BF transistors zitten op het chassis gemonteerd voor de koeling. Je zou eens kunnen voelen of ze allemaal even warm worden. De voedingspanning zal wel goed zijn anders waren er andere afwijkingen zien op de linkerhelft van het scopeplaatje.

Waar CRT bijstaat zijn de draden die naar de 2 afbuigplaten in de buis gaan.

Het kan zijn dat in de eindtrap een van de transistoren het loodje gelegd heeft. Dan buigt de elektronen straal nog maar naar een kant af. Dus naast de voedingsspanning controleren kan dit controleren geen kwaad.

ik heb ooit iets dergelijks gehad, toen was de afbuigjuk losgeschoven van de buis dacht ik.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
rob040

Golden Member

Op 2 juni 2019 13:07:35 schreef testman:
ik heb ooit iets dergelijks gehad, toen was de afbuigjuk losgeschoven van de buis dacht ik.

Deze CRT's hebben platen...

X-amp schema van de HM1507-2:

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)