Controle schoolvraag

Beste,

Ik heb een vraag over een oefening: een driefasige verbruiker bestaat uit 3 verwarmingsweerstanden van 50 ohm, ze zijn in driehoek geschakeld op een net van 3x380v bereken de fasespanningen, lijnspanning, fasestroom, lijnstroom

Dus ik had het volgende opgelost:

UF1 = UF2 = UF3 = UL1 = UL2 = UL3 = 380v
IF = UF:R1 = 380:50 = 7,6A
IL = IF x 1.73 = 7.6 x 1.73 = 13.14A

Kan iemand van jullie dit verifiëren dat dit juist is? Zonee, wat is er fout?

Alvast bedankt

fatbeard

Honourable Member

Alleen in de eerste regel kán een minpunt worden gegeven: UF (spanning) kan nooit gelijk zijn aan IF (stroom), dat is een andere eenheid... (of een vette tikfout) ;)
Ik had zulke leraren: had je alles goed, gingen ze het fasor-diagram met een gradenboog nameten. |:(

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Bedankt voor jullie reactie's.

Ik ben erg blij met jullie hulp en inderdaad @Fatbeard in de eerste regel zat een serieuze fout (door verstrooidheid) in, heb het intussen gecorrigeerd!

Bedankt!

Correctie is niet volledig.
Ik zie staan:

UF1 = UF2 = UF3 = UL1 = UL2 = UL3 = 380v

Moet volgens mij zo zijn:
UF1 = UF2 = UF3 = ??? Volt
UL1 = UL2 = UL3 = ??? Volt

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Electrisch gezien lijkt dat helemaal goed, en daar gaat het in de eerste plaats om.

Deze lastigaard kan niet laten om - enkel in latere instantie - wat op de taal te letten, ook. Er was een tijd dat een proefwerk niet alleen technisch correct moest zijn, maar bovendien ook correct geschreven; tegenwoordig lijkt dat wel heel wat afgezwakt.

Voor wat het waard is, dus: s/reactie's/reacties/ maar dat is echt een detail, voor al de rest is het taalniveau voorbeeldig, zeker voor het schoolvragenhoekje. Proficiat, helemaal op de goede weg, sukses gewenst!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Wel een hele oude opgave!
Wij hebben hier al meer dan 20 (!!!) jaar 400 Volt

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

:) daar wilde ik het nog niet over hebben, ik heb al zo'n zeurreputatie... Maar het is niet de T/S haar/zijn fout dat de leerkracht niet helemaal mee is met de tijd.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 18 juni 2019 16:28:35 schreef Toeternietoe:
Wel een hele oude opgave!
Wij hebben hier al meer dan 20 (!!!) jaar 400 Volt

Wie zegt dat het om de netspanning gaat. Het is een schoolopgave dus puur theoretisch.
:-)

reading can seriously damage your ignorance
GJ_

Moderator

Op 18 juni 2019 16:28:35 schreef Toeternietoe:
Wel een hele oude opgave!

Misschien ook wel een berekening voor een klant in China of of Afrika of zo :-)

wees allang blij dat je geen leraar hebt die de significantie regels letterlijk gaat nemen.
zou niet de eerste keer zijn dat ik daardoor een onvoldoende heb gehad.

Op 18 juni 2019 16:28:35 schreef Toeternietoe:
Wel een hele oude opgave!
Wij hebben hier al meer dan 20 (!!!) jaar 400 Volt

Heb ik iets gemist?
Zijn de laatste 20 jaar de natuurwetten voor 400V laagspanningsnetten gewijzigd ten opzichte van de 380V laagspanningsnetten?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

De natuurwetten blijven inderdaad wat ze zijn, maar het is wel zo nuttig om hardwerkende leerlingen realistische voorbeelden mee te geven. Het is al niet zo simpel om ze geboeid en gemotiveerd te houden, naar ik verneem. Of zouden we het ook nog hebben over de mulder die 5 mud gerst te vermalen krijgt..? :)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
fatbeard

Honourable Member

Mud? Wat voor mud? Wel ff precies blijven hoor! :+

Ook leuk (maar totáál off topic): https://www.sizes.com/indexes.htm waar je o.a. alles te weten kunt komen over de theelepel... (of de mil)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Voor wat het waard is, dus: s/reactie's/reacties/ maar dat is echt een detail, voor al de rest is het taalniveau voorbeeldig, zeker voor het schoolvragenhoekje. Proficiat, helemaal op de goede weg, sukses gewenst![/quote]
succes met sukses :)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

:) :) grijns! Dat is blijven hangen van 1968, zeker...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord