Chinese shops .. en hun rariteiten

Dit topic is gesloten

Dat plaatje bij de advertentie hoe je hem kan aansluiten... ongelooflijk.

bprosman

Golden Member

'kleine schimmelinjectie doos'.

Daar heb je dan weer Lactacyd voor :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Zo gaan ze met je toekomstige spullen om,tijdens top drukte :
https://youtu.be/zjdpz05u2DY

Lactacyd is juist heel slecht voor dozen. Helpt heel die bacterie cultuur "om zeep" als ik me zo mag uitdrukken ?
Bij zien van filmpje, en wij klagen dat de post uit China lang duurt, amai wat een werk.

Ruim 5 weken zitten wachten op een bestelling van ome Ali. Dus al wat pissig op de verkoper en stond op het punt dat kenbaar te gaan maken.

Komt het eindelijk binnen, met een uitstekend leesbare en duidelijke adres sticker. En een aparte sticker met adres en data matrix barcode van Post.nl.
Hé, wacht, hier zit nog een sticker onder: weer van Post.nl met mijn adres en een ANDERE barcode. En hieronder zit WEER een Post.nl sticker met adres en barcode, maar nu een adres IN R'dam ipv één van de satellietdorpjes waar ik in woon (barcode lijkt er niet eens op).

Weer sterk het vermoeden dat de Chinees geen enkele blaam treft, maar dat het probleem dichter bij huis ligt.

Iemand anders opgevallen dat er opeens heel veel tijd overheen gaat? Of is het toeval?
Minimaal 6 bestellingen die nu al meer dan een maand onderweg zijn (vanaf datum airline in China) terwijl het vaak maar maximaal 10 dagen duurt...

Er is een tijd geweest dan duurde het vaak maar een week, maar tegenwoordig vrijwel zonder uitzondering een maand of meer.

If you want to succeed, double your failure rate.
rob040

Golden Member

Ik heb 's-avond op 1 juni wat besteld bij Ali en dat wordt woensdag 12 juni geleverd.
Vind ik best vlot.

RAAF12

Golden Member

Vind ik ook, bij mij duurde het iets langer, 10-5 besteld en 8-6 geleverd, Standard shipping. (Banggood-briefpost)

Arco

Special Member

PostNL kan soms heel raar werken. Ik heb eens gehad met een pakje binnen Nederland wat volgens geadresserde maar niet aankwam.
Nog een week gewacht, maar volgens tante post was het echt onderweg. Totaal is het bijna 3 weken onderweg geweest.

Na aankomst eens uitleg gevraagd. Kreeg een lijst wat er met het pakje gebeurd was.
Bleek in totaal in 23 verschillende postcentra geweest te zijn in alle hoeken van het land...
(moest van Venray naar Amersfoort, maar was o.a. ook in Utrecht, Zwolle en Rotterdam geweest... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 10 juni 2019 23:26:05 schreef rob040:
Ik heb 's-avond op 1 juni wat besteld bij Ali en dat wordt woensdag 12 juni geleverd.
Vind ik best vlot.

Als jij op maandag al weet dat je pakje woensdag bezorgd zal worden heb je denk ik ook niet de standaard verzendmethode gekozen..?

If you want to succeed, double your failure rate.
Arco

Special Member

Je vraagt je soms ook af waarom het extra moeilijk moet.
Ik heb al een paar keer gehad dat er op maandag een briefje in de bus lag, dat een pakje afgehaald kon worden op het pakketpunt.
Op maandag bezorgen ze geen brieven, dus iemand is speciaal langsgeweest om dat briefje in de bus te gooien.
Was een klein pakje zonder 'tekenen bij afhalen'. Lijkt me in zo'n geval een stuk simpeler om het pakje gewoon af te geven... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het is het bewust verminderen van het serviceniveau, omdat ze aan de Chinese pakketjes minder verdienen.

Overigens wordt er op maandag weldegelijk bezorgd. Te weten zakelijke post en rouwkaarten. En voor wat betreft de pakketdienst: de pakketten die op zaterdag niet bezorgd konden worden, worden op maandag opnieuw aangeboden. Daarnaast worden er op maandag ook pakketten (voor de eerste poging) aangeboden als er extra betaald is voor die service.

Maar waarom die man die een speciaal briefje bij jou af komt leveren niet net zo goed het (vaak kleine) pakketje zelf aan kon bieden kan ik ook niet begrijpen.

If you want to succeed, double your failure rate.
rob040

Golden Member

Op 11 juni 2019 09:41:47 schreef Jochem:
[...]Als jij op maandag al weet dat je pakje woensdag bezorgd zal worden heb je denk ik ook niet de standaard verzendmethode gekozen..?

Ik heb zelf niet gekozen, maar de standaard verzendoptie genomen.
Maar de verkoper zendt dat in bulk naar een hub (Deutsche Post/DHL). Er zit dan een track&trace code op die ook volgbaar is bij PostNL.
Kan inderdaad ook zijn dat sommige het anders versturen waardoor het langzamer gaat.

Op 11 juni 2019 11:59:56 schreef Jochem:

Maar waarom die man die een speciaal briefje bij jou af komt leveren niet net zo goed het (vaak kleine) pakketje zelf aan kon bieden kan ik ook niet begrijpen.

Als het een briefpost-postbode is:
Als het door de bus past, gaat het er ook echt doorheen. Maar chinapakjes voldoen zelden aan de verpakkingseisen en aan de standaardformaten van Nederlandse brievenbussen.

Brievenbuspostbodes werken officieel niet op maandag. Iemand die op maandag werkt, doet dat in z'n vrije tijd (je krijgt wel betaald, maar het is geen officiele werkdag). Soms doen ze dat omdat er op zaterdag iets mis is gegaan.

Blijkbaar paste dat pakje niet door de bus. De postbode mag het dan afleveren op het postkantoor, of aanbellen. Postbodes moeten zelf de inschatting maken of ze het risico kunnen lopen, dat er niet wordt open gedaan en dat je dus een paar minuten per pakje verliest. Bij 10-20 pakjes per loop telt die verloren tijd flink aan, en kan het er voor zorgen dat je niet voor 5 uur klaar bent.

En dan beginnen de echte problemen: post moet terug naar depot, inclusief de normale post. En daar zitten vaak rouwkaarten tussen, medische post enzovoorts, die officieel in 1 dag bezorgd moeten worden... Dingen waarvan het belangrijker is dat ze op tijd bezorgd worden.

Kortom, als het niet past, dan gaat het vaak gewoon naar het postkantoor. Wil je het bezorgd hebben, kun je een paar dingen doen:
- De verzender de pakjes laten inpakken volgens PostNL regels (niet dikker dan 3cm, niet breder dan 30cm enzovoorts)
- Een extra grote brievenbus voor je deur hangen, waar de 'past net wel of net niet' pakjes gewoon in passen.
- Het pakje niet per briefpost, maar per pakketpost laten versturen en zorgen dat je thuis bent op het ontvangstmoment. Want dan wordt er altijd aangebeld (althans, dat zou moeten)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

Kaartje stond op "we hebben U gemist". Dat klopt niet, er had moeten staan "we hebben helemaal niet aangebeld"... :)

Heb ook wel eens een briefpakje gehad met daaraan een strafport kaart, omdat "het niet door de brievenbus past"
En hoe had men dat pakje afgeleverd? ...door de brievenbus! ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
flash2b

Special Member

Mijn ervaring is dat AliExpress Standard shipping meestal tussen de 7 a 11 dagen duurt en veruit de snelste optie is. Voor 'duurdere' orders (> 7 EUR) is dat meestal gratis, maar daaronder moet je daarvoor extra betalen.

Gezien het feit dat de kosten voor een pakket wat in NL verzonden wordt al EUR 6,50 zijn, is dit extra betalen nog steeds een schijntje en zeker de moeite waard als je niet lang op je spullen wilt wachten.

Wil je niet extra betalen voor een betere shipping voor een kleine order, dan moet je (meestal) gewoon lang wachten.

@arco: De "brieven" figuren lopen niet op maandag. De pakketjes jongens wel. Dus mogelijk zat zo'n pakket figuur met een pakketje wat niet door de brievenbus kon en... ofwel had ie geen zin om aan te bellen en dan te moeten wachten omdat ie verwacht dat er toch niemand thuis is, ofwel hij heeft aangebeld en er werd niet open gedaan.

@jochem: Ik had een wat duurder ding bij banggood besteld. Dat gaat met een boot naar Grace-Hologne (*) (ofzoiets: duurde best lang) en vanaf daar met GLS. Die gasten hebben "full tracking" inclusief een geplande leverdatum.

(*) Op een steenworp afstand van Farnell die met UPS verstuurt en DHL Express die daar een groot sorteercentrum heeft.

Bij pakketjes als deze:
https://global.cainiao.com/detail.htm?mailNoList=LP00129131061883
zie je dat ze binnen een paar dagen in china "hand over to airline" zijn, maar dan kan het zomaar een maand duren voordat ze hier zijn. De vraag is dus: is dat postnl die weet: iedereen weet dat post uit china zomaar een maand kan duren, dus we laten het tot morgen liggen (en dat dus 30x achter mekaar), of hebben ze het op een boot gedaan die na 3-5 weken pas in europa is?...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Ik probeer bij JLCPCB een print te bestellen. Dat gaat altijd goed met 1.6mm pcb's, maar deze is 0.8mm (enige verschil)
Heb al 2x hetzelfde gehad. Krijg eerst:

  'pending', dan
  'in production', dan na enige dagen
  'Audit fail. Due to there is no respond for a long time, in case of delay the delivery date, we need cancel it'

Ik heb nooit iets gehad waar ik op kon 'responden'? (en bij 'gewone' printen van 1.6mm gaat nooit wat fout...)

Kontakt leggen gaat ook niet erg vlotjes...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rob040

Golden Member

Waarschijnlijk hun manier om te zeggen: "Dat gaan we niet maken voor jou".
Is het echt exotisch, of bieden ze het standaard aan?

Arco

Special Member

0.4 tot 2.0mm dikte zijn standaard.
Als het geweigerd zou zijn, waarom krijg ik dan eerst een paar dagen 'in production' te zien?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Stuur ze direct een mailtje met: contact me als het niet goed is?

in princiepe zou je een berichtje moeten krijgen als er iets mis is. Maar je witl niet weten hoeveel sites er in productie genomen worden terwijl er nog dingen niet werken.

Analog mailed me: je moet 1x inloggen dat we je account overzetten naar het nieuwe system. Ik.... Blijkbaar m'n wachtwoord vergeten dus de "wachtwoord vergeten link" gebruikt. Maar geen mail. Ik ZIT in de database met een account (vul ik een ander emial adres in dan krijg ik: die zit niet in de database", maar geen mail. Ook niet in de spambox: ik kijk live mee met de output van het ding wat de mail sorteert....

@arco hieronder: Ehh. Nu je het zegt: Die procedure heb ik geloof ik ook al doorlopen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Ik had daar bij Analog toen niet op gereageerd. Toen ik later wilde inloggen kreeg ik 'account bestaat niet'. (logisch tot zo ver... )
Toen dacht ik 'ik maak een nieuw account aan met dezelfde naam'. Toen kreeg ik de melding 'account bestaat al'... :(

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Laatst CACAZI wireless doorbells gekocht in China. Van de 3 stuks zijn er al 2 stuks kapot binnen 3 maanden. Zie de foto van de printplaat, Q1 (verwijderd) is kortgesloten en C1 (verwijderd) is doorgeslagen. Een printspoor naar Q1 is onderbroken. Heb al een zekeringweerstand van 18 Ohm vervangen door 47 Ohm om de inschakelpiek te beperken bij het aansluiten op de netspanning.Het opschrift van R4 is 1R30. Deze waarde is ook gemeten. Mogelijk zit deze aan de emitter van Q1. Het onderbroken printspoor van de + van de 4,7 uF elco (400 V) zit mogelijk aan de collector. Nog een rariteit van de schakeling: D5 en D6 staan in serie met het lichtnet. De schakeling richt dus enkelfasig gelijk. Dit zou ook met 1 diode kunnen. Twee diodes geven alleen een dubbele sperspanning als de sperweerstand gelijk is, maar daar zit juist een grote spreiding op.

Wat voor transistor kan voor Q1 gebruikt worden? Welke waarde voor C1? De kleine elco is 470 uF 10V en de grote elco is 4,7 uF 400 V.

Sine

Moderator

Wat een narigheid, wat hebben ze willen doen? Een heel smerige switcher bouwen?

Ik zou met twee keer bedenken of je deze ellende ergens in een wcd wilt hebben zitten ..

maartenbakker

Golden Member

Ik zou me niet bedenken. Deze bellen zijn niet voor 230V, zelfs als ze het er per ongeluk een paar minuten op zouden doen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit topic is gesloten