Behringer vp2520

Hallo,

Ik ben hier nieuw en ook in de audiowereld.
Ik heb me onlangs de behringer vp2520 gekocht.
Deze zijn aangesloten op een behringer EP4000.
mijn onkyo maakt via de hoofdtelefoonuitgang verbinding met de EP4000 en dan zo nr de VP2520.
Om 1 of andere redenen spelen enkel mijn hoorn's en geen subwoofers.
Kan me iemand zeggen wat ik verkeerd doe?
Of heb ik nog iets nodig?
Alvast bedankt!

pa3gws

Golden Member

Geef eens duidelijke info.
Hoe sluit je het een en ander aan?
De VP2520 is een tweeweg speakerbox.
En wat is de Onkyo?
En hoe sluit je dat aan.
Als er alleen maar hoog uitkomt en geen laag zal het een een of andere instelling zijn.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

De VP2520 is met 4spp connectoren aangesloten op de output van de EP4000.
De onkyo TX NR818 is vanuit zijn hoofdtelefoon aansluiting verbonden met jack 6.3mm nr een xlr aansluiting en komt op de input van de EP4000.
Ik zal wel iets verkeerd doen, denk ik.

fripster

Golden Member

- haal de onkyo eens los van de EP4000. Ook de kabel niet gebruiken.

- Sluit een signaalgever (zoals een mobiele telefoon) eens aan op de twee inputs van de EP4000 met een 3.5mm klink (stereo) naar 2x tulp. Dan elke tulp van tulp>6.3mm verloopje voorzien.

- Luisteren... Als je dan goed geluid hebt dan weet je dat het in je kabel zit.
en als het zo blijft kun je verder zoeken..

- De EP4000 heeft twee ingangen, Links en Rechts. Die zouden beide gelijk moeten zijn.

Het is niet veel, maar misschien helpt dit een beetje.

Edit: Wat is het merk en typenummer van je 6.3mm jack naar 2x XLR kabeltje?

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

De EP4000 heeft idd 2 ingangen die gelijk zijn.
Dus als ik via gsm nr die ingang zou dit mss kunnen werken?
Je spreekt van wit en rood tulp, is dit belangrijk mss vr stereo ofzo?
Het is gelijk enkel hoge tonen spelen en geen lage.

fripster

Golden Member

ik denk dat je kabel niet de juiste is. Welk merk en type gebruik je?

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Tssn de EP4000 en VP2520 is het Devine SPE25/5 speakerkabel 2x 2.5mm 5 meter en tssn de onkyo en EP4000 is het Devine VA1013 XLR male - jack 6.3mm male stereo 3 meter

fripster

Golden Member

Die Devine kabel is fout. Deze past in het geheel niet voor de toepassing. Zover ik kan zien worden het links en rechts signaal van elkaar afgetrokken, waardoor je geen bassen hoort....

De uitgang van je Onkyo is asymmetrisch. De ingangen van de EP4000 zijn symmetrisch.

Je zult dit moeten omzetten met bijvoorbeeld een DI box.

Er zijn ook 'vieze' oplossingen maar die kan ik je niet aanraden.

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Fripster, bedankt alvast vr je bijdrage! Zou deze het in orde krigen? Behringer DI20
Of heb jezelf andere voorkeuren?

fripster

Golden Member

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Stomme vraag waarschijnlijk, zo een DI box.... sluit ik dan vanuit de hoofdtelefoon nr kanaal 1 en dan met de xlr nr de EP4000? Of vanuit de RCA acteraan mijn onkyo nr kanaal 1 of ook nr kanaal 2? Heb zo een DI box nog nooit gezien of gebruikt. Zo niet willen dat er apparatuur defect gaat. :-(

pa3gws

Golden Member

Probeer eens een simpel kabeltje van de hoofdtelefoon aansluiting naar twee maal RCA (tulp) met daarop een verloop van RCA naar mono jack.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ik dacht van de onkyo hoofdtelefoon 6.3mm jack nr 6.3mm jack nr de DI en dan van xlr kanaal 1 nr input 1 van de EP4000... maar zoals gezegd ben hierin nieuw, dus advies is zeker welkom! :-)

Ik ga mee met pa3gws: vergeet de DI box en sluit een verloopkabel aan van 6,3 mm jack (stereo) naar 2 x tulp (met verloop naar mono 6,3 mm jack) aan tussen respectievelijk de hoofdtelefoonuitgang op de Onkyo en de beide ingangen van de Behringer versterker. Een verloopkabel naar 2 x XLR is eigenlijk nog beter.

Andere vraag: uit je verhaal blijkt niet hoeveel van die Behringer speakers je aangesloten hebt (zoals ik het lees: één?) en je hebt het over een subwoofer, maar zegt niet erbij hoe of wat die aangesloten is en van welk merk en type die is/zijn.

Op 3 juli 2019 21:50:43 schreef Twan1983:
Ik ga mee met pa3gws: vergeet de DI box en sluit een verloopkabel aan van 6,3 mm jack (stereo) naar 2 x tulp (met verloop naar mono 6,3 mm jack) aan tussen respectievelijk de hoofdtelefoonuitgang op de Onkyo en de beide ingangen van de Behringer versterker. Een verloopkabel naar 2 x XLR is eigenlijk nog beter.

Andere vraag: uit je verhaal blijkt niet hoeveel van die Behringer speakers je aangesloten hebt (zoals ik het lees: één?) en je hebt het over een subwoofer, maar zegt niet erbij hoe of wat die aangesloten is en van welk merk en type die is/zijn.

Edit: aantal Behringer speakers staat er wel.

Sorry voor de quote van mezelf, per ongeluk de verkeerde knop aangeklikt.

Twan1983, bedankt.
Ik zal dat eens proberen.
Ik dacht dat van jack stereo nr 1 xlr al ging werken. Maar zoals ik verneem krijgt de versterker maar enkele signalen binnen.
Als dit werkt zal ik verloopkabel kopen van rca nr xlr...
Bedankt al aan degene die meedenken!

Vraagje, zou deze kabel ook werken? Procab CAB733 jack stereo male - 2x XLR male 1.50 meter

Dat ligt eraan hoe die kabel gemaakt is: als die van stereo unbalanced naar stereo balanced is wel, anders niet.

Dus indien L op de jack naar XLR 1 gaat en R op de jack naar XLR 2 (met alleen de GND als common) werkt die kabel, als die anders is gemaakt niet.

Ik soldeer altijd zelf mijn kabels naar gelang de toepassing...

fripster

Golden Member

@Twan: Ik heb een DI geadviseerd om zeker te zijn dat de eindversterker gebalanceerd zal worden aangestuurd. Gezien het feit dat de ingangen gebalanceerd zijn uitgevoerd, kun je er toch niet voetstoots van uitgaan dat wanneer ik deze asymmetrisch aanstuur (i.e. signaal op +ingang, ground op -ingang) dat dit gaat werken.... Of heb ik het verkeerd? Het ligt er toch aan hoe de versterker gebouwd is of dit gaat werken?

@Procar: die CAB733 zou in principe moeten werken als Twan1983 gelijk heeft.

kijk hier voor het schema:

https://files.scsound.dk/media/com_redshopb/documents/originals/produc…

[Bericht gewijzigd door fripster op donderdag 4 juli 2019 10:52:39 (12%)

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Op 3 juli 2019 22:32:56 schreef Ghostcar:
Vraagje, zou deze kabel ook werken? Procab CAB733 jack stereo male - 2x XLR male 1.50 meter

Ja die kun je gebruiken. Is inderdaad een kabel van stereo ongebalanceerd naar 2x XLR ongebalanceerd aangesloten(pin 1 en 3 verbonden). Dit werkt zondermeer op jouw versterker.

Gr rick

@fripster. 9 van de 10x is de xlr in de versterker ongebalanceerd aangesloten. Bij de behringer is dit ook zo.

Op 4 juli 2019 10:56:17 schreef DJ RICK:
@fripster. 9 van de 10x is de xlr in de versterker ongebalanceerd aangesloten. Bij de behringer is dit ook zo.

Dat klopt volgens mij niet. Deze Behringer hoort bij de 1 van de 10 waarbij de XLR wel gebalanceerd is aangesloten. Nu ben ik geen expert maar ik heb zelf nog nooit een versterker gezien met XLR ingangen die ongebalanceerd aangesloten zijn.

Groeten, Ron.

Op 4 juli 2019 10:56:17 schreef DJ RICK:
@fripster. 9 van de 10x is de xlr in de versterker ongebalanceerd aangesloten. Bij de behringer is dit ook zo.

Denk het niet kijk maar eens in het schema van de EP4000

pa3gws

Golden Member

Vergeet even het hele geneuzel met XLR en sluit het op de meest eenvoudige manier aan.
Dus stereo jack (hoofdtel) naar twee maal RCA (met verloop) of mono jack.
Werkt het dan naar behoren dan weet je in ieder geval dat het kan zonder extra kastjes(kosten)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Denk het niet kijk maar eens in het schema van de EP4000

Kunt u dat aannemelijk maken ? Ik kan het schema van de 4000 niet vinden; de 2500 heeft echter een normale sy ingang:

Connector:

Ingangsbuffer, de bekende verschilversterker:

Een asymetrische aansluiting op xlr is in mijn beleving iets van vroeger. De elektronica is goedkoper dan de connector ;)