belichtingsbak timer

Hoi, ik heb een timer maar de klapschakelaars werken niet. Behalve(niet in het begin)is hoor ik een klik en dan nog gebeurt er niks bij meting.
Er zitten twee OUT-poorten op de print, elke heeft een plus en min. Hier wil ik mijn lamp(220V) op aansluiten.
De poorten geven geen sluiting..
Hebben jullie misschien een idee?
Ik heb de tekeningen van de schakeling toegevoegd.
Gr. Reinard

pa3gws

Golden Member

Beetje vage omschrijving ik neem aan dat je met de klapschakelaars de relais bedoeld.
En heb je een kit gekocht of het gewoon nagebouwd?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Een schema van de schakeling zou handig zijn.

Als je dit zelf gesoldeerd hebt adviseer ik om alle soldeerverbingen nog eens na te lopen. Als iemand anders het gedaan heeft helemaal.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Ja, het is een zelfbouwkitje en ik heb er een losse 9 v batterij op aangesloten en op een van de twee andere een stroomkring die al of niet onderbroken wordt door de relais. Misschien moet ik de soldeerpunten nog eens goed nalopen.

Sine

Moderator

klapschakelaars ?

Bedoel je de relais ? Als je op de schroeven van die klemmen meet, die willen wel eens geen contact maken als je ze niet dicht schroeft.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
vergeten

Golden Member

Op 11 juli 2019 20:22:12 schreef Reinard:
Ja, het is een zelfbouwkitje

  • voedingsspanningen gemeten van de ic's?
  • Niet per ongeluk de 7812 en 7805 verwisseld?

Is er al een mailtje naar stynus aan gewaagd met het probleem, of voor een schema?

[Bericht gewijzigd door vergeten op donderdag 11 juli 2019 21:26:44 (16%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Er is een schema, het ligt alleen onder de print en de onderdelen.

Vraag; @Reinard, wat gebruik je als voeding?

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Anoniem

Vraag; @Reinard, wat gebruik je als voeding?

Ik vrees

ik heb er een losse 9 v batterij op aangesloten

Weergaven van het display zijn normaal?

[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 11 juli 2019 22:12:31 (13%)

Damn the torpedoes, full speed ahead!
vergeten

Golden Member

Op 11 juli 2019 22:14:51 schreef Hunter:
Ik vrees ook.

Ook ik vrees dat de 9 volt te weinig is, de relais zijn dan wel 9 volt maar dat wordt nooit 12 volt na die 7812! dus betrouwbaar aantrekken (klappen voor TS :) ) zal dan ook niet lukken.

De relais hebben beide een spoelweerstand van 365Ω ±37Ω
dus er loopt zo'n 20 mA per relais, 9v batterij ook snel leeg.

En intussen ook een schema gevonden en een filmpje hoe die hoort te werken!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik heb de soldeerpunten nagelopen en hier en daar nog wat tin toegevoegd.
Nu hoor ik 2 klikken: in het begin en het einde van het tijdsverloop maar de koppelsteentjes (of terminators?) maken geen sluiting.
Ik denk dat die tip over de ic's (voltage regulators) het probleem oplost.
Ik gebruik een 9v batterij(DC) en in de beschrijving staat dat men dan een 0 R resistor moet gebruiken naast ic2. Maar wat is een 0 R resistor?? Ik kan hem niet meer vinden:(

Dank jullie wel, ik heb het probleem gevonden bij gebruik van de 7812 moet de bedrijfsspanning hoger zijn dan 15volt. Ik kan de 7812 vervangen door een 0 R resistor dan kan ik er wel een (9v) batterij op aansluiten. Dit scheelt natuurlijk een DC adapter met netsnoer. Want dan heb je niet de snoer voor de lamp en de adapter. Wat zal ik doen?
(Zeer bedankt voor jullie waardevolle reacties!)

0R is een manier om 0 ohm of 0 Ω te schrijven (twee letters minder dan Ohm en zonder dat lastige teken wat niet op je toetsenbord zit).

Je kan weerstanden kopen die echt 0 ohm zijn. Dan kan je ze machinaal bestukken net alsof het gewone weerstanden zijn. Maar een draadje o.i.d. werkt ook prima.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/