Wat is dit? (TF ontvanger)

Uit nieuwsgierigheid gekocht op rommelmarkt. Krijg de indruk dat het een stroommeter is, maar weet dat verre van zeker. Kan iemand me hier iets over vertellen?

Schimanski

Golden Member

Ik denk een relais voor elektrische boiler voor omschakeling dag/nachstroom

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
mvdk

Golden Member

Een toonfrequentrelais type FTB, de opvolger van de Re. Het ligt eraan waar je woont. Eerst eens kijken oftie wil gaan draaien.
Het is een relais in een behuizing voor inbouw in een lantaarnpaal, deze zal je niet gauw in een huis of elektriciteitshuisje aantreffen.

Lantaarnpaalrelais. Die weerstand onderin, want zo'n ding word altijd met het klemmenblok onder gemonteerd, is voor verwarming.

[Bericht gewijzigd door mvdk op maandag 15 juli 2019 18:39:38 (20%)

Dat is nog eens snel zeer gedetailleerd. Beter dan google! Supertop. Dank voor jullie reacties.

Nog wat wetenswaardigheden:
Op de onderste regel van het typeplaatje staat 475 q 105.

Die 475 slaat op de frequentie van het signaal. In de begintijd werd het toonfrequent signaal opgewekt met draaiende machines. De generator had een synchrone frequentie van 500Hz, maar hij werd aangedreven door een asynchrone motor. Bij het ontwerp veronderstelde men dat de slip van die motor 5% zou zijn, en zo kom je op 475Hz.
In de praktijk bleek de slip veel kleiner te zijn en kwam men uit op 492Hz. Dat op dit exemplaar nog 475 staat geeft aan dat het er een is uit de oude serie. Dat blijkt ook uit het jaartal: '64.

De frequentie van 492Hz wordt in grote delen van Nederland toegepast. In ieder geval in Zeeland, Noord-Brabant en grote delen van Zuid-Holland.

Het getal 105 geeft de gevoeligheid aan. Die is 1,05% van de nominale netspanning. Bij 220 volt betekent het dus dat het ding aanspreekt bij 1,05% van 220 is 2,3 volt TF spanning. De werkelijke TF spanning op het net is groter, ongeveer 5 volt.

Als het goed is zit aan de binnenkant van het klemmendeksel of van de kap het aansluitschema. Ik zou zeggen, hang hem op en sluit netspanning aan op fase en nul en kijk wat er gebeurt. Als hij nog werkt dan zal hij rond de tijd dat het donker wordt tot leven komen.

vergeten

Golden Member

Op 15 juli 2019 19:30:32 schreef KlaasZ:
Ik zou zeggen, hang hem op en sluit netspanning aan op fase en nul en kijk wat er gebeurt. Als hij nog werkt dan zal hij rond de tijd dat het donker wordt tot leven komen.

Dan moet wel de netbeheerder precies die frequentie op het net zetten in het woongebied van de TS.   Anders doet hij niets!
De ontvanger kan weleens uit een heel andere regio vandaan komen.

In mijn regio "Gouda" heb ik een werkende nachttariefontvanger in gebruik om de vaatwasser automatisch te starten.
Dat gebeurt nu bij aanvang van het nachttarief (11:00) en die toon-ontvanger werkt op 300Hz. Er wordt een x aantal bits code uitgezonden, dus alleen de frequentie is niet voldoende.

Die die oude analoge doet het nog wel alleen op de frequentie schat ik. :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op maandag 15 juli 2019 20:10:15 (11%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
RAAF12

Golden Member

Per woonplaats de frequentie http://www.toonfrequent.nl/

edit '403' Doet het hier gewoon... andere browser proberen?

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 15 juli 2019 20:00:45 (12%)

Hubie

Special Member

403 fout.Forbidden.
Idd,met Opera lukt het wel.Met FF niet.

[Bericht gewijzigd door Hubie op maandag 15 juli 2019 20:13:30 (56%)

Ik dacht dat deze foto erbij zat.
Dat aansluitschema leek me cruciale info. Excuus. Hier alsnog.

Nb: er gaat een wereld voor me open. Nooit gedacht dat deze techniek februikt werd... prachtig!

die techniek wordt nog gebruikt, maar het zal geen 10 jaar meer zijn. vermoedelijk na de uitrol van de nieuwe kWH meters gaat TF uitgefaseerd worden. dit systeem is de reden dat je s'avonds vaak led verlichting ziet knipperen op gezette tijden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

In zijn woonplaats Appingedam zal TS niet zoveel aan het apparaat beleven. Andere frequentie en zeer waarschijnlijk ook een ander pulsdiagram.
Dat relais wat erin zit, is een pulsrelais. Als je de 2 inkomende spoelaansluitingen doorverbind, want die lopen over contacten, dan heb je een pulsrelais kant en klaar in behuizing.
Tis anyway maar de vraag of het motortje nog bereid is te gaan draaien als dat ding vele jaren gelegen heeft. Ook is niet duidelijk wat de reden is geweest van buiten bedrijf nemen.

Edit: "geweest" tussen gevoegd...

Op 15 juli 2019 21:00:46 schreef mvdk:
In zijn woonplaats Appingedam zal TS niet zoveel aan het apparaat beleven. Andere frequentie en zeer waarschijnlijk ook een ander pulsdiagram.

Ik had nog niet naar zijn woonplaats gekeken. De frequentie is inderdaad anders, maar het telegramformaat is hetzelfde, Semagyr 50.
Maar hij zal bij hem inderdaad niet gaan lopen.

Op 15 juli 2019 21:00:46 schreef mvdk:
Tis anyway maar de vraag of het motortje nog bereid is te gaan draaien als dat ding vele jaren gelegen heeft. Ook is niet duidelijk wat de reden is geweest van buiten bedrijf nemen.

Je denkt misschien dat het smeermiddel is vastgekoekt. Geen zorgen, deze motortjes werden niet gesmeerd, juist om het verharden van smeermiddel te voorkomen.
De reden van uit bedrijf nemen zal zijn dat de betreffende lantaarnpaal is gesloopt. Of dat de verlichting in die plaats nu anders wordt aangestuurd.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op maandag 15 juli 2019 21:24:18 (41%)

mvdk

Golden Member

@KlaasZ: nou, toevallig laatst nog zo'n ontvangertje in de oudijzerbak gemikt, motortje vast. Wel de schakelaars, het was er zo een met 3 programmaschijfjes boven elkaar, eruit gehaald. Weet nog niet wat ik daarmee ga doen.
Verwacht wel dat als TF word gestopt, er nog een hoop gezeur komt. Niemand weet hoeveel van die ontvangertjes er ooit door installateurs voor portiekverlichting zijn gebruikt. Bij ons bedrijf werd dat nooit bijgehouden.

vergeten

Golden Member

Volgens mij lopen er in dit topic twee dingen door elkaar!

  • Nachttarief in en uitschakeling, vaste tijd vaak 11:00-07:00
  • Straatverlichting in en uitschakeling, afhankelijk van schemering.
Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Dan zullen die installateurs iets anders moeten verzinnen. Bij ons werden die ontvangers ook wel aan installateurs en bedrijven verkocht, maar altijd met het voorbehoud dat we niet garandeerden hoe lang het systeem in de lucht zou blijven.

Sine

Moderator

@Vergeten, klopt.

Maar dat gebruikt beiden hetzelfde TF systeem, wat vroeg of laat de kliko in gaat.

mvdk

Golden Member

Op 15 juli 2019 22:08:37 schreef vergeten:
Volgens mij lopen er in dit topic twee dingen door elkaar!

Het gaat over een TF ontvanger die wat betreft opbouw en uiterlijk bedoeld is voor inbouw in een lichtmast. Dat van die boiler, tsja, die werden ook met TF geschakeld. Maar dit is een lantaarnpaal TF.

Edit: nog wat uitleg over de werking van het apparaat. Het bovenste contact in het schema, onder het spoeltje, word bekrachtigd door de opgevangen impulsen. Dat contact heeft twee functies. De ene is het motortje starten, met de iets langere startpuls, de andere is om op het moment dat de inkeping óf het uitstekende puntje in de schijf voorbijkomt, wel of geen puls door te geven. De startpuls is iets langer dan de schakelpulsen, met een reden.
Bij het onderste tandwiel zit een vrijgavehefboom met een veer. Mocht de startpuls te zwak zijn geweest, en zou de motor daardoor niet onmiddellijk zijn gaan draaien, dan zijn de schakelpulsen die na een paar seconden gaan komen niet in staat om het ding alsnog in beweging te zetten. Het veertje trekt elke keer de vrijgavehefboom terug.
De eerste TF ontvangers, type Re, hadden dit hefboompje niet. Rotterdam, Leiden, Delfland en Dordrecht hadden allemaal nogal wat last van elkaar. Veel overspraak.
Vanaf de jaren 60 tot in de jaren 90 was er een toonfrequentcommisie Zuid Holland waar geprobeerd werd dingen met elkaar af te stemmen.
De komst van ontvangers met een sleutelcode, die gebruikt werden in kritische situaties, (daar waar het geld kostte) was ook één van de resultaten van die commissie.

Edit: een plaatje uit het linkje van RAAF12

Ik vind em wel leuk, dat spul hangt in het schakelhuis in Delft Zuid, ook wel bekend als Kruithuis.

voor openbare verlichting heb je ook 2 aparte schakelmomenten. avond of nacht, dus uit rond 23uur of de hele nacht aan blijven. beiden komen in met zonsondergang maar de avond verlichting gaat dus ook uit op een gezette tijd. hier in de stad blijft alles aan, maar dimt men de boel 20% rond 22.00 uur.

en tja, wat je tegenkomt aan TF onvangers in t veld is doorgaans spul van 20+ jaren. dat kan weleens worden vervangen voor een astro klok bijv met dcf erop..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 15 juli 2019 22:59:08 schreef mvdk:
Vanaf de jaren 60 tot in de jaren 90 was er een toonfrequentcommisie Zuid Holland waar geprobeerd werd dingen met elkaar af te stemmen.
De komst van ontvangers met een sleutelcode, die gebruikt werden in kritische situaties, (daar waar het geld kostte) was ook één van de resultaten van die commissie.

Die commissie had ook contact met de PZEM (Zeeland). Wij kregen ook een sleutelcode toegewezen die we overigens nooit hebben gebruikt. We konden de overspraak vanuit de Zuidhollandse zenders wel meten, maar die was zelden sterk genoeg om in Zeeland problemen op te leveren. Ik ken 1 keer waarin onze ontvangers gingen lopen omdat in Dordrecht de zenders slecht op elkaar gesynchroniseerd waren. Toen ik mijn collega in Dordt daarover belde vroeg hij: hoe weet je dat wij dat zijn? Antwoord: ik herken je aan de sleutelcode.

mvdk

Golden Member

Antwoord: ik herken je aan de sleutelcode.

:) :) 8)7

[Bericht gewijzigd door mvdk op maandag 15 juli 2019 23:33:57 (12%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

- Hoe weet gij dat ik brandweerman ben?!
- Awel, dat zie ik aan de ferme greep van uw hand rond dat pilsje, en aan uw vastberaden blik.
En aan uw helm, en uw lederen kostuum...

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
RAAF12

Golden Member

:) :) Van marconisten was ook bekend dat sommigen aan hun seinsleutel 'handje' herkend werden...

Op 15 juli 2019 22:59:08 schreef mvdk:
[...]

Edit: een plaatje uit het linkje van RAAF12
[bijlage]

Ik vind em wel leuk, dat spul hangt in het schakelhuis in Delft Zuid, ook wel bekend als Kruithuis.

de meeste rechtse op die foto weet ik nog 1 te hangen, werkt nog steeds. denk dat die bijna 50 jaar oud is intussen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De meest rechtse is een type FTF, bijgenaamd "de scheerkop".
Die kwamen op de markt toen ik pas met TF installaties begon te werken, dus dat moet in 1976 geweest zijn.
Als je er een tegenkomt kun je zien hoe oud hij is want op dit soort apparaten staat altijd een jaartal.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op dinsdag 16 juli 2019 14:17:44 (24%)

mvdk

Golden Member

Die scheerkop, als je die openmaakt... Niet aan beginnen, er vallen allerlei veertjes en palletjes uit. Voor m'n collega's instrumentmakers was 't een nightmare.