BC547 in strobe light

maartenbakker

Golden Member

Soms staan er op youtube schakelingen waar je even twee keer naar moet kijken voordat je denkt te snappen hoe/waarom het werkt...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Aardige mishandeling van die tor!
Zo op 't eerste gezicht wordt de C-E overgang gebruikt als DIAC: aanvankelijk geleidt de tor niet en wordt de elco via de 3.3K weerstand geladen. Als de spanning boven de drempelspanning van de C-E overgang komt, gaat deze in geleiding en wordt de elco via de 150 ohm weerstand en de LED ontladen. De C-E overgang stopt met geleiden en de elco wordt weer geladen. Enz.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Een relaxatie oscillator, zo oud als de transistor ;)

LDmicro user.
Thevel

Golden Member

Op 13 juli 2019 03:04:10 schreef MNM(tm):
Aardige mishandeling van die tor!

Inderdaad!
De schakeling zal best wel werken maar hoe lang houd de tor zo'n mishandeling vol vraag ik me af...

Die zal dat heel heel lang volhouden, ik heb die opstelling vroeger op het werk gezien als ersatz diac bij het ontsteken van een thyristor op een 24Vac verwarmingsschakeling, dus 50x/sec jarenlang...

LDmicro user.

Dit zou toch ook kunnen met een zenerdiode in plaats van de transistor.

Zenerdiode...nee, die hebben een heel andere karakteristiek.

LDmicro user.

Ik krijg toch aanvechtingen om het te proberen.

Je mag dat doen, heb ik 30j geleden ook geprobeerd door een schakeling in Elektuur of RB, weet het niet meer ;)

Het verschil zit hem in te terug sperren, bv doorslag op 8V en sperren op 3V.
Zo kan de elco zich ontladen, met een zener kun je dat niet voor elkaar krijgen, die zal enkel op bv 8V geleiden en blijven geleiden met een stroom afhankelijk van die 3k3

LDmicro user.

Ik heb het op breadbord gezet. Bij 12V doet hij niks.
Vanaf 13V werkt het. Dit is wel met een BC547C , misschien maakt dat nog iets uit.
Met de BC337 werkt het helemaal niet. Led blijft branden.

blackdog

Golden Member

Hi,

Omdat deze schakeling altijd leuk is, heb ik hem een beetje aangepast.
Hou er rekening mee, dat of de schakeling knippert bij de voorgestelde spanning sterk afhangt van de gebruikte transistor.
Ook het merk en de selectie van de Hfe van de transistor speeld mee of de schakeling werkt of niet.
Hoge Hfe transitoren leken het hier minder goed te doen, maar dat kan toeval zijn bij de ongeveer 8 verschillende transitoren die ik heb geprobeerd.

Dus gewoon proberen, dan heb ik het niet over mijn extra condensator, maar de basis schakeling om uit te zoeken wat goed werkt voor jou.
Met een 2N2219 ging hij pas bij een stuk hogere spanning werken, dat was rond de 17V.
Een van mijn BC transistoren begon net boven de 9V al te werken.
Ook is er nogal wat verschil in hoeverre de LED goed uit gaat, ik gebruik een lage stroom rode LED hiervoor en die adviseer ik ook voor de schakeling met de extra basis condensator.
Maar bij het testen van een tiental verschillende LED's, werkte de meeste.
Dit is het schema wat duidelijker getekend met als extra dus de condensator C2.

http://www.bramcam.nl/LED-Knipper-01.png

Dit is de spanning op de collector van de 2N2222 die ik op het moment gebruikte met een low current rode LED met C2 geplaatst.
http://www.bramcam.nl/LED-Knipper-02.png

De extra condensator aan de basis zorgt er voor dat de LED zich meer als een gloeilampje gedraagd.
Dit werk natuurlijk alleen als de knipperfrequentie laag is, zeg rond de 1Hz.

Het was een leuk uurtje experimenteren :-)

Groet,
Bram

PS
De transistor veranderd inwendig door hem te gebruiken op deze manier.
De ruis eigenschappen gaan naar de klote en je Hfe van je gebruikte transistor wordt ook slechter,
dus als hij gebruikt is in deze schakeling als Avalanche transistor, dan is hij niet goed meer bruikbaar als "normale transistor"
De hier geteste transistoren voor deze schakeling liggen nu in de prullenbak :-)

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Mijn thuis is waar mijn Weller staat

Net ook op een breadbordje geprobeerd. Met een zenerdiode blijft de led flauw branden. Met een BC547 gebeurt er niets. Het lijkt er op dat de transistor weigert om door te slaan. Nog eens met een hogere spanning proberen.

Op 15 volt doet hij het wel. Ook op hogere spanning. Hoe meer spanning, hoe sneller hij flitst, logisch uiteraard.

Thevel

Golden Member

Ik heb hem ook even gebouwd met een BC547B.
Bij mij knippert hij vanaf 10,7V

Dit zie ik op de collector, veel ruis en oscillaties.
Met een 1µF C aan de basis krijg ik ongeveer hetzelfde plaatje als blackdog toonde.
Een 220nF C van de collector naar massa heeft ongeveer hetzelfde effect als de 1µF C aan de basis.

maartenbakker

Golden Member

Wauw, nooit gedacht dat dit zo zou exploderen! Ik dacht in eerste instantie alleen aan de interne werking van de transistor. Dat niet de EC-overgang doorslaat, want dat gebeurt pas bij hogere spanningen, maar dat de EB-overgang die in serie staat met de BC-diode doorslaat en dan de basis openstuurt. Zou dat een beetje in de richting komen van wat er gebeurt? Dat verklaart ook waarom er iets van een correlatie is met de hFE (en andere parameters) misschien?

@Zonnepaneeltje: Het experiment met de BC337 is interessant, maar dat is wel een PNP toch? Heb je daar alles correct aangesloten?

@blackdog: Leuk idee met die condensator aan de basis.

P.S. Ronald Dekker had ook iets over de doorslagspanning van de CE-overgang en het verschil tussen de situatie met losgekoppelde basis en dichtgestuurde basis. Doet me vaag hieraan denken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 13 juli 2019 14:15:32 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

Ik heb de schakeling ook even gebouwd met een DB3 Diac ipv een transistor.
De 3k3 weerstand verhoogd naar 10k, verder volgens het schema uit de startpost.
De LED geeft vanaf 34 Volt korte felle flitsen.

Het signaal, gemeten over de diac.

blackdog

Golden Member

Hi!

Wil je helemaal "los" gaan met deze schakeling...
Kijk dan op de website van de ADHD'r Sam Battle: https://www.lookmumnocomputer.com/projects/#/simplest-oscillator
En bouw je eigen Synth met de Avalanche oscillator. :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 13 juli 2019 11:40:56 schreef blackdog:
De transistor veranderd inwendig door hem te gebruiken op deze manier.
De ruis eigenschappen gaan naar de klote en je Hfe van je gebruikte transistor wordt ook slechter,
dus als hij gebruikt is in deze schakeling als Avalanche transistor, dan is hij niet goed meer bruikbaar als "normale transistor"
De hier geteste transistoren voor deze schakeling liggen nu in de prullenbak :-)

Hoe lang moet je de transistor pijnigen voordat deze effecten optreden? Ik heb van een exemplaar de hFE gemeten voordat hij in de schakeling ging. Toen een ochtend laten flitsen met ongeveer 2 pulsen per seconde. Na afloop weer gemeten en de hFE was niet veranderd. Was 327 en na afloop nog steeds 327. Dus bij mij ligt hij weer gewoon in de voorraadbak.

Ik snap de condensator aan de basis niet. Ik zou denken dat die de basis extra hard uitzet zodra de schakeling triggert. En dat wil je juist niet. Misschien onderdruk je de oscilaties die gezien zijn, maar het langzaam doven (als ik dat goed begrijp) dat snap ik niet hoe dat komt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
blackdog

Golden Member

Hi Rew,

Hoe de werking precies is kan ik je ook niet vertellen.
Visueel met de goede LED en frequentie vond ik het wat leuker.

KlaazZ
Waarschijnlijk zal het effect van verandering van de normale eigenschappen pas veel later optreden.
Jouw test is iets heel anders dan b.v. een Avalanche pulser die op 50 a 100KHZ werk bij zeg 80V.

Hoe de onderdelen behandeld zijn en/of je ze na b.v. "mishandeling" toch weer wilt gaan gebruiken is geheel aan de gebruiker.
Ik kan je niet vertellen of de Siemens BC327 anders reageer op Avalanche gedrag dan b.v. een On Semi of een Philips, ze specificeren dit niet.
Chiprot :-) eigenschappen zijn wel via Google te vinden.
Als ik iets niet meer vertrouw, gaat het weg, tijd is bij mij veel kostbaarder dan die nog geen 1€ aan onderdelen die in de prullenbak belande. :-)

Ik vind het trouwes wel leuk, dat meerdere mensen aan het experimenteren zijn gegaan met deze schakeling!

Groet,
Bram

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 13 juli 2019 14:13:50 schreef maartenbakker:

@Zonnepaneeltje: Het experiment met de BC337 is interessant, maar dat is wel een PNP toch? Heb je daar alles correct aangesloten?

Nee, die is ook NPN maar mag een hogere Ic dan de BC547 hebben, 800mA.
De aansluitingen zijn hetzelfde, ingeprikt op dezelfde plek op het breadbord.
De led brand dan continu met ~9Volt over de EC van de BC337.

Op 16 juli 2019 10:24:17 schreef blackdog:
Hoe de onderdelen behandeld zijn en/of je ze na b.v. "mishandeling" toch weer wilt gaan gebruiken is geheel aan de gebruiker.

Ik gebruik die transistors alleen maar in aan/uit schakelingen, dus die ga ik gewoon weer gebruiken. En het is voor mij hobby, dus tijd is niet zo belangrijk.

Thevel

Golden Member

Zojuist even getest met een BC337 BC337-25 en een BC337-40, geen van allen werken.
Een BC338 (die heeft een iets lagere Collector–Emitter Breakdown Voltage dan een BC337) werkt wel maar het signaal is totaal anders dan een BC547.
Vreemd genoeg werkt een BC338-25 weer niet!

Op 13 juli 2019 19:13:31 schreef blackdog:
Wil je helemaal "los" gaan met deze schakeling...
Kijk dan op de website van de ADHD'r Sam Battle: https://www.lookmumnocomputer.com/projects/#/simplest-oscillator
En bouw je eigen Synth met de Avalanche oscillator. :-)

Ik heb ooit ook de muziek project video's van Sam Battle op youtube bekeken ( https://www.youtube.com/channel/UCafxR2HWJRmMfSdyZXvZMTw ). Zit best goede informatie tussen, al moet je wel even door de vorm heen kijken. En ik meen me te herinneren dat het bij zijn simple oscillator (zie schema) het beste was om de basis van de transistor af te knippen om rare inductie achtige pulsen te voorkomen die het oscillator effect verstoren.

Zelf nooit getest of dit klopte (het klinkt wel enigszins logisch), maar het zou tevens een handige manier kunnen zijn om de avalanche transistors te markeren en dan hoef je ze zelfs niet weg te gooien.