[Aankoopactie] Jim Williams Pulse Generator

free_electron

Silicon Member

Ik heb bouwpakketten te koop voor de Jim williams Pulse Generator. Dit is een pulse generator die kan gebruikt worden om de stijgtijd van een oscilloscoop te meten. het ding is gebaseerd op een transistor die in avalanche mode geschakeld wordt. een hoge spanning laadt ene kleine condensator op tot de transistor 'gecontroleerd' doorslaat. de energie wordt gedumpt in een 50 ohm weerstand. de stijgtijden zijn best pittig. 200 picoseconde om een 8 volt puls te maken...

De boel traait op ene knoopcelletje en levert de puls af op een SMA connector.

een 3D representatie :

http://www.siliconvalleygarage.com/eevblog/pulsegen/3d0.jpg
kostprijs is nog niet gekend ( hangt af van hoeveel er gekocht worden maar draait rond de 28$ + 15$ shipping internationaal.

De kit is compleet , pcb , kastje en twee getestte transistoren die avalanchen.
Desgewenst kan de kit ook opgebouwd , getest EN GEMETEN bekomen worden. kost 5$ extra.

Hoe werkt getest gedeelte : ik bouw het avalanche gedeelte op en test dit op een 20GHz scoop en meet de effectieve stijgtijd van de puls. je krijgt een printout van de waveform. Al wat jij hoeft te doen is de andere onderdelen te solderen ( boost pump ).

http://www.siliconvalleygarage.com/eevblog/pulsegen/pulsegen.png

http://www.siliconvalleygarage.com/eevblog/pulsegen/pulsekit.jpg

Ik sluit eind januarie de actie af en ga dan de borden bestellen bij Iteadstudio in china alsook alle onderdelen bij digikey. De betaling verloopt via ebay en paypal. je krijgt een uniek ebay artikel nummer, klikt buy now en doet je betaling via paypal. eenmaal de betaling binnen verzend ik het pakje.

Post hieronder je naam en hoeveel je er wenst.
Desgewenst kan ook het PCB los bekomen worden bordjes kosten 5$ + postzegel naar europa ( waarschijnlijk 3$15 voor een bubble enveloppe)

de kit is compleet met alle onderdelen ,pcb en kastje
Ik ga proberen de kastjes te laseren ( gaatjes voor LED , connector en switch )

NOOT : de kit bevat GEEN BATTERIJ ( standaard CR2032 knoopcel ) omdat dit problemen geeft bij shipping.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
flash2b

Special Member

Hoi Free,

Wat een mooie aktie en wat een mooi uiteindelijk resultaat !

Ik wil er natuurlijk een bestellen !

Schrijf mij maar in:

flash2b, gebouwde versie, $28 + $5 + $15 = $40 $28 + $5 + $15 = $48

Als ik het goed begrijp word er dus één extra transistor bijgeleverd die getest is op avalanchen als reserve ?

Heb je de behuizing ook zelf ontworpen ? en waar laat je die maken ?

Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously
flash2b

Special Member

Het kastje is van Hammond volgens mij:
http://www.hammondmfg.com/1553colors.htm

[Bericht gewijzigd door flash2b op dinsdag 8 januari 2013 09:33:45 (51%)

Hallo free_electron

Doe mij maar 2 complete kitjes: 28$ + 28$ + 15$. Kunnen er 2 kitjes in de verzendkosten van 15 dollar?

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."
Henry S.

Moderator

Noteer mij maar voor een kitje.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Doe mij maar een gebouwde versie, $28 + $5 + $15 = $40

Gebouwd kitje & 1 losse print als het kan :)

Doe mij ook maar een kitje.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Leuk! Voor mij ook één kit graag.

Ben

Hugo Welther

Moderator

Noteer mij ook maar voor een kitje.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Je zou het eventueel op EEVblog kunnen posten als je er wat meet wilt verkopen. Maar ik weet niet of je daar zin in hebt.

blackdog

Golden Member

Hi free_electron,

Voor mij ook één bouwsetje.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Vraagje, waarom een SMA connector ? Mijn scopen hebben allemaal BNC namelijk. Heb ik dan een dergelijke adapter nodig?

http://ecx.images-amazon.com/images/I/41-guaqaPyL._SL500_AA300_.jpg

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op dinsdag 8 januari 2013 17:40:24 (44%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 8 januari 2013 09:32:19 schreef flash2b:
Het kastje is van Hammond volgens mij:
http://www.hammondmfg.com/1553colors.htm

Nop, zo te zien niet. Maar ik zou wel willen weten welke het wel is. Ik zoek n.l net zoals deze van Free zonder los paneeltje aan de voorkant.

flash2b

Special Member

Een SMA connector naar male BNC (dus niet female zoals in het plaatje van Ronald) adapter erbij zou voor mij ook handig zijn. Misschien als optie? Ik kan ze ook wel op ebay ofzo vinden.

Er loopt ook een discussie op eevblog over deze pulser waarin free de kit ook aanbied:
http://www.eevblog.com/forum/blog/eevblog-306-jim-williams-pulse-gener…

[Bericht gewijzigd door flash2b op dinsdag 8 januari 2013 18:46:53 (32%)

guidob

Overleden

Ook hier interesse voor 1 kitje.

Op 8 januari 2013 18:40:09 schreef flash2b:
Een SMA connector naar male BNC (dus niet female zoals in het plaatje van Ronald) adapter erbij zou voor mij ook handig zijn. Misschien als optie? Ik kan ze ook wel op ebay ofzo vinden.

Er loopt ook een discussie op eevblog over deze pulser waarin free de kit ook aanbied:
http://www.eevblog.com/forum/blog/eevblog-306-jim-williams-pulse-gener…

Dat topic is zoo weggestopt , als hij een nieuw topic zou aanmaken dan verwacht ik een stuk meer bestellingen.

Druiloor meldt zich aan voor een _niet_ deels opgebouwde kit, Us bin zunig.

Tks es hulde fr fb initiatief!

Opgepast: MaartenBakker citaat: "ruik ik een troll die per ongeluk met de arreslee meegelift is" :

Leuk voor TDR ? Doe mij ook één kit :)

fred101

Golden Member

Ik ben wel erg benieuwd naar een 20 GHz scoop screenshot van de puls.

Williams haalde een 10V pulse met een Tr van 350 ps met geselecteerde torren op een 1GHz scoop. Later bleek op een 12GHz scoop dat het een 4.8V pulse met een Tr van 216 ps was.
Vraag me af of dat de snelste tijd was of dat 12 GHz nog te laag is. Heeft die scoop van jou instelbare filtering ?
Dan zou het leerzaam zijn eens te kijken wat de pulser bv doet op 1, 5, 10, 15 en 20 GHz.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
free_electron

Silicon Member

De kit is inderdaad tot stand gekomen op EEVBLOG. ik wou zo een pulsgeneratortje en had net toch printjesnodig uit china. aangezien er over waren heb ik die dus maar 'geflogd' op het forum daar. Er was zovee lbelangstelling dat ze binnen de kortste keren uitverkocht waren. Vandaar dat we nu een tweede run doen.

Aangezien ik daar almeer dan 10 bordjes heb dacht .. misschien zitten er op CO ook wel die interesse hebben in dit dingetje ...

Vandaar.

antwoord op de vragen :

Het kastje is een standaard 1553AABK kastje van Hammond Manufacturing.

Jep er kunnen 2 of zelfs 3 kits in 1 shipping fee. ik gebruik een standaar verpakking van USPS

Standaard is de kit NIET opgebouwd , maar de transistoren zijn WEL getest ( ik stop ze in ene socket en kijk of ze avalanchen tussen 60 en 40 volt . de boostpomp kan tot 90 volt maken ... )

De semi-build is de uitvoering waar ik de SMA connector , de transistor , de 50 ohm , de 10k basisweerstand , de 2pF condensator en de 10Meg monteer. ik knoop in op de 10Meg en grond en maak een scoop plot van de uitgaande puls. die krijg je dan bij de kit.
de boostpomp , schakelaar, led etc .. moet je zelf monteren ( onderdelen zitten in het kitje )

de reden voor SMA is simpelweg dat de echte high-bandwidth scope SMA ingangen hebben ... een BNC dempt de puls al ... bovendien is een edge-launch bnc niet te vinden... SMA daarentegen is geen probleem. Denk eraan dat dit in het territorium 'black magic' valt een puls met een stijgtijd van 8 volt in 200 picoseconden is geen kattepis ... 200pS zou 5Ghz zijn ( valt natuurlijk nie tom te rekenen , je hebt een periode nodig en geen stijgtijd ) maar 8 volt op dergelijk korte tijd ... dat is 40 gigavolt per seconde ...

De print krijgt een kleine wijziging ten aanzien van die op de foto's :

- de schakelaar wordt een vertikaal type die door het deksel steekt. dat gefrul aand e zijkant is te moeilijk en niet 'proper'
- achteraan de print wordt een slit in het soldeermasker aangebracht zodat je kan experimenteren door er een stukje 'hardline' ( rigide coax) op te solderen. Zo kan je de puls verlengen . de rijstijd blijft constant maar de puls krijgt een stoep bovenaan. het principe daarachter is ook weer black magic en heeft te maken met de manier waarop electronen bewegen in een condensator/coax. even proberen plastisch voor te stellen.

dat stukje hardline heeft zijn mantel aan grond hangen. de centrale ader staat geladen op de hoogspanning die binnkomt via de 10 megaohm. tussen de centrale ader en de mantel heb je dus een condensator in die rigide coax ( een coag is niks anders dan een holle buitenplaat met daarin een dielectricum en ene centrale plaat in de vorm van de center ader )

wanneer de transistor avalanched gaat de energie uit de condensator door de transisotr de 50 ohm ingejaagd worden. door de buisvormige constructie kan je niet alle electronen in 1 keer lossen. dat avalanche effect is zo snel dat je effectief kan zien hoelang het duurt om de electronen van helemaal achteraan de 'buis condensator' tot door de transistor te krijgen. ze moeten 'aanschuiven' als het ware' ( fysiek is dat ook wat er gebeurt ) . door die line langer te maken kan je de stoep langer maken. maak ze wel niet te lang of de vermogendissipatie in de transistor maakt de junctie kapot ...
De spanning moet voloende ineenstorten om de transistor uit avalanche te halen.

- verschil in pulsen : dat hangt af van de load die aangesloten wordt op de pulsegenerator. de ingangscapaciteit en ingangsweerstand van de scoop speelt daar een belangrijke rol in. dus is het normaal dat je op een 2Ghz scoop een tragere puls ziet dan op een 12 GHz scoop. deel is de snelheid die scoop aankan maar ander deel is de fysieke constructie van de scope input. Dat plaatje wat ik aflever is alleen reproduceerbaar op die specifieke scoop. sluit daar iets anders op aan en die puls zal er ook daadwerkelijk anders komen uit te zien. en dat is niet louter de weergave van de scoop.

een vand e bouwers op EEVBlog had problemen. hij dacht dat d epulser niet werkte.. hij had proberen met een 1:10 probe te meten op de output.. dat werkt dus voor geen meter. die puls geraakt nooit door de probe.

Tot nu toe :
Aart : 1x
Druiloor : 1x
GuidoB 1x
WaterMelon 1x
Blackdog 1x
Hugo Welther 1x
Benst 1x
Theuno 1x
Roland van Leusden 1x
Bas Smit 1x half-build 1x losse print
Spikee 1x half build
Henry S 1x
Squant 1x
Flash2b : 1 kit

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Hmm.. Interessant! ;) Doe mij ook maar een half opgebouwde kit.

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!