Wat is dit? (TF ontvanger)

Nu is weet waartoe het object diende, is voor mij de 'lol' eraf.
Ik stuur het graag kosteloos op aan wie er nog wel baat bij heeft.

Och het was een handigheidje. Ik heb meerdere malen zo'n scheerkopontvanger uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet zonder problemen. Het is een kwestie van de eerste keer goed kijken hoe het in elkaar zit.
Wij hadden een ontvangermonteur met hele dikke vingers die elke TF ontvanger domweg uit elkaar schudde en weer feilloos in elkaar zette. En dat voor alle typen, van RE tot FTF.

mvdk

Golden Member

Op 16 juli 2019 14:29:11 schreef phuinink:
(...) is voor mij de 'lol' eraf. (...)

Je kan em gebruiken als pulsrelais. Hoef je geen behuizing te bouwen. Gewoon een drukknop aansluiten op de spoelaansluiting, de rest knip je weg.

Op 16 juli 2019 14:38:44 schreef mvdk:
[...]
Je kan em gebruiken als pulsrelais. Hoef je geen behuizing te bouwen. Gewoon een drukknop aansluiten op de spoelaansluiting, de rest knip je weg.

Nu heb ik weer een leuk doel!
Ik ga er iets mee doen.
Die mechanoëlectroärt is zo kunstig om te zien. Mijn moeder wist niet wat het was toen ik het zoëven liet zien. Logisch, want mulo. Maar mamma had wel 2 of 3 theorietjes, uitgelokt door die prachtige ingewanden des objectus. :)

Op 16 juli 2019 19:52:51 schreef phuinink:
Mijn moeder wist niet wat het was toen ik het zoëven liet zien.

Ik schat dat 99% van de mensen niet weet wat het is. Ze zien wel dat de straatverlichting aan gaat en dat het tarief van de meter omschakelt, maar als je vraagt of ze weten hoe dat werkt krijg je de vreemdste antwoorden.

Ik heb eens een klant aan de telefoon gehad die klaagde dat tussen de middag zijn boiler niet aan was gegaan. "Klopt meneer, de zender die dat moet doen is in storing, onze monteur is onderweg er naar toe". "Maar ze hoeven in jullie kantoor toch alleen maar een schakelaar om te zetten?"
Ik kon hem er niet van overtuigen dat het meer was dan alleen een schakelaar omzetten.

mvdk

Golden Member

Ze hadden bij ons op een zeker moment, ik weet niet meer welk jaar, de roterende omvormers buiten bedrijf gesteld, en 2 statische omvormers geïnstalleerd, Siemens als ik me herinner. Zal wel in die tijd geweest zijn dat L&G opgegeten was door Siemens, anyway. Op een dag hebben we problemen met de zender. Er werkte maar een kast, parallel bedrijf was nog niet mogelijk. Het vermogen van de zender was niet toereikend, waarom het de weken tevoor geen probleem was, is me nog steeds niet duidelijk.
Waarschijnlijk was een netdeel omgeschakeld naar het Zoetermeerse gebied, in ieder geval, netimpedantie en de kast hadden een probleem met elkaar.
We zijn tot na middernacht in de weer geweest om de zaak aan de praat te krijgen. Op sommige plekken is het zonder straatverlichting echt unheimlich. Een paar maanden later is er een derde zender bijgeplaatst, met mogelijkheid van parallelbedrijf.
Wij hadden 2 25kV zenders in Delft, 2 25 kV zenders in Zoetermeer, en, voordat Nutsbedrijf Westland zelfstandig ging, ook nog 2 25kV zenders in Westerlee en twee 10kV zenders in Wateringen. De elektriciteit in Wateringen kwam van Den Haag Zuid, dat was een eilandbedrijf.
Met de overname van Bleiswijk en Bergschenhoek kregen we er weer een andere uitdaging bij. De stroom daar kwam van Rotterdam, en die gebruikten heel andere commandoplaatsen. De bedoeling was om stroom uit ons station in Zoetermeer naar Blwk te leiden. Dat maakte het noodzakelijk ontvangers te programmeren die zowel het Rotterdamse protocol als het Delfland protocol verstonden. Met de FTT ontvangers, met digitale techniek, kon dat allemaal. Maar het was wel wat uitzoekwerk.

Edit: oh,en ik was maar een onderhond. Ik kreeg m'n opdrachten, bijvoorbeeld om bedrading en bekabeling te maken in een station in Ommoord. Onze mensen wilden graag de Rotterdamse zender kunnen bedienen, en daar gaf, toen nog, GEB Rotterdam z'n medewerking aan.
Andersom konden de Westlanders onze zenders in Delft bedienen.
Er staat wel in die tabel dat die Westlanders geen TF hadden, dat was maar gedeeltelijk zo.

[Bericht gewijzigd door mvdk op dinsdag 16 juli 2019 21:32:49 (11%)

Nog een detail van stickertje op onderkant.

Blijkbaar hebben ze een keer de aanspreekgevoeligheid gemeten.

Op 16 juli 2019 23:11:16 schreef KlaasZ:
Blijkbaar hebben ze een keer de aanspreekgevoeligheid gemeten.

Dank. Ik snapte deze sticker niet.

Deden wij ook op deze manier. Als het ding ooit in de werkplaats terugkwam kon je opnieuw meten om te zien hoeveel dat verlopen was.
Ik weet niet hoe het nu gaat, maar indertijd was er veel onderling contact tussen de bedrijven die met TF bezig waren en er werd veel technische informatie uitgewisseld om van elkaar te leren. En dat had weer tot gevolg dat we veel dingen op dezelfde manier deden.

Op 17 juli 2019 11:33:29 schreef KlaasZ
...VEEL onderling contact... VEEL technische informatie uitgewisseld... VEEL dingen op dezelfde manier deden.

De flowerpower maakte van ons allen een individu. En wat doen individuen? Concureren! En zo lieve kijkbuiskinderen ging VEEL 'samenwerking' verloren. Denk ik, maar ook ik ben individueel geboren (1970)

mvdk

Golden Member

@TS Toen, in die tijd, hadden de meeste e-bedrijven een directie die technisch georiënteerd, geschoold waren. En zij zagen het belang ervan om af en toe bij elkaar te neuzen.
Edit: tussengevoegd https://nl.wikipedia.org/wiki/Vereniging_van_Directeuren_van_Elektrici…
Zinnetje uit Bronnen, noten en refs: Tijdperk stroombaronnen voorbij...

Zoek maar eens met google hoe vlak voor de oorlog de 150kV lijn (ondergronds) gepland, en tijdens de oorlog aangelegd werd.
Er zijn een aantal onderzoekjes naar dat project gedaan, vanwege het vermoeden van collaboratie, zodoende is dit meer en beter gedocumenteerd én toegankelijk dan latere vergelijkbare projecten.
De directeur van dat Haagse bedrijf toen, was een techneut, én hij lette op de centjes. Tegenwoordig zijn het allemaal managers.

Met die TF, de problemen die dat veroorzaakte bij andere bedrijven, daardoor moest je wel samen gaan doen. En de mannen hadden af en toe een uitje.

Bij ons in Delft werd de TF op 25kV geïnjecteerd met drie parallel filters, waarvan twee gelijktijdig in bedrijf. De trafo's in Delft waren 150/25/10kV, het TF signaal ging door de wikkelingen van de 25kV over naar de 10kV. Logisch dat er dan ook wel wat TF signaal "verdwaalde" in de 150kV. Dat kwam dan (deels verminkt) bij de buren terecht.
Den Haag gebruikte Zellweger met een andere frequentie en protocol.

@mvdk Ik heb het gegoogled. Als batterij-man weet ik weinig van ons lichtnet af. Facinerend.
Ik kwam halverwegen toen ik dit las:

Het 110 kV-net zorgt voor regionaal transport van vermogen tussen de trafostations en de belasting, ofwel industriegebieden, steden en andere verbruikers. De meesten van deze lijnen hebben een vermogen dat tussen 60 en 300 MVA ligt.

300 MVA. Daar probeerde ik me een voorstelling van te maken. ?En nu ga ik wat off topic?
300.000.000 VA. Toevallig is de lichtsnelheid 300.000.000 m/s.
Een seconde lang een joules, is een Watt. En een Joules is ook een meter lang 1 Newton.
Dus komt 300MVA overeen met 100 gram om de meter een lichtseconde lang. En dat in één seconde één meter opschuiven. (Waarschijnlijk praat ik onzin)

Op 18 juli 2019 20:26:01 schreef phuinink:

300.000.000 VA. Toevallig is de lichtsnelheid 300.000.000 m/s.
Een seconde lang een joules, is een Watt.

Andersom. Een seconde lang een Watt is een Joule.

En een Joules is ook een meter lang 1 Newton.

Dat wel ja...

Dus komt 300MVA overeen met 100 gram om de meter een lichtseconde lang. En dat in één seconde één meter opschuiven. (Waarschijnlijk praat ik onzin)

Inderdaad, nu raak je een beetje van het pad af. :)

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Inderdaad, nu raak je een beetje van het pad af. :)

:+

[Bericht gewijzigd door phuinink op donderdag 18 juli 2019 22:05:12 (15%)