DAB radio gezocht: stapelbaar, "normaal"

beste meedenkers,

Enigszins tegen beter weten in stel ik hier toch de vraag.
Ik zou graag een DAB+ radio toevoegen aan mijn stapeltje audio apparatuur.
Maar helaas kan ik nergens een "normale" stapelbare uitvoering vinden, zoals ik die al jaren heb als FM ontvanger.
( met als uitzondering een "professionele" uitvoering van ~300 euro )
Verder zie ik alleen maar de meest vreemde "barbapappa" vormen, en dan ook nog zonder een normale antenne ingang.
Of kijk ik verkeerd ?
Ik hoop het !
bvd.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Dit is een alleraardigst apparaat dat ik wel 's bij een klant van me heb geinstalleerd en wat je netjes kunt stapelen.
Kost een paar tientjes meer, maar je krijgt er geen spijt van.

daar had ik ook al eens op gezocht, maar tis veel te bling en plastic dat spul. kwam uiteindelijk bij een 19" rack tuner uit die simpel degelijk en betaalbaar was.

denk niet dat het echter een dab+ tuner wordt, eerder een internet tuner. dab+ is als vervanger van fm veel te slecht te ontvangen in huis. er moet dus cai op, en liever heb ik dan 1 aansluiting waar alles opkan, geen tv/ radio meer apart nodig.

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 17 juli 2019 21:52:46 (43%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Is het niet handiger om in je hifi-set gewoon te streamen van het internet? Mijn Denon receiver heeft dat gewoon ingebouwd. Radio pak ik zelf van de kabel, da's net wat handiger.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
mel

Golden Member

19" rack modellen zijn blijkbaar uit de mode.
In de jaren 80 zag je ze dagelijks.
Maar DAB+ voor in huis, ik zie het niet echt zitten.. De ontvangstresultaten schijnen belabberd te zijn..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Ik gebruik een DAB+ adapter (voor in de auto) ook in mijn woning. De antenne + adapter bij het raam. Geeft ontvangst op de FM band van DAB+ stations in de hele woning. Zowel op (draagbare) FM ontvangers, als op mijn (stapelbare) FM tuner. In stereo.

Piet

maartenbakker

Golden Member

Op 18 juli 2019 09:29:22 schreef Franssel:
[...]ik zie ze nog steeds niet onder de 300 euro zoals TS vroeg

Een radio van 305 euro is in de aanbieding vast wel ergens voor 299 te krijgen.

Ik vind het ook vreemd dat het een nicheproduct is, maar in de eerste jaren waren FM radio's ook niet vanzelfsprekend of goedkoop.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

de eerste link is nog geen 200 euro: lijkt mij mooi prijsje

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
buckfast_beekeeper

Golden Member

https://www.elv.de/technisat-radio-hifi-tuner-digitradio-140-dab-ukw-i…. DAB+ slechte ontvangst in huis? Ik heb perfecte DVB-T ontvangst met een buiten richtantenne. Komt via de sat switch mee de woonkamer binnen. Net zoals het FM signaal. Ik vrees dus geen probleem bij DAB+. Mijn FM-tuner is ondertussen toch al weer >30 jaar oud. Bovenstaande tuner spreekt me wel aan.

Edit:<100€

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op donderdag 18 juli 2019 13:44:18 (30%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Shiptronic

Overleden

Op 18 juli 2019 13:03:57 schreef buckfast_beekeeper:
https://www.elv.de/technisat-radio-hifi-tuner-digitradio-140-dab-ukw-i…. DAB+ slechte ontvangst in huis? Ik heb perfecte DVB-T ontvangst met een buiten richtantenne. Komt via de sat switch mee de woonkamer binnen. Net zoals het FM signaal. Ik vrees dus geen probleem bij DAB+. Mijn FM-tuner is ondertussen toch al weer >30 jaar oud. Bovenstaande tuner spreekt me wel aan.

Pak een tuner uit de serie die bij je stereo set hoort, sloop het binnen werk ex. de ev. voeding, hergebruik de knopjes en displyas aanwezig, koop bij ome ali een DAB+ ding ( https://nl.aliexpress.com/item/33037200109.html?spm=a2g0o.productlist.… ) voor een paar euro (30,--) en klus op een regenachtige zondag je eigen DAB+ radio in elkaar :)

of bestel hem kompleet bij ome ali : https://nl.aliexpress.com/item/32953813323.html?spm=a2g0o.productlist.…

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 18 juli 2019 13:52:40 (12%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

De Technisat die buckfast_beekeeper linkt is een Europees product van een van de laatste Duitse televisiefabrikanten, dat weegt misschien ook mee om daarvoor te kiezen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

tegenwoordig is het standaard dat DAB en FM ontvangst op de begane grond slecht is in huis, pas op hogere verdiepingen is het te doen. heeft ook met hr beglazing te maken. ook de invalshoek van zendmasten is op de begane het slechtste, hoger zit je steeds meer op zendantenne hoogte..

merk je wel met de bouw, op de begane valt FM steeds in ruis en DAB valt gewoon weg. koppel de gsm via 4G en je hebt wel radio via internet, die ontvangst is beter.

waar rook was, werkt nu iets niet meer