verschil tussen 433mhz en 433,92mhz

Op 21 juli 2019 02:15:44 schreef Hubie:
...10 jaar geleden had RCD maar weer besloten om maar elke zendamateur even een acceptgirokaart te sturen á 30 Euro.
Als er eventueel een storing zou ZIJN moet je hel en aarde...

Leeft in het verleden (RCD, wasda?) en kan niet tegen verandering. Tsk tsk. Relax man, denk aan je hart, ga lekker hobbyen. Terug on-topic wat mij betreft.

Nog even opgezocht over dat primair en secundair gebruik. Het is nog zoals ik hierboven schreef. 430-436 is primair voor amateurs en daarboven is het secundair. ISM heeft dus secundair gebruik lijkt me.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0036375/2017-04-01#Bijlagen

[Bericht gewijzigd door flipflop op zondag 21 juli 2019 09:34:23 (24%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Anoniem

Op 21 juli 2019 05:51:32 schreef joopv:

De officiële definitie van de ISM band is 433.92 +/- 0,2% MHz.

Die uitspraak klopt dan officieel niet :-).

Binnen de 70cm band is er een frequentieband waarin LPD (low power devices) vergunningsloos mogen gebruikt worden. Mits ze aan een aantal voorwaarden voldoen. Andere toepassingen met hoger vermogen zijn dan weer vergunningplichtig zoals zendamateurs.
De band voor LPD gaat van 433.050 tot 434.790 MHz en bestaat voor LPD uit 69 kanalen met een kanaalafstand van 25 kHz. Een veelgebruikt kanaal is 433.925 MHz (en niet 433.92, vanwege de kanaalafstand van 25 kHz.)

@flipflop: ik neem aan dat je met de opmerking "leeft in het verleden " mij bedoelt. Daar heb je gelijk in .

Enige jaren geleden gold dat zendapparatuur nooit mag zelfgebouwd worden met uitzondering van zendamateurs binnen het domein van hun vergunning..
En dan heb ik het nog niet over het gebruik van overdreven vermogen en richtantennes aan de zendkant en ander geknoei.

Nu allerlei spotgoedkope rommel verkocht wordt via parallelimport en er schijnbaar weinig controle is , behalve bij problemen, is de verleiding groot om ook hier maar raak te knutselen.

Het zou een ouwe reutel als ik zeer interesseren als jij even kunt aantonen dat het nu wel mag. Het zou me verwonderen, maar alla.

Maar kom niet af met het argument dat er nauwelijks controle is.
Het is niet omdat er geen politie acties zijn dat je strontzat en/of stoned achter je stuur mag kruipen. Al geven onze politici niet altijd het goede voorbeeld.

Hubie

Special Member

Op 21 juli 2019 09:11:42 schreef flipflop:
[...]
Leeft in het verleden (RCD, wasda?) en kan niet tegen verandering. Tsk tsk. Relax man, denk aan je hart, ga lekker hobbyen. Terug on-topic wat mij betreft.

Nog even opgezocht over dat primair en secundair gebruik. Het is nog zoals ik hierboven schreef. 430-436 is primair voor amateurs en daarboven is het secundair. ISM heeft dus secundair gebruik lijkt me.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0036375/2017-04-01#Bijlagen

Ja,ok @flipflop,ik weet ook wel dat de vroegere RCD na 5 namen nu uiteindelijk Agentschap Telecom heet.Denk je dat ik onder een steen leef? ;-) Ik krijg elk jaar ook een brief om te betalen voor mijn amateur machtiging
Die naam veranderen kost elke keer weer bakken vol geld voor de zelfde dienst die het zelfde werk doet. ;-(
Dat is het zelfde als dit:https://nos.nl/artikel/2278648-naamswijziging-ministeries-kost-32-milj…

Ze draaien 2 woorden om.Kost maar 32 M.De 2 woorden Justitie en veiligheid alleen kost al 2 Miljoen.Het veranderen van de naam van het ministerie van Veiligheid en Justitie in Justitie en Veiligheid kost ruim 2 miljoen euro. Dat gaat onder meer op aan het aanpassen van de e-mailadressen van de medewerkers.
Wat dat betreft ben ik idd ouderwets,dat is 32 M weggegooid. ;-)

Einde brommodus. ;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op maandag 22 juli 2019 02:18:58 (11%)

Op 21 juli 2019 20:45:43 schreef grotedikken:
[...]
Nu allerlei spotgoedkope rommel verkocht wordt via parallelimport en er schijnbaar weinig controle is , behalve bij problemen, is de verleiding groot om ook hier maar raak te knutselen..

Het werd tijd dat iedereen eens iets kan maken die afstandsbediend kan werken, als je maar indachtig bent hoe onveilig en onbetrouwbaar dergelijk systeem is.

LDmicro user.

Op 21 juli 2019 20:45:43 schreef grotedikken:
@flipflop: ik neem aan dat je met de opmerking "leeft in het verleden " mij bedoelt. Daar heb je gelijk in .

Nee, bedoelde ik in het geheel niet. Maar als je je vrijwillig aanmeldt, ok with me :-)

@Hubie, waarom dan nog steeds die stokoude naam gebruiken dan? Het heet al decennia niet meer zo. Overigens is het AT van nu ook meer dan RCD van vroeger. RCD was alleen de controle dienst, die busjes met pijlapparatuur. Zij waren het uitvoerend orgaan.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 21 juli 2019 20:45:43 schreef grotedikken:
[...]
Die uitspraak klopt dan officieel niet :-).

Toch wel; de ISM-aanwijzing is 433,92 MHz ± 0,2%.
De industriële, wetenschappelijke en medische spulletjes die in deze band werkten, moesten dus binnen die tolerantie rond de centrale frequentie blijven.

De LPD-regeling is een heel andere regeling, die niets met ISM te maken heeft. De toestelletjes zijn nóch I, nóch S, nóch M.
Dat de frequentietoewijzing zo goed als samenvalt met de ISM-toewijzing is natuurlijk opzettelijk: 'laat ze hetzelfde bandje maar gebruiken, daar is tóch al af en toe storing'.

--
In dat bandje zijn zendamateurs wel primair, maar wel 'behoudens rechten van derden'. Met de opkomst van LPD-achtige toepassingen is dat belangrijk geworden.
Je zou als zendamateur bijvoorbeeld niet opzettelijk dagenlang het gebruik van een bepaalde frequentie onmogelijk mogen maken, omdat je dan langzamerhand aan de 'rechten van derden' begint te komen.
In de praktijk betekent dit voor individuele gevallen niet zoveel, maar wel dat je als amateurgemeenschap dus genoegen zult moeten nemen met het gebruik van de band door andere gebruikers.
Alles volgens de logica 'een amateur kan van frequentie wisselen en weet hoe alles werkt; een leek niet'.

In de praktijk zijn er natuurlijk nauwelijks problemen. Eigenlijk alleen op gespreksgroepen zoals deze. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

Verrek, FET je hebt gelijk.

Omdat de band doorgaans aangeduid wordt als LPD433 , dacht ik dat Joopv verwarde tussen kanalen en banden.

Excuses joopv,Neanderthalers als ik roepen nu eenmaal vooraleer na te denken. Daarom zijn ze (bijna) uitgestorven ;-)
Omdat 433.92 MHz precies in het midden van de band valt is de aanduiding 433.92 correct en de 0.2% duiden idd de grenzen van de band aan. Maar is dat tegenwoordig ook de benaming in officiele documenten?

Maar de vraag die iedereen lijkt te ontwijken blijft onbeantwoord:

Mag je vandaag als niet-zendamateur de vele LPD moduletjes die aangeboden worden, gebruiken om draadloze zelfbouwappparaatjes te maken naar eigen inzichten?
En zijn de modules waar je als gebruiker het vermogen op eenvoudige wijze kunt opschroeven legaal?
Er is natuurlijk ook nog een verschil tussen iets ineenflanzen voor thuisgebruik, of dit doen in het kader van een beroepsactiviteit.

Het feit dat de overheid in Belgie overweegt om de LPD433band voor radioamateurs secundair te maken en dit in een aantal Europese landen reeds zo is spreekt tegen dat er nauwelijks problemen zouden zijn.

mel

Golden Member

Ik denk dat het met die LPD dingen straks net zo'n zooitje word als met de 27 MHz band....
Iedereen wil door elkaar schreeuwen...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

LPD is nou niet echt nieuw of zo he. Ik heb nog niks gemerkt van dat zootje.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Anoniem

De hete aardappel blijft maar liggen.
Waar blijven de jonge zelfverklaarde helden die van alle nieuwe zaken op de hoogte zijn?

Mag je tegenwoordig zelf vergunningsvrije LPD knutselen zonder dezelfde lastige en dure procedures te volgen als fabrikanten en invoerders? Als hobbyist , als beroepsactiviteit? Met gehomologeerde kant en klaar modules? met illegale import bedoeld voor andere landen? compleet eigen ontwerp? Antennes naar keuze?

Voorbeeld (Belgie): Handelaar beveiligt zijn parkeerplaats voor camionettes en zijn winkel met meerdere camera's die op 433MHz werken. Dit laat hij in vertrouwen installeren door een beveilinginsfirmaatje die hij onder de arm neemt. met prima resultaat. Handelaar zeer tevreden.

Bijkomend verschijnsel: 200m in de omtrek krijgt niemand zijn garage of zn auto nog open met de AB.
Na een tijdje legt iemand van de gedupeerde omwonenden klacht neer tegen onbekenden bij de wijkagent. Die klacht belandt uiteindelijk bij het BIPT die zijn RCD opdracht geeft de oorzaak te onderzoeken.
Blijkt dat dat firmaatje illegale camera's geplaatst heeft met een vermogen van 2W, zijnde 200 maal meer dan toegelaten voor onvergunde toepassingen.
Wat gebeurt dan denk je? Cameras direct verzegeld, handelaar krijgt stevige boete, installateur wordt aangepakt door zowel BIPT als door de handelaar. Wijkbewoners boos op handelaar en gaan elders winkelen.

Op 22 juli 2019 12:51:34 schreef grotedikken:
Blijkt dat dat firmaatje illegale camera's geplaatst heeft met een vermogen van 2W, zijnde 200 maal meer dan toegelaten voor onvergunde toepassingen.
Wat gebeurt dan denk je?

Komkommertijd?
2watt zender..???? dan zal die handelaar de eerste zijn die ze zal afschakelen, zal in zijn Camionette niet meer kunnen.

Ik geraak al niet meer in mijn auto als zo'n 10mW prutszendertje op 5m continu staat te zenden.

Wees een beetje realistisch in uw (ramp)beschrijvingen :p

LDmicro user.
Anoniem

Is nochtans echt gebeurd.

Zelf gelijkaardig geval meegemaakt op 2.45 GHz; maar dan lag Wifi:draadloos internet en tv lam.

Maar nog steeds geen antwoord: mag zelfbouw vandaag of niet?

Dat doen onze politici ook, problemen die gevoelig liggen negeren in de hoop dat het vanzelf luwt terwijl het enkel meer ontspoort.

Het mag niet zonder keuring, altijd al geweest voor zover ik weet.
Als je stoort of een klacht aan je been hebt heeft het (BE)BIPT alle rechten en zo moet het.

Maar het werkt een beetje zoals met de CE plakker.

LDmicro user.
Frederick E. Terman

Honourable Member

In Nederland hebben we daarvoor de Telecommunicatiewet
Op gevaar af te oversimplificeren, staat daar o.a. het volgende in:

  • radioapparaten (in dit geval voor telecommand, telemetrie etc.) moeten werken conform de daartoe gestelde eisen, vervat in Europese normen
  • modules waarmee radioapparaten kunnen worden samengesteld, worden wat dat betreft daaraan gelijkgesteld, i.e. daarvoor gelden dezelfde eisen
  • er moet een verklaring van die conformiteit zijn, met een daarbij behorende markering op het apparaat
  • wie radioapparaten (voor telecommand, telemetrie etc.) gebruikt, of samenstelt en gebruikt, moet zich houden aan de gebruiksvoorschriften.
    In dat geval wordt aangenomen dat het apparaat conform de eisen werkt.

Kortom: ja, zelfbouw mag, maar alleen met reeds conforme modules.
Eenzelfde wet zal wel op de Belgische overheidssites te vinden zijn.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 22 juli 2019 12:51:34 schreef grotedikken:
Waar blijven de jonge zelfverklaarde helden die van alle nieuwe zaken op de hoogte zijn?

Misschien bestaan die wel niet, of lezen niet mee op CO. Extra aandringen helpt in dat geval niet. Of misschien een beetje, want FET lijkt aardig op de hoogte.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Wees een beetje realistisch in uw (ramp)beschrijvingen

Ik vind het voorbeeld zeer realistisch. Maak gelijkaardige situaties regelmatig mee. De radiografische afstandbedieningen van kranen worden vaak gestoord door andere apparaten die zich niet volgens de in nederland wetten en regels werken.

Een kraan uit het buitenland (Belgie) heeft hier laatst aardig wat problemen veroorzaakt. Er draaien hier ruim 200 kranen met afstandsbedieningen. Als zo'n kraan stilvalt door een radiostoring is er echt een groot probleem. De kraan uit Belgie had een afstandbediening die volgens de belgische richtlijnen werkte en die zijn net ff anders dan de Nederlandse. Er is dan niemand die iets bewust fout doet omdat men het niet weet. Ook wordt er wel eens een nieuwe kraan aangeschaft zonder dat men realiseert dat er even gekeken wordt of de afstandsbediening wel voldoet en dus niet gaat storen op de andere abd's.

Het is een behoorlijk veiligheids- item hier. De kranen verplaatsen honderden tonnen aan gevaarlijke ladingen.

Van figuren zoals deze knaap:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/145917

Worden wij ook niet blij. Als er iemand met lekker veel vermogen gaat zitten zenden omdat hij zo nodig voor nood thuis moet melden dat hij moet plassen en daardoor de boel plat gooit, krijgt meteen van ons de dienst op zijn dak. Wij kunnen met onze apparatuur ook meteen de positie van de stoute zender doorgeven aan de betreffende diensten.

Maar zo extreem heb ik het niet meegemaakt. We hebben wel stoorzenders gevonden, maar dat zijn meestal apparaten die technisch niet (meer) in orde waren. Of het werd veroorzaakt door mensen die zich van geen kwaad bewust waren. Elektronica en de draadloze techniek is voor veel mensen nog steeds een soort van magie.

Op 22 juli 2019 16:34:06 schreef Ex-fietser:
Het is een behoorlijk veiligheids- item hier. De kranen verplaatsen honderden tonnen aan gevaarlijke ladingen.

En daarom werken ze in de 433 ISM band? Zal toch niet hoop ik? :S

Wb dat andere topic? Heb je hem dat al laten weten?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 22 juli 2019 16:34:06 schreef Ex-fietser:
[...]
Ik vind het voorbeeld zeer realistisch.

Oja, kun je mij eens een link geven van een zo'n toestel die 2watt uitzendt.
Ik dacht dat die dingen op 2,4Ghz werkten en een max bereik van 200m hadden.

LDmicro user.

En daarom werken ze in de 433 ISM band? Zal toch niet hoop ik? :S

Sommige dus wel helaas. Die willen we ook niet hebben. Vaak zijn dat installaties aan boord van schepen en mobiele installaties afkomstig uit andere landen met net iets andere regels. Of de afstandsbedieningen waren een sluitpost en er is gekozen voor een zo goedkoop mogelijke oplossing met z.g. zenders die in de z.g. vergunningsvrije frequentiebanden werken.

Ik weet van bedrijventreinen in Duitsland waar alle apparatuur in principe verboden is behalve apparatuur die door dat bedrijf wordt toegestaan en dus aan bepaalde voorwaarden voldoet.

2 watt weet ik niet. Maar 500mW is een normaal vermogen op een gehuurde frequentie. De apparatuur is ook bruikbaar op die ism banden en kan dan ook die halve watt maken. Illegale Jopie doet dat zo hoor. Er kan zelfs ruim 1 watt uitkomen als je dat wilt.
Ik kan me heel goed voorstellen dat die twee watt video zenders van GD gewoon kant en klaar gekocht kunnen worden. Je kunt zo-ongveer alles op elke frequentie en met elk gewenst vermogen gewoon kopen.

Ik heb zelf ook ooit een zender in handen gehad die welliswaar met 10mW uitzond op iets van 800Mhz ofzo. Ik heb er nooit iets mee gedaan. Erg onhandige frequentie.

Anoniem

Ik moet helaas beamen dat de ervaring van ex-fietser geen alleenstaand geval is.

Ik hoor de CBers nog lachen enkele topics terug: "haha, wij zaten algauw op de alfakanaaltjes, woehahaha, en ene kacheltje erachter"
Daarbij wordt vergeten dat de alfakanaaltjes niet enkel voor garagepoorten en speelgoed dienden maar ook voor ernstige toepassingen.
Leuk he, als je als havenbedrijf of als bouwonderneming een kraan hebt die het voortdurend laat afweten. Op zich zijn die beveiligd, maar er ontstaan toch gevaarlijke situaties en enorm tijdverlies. Of je dure modelvliegtuig of drone valt te pletter. Woehahaha.

Daarom ben ik geen voorstander dat personen die dan wel in hun vakgebied goed kunnen zijn, maar geen radio-ervaring hebben mogen zitten kleunen.

FET is de enige die durft zeggen waar het op staat.
Zelfbouw kan, enkel met goedgekeurde modules. En dat is wat ik vermoedde, dat ook vandaag vrij experimenteren met allerlei rommel waarvan je het vermogen tot 100x de toegelaten waarde kan opdrijven niet kan.

Want de verleiding is groot:"is het bereik wat te krap meneer de klant? geen probleem, dan draaien we het vermogen wat op."

@MGP Misschien is de volgende vergelijking realistischer :-)

Men heeft in onze buurt een ondergrondse afvalstraat geplaatst. Een mooie aanvulling op de wekelijkse ophalingen en handig als je eens een dagje weg bent en de stinkende zak kan weg.
Maar wat zien we? Enkele aso's gaan in de betalende container voor hun 50 cent proberen zoveel mogelijk in te proppen zodat de schuif al meerdere keren kapot gestampt werd. Als ze ondanks veelvuldige ophalingen toch vol zijn, dumpen ze hun huisvuil en lege flessen en PMD er maar naast.
Het zijn er maar enkelen,net zoals bij de zenderij, maar toch is het een enorme stinkende rotzooi.Want de meeuwen scheuren die zakken natuurlijk aan flarden.
Het resultaat is dat er dan uiteindelijk camera's komen, dat de politie controles doet en boetes uitdeelt.
En dan maar klagen dat we in een politiestaat leven.

.FET is de enige die durft zeggen waar het op staat.
Zelfbouw kan, enkel met goedgekeurde modules. En dat is wat ik vermoedde, dat ook vandaag vrij experimenteren met allerlei rommel waarvan je het vermogen tot 100x de toegelaten waarde kan opdrijven niet kan.

En daar heb je dus de amateurmachtigingen voor. Met een amateur machtiging mag je zelfbouwen en experimenteren. De opleiding is er voor dat je dat experimenteren doet op een manier die anderen niet stoort.

En zelfbouw mag gewoon wel. Ook als je het aan klanten gaat leveren mits alles door derden is goedgekeurd. Die derden zijn meestal een of andere overheidsinstantie.

Je mag ook zelf je auto bouwen. Alleen als je er de openbare weg mee op wilt zul eerst even langs RDW moeten om een kenteken aan te vragen. En daar zit dan een dure (type) keuring aanvast. We wonen hier nu eenmaal met veel mensen in een klein landje. Zonder dit soort min of meer vervelende regeltjes en wetten wordt het een chaos.

Op 23 juli 2019 00:27:33 schreef grotedikken:
FET is de enige die durft zeggen waar het op staat.
Zelfbouw kan, enkel met goedgekeurde modules. ..

Vleier... niet gelezen wat erboven staat? :)

De rest van de verhaaltjes zal ik maar toeschrijven aan de warmte... BE een politiestaat noemen .. komaan zeg.

@Mel: hou voortaan de zendamateurs erbuiten, het werkt als een rode lap. :) :)

LDmicro user.

Op zich heeft gd wel een punt, al zet ie het zoals gewoonlijk nogal dik aan. Veel mensen zijn tegenwoordig erg egoïstisch. Enige factor van belang is hun eigenbelang. Zenden zonder licentie? Ach, het is maar voor nood en niemand die het merkt. Vuilnis scheiden? Joh, het komt toch allemaal op 1 hoop. Energiebesparen? Nee joh, scheelt comfort en klimaatverandering komt niet door de mens. Te hard rijden? Hoezo, ik rij toch beter dan die anderen....

Maar gd, FET was de enige die wist hoe het zit (ik neem even aan dat het klopt), dat betekent niet dat anderen niet durven te zeggen waar het op staat (zoals je had kunnen lezen).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
maartenbakker

Golden Member

Op 23 juli 2019 08:42:51 schreef MGP:
[...]
De rest van de verhaaltjes zal ik maar toeschrijven aan de warmte... BE een politiestaat noemen .. komaan zeg.

Dat was een citaat. Eentje dat Hollanders ook vaak in de mond nemen. De jury is zich nog aan het beraden of het klopt, maar we moeten er wel op passen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 23 juli 2019 11:51:05 schreef maartenbakker:
[...]Dat was een citaat.

Als citaat in BE nog nooit gehoord, hier menen/geloven ze dat als ze dat schrijven, cultuurverschillen zekers ;)
Maar dat terzijde, ik ga mij weer aan het topic houden.

De laatste post van Ex-fietser zit naar mijn gevoel het dichtst bij de regelgeving terzake.

LDmicro user.