De frequentietoewijzing voor de 433MHz band verschilt in de Europese unie van land tot land.
Die materie is uiterst complex en verandert voortdurend.
In België is het zo dat met het besluit van de raad van BIPT van 2012 de volledige band van 430-440MHz aan de amateurs verder is toegewezen als primaire gebruiker.
Er is echter vanwege het drukke gebruik door SRD en de problemen rond de verstoring van de goede werking een hevige polemiek ontstaan waardoor het primaire gebruik door amateurs in vraag wordt gesteld.
In Frankrijk en Zwitserland zijn de amateurs in de band 433.050MHz tot434.790 MHz reeds gedegradeerd naar secundaire gebruikers.
De beslissing ging in Belgie genomen worden na september 2018, dus dit is redelijk recent.
Zeg dus nooit "onze band". Net zoals de openbare wegen is het radiospectrum gemeenschapsbezit en de overheid stelt die naar best vermogen ten dienste van de bevolking. Met mijn rijvergunning mag ik van de openbare weg gebruik maken.
Als stad morgen 'mijn straat' verkeersvrij maakt ten gunste van de terrasjes of de winkels moet ik mij daarbij neerleggen. Of bezwaar indienen wat weinig slaagkans heeft.
Ik sta daar volledig achter. Er is een nijpend tekort aan bandbreedte doordat steeds meer draadloze toepassingen komen. Als 0.01% van de bevolking 10 MHz toegewezen krijgt zuiver voor hobbydoeleinden, dan kan er wel 10% af voor 99.99% van de bevolking die daar bijzonder intensief en nuttig gebruik van maakt zeker?
Wie met het aangekondigde warme weer de moed heeft moet onderstaande maar eens lezen alle details staan erin.
https://www.ibpt.be/public/files/nl/22510/Raadpleging_RAM_433.pdf
[Bericht gewijzigd door
Anoniem
op zondag 21 juli 2019 00:05:29
(12%)