FM tuner panasonic SA-HE9 niet ok

Hallo;

Van een Panasonic SA-HE9 doet het fm gedeelte het niet ok. er wordt geen enkele zender gevonden. ga ik ergens naast een zender zitten is er veel luid geruis, dit valt echter weg als ik op de juiste frequentie afstem en krijg ik de zender heel slecht door.
Ik las hier ergens dat de 'discriminator' spoel hier mogelijks voor verantwoordelijk is.
Zoek ik correct? Zo ja, waar kan ik die spoel vinden.

De service manual en schema heb ik kunnen downloaden (electrotanya)

Er kan veel meer mis zijn dan alleen dat. Detector kan er naast staan inderdaad. Maar hij kan ook stuk zijn. Een van de local oscillators kunnen verlopen zijn of niet of af en toe werken, Pll kan er mee gestopt zijn.

Je zult het e.e.a. moeten gaan met met een scoop, (stereo)meetzender enz. voordat je iets kan zeggen over de fout.

Een ervaren techneut kan vaak wel horen wat er misgaat.

Hubie

Special Member

Wat voor antenne hangt eraan? Kabel of binnenhuis antenne?En heeft de tuner eerder wel goed gewerkt?

[Bericht gewijzigd door Hubie op 30 juli 2019 17:28:00 (27%)]

De Fm tuner heeft goed gewerkt in het verleden. Toestel wordt echt weinig/niet gebruikt. Ook niet op de andere ingangen trouwens.
De kabel die er aanhangt is het gewone bijgeleverde draadje.

Een scoop en multimeter heb ik, van FM toestanden heb ik geen kaas gegeten.
Ik zou ook nog eens moeten proberen of het op AM goed gaat, dat heb ik nog niet geprobeerd.

bij een kenwood tuner had ik exact hetzelfde probleem. Bij mij was de condensatort over de dicriminitorspoel defect. Deze zat in de 'spoelbehuizing' ingebouwd. Speel eens met wat capaciteiten van ongeveer 100 pF parallel aan genoemde spoel. Mogelijk levert dat resultaat op.

Henry S.

Moderator

Op 30 juli 2019 17:06:57 schreef staafken:
Zoek ik correct? Zo ja, waar kan ik die spoel vinden.

De service manual en schema heb ik kunnen downloaden (electrotanya)

In de tuner, *waarvan geen schema of documentatie verkrijgbaar is.
Je moet zelf in de tuner op zoek naar het middenfrequent IC, en daarvan de datasheet lezen om te weten waar de discriminiatorspoel zit, als je die niet herkent.

Maak eens wat scherpe foto's van de binnenkant van de tuner.

@Ex-fietser: Het probleem zoals beschreven in de startpost lijkt heel erg veel op een verlopen discriminator circuit.

*Er blijkt een 2e servicemanual te zijn, die wel het schema van de tuner bevat: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2098196#2098196

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 13 augustus 2019 20:33:39 (11%)]

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik ben er nog niet aan toe geraakt om de receiver open te gooien, toestel staat niet bij mij thuis. Zal een van dezer wel eens gebeuren en dan koppel ik terug.

Hallo,

Vandaag de receiver opengemaakt. de tuner in het blik laat zich niet openen zonder los te solderen. er zijn 3 spoeltjes van buitenaf bereikbaar. Ik dacht dat de IFT1 spoel de discriminator was, echter met hieraan te draaien kreeg ik geen beterschap. Dus ik betwijfel of ik de goede beet heb.

Hieronder een deel van het schema (tuner) uit de service manual.

[Bericht gewijzigd door staafken op 13 augustus 2019 19:22:30 (13%)]

@Henry S. Daar ben ik wel mee eens.

Hieronder een deel van het schema (tuner) uit de service manual.

@staafken:

Helaas staat het MF deel en de detector niet op de plaatjes die je opstuurt. De plaatjes zijn van PLL unit, de mixer en de local oscillator en de RF voorversterker.

Heb je nog meer plaatjes?

Ha staafken,

In je openingspost heb je het over de discriminatorspoel waarom deze en niet de AGC :S
En dan heb je de tuner open prima maar dan gelijk aan een spoel draaien dat doet mij een beetje aan de CB band denken daar waren ook van die schroevendraaier figuren :o
Wat ik dan wel eens dacht wat bezield een spoel om zichzelf te verdraaien 8)7

Kijk eerst een of de andere band MG wel goed werkt pas dan kan je verder.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Het schema incl. detector staat op hifiengine. Als afstemming niet klopt is vaak de condensator in het spoelhuis in waarde verlopen. Bijstemmen met de spoelkern heeft dan geen zin omdat het bereik verschoven is. De enige remedie is de C vervangen...
https://www.hifiengine.com/manual_library/panasonic/sa-he9.shtml SM (PP)

Bedankt,

Eigenwijs als ik ben heb ik na bovenstaande info toch eventjes aan de det1 spoel gedraaid, een half toertje naar links en de radiokanalen zijn weer goed beluisterbaar. Echter nog geen stereo of RDS.

De condensator in de spoelkern? is die vervangbaar?

Henry S.

Moderator

Ships, blijkbaar zijn er twee versies van de servicemanual, m'n vorige post er op aangepast.

Op 13 augustus 2019 19:21:59 schreef staafken:
Ik dacht dat de IFT1 spoel de discriminator was, echter met hieraan te draaien kreeg ik geen beterschap. Dus ik betwijfel of ik de goede beet heb.

Dat is wel duidelijk niet de goede.

Even op een paar dingen letten (welke je met een beetje zoeken op dit onderwerp ook had kunnen weten):
-Nooit zomaar ergens aan draaien
-Gebruik nooit iets van metaal om mee te draaien
-Markeer altijd de orginele stand van de kernen
-Maak geen grote slagen, gebruik kwartslagjes links/rechtsom en onthoud wat je doet. Zodat fouten (gemakkelijk) te herstellen zijn.

Geen probleem, ik heb de originele stand gemarkeerd. Ift1 spoel staat weer zoals voorheen. Een kunststof schroevendraaier heb ik niet direct. Ik heb, per vergissing, aan de det2 gedraaid en had direct beterschap. Het werd steeds beter. Tien ik een half toer te naar links had ben ik gestopt. Toen ik het resultaat wou posten zag ik dat ik de det2 moest hebben volgens het schema. Hier voorzichtig een beetje links of rechts gaf geen verschil. Spoel staat nu weet zoals voorheen. Wat kan ik verder nog doen?

Op 13 augustus 2019 20:38:26 schreef staafken:
Bedankt,

Eigenwijs als ik ben heb ik na bovenstaande info toch eventjes aan de det1 spoel gedraaid, een half toertje naar links en de radiokanalen zijn weer goed beluisterbaar. Echter nog geen stereo of RDS.

De condensator in de spoelkern? is die vervangbaar?

Ja, die is vervangbaar of de opdruk duidelijk is een tweede, die zit meestal rond de 70 pF. Dat je nu alweer zenders hebt biedt hoop. Het zou zo maar kunnen dat met wat meer signaal de stereo decoder gaat werken. Op zwakke zenders blijft ie op mono staan wegens ruis in het geluid. Eventueel de antennedraad wat hoger plaatsen. Verticaal ivm polarisatie.

Henry S.

Moderator

@staafken: dan ben je opzich wel voorzichtig gewwest.

Zit het probleem dan in de det2 of de det1? Hoe vervang ik de condensator? Lossolderen van de spoel? En dan zie ik de c zitten?
?

In het omcirkelde parallelcircuit zit de C op de interne aansluitpunten van de spoel. De kring bepaalt oa. de vervorming in het audiocircuit. Je zou kunnen testen of de stereodecoder goed werkt met een sterk kabelsignaal.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op 13 augustus 2019 22:23:10 (11%)]

Hoe vervang ik de condensator? Lossolderen van de spoel? En dan zie ik de c zitten?

Dat verschilt per (merk) spoel. Als je hem van de print afhaalt en je kijkt in de onderzijde van de spoel zie je de c soms zitten. Je kunt de c dan stukmaken en er een andere buiten het spoelhuis over de pennen heen solderen. Echt vervangen van de c kan ook. maar dan moet je zeer kwetsbare spoel openmaken en de c er uit solderen. En moet een C hebben van de juiste waare die daar in past. Tegenwoordig is dat met smd c's wel aardig te doen. Vroeger was dat lastiger.

Soms zie je de c niet aan de buitenkant en dan moet je spoel openmaken. Daar staat hij hij dan wel eens over twee pennen heen gesoldeertd en kun je hem zo vervangen. Dat laatste was meestal het geval bij wat oudere en grotere type spoeltjes. De kans is groot dat jij een heel klein modelletjes hebt waarbij het erg lastig is om het c'tje te vervangen.

Foto onderzijde detector spoel:
https://www.qsl.net/yo5ofh/doc/fm_detectors/bcview.jpeg

Plaatje komt van deze webste: https://www.qsl.net/yo5ofh/doc/fm_detectors/quadrature_fm_de...ectors.htm

Of deze:
https://3.bp.blogspot.com/-c2M8DWDFwHM/VljoZdUkPVI/AAAAAAAABTU/bEaTZeBVINY/s1600/%2524_35.JPG

https://ir-automatics.blogspot.com/2015/

Dit is een oud type detectorspoel. Hier zit de condensator in het alu huisje.

En je hoeft eigenlijk nooit aan de spoelen te draaien. Die verdraaien namelijk nooit uit zichzelf. Of de kern moet er echt los inzitten. Vaak zit de kern te vast en draai je hem stuk. Zeker met een stalen schroevendraaier. Een spoel verandert dus niet zomaar van waarde. Het aantal windingen blijft immers altijd gelijk. Misschien dat het ferriet van waarde kan veranderen maar dat heb ik nog nooit meegemaakt. Een condensator kan door warmte en vocht wel van waarde veranderen. En die is in dit soort gevallen ook meestal de bosdoender.

In zo'n detector circuitje zitten overigens meer onderdelen die de boel kunnen verstoren. Het is dus niet altijd de detector spoel. Een rotte koppel C kan de boel ook verpesten.

Als ik het schema goed bekijk zitten DET1 en DET2 in serie van elkaar. Als ik aan de det2 draaide had ik verandering, als ik aan det 1 draaide gebeurde er niets. Wie van de beide is defect, dat is nu de vraag.

Print lijkt me een multilayer geval te zijn, dat moet ik nog eens goed bekijken. Ook moet in nog eens met een kabelsignaal kunnen testen om zeker te zijn dat mijn ontvangst goed is.

Die twee werken samen dat je niks hoort kan best. de S kromme wordt met een scope afgeregeld op minimale vervorming. Ik ben lui, zoek ff op 'S kromme'
Maar die test met een sterk kabelsignaal is prima om de stereodecoder proberen te activeren.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op 16 augustus 2019 15:57:52 (24%)]