Tesla coil en dergelijke Deel 6

Dit topic is gesloten

Vorige topic werd te groot

We gaan dus verder in dit topic.

Een klein overzicht van de vorige delen

Teslacoil en dergelijke Deel 1
Teslacoil en dergelijke Deel 2
Teslacoil en dergelijke Deel 3
Teslacoil en dergelijke Deel 4
Teslacoil en dergelijke Deel 5

@ fry: deze keer geen overzicht aub , dit is anders direct een halve pagina weg :)

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

Een overzicht van alle tesla's op CO :
click

Zo dan maar :)

Edit :En overzicht is ook weer up to date.

[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op zondag 27 februari 2005 15:14:31

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

@fry.
als je 2 tesla's tegelijk draait met een verschillende resonantie frequentie stoten de streamers elkaar toch af of niet ?
anders leek het mij wel eens geinig om mijn kleine tesla en mijn grote kennis met elkaar te laten maken :P maarjah dat zou wel niet werken vanwege de zeer verschillende fres.

edit:
voor het repareren van mijn secondaire. zou het slim zijn om eerst de lak licht op te schuren en dan opnieuw te lakken of wat zou het beste zijn ?

[Bericht gewijzigd door Jorrit op zondag 27 februari 2005 16:27:41

@fry foto van mijn tsela is van plek veranderd zou je het willen veranderen? http://www.euronet.nl/users/sonja/fotohoogspanning/tesla%20klein2.jpg <--- nieuwe plek

hallo

Bobbyb, is gedaan :)

Jorrit, soms zullen ze elkaar aantrekken soms afstoten.
Ik heb er even een plaatje van gemaakt. Er even vanuitgaand dat de vonkbrug op precies het zelfde moment doorslaat.
De rodelijn is 500 kHz. spanning toroid t.o.v. aarde.
De groene lijn 200 kHz
De blauwe lijn is de spanning gemeten tussen de twee toroids en heeft een periode van 100 kHz
http://www.riebeeck.cistron.nl/2teslas.JPG
Zoals je ziet is op t=3,4 en 6,8 uS de spanning gelijk in beide toroids en de spanning tussen de twee is 0. De streamers zullen elkaar afstoten.
Op t= 1,5 en 8,5 uS is de spanning omgekeerd aan elkaar en de spanning tussen de twee toroids is maar lieft 800 kV
Dan trekken de streamers elkaar juist aan.

Als er een vonk overslaat tussen de twee toroids, worden de tesla's aan elkaar gekoppeld en krijg je 1 groot LC circuit dat op een nieuwe frequentie volledig in fase gaat resoneren. 300 kHZ volgens simulatie. In theorie dan. Als de tesla's in fase zijn zal er nauwelijk nog potentiaal verschil zijn tussen de twee dus dooft de vonk weer.
En als de vonkbrug nog brand wordt het helamaal een rommeltje.

Licht opschuren is wel beter voor de hechting van de lak. Als je maar voorzichtig bent en niet de draad isolatie beschadigd. Ontvetten is waarschijnlijk al voldoende.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

oke bedankt Fry.
Ze zullen elkaar dus afstoten en weer aantrekken hmm. wie weet probeer ik het wel een keer. maar eerst maar is de grote tesla in de open lucht testen. :)

over de secondaire. het probleem is dat de isolatie van de draad licht beschadigd is ( een paar zwarte stipjes.) gelukkig is dit wel onderaan (tussen de 5 en 10 cm) maar ik zou het wel licht opschuren met heel fijn schuurpapier en daarna een paar dikke lagen lak er over doen.

@Jorrit
Lekker filmpje, heerlijke herrie en giga streamers.
Maw super
Dit wil ook!!!!!!!!!!!

Dom vraagje:
Het is een eenvoudig vraagje, maar ik vind het nergens terug.
Meestal wordt er voor de torroid iets gebruikt van een afzuigkap. En daarin zit een kruis of zo iets... Maar wordt het einde van de sec wikkeling dan aan dat kruis gemaakt?
En het begin van de sec ligt aan de grond???

Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...
Sine

Moderator

In het vorige topic ..

Filmpje
( Filmpje van Jorrit dus he ... )

Helaas, filmpje doet het niet goed.

Geluid is perfect, maar door het videobeeld lopen allemaal paarse, gele, groen en blauwe strepen, (Zoveel dat je amper nog wat ziet) en de beelden blijven staan, het beeld wisselt ongeveer per seconde.

Uit het geluid op te maken klinkt het wel vet idd.

Heb alleen een vraagje aan de mensen hier.
Wat vullen jullie allemaal in bij Javatc?
want met een democoil wordt ook toroid 'disk' gedefinieerd, en dat doe ik dus niet (denk dus dat daar probleem van te hoge sec. freq ook lag)
Zou iemand mij dit kunnen vertellen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

@weardguy
kijk even of je overal de goeie maten invult.
soms moet je namelijk de straal hebben en soms de diameter.
wat je met toroid disc bedoelt weet ik zo niet maar je kunt verschillende soorten toploads invullen.
cilinder, schijf, bol, en toroid. je moet wel zorgen dat hij op topload staat en niet op ground. met de ground hoef je verder niets te doen.

ik zou trouwens wel ff proberen om het filmpje in een ander formaat te krijgen zodat meer mensen hem kunnen openen

Met advanced dvd speler had ik geen problemen om het filmpje tebekijken. (Met het verwijderen van de spyware bij dat programma ook niet echt :P)
Mooi filmpje trouwens, ziet er erg herkenbaar uit :) Duidelijk tehoren dat zouw bps hoger ligt als de mijne. Ik moet snel maar wat electroden bij gaan plaatsen in mijn srsg :)

De help functie bij javatc is vrij duidelijk, vooral gebruiken. (zijn popup vensters, worden geblokt door sommige popup killers.)

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

@fry
Hoeveel bps wou je nu heen gaan dan ? mijn coil presteert het beste op 600 bps. En van wat ik heb gelezen presteren andere coils met een mot voeding ook zeer goed met een arsg hoe hoger het aantal bps hoe meer vermogen. ik heb er zelfs 1 met 1100 bps gezien.

Ik draai nu op 200 bps. Ik denk dat ik de disc voorboor zodat ik makkelijk elektroden kan bijplaatsen. Ik dacht aan 200,400,600 en 800 bps.
Het nadeel is dat de motor synchroon maar erg zwak is. Ik denk dat bij een verdubbeling van elektroden dat hij het al niet meer rond krijgt op 3000 rpm. Dus wordt het dan een arsg. Dat is opzich niet echt een probleem, maar wel jammer.
Met die fasecontroller samen met een srsg kun je wel mooie effecten uithalen.
Zo kan ik nu langzaam van 100bps overgaan naar 200 bps. Waarbij de tweede bang van niks steeds harder wordt tot ze even hard zijn. Dan klinkt de tesla super monotoon en worden de streamers ook veel rustiger. Ze blijven langer op de zelfde plek en kronkelen heel rustig. Als de tweede bang zacht is en de eerste hard (veel harder door resonant laden) klinkt het het een soort van schor met wild rond springende streamers. Super gaaf omdaar mee te spelen :)
Helemaal omdat ik met de tweede variac de power kan regelen.
Maar goed, even eerst dit proberen, aan jouw tes tezien werkt hoge bps als een speer !

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Fry... zoek jezelf gewoon een mooie synchrone motor uit of maak een regeling voor een DC motor

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

jah ik wil misschien ook nog hoger maar de schijf word te klein ik kan er niet meer electroden blijplaatsen.
dus of ik moet opzoek naar een nieuwe motor of ik moet met tandwielen gaan werken of een band ofzo. het probleem is alleen dat de motor nu al 30 seconden nodig heeft om op snelheid te komen. (80 watt motor)

@fry of iemand anders wie er veel vanaf weet.

ik heb bijna alle onderdelen voor mijn sstc. (krijg morgen 13 power fets binnen (1tje gratis :) )) Maar nu heb ik nog een paar vragen.
hoe bereken ik hoeveel primaire windingen ik moet nemen of moet ik er gewoon een aantal nemen (rond de 20 komt veel voor geloof ik )
en voor de secondaire spoel zat ik te denken aan 2000 windingen van 0.20 mm draad op een plexi buis (tenminste het lijkt op plexi) van 18 cm doornsede en 40 cm hoog. het probleem is alleen dat de verhouding dan niet klopt (hoogte ten opzichte van de breedte) nu meen ik ergen gelezen te hebben dat dit voor een sstc niet veel uit maakt maar weet het niet zeker. klopt dit of kan ik beter een andere buis zoeken ?

edit:
specs van de spoel met plexi buis.

code:


Secondary Outputs:
103.51 [kHz] = Secondary Resonant Frequency
90 [deg°] = Angle of Secondary
40 [cm] = Length of Winding
50 = Turns Per cm
0 [cm] = Space Between Turns (edge to edge)
16 [awg] = Recommended Wire Size
1130.97 [meters] = Length of Wire
2.22 = H/D Aspect Ratio
620.81 [ohms] = DC Resistance
176449 [ohms] = Reactance at Resonance
176336 [ohms] = Forward Transfer Impedance
0.316 [kg] = Weight of Wire
271.305 [mH] = Les-Effective Series Inductance
284.95 [mH] = Lee-Equivalent Energy Inductance
268.066 [mH] = Ldc-Low Frequency Inductance
8.714 [pF] = Ces-Effective Shunt Capacitance
9.164 [pF] = Cee-Equivalent Energy Capacitance
16.122 [pF] = Cdc-Low Frequency Capacitance
0.205 [mm] = Skin Depth
0 [pF] = Topload Effective Capacitance

edit2:

of ik moet voor een kolosale secondaire gaan van 18 bij 70 cm. hmm klinkt verleidelijk alleen beetje groot :P
draad heb ik genoeg dus. maarjah dan word het weer zon lomp ding

code:



Secondary Outputs:
84.01 [kHz] = Secondary Resonant Frequency
90 [deg°] = Angle of Secondary
70 [inch] = Length of Winding
28.6 = Turns Per inch
0 [inch] = Space Between Turns (edge to edge)
15 [awg] = Recommended Wire Size
9424.8 [ft] = Length of Wire
3.89 = H/D Aspect Ratio
202.71 [ohms] = DC Resistance
92409 [ohms] = Reactance at Resonance
95602 [ohms] = Forward Transfer Impedance
5.42 [lbs] = Weight of Wire
175.067 [mH] = Les-Effective Series Inductance
189.432 [mH] = Lee-Equivalent Energy Inductance
165.775 [mH] = Ldc-Low Frequency Inductance
20.501 [pF] = Ces-Effective Shunt Capacitance
20.726 [pF] = Cee-Equivalent Energy Capacitance
29.442 [pF] = Cdc-Low Frequency Capacitance
8.976 [mils] = Skin Depth
15.297 [pF] = Topload Effective Capacitance

[Bericht gewijzigd door Jorrit op woensdag 2 maart 2005 17:06:45

Ssts's hebben graag een wat lagere secondaire zover ik weet, 1:3a4, Dus die buis die je hebt lijkt me ok.
Een lage spoel geeft een relatief hoge zelfinductie en een hogere koppeling. Een ssts wil een lage fres, beter voor de halfgeleiders dus een hoge zelfinductie is goed. Een sstc wil ook een zohoog mogelijke koppeling. Hoe hoger hoe beter als je mar geen overslag tussen prim en sec krijgt.

Het aantal windingen van de primaire is lastig. Het is afhankelijk van de impedantie van de tc bij fres. (Erg afhankelijk van de load van de streamers). Teveel windingen en hebt een tehoog voltage nodig om de gewenste stroom telaten lopen. Teweinig windingen ,er gaat teveel stroom lopen voor het aangelegde voltage.
Misschien dit nog maar eens bestuderen.
Alles hangt af van de gebruikte mosfets dus.
Ik ben er zelf nog niet vergenoeg mee om het even voorterekenen.

Srsg heeft een upgrade gekregen van 200 naar 400 bps met mogelijkheid tot snelle uitbreiding naar 600 bps.
De stationaire wolfraam elektroden uitgerust met koelribjes. Ze werden al witheet tot smelten aan toe bij het huidige vermogen, dus dat lijkt me geen overbodige luxe.
De disc nog wat beter gebalanceerd en de draaiveld cap van de motor wat groter gemaakt en sync is geen probleem meer.
Ik ga vrijdag eens kijken hoe het werkt met mijn tes :)

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Op 2 maart 2005 23:28:41 schreef fry:
De disc nog wat beter gebalanceerd en de draaiveld cap van de motor wat groter gemaakt en sync is geen probleem meer.
Ik ga vrijdag eens kijken hoe het werkt met mijn tes :)

heb je een 3f motor met cap? en dat draait syngrone?

hallo

Wat gebruikt zo'n Tesla coil met een overslag van 2 meter eigenlijk aan vermogen?

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

Heb een async motor gevonden (nou ja heb mijn slijpmachine gesloopt)
Ik snap dat er twee vlakke kanten aan de rotor moeten komen om deze sync te krijgen, maar de grote van die vlakken cq aantal mm dat er van de rotor diameter af moet. Is dit gebonden aan bepaalde maten???
Gegevens motor:
2850 N/Min.
400 Watt
Diameter rotor 54,3 mm
Lengte rotor 39,5 mm

@fry
ok bedankt ik zou dan nog maar is de theorie weer is door gaan lezen. maar ik ga dan maar voor de buis van 18 bij 40 anders word hij ook zo groot :).
ben wel benieuw hoe je tesla gaat presteren op 400 bps.
denk dat je me wel weer inhaalt. maar mijn coil gaat binnenkort ook naar buiten eens zien hoever ik daar kom zonder het dak enzo in de weg.
maar de h/d van 2.22 is dus niet erg ? ok dan weet ik dat

@xenobinol
mijn coil verbruikt rond de 2500 watt en daarmee haal ik rond de 2 meter maar moet misschien nog wel wat verder kunnen als ik hem nog wat beter afstem.

@ZAQ
er is wel een regel voor ik kan hem zo alleen niet weervinden. hij stond op 4hv.org of ergens in de archieven van http://www.pupman.com/ ik weet zo niet meer waar zou nog wel ff gaan zoeken.

Ik kwam net op een leuk idee...

Ik heb daarnet ff mijn nst gepakt en het lukt me met 6 KV al kleine Fulguriten te maken

Nou dacht ik : als een van jullie dat nou is met een tesla coil zou maken hoe zal het resultaat dan zijn

Ik heb gewoon vogelzand genomen (niet van dat witte) en dat gezeeft en dan de vonk door de zand laten springen

(voor degene die niet weten wat een fulgurit is:
ze zien er zo uit :
http://www.asahi-net.or.jp/~ug7s-ktu/fulgurite1.jpg
en het is natuurglas dat bij blikseminslagen door de warmte ontstaat

zoek anders ff bij google

Dit topic is gesloten