hulp bij vinden juiste servo's

Beste mensen,
ik vermoed dat dit de juiste sectie is voor mijn vraag. Ik vermoed dat de kennis van servo's hier zeker zal kunnen zijn ;)
Ik zit met het volgende. Samen met mijn beste vriendin Heleen, die voor haar beroep ortheses en protheses maakt, zouden we graag een bionische hand maken. Het gaat om het project van de onderstaande link https://myhumankit.org/en/tutoriels/myoelectric-exiii-hand/ maar aangepast aan onze wensen en met de kennis van Heleen.
We willen dit puur maken voor ons plezier, om kennis op te doen, het plezier van samen ontwerpen, bedenken en bouwen en absoluut niet als een hand voor dagelijks gebruik voor mensen zonder hand. Het project heeft ook geen deadline voor ons.
We zouden graag een hand maken om mensen een beetje te kunnen laten ervaren hoe het is als je een prothese hand hebt.
Nu zitten we in de echte pre voorbereidingsfase en ik ben aan het kijken naar de onderdelenlijst wat er nodig is voor ons. (Wij hebben het geluk dat we een professionele werkplaats tot ons beschikking hebben en gaan bv sommige onderdelen maken met "rest" en of hergebruikmateriaal ipv 3d printen)
Maar ik ben bezig met de electronica. Er staan 2 servo's in de lijst namelijk een S03N servo motor en 2x ES08MD servo motor.
Nu is dit project al een aantal jaar oud en gemerkt dat de servo's niet overal meer te krijgen zijn.
Ik vind voor de S03N servo motor in onderstaande link de specs.
https://servodatabase.com/servo/gws/s03n
En voor de es08md
https://servodatabase.com/servo/emax/es08md
geen idee echter of deze kloppen.
Mijn kennis van servo's is heel beperkt dus mijn vraag is of jullie mij mee willen/kunnen helpen met het vinden van de juiste vervangers.
b.v. goede bronnen/links waar ik meer kan inlezen over servo en hun werking. Waar let ik op, welke specs vind je van een servo etc.
Het is zeker niet de bedoeling dat ik jullie vraag welke servo moet ik nemen. Ik wil er zelf graag kennis over op doen zodat ik zelf met jullie input en die van Heleen de juiste kan kiezen die aan onze eisen moeten voldoen.
Dit project bestaande heeft zeker ruimte voor verbetering en is niet gemaakt door iemand die zelf prothese/ortheses maakt. Voordeel van ons "team" is dat er wel iemand bij zit met die kennis :D
Ik ben al eens op hobbyking gaan kijken als hele korte voorbereiding. Deze heeft echter deze types niet (of ik zoek niet juist)
Maar ik heb het gevoel dat ik eerst meer moet weten van servo's voordat ik echt eens kan kijken naar de juiste servo's voor ons.
Alvast heel hartelijk bedankt voor jullie hulp en meedenken.

P.s. de volgende stap is de stroomvoorziening. Ik vermoed dat we een betere oplossing kunnen gebruiken dan die in de onderdelenlijst. Die camera accu is bv al niet goed leverbaar meer. En mij lijkt een uit de modelbouw een betere optie aangezien die veel meer standaard zijn en langer leverbaar

Waarom kies je voor RCservo's, die dingen zijn veel te groot om daar iets redelijk compact mee te maken.
Zijn stappen- of DCmotoren niet beter om zoiets in elkaar te steken.

Ik weet niet wat jullie in gedachten hebben, misschien een link naar een video die erop trekt?

LDmicro user.

Op 4 augustus 2019 16:10:21 schreef brains:
Er staan 2 servo's in de lijst namelijk een S03N servo motor en 2x ES08MD servo motor.

Je bent een project aan het "nabouwen". Op de onderdelen lijst staan deze twee servos. De vraag is, staat dat er van: je moet 1 van deze en 1 vna die hebben of: "allebei zijn goed".

Ik vermoed dat laatste.

Dit zijn zogenaamde "standaard servos". Die hebben een vaste maat. De prestaties van deze maat servos zijn ook redelijk gelijk. Je kan op "snelheid" en "koppel" kijken of een andere servo wat dat betreft even goed of beter is en dan gewoon die nemen. Niets mis mee.

Als er staat dat je een "BC137" kwa transistor nodig hebt, dan kan het zijn dat heel specifieke eigenschappen van DIE transistor van belang zijn voor het ontwerp. Met een servo verwacht ik dat niet zo snel.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 4 augustus 2019 16:10:21 schreef brains:
We willen dit puur maken voor ons plezier, om kennis op te doen, het plezier van samen ontwerpen, bedenken en bouwen en absoluut niet als een hand voor dagelijks gebruik voor mensen zonder hand. Het project heeft ook geen deadline voor ons.

Lijkt mij ook een leuk project. :)

Ben het wel met MGP eens dat een modelbouw servo redelijk aan de maat is. Maar aan de andere kant zou je de vingers met bijv. nylon pezen kunnen laten bewegen en de servo's in een klein stukje pols kunnen maken. Maar dat is aan jullie. :)

Je hebt het over twee servo's, ga je alleen de duim en wijsvinger maken of anders?

Maar ik heb het gevoel dat ik eerst meer moet weten van servo's voordat ik echt eens kan kijken naar de juiste servo's voor ons.

Hier heb je een artikel over servo's, misschien kun je er info uithalen.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/48

P.s. de volgende stap is de stroomvoorziening.

In principe kun je daar alles voor gebruiken, als de spanning maar klopt. Je zegt dat het een proef opstelling moet worden, dus dan kun je ook een stekker voeding gebruiken die je op het net aansluit.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Misschien was niet helemaal duidelijk maar ik heb beide servo's nodig ? Er zijn meerdere servo's nodig voor de aansturing.
Goed om te weten dat de standaard hem zit in de formaten, niet zo zeer in de specs. Dat maakt we weer meer wijzer.
Zolang ik dus aan de minimum specs blijft kan ik elke Servo gebruiken. Ik zou dus eens goed moeten verdiepen in wat de servo's doen de kunsthand. Misschien kan ik een "betere" vinden die voldoet aan de voorwaarden.
@mgp. Het project wat we na bouwen en als basis gebruiken (de hand, aansturing. Gedeelte van de verbinding gaan we anders maken IPV 3d printen) maakt gebruik van servo's. Geen idee waarom hier voor gekozen is. Wel een interessante optie om te kijken of andere soorten motors "beter" zou kunnen zijn. We staan open voor alles in dit project.
Ik vermoed dat de keuze voor Servo is omdat dit een standaard onderdeel is en omdat de "bedenker" misschien beperktere electronica kennis heeft. Maar dat is puur een gokje.
De aansturing gaan met een Arduino dus een stappenmoter zal hier vermoed ik ook kunnen. Enfin, programmeer technisch gezien dan hè.
Als mensen hier meer tips of ideeën over hebben graag.
Update na lezen van stuk van lambiek dat terwijl ik bezig was postte.
Het is wel de bedoeling dat de persoon de prothese kan "aandoen" en niet dat er een standalone variant wordt. Die zie je al op de vakbeurzen dus dat is geen "uitdaging"
Maar de accu hoeft het niet lang te doen want die kunnen we gemakkelijk wisselen. Het is niet de bedoeling lang er mee te werken.
Op mechanisch vlak gaan Heleen en ik nog eens bij een zitten en brainstormen.

[Bericht gewijzigd door brains op zondag 4 augustus 2019 18:33:00 (16%)

benleentje

Golden Member

voor Servo is omdat dit een standaard onderdeel is en omdat de "bedenker" misschien beperktere elektronica kennis heeft.

Lees eerst eens het artikel van lambiek door dat maakt het voor ons ook wat makkelijker en hoeven we wat minder uit te leggen.
De keuze voor een hobby servo is vrij eenvoudig. Het is makkelijk verkrijgbaar en zijn van alle servo systemen het meest eenvoudig in gebruik. Je stuurt een signaal en spanning naar de servo en je weet dan exact op welke positie de servo uitkomt en blijft staan.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Grijpbewegingen blokkeren de motor, dat zal een uitdaging worden met servo's.
Ik ben voorstander van dc motoren, deze in deze link hebben een as met M3 draad en je kunt de stroom/speed beperken, maar er zijn zoveel mogelijkheden.

Het zal erop aankomen van eerst iets in elkaar te steken met 1 van uw servomotoren vooraleer meer inkopen te doen, je zult dan al een heel eind verder zijn en ook veel ervaring opgedaan hebben.
Een redelijk project volgens mij.

LDmicro user.

Juist omdat je ervaring op wilt doen, zou ik zeggen: koop gewoon een servo. Maakt niet uit welke. Als het niet goed werkt dan leer je welke specs van belang zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

In principe heb je maar 2 servo's nodig om te starten.
In bijgevoegde tekening zie je een voorbeeld.
1 voor duim en wijsvinger en 1 voor de rest van de vingers.
Moest je zoiets aan het werk krijgen dan ben je al een heel eind opgeschoven.

Bron fig.: https://www.mdpi.com/2076-0825/5/1/1

LDmicro user.

Ik zie drie motoren, maar goed. Een echte hand heeft iets van 12 vrijheidsgraden, maar met minder dan 12 kan je al heel veel meer dan met "geen hand".

Een "servo" is positie gestuurd. kijk naar iemand die een ei oppakt en je ziet: Hij stuurt z'n vingers zodanig dat ie het ei omsluit en dan beweegt dan z'n arm omhoog.

Dat is niet wat er "onder water" gebeurt. De vingers bewegen totdat ze het oppervlak raken en vervolgens wordt een gecontroleerde KRACHT uitgeoefend. Namaak-handen die op kracht werken ipv positie werken beter. Een combinatie van de twee zou nog beter werken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb kennelijk een paar dagen geleden iets naar servos gekeken en dan worden nu servo's gepushed. Voor jou....

Deze is zo'n beetje de top-of-the-line.

En bij related vond ik deze die een stuk goedkoper is, maar ook heel aardig.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.