Ik had een jacuzzi met defecte sturing. Ik heb de originele printplaat er uit gegooid en een siemens LOGO8 ingebouwd. bediening met een LOGO TDE. Ik struikel echter over de temperatuursturing. Ik meet de temperatuur met een PT100.
Ik heb een knipsel in bijlage geplaatst van mijn huidige sturing.
Ik wens echter een temperatuursturing met hysteresis. Dit om de relais van het verwarmingselement te sparen.

Maar mijn probleem zit hem net in de hysteresis. de verwarming stopt op de ingestelde temperatuur + 1°c. Dit werkt. De bedoeling is dat de verwarming nu weer opstart bij ingestelde temperatuur -1°c.

voorbeeld ingestelde temperatuur 34 graden. Ik verwacht dat de jacuzzi dus verwarmt tot 35 graden. en nadien afkoelt tot 33 graden om dan weer te verwarmen tot 35 graden. Maar wat gebeurt er nu. verwarming schiet al aan bij 34,9 graden.

Iemand een idee hoe dit komt? Hoe op te lossen?

Kun je ook de logofile posten, dat is veel duidelijker.

De logo 8 heeft ook een PI-regelaar, dat is een veel nettere methode om temperatuur te regelen.

Hier staat een voorbeeld van hoe je dat zou moeten kunnen opzetten.
https://support.industry.siemens.com/tf/de/en/posts/example-of-pi-cont…

Ik denk dat je de ONN en OFF in blok B044 verwisseld hebt.
Plaats je programma (in LSC formaat) dan kan ik er naar kijken.

Plaats de voeler nooit NA het verwarmingselement, maar plaats deze ervoor.
Dan kun je met een veel kleinere hysteresis werken zonder problemen te krijgen, en de temperatuur in je badje blijft veel konstanter.

@Sine
Een PI regelaar heeft geen instelbare hysterese, dat werkt op een aan/uit regelaar zoals bij de TS niet erg fijn.
Met toepassing van een Solid State relais voor inschakeling van de verwarming is het wel een oplossing.
Maar aan/uit regelingen met PI blijft onstabiel. een zuivere P regelaar is veel rustiger.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op (32%)]

Bij PI(D) kun je iets freubelen met een deadband, maar voor een heater is dat niet nuttig of nodig.
De uitgang ga je dan proportioneel regelen (trage PWM)

Dat werkt altijd beter dan dom aan/uit met alle overshoot van dien.

Dat zit overigens ook in dat voorbeeld.

Op 5 augustus 2019 22:26:00 schreef arne1990:
Ik wens echter een temperatuursturing met hysteresis. Dit om de relais van het verwarmingselement te sparen.

Je zou in plaats van een relais een solid-state relais kunnen nemen, dat is voor verwarming veel beter. En dat daar iets een restspanning over blijft staan maakt in dit geval niet uit.

Op 6 augustus 2019 08:34:17 schreef Sine:
De uitgang ga je dan proportioneel regelen (trage PWM)

Dat werkt altijd beter dan dom aan/uit met alle overshoot van dien.

Helemaal mee eens. :)

Niet aan beginnen, overshoot met zoveel water zul je niet hebben en als je daarom nog de vermogensturing moet aanpassen zou ik opteren voor een beter logo-programma.

Je hoeft de sturing helemaal niet aan te passen, die PWM kun je gruwelijk traag maken, juist omdat je zo'n plens water hebt.

Wat bedoel je dan met gruwelijk traag maken met PWM als je het relais wilt sparen?

:?

Precies dat. Je kunt PWM-en met een periodetijd van minuten.

Ik begrijp u niet, zal wel aan mij liggen... maargoed, de TS zal eerst nog een update moeten geven.

Op 6 augustus 2019 12:18:16 schreef MGP:
Niet aan beginnen, overshoot met zoveel water zul je niet hebben en als je daarom nog de vermogensturing moet aanpassen zou ik opteren voor een beter logo-programma.

Hij heeft de hele originele besturing eruit gegooid, dus ik zie het probleem niet om de vermogenssturing "één relais" ook aan te passen.

Maar ik zeg niet dat het niet kan met een relais. :)

Op 6 augustus 2019 12:46:45 schreef MGP:
Ik begrijp u niet, zal wel aan mij liggen... maargoed

PWM, puls breedte modulatie, langer aan = meer power.

Als je periode 'T' maar lang genoeg maakt blijft je aantal schakelingen per tijdseenheid laag. En T kan best minuten bedragen.

Dat is aardig voor het relais en je mede net gebruikers.

Ik dacht dat je ging PWMen met het relais, want dan schakel je een veelvoud van een aan-af schakeling.

PWMen met zoveel water is niet aan de orde denk ik, het duurt uren (een dag?) voordat het opgewarmd is tot 35°C en als je in zo'n ding zit wil je onmiddellijk resultaat enkel omdat je daar geen uren inzit.

Op 6 augustus 2019 13:31:55 schreef MGP:
PWMen met zoveel water is niet aan de orde denk ik, het duurt uren (een dag?) voordat het opgewarmd is tot 35°C en als je in zo'n ding zit wil je onmiddellijk resultaat enkel omdat je daar geen uren inzit.

Als je het ding aanzet als het water koud is moet je niet gaan PWMen natuurlijk, dat doe je pas als het water bijna de juiste temperatuur heeft. Als het water op temperatuur is ga je PWMen om temperatuur schommeling te voorkomen. En dat gaat prima via PID.

Idd, maar dan zonder relais ;)

Ik zie het probleem absoluut niet, het is een PI regelaar.
Als die regelaar meent 100% nodig te hebben blijft het relais gewoon aan.

Daarna ga je puls pauze regelen (PWM) net als dat je dat bij een aan/uit regeling gaat doen.

Waarom dat met een periode tijd van 5 minuten oid niet met een relais zou kunnen is me een raadsel.

Op 6 augustus 2019 14:16:11 schreef Sine:
Waarom dat met een periode tijd van 5 minuten oid niet met een relais zou kunnen is me een raadsel.

Natuurlijk kan dat met een relais, als de puls en pauze tijd maar lang genoeg is. Maar het is gebruikelijk om zoiets met een solid-state relais te doen. Ben je ook gelijk van dat ge klapper af. :)

Op 6 augustus 2019 14:20:27 schreef Lambiek:
Ben je ook gelijk van dat ge klapper af. :)

Was dat niet zijn bedoeling, een hysteresis inbouwen? ;)

Op 6 augustus 2019 14:33:15 schreef MGP:
Was dat niet zijn bedoeling, een hysteresis inbouwen? ;)

Ja, maar ik bedoel eigenlijk dat ge klapper als het relais opkomt. Je wilt toch rustig in zo'n bad liggen zeker. Die hysteresis moet sowieso lijkt mij. :)

Daar heb je denk gelijk in, anders gaat de regeling te ver buiten zijn setpoint. Even niet aan gedacht.

Conclusie, een (regelbare) hysteresis is voor de hoeveelheid water meer dan voldoende zoals in de startpost gevraagd werd :)

Het heeft ook geen zin, omdat je met een vaste periode werkt verschuif je alleen maar het schakeltijdstip

Het ding gaat niet meer of minder schakelen.

@MGP,
Ik ben erg benieuwd hoe je die conclusie trekt. Maar ik begin te denken dat je het niet begrijpt .. of niet wilt begrijpen.