Vraag over Fets en meten ervan

Hallo,

Dit is geen schoolvraag. Maar een eigenstudie.
Ik ben druk met het bouwen van een FET versterkertrapje. Van mijn grootvader heb ik een paar BF 245A gekregen die had hij nog liggen en uit China heb ik ook nog wat besteld. Met een eenvoudig en goedkoop metertje ben ik de fets gaan meten. Het is een TC1. Als ik de oude meet geven die een iD van 1,4 mA of net iets hoger of lager. Maar nooit lager dan 1. De Gs is dan 900 millivolt of 1 volt of ertussen.
Ik heb fets uit China gekocht maar ook fets van vrienden. Deze zijn allemaal nieuw en niet aan gesoldeerd. Op allemaal staat bf245. Soms met iets erbij zoals BD15 of BJ15. De oude hebben dat niet. Die hebben ook het type bovenop staan en niet op de zijkant. Als ik deze meet geven ze bijvoorbeeld 0,25 mA. Of 0,35 Ma. Nooit meer. De gs is dan 180mV soms iets hoger. Ik heb op een testbord een 9volt schakeling gebouwd met een drain weerstand van 5k en een source weerstand van 2k. Op de gate stast een 1M weerstand. Allemaal 1/4 watt. Het schema heb ik van internet.

Ik heb een doorfluiter van mijn grootvader die een toon geeft op de fet aangesloten. En een ander versterkertje voor een hoofdtelefoon op de uitgang. Daar zit een klein luidsprekertje op.Ik kan de toon horen als ik een fet asnsluit.

Ik kan niet goed horen of de luidspreker harder of zachter gaat als ik een van die andere fets erin zet. Dat vind ik raar want de ene heeft eeniD van 1,2 mA en de ander van maar ,0,25. Als ik de wet van ohm goed begrijp moet die van 1 ma over de 5k toch meer vermogen maken dan die van 0,25mA?

Wat ik me afvraag is of die andere fets wel echt zijn. Grootvader vind die fets uit China troep. Of misschien van een ander type. Of doe ik iets fout met de gelijkspanning instelling?

Ik wil grasg weten wat u hiervan vind.

Groetjes van Teddie

De BF245 schijnt een J-fet te zijn.

Laat ik dan beginnen met te zeggen dat ik daar minder verstand van heb dan van mosfets.

Maar het is een depletion fet, dus bij nul VGS moet ie iets doorlaten. Als ik het datasheet goed snap hoort dat in de buurt van de 2-25 mA te zijn. Als jij 0.25 en 1.4 meet, dan zeg ik al dat dit niet hoort.

Een hoop mensen roepen dat je wel eens troep uit CHina krijgt. Ik heb vandaag 1000 FETs uit china binnen. De vorige batch haalde de "er moet bij nul VGS "ongeveer nul" stroom lopen, en dat werkt tot 30V". Daar haalde ie maar zo'n 25V. Tot 25V prima bruikbaar, m.i. maar idd niet de originele.

Wat ik nu heb, begint pas bij 30V raar te doen. Volgens mij gewoon volgens spec. Misschien is er wat anders wat niet klopt. Ik ga hem morgen misschien nog iets harder aan de tand voelen.

Anyway, als je dingen meet die volgens het datasheet niet horen, of mensen zetten hem in een schema en het werkt niet, dan is het heel makkelijk om te zeggen: vervalste troep uit china. Maar mijn ervaring is dat er vaak meetfouten gemaakt worden of de boel wordt mishandeld op een manier die de boel meteen kapot maakt.

Over foute meting: ik heb zojuist hier met een paar draadjes aan de labvoedign 5V op m'n SI2300 mosfetje gezet. SLaat meteen door: labvoeding in de stroombegrenzing ! Foute fets! namaak! troep uit china!

Toen wat beter er voor gaan zitten: het ding op een printje gesoldeerd en op een breadboard. Nu de gate met een draadje aan de source gehangen en dan doet hij het gewoon wel. Waarschijnlijk had de gate bij de eerste meting gewoon een positieve spanning terwijl ie los hing.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Ik kan niet goed horen of de luidspreker harder of zachter gaat als ik een van die andere fets erin zet

Eerst gewoon met 1 fet testen en dan zou je met verschillenden spanningen op de gate verschillende spanningen op de Drain moeten meten.

Een JFET moet je overigens wel echt negatief schakelen om hem uit geleiding te halen. Maar voordat je dat doet bestudeer eerst de datasheet. Daar staat vaak ook een testschakeling in die kan je dan ook gebruiken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Simpele check:
- Verbind G met S
- Sluit een spanning van +15V aan op D en de 0V aan S
- Meet de stroom die er loopt (de IDSS): 2 - 6.5mA bij een BF245A

blackdog

Golden Member

Hi Teddy, :-)

Even wat uitleg over JFets.
De spreiding in hun eigenschappen is nogal groot en dat zal ik je aan de hand van twee plaatjes laten zien.

De twee JFets van het type BF245A zijn beide van het merk Fairchild dat bekend stond om hun goede producten.
Dit type JFet wordt door de fabrikanten zoals Philips, Motorola en de gene van Fairchild die ik hier laat zien in drie groepen Idss verkocht.
Dat zijn dus de A versie met de laagste waarde en de C versie met de hoogste waarde van de Idss stroom.
Idss is de stroom die door de Drain loopt bij kortgesloten Gate/Source verbinding bij een bepaalde spanning.
In de Datasheet ban de BF245 Serie is de Drain/Sourss spanning meestal 15V.

De spreiding is echt hoog bij dit soort componentenals je de Datasheet van Philips neemt, dan is de spreiding bij de BF245 serie tussen de 2 en de 25mA.
Bijna alle andere eigenschappen zijn vrijwel gelijk, kijk in de Datasheet welke waarde er wel varieerd tussen de A en de C versie.

Stukje uit de Datasheet.
http://www.bramcam.nl/BF245A.png

Eerste plaatje van een BF245A getest met de DCA Pro
In de grafiekjes is te zien welke stroom er loopt als de Drain/Source spanning word gevarieerd t.o.v de Gate/Source spanning.
http://www.bramcam.nl/BF245A-1.png

Hier is een tweede BF245a getest en bij de eerste geschreven, de tweede BF245a heeft de bovenste vijf grafiek lijnen.
De tweede BF245a heeft dus een bijna 2x zo hoge Drain/Source stroom dan de eerste!
http://www.bramcam.nl/BF245A-2.png

Dan nog dit, een 4K7 Drain weerstand is een hoge waarde om zomaar iets anders op aan te sluiten.
Wat je met dit verstekertrap gaat aansturen heeft minimaal 100K als ingangs impedantie nodig anders wordt de versterking van dit trapje te veel aangetast.

Verder kan je dit trapje b.v. niet gebruiken om zeg achter een CD speler te schakelen, de signalen uit een CD speler zijn van een te groot signaal niveau.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 7 augustus 2019 20:50:31 schreef Teddie:

Ik heb een doorfluiter van mijn grootvader die een toon geeft op de fet aangesloten. En een ander versterkertje voor een hoofdtelefoon op de uitgang. Daar zit een klein luidsprekertje op.Ik kan de toon horen als ik een fet asnsluit.

Ik kan niet goed horen of de luidspreker harder of zachter gaat als ik een van die andere fets erin zet. Dat vind ik raar want de ene heeft eeniD van 1,2 mA en de ander van maar ,0,25. Als ik de wet van ohm goed begrijp moet die van 1 ma over de 5k toch meer vermogen maken dan die van 0,25mA?

Het gehoor is logaritmisch. Als het verschil in luidheid kleiner is dan 5 keer ga je het niet makkelijk meer horen.
Tevens heb je een "statische "parameter van de fet gemeten, dat zegt weinig tot niets over het dynamisch gedrag.(met de toon erop dus )

Thevel

Golden Member

Eerste plaatje van een BF245A getest met de DCA Pro

Fijn apparaatje hé ;)

Op 7 augustus 2019 21:43:48 schreef markce:
Simpele check:
- Verbind G met S
- Sluit een spanning van +15V aan op D en de 0V aan S
- Meet de stroom die er loopt (de IDSS): 2 - 6.5mA bij een BF245A

Goedemorgen Markce,

Dit is een test die ik heel snel kan doen deze week met alle Fetjes die ik heb. Dus ik moet dan geen weerstande gebruiken? Betekent dit dat als ik een paar Fetjes heb die dezelfde IDSS hebben deze hetzelfde zijn?

Groetjes,

Teddie

Dag blackdog,

Dankuwel voor deze uitleg, ik weet dat er verschillende soorten zijn, dus een A B en een C. Ik heb het alleen over de A.
Ik zal grootvader vragen mij te helpen want deze vind ik best wel moeilijk. Die plaatjes heb ik trouwens vaker gezien bij uitleg over Fetjes.

Teddie

Op 7 augustus 2019 23:46:37 schreef kris van damme:
[...]

Het gehoor is logaritmisch. Als het verschil in luidheid kleiner is dan 5 keer ga je het niet makkelijk meer horen.
Tevens heb je een "statische "parameter van de fet gemeten, dat zegt weinig tot niets over het dynamisch gedrag.(met de toon erop dus )

Dag Kris

U schrijft dus dat zomaar luisteren naar de toon niet echt veel veschil aangeeft. Alleen als de Fet heel erg anders is dan hoor ik dus wel verschil. Dan moet ik dus eigenlijk gewoon de stroom meten. Ik heb wel een stroommetertje met wijzer. Ik ga die proberen.

Teddie

Ik moet nu zo weg. Ik probeer vanavond of ik nog een paar testjes kan doen. Ik zal dan ook vertellen wat ik gedaan heb.

Dankuwel voor alle antwoorden,

Teddie

benleentje

Golden Member

In plaats van stroom meten kan je ook gewoon de spanning over de bv een 1kΩ meten. 1mA is dan ongeveer 1V. Waarom ongeveer omdat ik er vanuit gaat dat je normale 5% weerstanden gaat gebruiken en dan kan de waarde dus 5% afwijken, om nauwkeurig te meten zijn 1% weerstanden aanbevolen. Je kan ook de waarde van de weerstand eerst meten en dan die waarde gebruiken.

Waarom dan niet gewoon een stroom meter gebruiken. Dit is omdat de stroom dan via relatief lange draden van en naar de stroom meter moet en deze draden zijn een stuk langer dan de voorgestelde 1kΩ weerstand. Bij deze meting die je nu wilt doen maakt dat nog niet zoveel uit omdat je met gelijkspanning gaat werken en nu enkel geïnteresseerd ben in de gelijkstroom die er gaat lopen. Echter als je een werkende versterker hebt gemaakt en je gaat dan meten dan beïnvloeden die lange draden de werking van de versterker. Als je meet met de weerstand dan gaat de stroom voor 99,9% door de weerstand en dus een heel klein beetje door de spanningsmeter. Dat beetje is dan zo klein dat je daarmee de werking van de versterking weinig tot niet beïnvloed.
Het is dus altijd verstandig om op deze manier te meten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 7 augustus 2019 20:50:31 schreef Teddie:
Ik ben druk met het bouwen van een FET versterkertrapje. [...]
Met een eenvoudig en goedkoop metertje ben ik de fets gaan meten.

Als dat versterkertrapje gewoon normaal ontworpen is, weet ik bijna zeker dat ál die FETs het er goed in zullen doen.
De ID bij UGS=0 kan inderdaad flink verschillen tussen de exemplaren, maar die waarde is bijna nooit belangrijk in een gewoon versterkerschema.
Een soortelijk voorbeeld is de stroomversterking bij bipolaire transistoren. Die kan ook erg uit elkaar lopen, maar het ontwerp van de schakeling waarin ze gebruikt worden kan dat dan ook hebben.

Kun je het schema van die versterkertrap eens posten? Dan kunnen we zien wat het eventueel uit zou maken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dit is een test die ik heel snel kan doen deze week met alle Fetjes die ik heb. Dus ik moet dan geen weerstande gebruiken? Betekent dit dat als ik een paar Fetjes heb die dezelfde IDSS hebben deze hetzelfde zijn?

Hallo Teddie,
Even snel meten is precies de reden dat ik deze methode ook gebruik om snel j-FET's te selecteren. Je hebt inderdaad geen weerstand nodig. De gemeten stroomwaarde is bijna altijd op de datasheet van de FET terug te vinden als IDSS.
Als je minder dan 2mA meet zijn het geen BF245A's.
Twee BF245A's met dezelfde IDSS zijn meestal ook in andere eigenschappen (bijna) gelijk.

Uit wat je beschrijft denk ik dat je opa gelijk heeft. Die China FETjes zijn geen BF245A's

Ha Teddie,

Heb je op de behuizing gelet B15 of J15 of de gate zit aan de buitenkant of de gate zit in het midden :o

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 8 augustus 2019 14:41:24 schreef benleentje

Dag Benleentje,

Ik begrijp wat u bedoeld. Ik wilde eerst mijn andere meter met een wijzer in serie met de weerstand zetten om de stroom te meten maar weet nu dat ik over de drainweerstand de spanning moet meten en dan met de wet van ohm de stroom moet uitrekenen. Ik kan vasr wel aan een metaalfilm weerstand komen.

Dank u wel,
Teddie

Op 8 augustus 2019 17:13:56 schreef electron920:
Ha Teddie,

Heb je op de behuizing gelet B15 of J15 of de gate zit aan de buitenkant of de gate zit in het midden :o

Groet,
Henk.

Dag Henk, ik heb een tester waarvoor dat niet uitmaakt. Op een klein schermpje geeft die aan welke aansluitingen het zijn.

Teddie

Op 8 augustus 2019 15:46:04 schreef markce:
[...]

Hallo Teddie,
Even snel meten is precies de reden dat ik deze methode ook gebruik om snel j-FET's te selecteren. Je hebt inderdaad geen weerstand nodig. De gemeten stroomwaarde is bijna altijd op de datasheet van de FET terug te vinden als IDSS.
Als je minder dan 2mA meet zijn het geen BF245A's.
Twee BF245A's met dezelfde IDSS zijn meestal ook in andere eigenschappen (bijna) gelijk.

Uit wat je beschrijft denk ik dat je opa gelijk heeft. Die China FETjes zijn geen BF245A's

Dag Markce, ik ga met een drain weerstandje van 1k meten. Dat is denk ik niet zo veel meer werk.
Opa zei ook al dat de IDs van die andere Fetjes veel te laag waren. Ik dacht eerst dat mijn testertje mischien niet goed was. Wel goed om te weten dat twee Fetjes met dezelfde IDSS dan wel gelijk aan elkaar zijn. Ik heb wel even opgezocht wat het verschil tussen IDSS en Ids is. Dat snap ik nu ook.

Dankuwel voor uw uitleg.

Teddie

Ik heb veel geleerd vandaag. Maar wat ik niet snap is wat mijn metertje nu precies meet als ik daar een Fetje in zet. Als ik nu een Fet met bijvoorbeeld 180 mVolt meet dan meet de meter toch niet de IDSS? Want G en de S zitten dan aan elkaar en op de nul. Ik weet niet precies hoe ik het moet uitleggen maar ik hoop dat u mij begrijpt wat ik bedoel.

De meter is een TC1, er staat geen merk op maar wel Multi-Function Tester.

Teddie

Wat ik vergeten ben te schrijven is dat ik wilde weten hoe het kan dat de TC1 meter zulke grote verschillen geeft bij dezrlfde soort Fetjes. Dat weet ik nu denk ik want het zijn niet dezelfde.

En ik ben ook vergeten te vertellen dat ik pas dit weekend weer kan knutselen.

benleentje

Golden Member

In wij zijn vergeten te vertellen dat je als je al gepost hebt je dat later kan aanpassen met de edit knop zodat je niet 6 keer jezelf opvolgt maar dat beter in 1 post doet.

Dit soort meter zijn er niet om echt het component te testen meer als een soort van herkenning of identificatie van het component en of het component defect is. Het wil niet altijd zeggen als het een component herkent en een meting doet dat het component 100% in orde is. Het kan zijn als je het op een curve tracer aansluit of onder echte omstandigheden in een schakeling gebruikt dat het toch niet blijkt te werken.

De werking kan bv zijn dat het de minimum spanning zoekt waarbij het net in geleiding gaat en welke stroom daarbij hoort. Om een componenten onderling te vergelijken gaat tot op zekere hoogte maar als je echt meer wilt meten zijn er gewoon andere meet methodes nodig die niet in dit apparaat zitten. Het kan bv geen hoge spanningen en of stromen maken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
blackdog

Golden Member

Hi,

Hier nog wat info over de JFet BF245a die ik in een test setup geprikt heb.
Dit zijn wat meetgegevvens van vier willekeurig uit mijn voorraad geviste Farchild BF245A JFets en in met redelijk lage weerstad waarden
voor een goede bandbreedte wat natuurlijk resulteerde in een lage gain en ook wat grote variatie in DC instelling.
De gain is gemeten met de scoop via een 1:10 probe.
http://www.bramcam.nl/BF245A-3.png

De eerste BF245a-01 is ook getest wat vervormng betreft, he twas te verwachten dat de vervorming niet echt laag is.
Dat bleek bijna 0,9% te zijn bij 400mV RMS uitgangsspanning en 1KHz meetfrequentie.
Dit is de scoopfoto vandeze meting, geel is het signaal op de Drain en groen is het residu,
en hier is zichtbaar zoals verwacht dat dit grotendeel 2e harmonische betreft.
http://www.bramcam.nl/BF245A-4.png

En als laatste de bandbreedte test, hier bij 2V-TT en een 100KHZ testsignaal.
http://www.bramcam.nl/BF245A-5.png

Bij 1MHZ...
http://www.bramcam.nl/BF245A-6.png

Dus bandbreedte voldoende in deze schakeling, alleen nog erg gevoelig voor spreiding van de BF245a eigenschappen.
Verder wat mij betreft te veel vervorming voor gebruik in audio toepassingen, boven de 500mV aan de uitgang gaat de vervorming snel omhoog bij 9V voeding.

Ik zal de schakeling ook eens uitrusten met een wat hogere source weerstand dit gaat natuurlijk ten koste van de bandbreedte. (minder Drainstroom)
We zullen zien, en dan plaats ik weer wat plaatjes van mijn bevindingen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi!

Zoals beloofd nog wat metingen aan de BF245a JFET.
Nu ingesteld op een wat lagere stroom, tussen de 0,38ma en 0,5mA afhankelijk van de gebruikte vier JFets.

De AC metingen zijn allen uitgevoerd met de elco over de sourceweerstand,
daar de versterking zonder Sourceweerstand wel erg laag is bij de hier gebruikte instelling.

Het voordeel van de gebruikte hogere weerstandswaarde is dat de instelling wat minder afhankelijk van de gebruikte JFet.
Maar er zijn ook zaken die nu snel op de loer liggen, kom ik zo nog op terug.
Laten we eerst een bijgewerkt schema zien dat gebruikt is voor deze metingen.
De DC metingen laten duidelijk zien dat de Drainspanning verschillen een stuk kleiner zijn.
De lage versterking van JFet No3 is nu verdwenen en past nu mooi binnen het gemiddelde, ondanks de grootste DC afwijking die hij nog heeft.
http://www.bramcam.nl/BF245A-8.png

Hier is zichtbaar dat 500mV RMS uitgangsspanning (gecorrigeert voor de vervormingsmeter impedantie i.v.m. de 10K Drain weerstand)
nog steeds grotendeels 2e harmonische is, maar nu wel met een vervormings percentage van 2%.
Kijk niet naar de grote van de groene trace, daar deze is afgeleid van de autorange van de vervormings meter, het gaat om de golfvorm.
http://www.bramcam.nl/BF245A-9.png

Dit is weer de 100KHz blok uit dit trapje met alleen de scoop probe aan de Drain.
http://www.bramcam.nl/BF245A-10.png

Door ondermeer de 10K Drainweerstand wordt 1MHZ blok knap lastig voor deze instelling...
http://www.bramcam.nl/BF245A-11.png

Nu iets waar niet veel mensen aan denken bij een JFet trapje! (bij transistoren, buizen, treed dit natuurlijk ook op!)
Wil je een redelijke versterking hebben, dan moet de Drain impedantie vrij hoog zijn.
Maar hoe hoger de Drain impedantie hoe meer de impedantie van de electronica die je op dat trapje aansluit de instelling/versterking beinvloed!
Dat is b.v. de rede dat Rob007 zo weinig uit zijn versterker trapjes krijgt.

Maar er speeld nog meer mee, vooral als de frequentie wat hoger is dan het audiogebied waar vrij weinig mensen aandenken.
De volgende twee plaatjes laten het verschil zien.
Ik heb voor deze twee plaatjes de Gate weerstand naar 20 Meg gebracht zodat deze maar minimaal deze meting beinvloed.

Hier weer de 100KHz blok meting en de aanstuur impedantie is 50Ω van de generator.
En als belasting weer alleen de scoop probe, met als resultaat een nette blok.
http://www.bramcam.nl/BF245A-12.png

En nu heb ik in serie met de generator uitgang 100K opgenomen, en dan ziet de uitgang er zo uit.
http://www.bramcam.nl/BF245A-13.png

Maar ik heb toch een ingangs impedantie van 20Meg...
Dit zijn de twee belangrijkste zaken die meespelen, dat is de ingangs capaciteit van de Gate, en deze is voor de BF245 serie ongeveer 4pF.
En dan hebben we ook nog de Reverse transfer capacitance zeg maar de capaciteit tussen de Gate en de Drain van de JFEt welke ook wel de Miller capaciteit genoemd wordt.
En hoe hoger de versterking van het trapje, hoe meer deze capaciteit gaat meespelen, live sucks. :-)
Om dit effect te omzijlen zijn er verschillende schalelingen uitgedacht, zoals de cascode schakeling.
Dan hangt je Drain of je Collector aan de Source of Emittor van een daar boven geplaatste JFet of transistor vast.
De drain of de Collector ziet dan een hele lage impedantie en maakt de "Miller capaciteit" vrijwel geheel onbelangrijk er is dan bijna geen spannings varieatie meer, maar wel stroom variatie.
De ingangs capaciteit blijft echter wel bestaan, deze word hierdoor niet lager.

Voorbeeldje
Dit is een ruisarme en mooi breedbandig versterker ontwerp wat uit de AOE komt.
Mooie lage waarden voor de versterkings weerstanden Rg en Rf (voor optimaal ruisgedrag) met Cc om het frequentie gebied mooi recht te trekken, dit bij 50Ω aanstuur impedantie!
DC is de ingang 100Meg, en voor AC is de impedantie 100MEg parallel met Cin van 5pF, JFet ingangscapaciteit van 25pF en de Miller capaciteit van 5,5pF.
http://www.bramcam.nl/BF245A-14.png

Dit trapje heeft de volgende frequentie karakteristiek, welke sterk afhankelijk is van de aanstuur impedantie.
Is dit nu een slechte meetversterker, in het geheel niet, het is in mijn ogen prachtig dat de AOE dit gedrag onder ogen brengt. :-)
http://www.bramcam.nl/BF245A-15.png

Dat ik dit hier allemaal laat zien is omdat er nog veel onwtendheid is, vooral mensen die met audio bezich zijn.
Ik krijg bijna altijd pukkels als ik weer versterker trapjes zie voorbij komen waarbij de "kwaliteit" bepaald wordt door wat je er op aansluit.
De eigenschappen van b.v. een audio versterker trapje horen niet beinvloed te worden door de volgende trap of kabels.

Een opamp doet het in bijna alle gevallen veel beter, waarom? hoge ingangs impedantie en een lage uitgangs impedantie.
Vervorming in het audiogebied bij goede opbouw is onbelangrijk geworden bij opamps.

Mijn audio voorversterker met buizen is zo opgebouw dat daar gewoon tegenkopeling in zit.
Over een groot deel van de levensduur van de buizen zijn de eigenschappen daar stabiel van. :-)

En dan heb ik nog niet eens laten zien wat het signaal aan de Drain doet bij verschillende capacatieve belastingen.
Maar dan wordt mijn meet en typetijd wel erg lang voor dit topic :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 8 augustus 2019 21:24:47 schreef benleentje:
In wij zijn vergeten te vertellen dat je als je al gepost hebt je dat later kan aanpassen met de edit knop zodat je niet 6 keer jezelf opvolgt maar dat beter in 1 post doet.

Dag benleentje, ik heb het knopje gevonden. Opa zei er ook al wat over. Sorry.

Op 9 augustus 2019 17:31:50 schreef blackdog: Ik heb dat maar weggelaten omdat dit heel veel was en al in de lijst staat.

Dank u wel Bram voor de uitleg. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik er niet echt veel van begrijp maar uit een paar plaatjes heb ik wel informatie kunnen halen toen ik zelf ben gaan beginnen te meten. Van Opa moest ik doorgeven dat ie jaloers is op uw Hameg.

Ik ben vandaag de hele dag bezig geweest met het meten van een paar van die chinese Fetjes. Ik heb het idee van markce gebruikt. Alleen met een metaalfilmweerstandje in de drain. Toch wilde het niet echt goed werken. Ik kreeg steeds rare waarden voor IDSs. Die kreeg ik niet met de oude BF245's. Ik heb wel geprobeerd om met een lagere voedingsspanning op de Fet te meten. Opa heeft me hierna geholpen met zijn meter. Dat is ook een DCA75. En die mocht ik lenen nadat ik wist hoe die werkte. Als ik het goed schrijf wordt in dat venster laten zien hoeveel stroom er door de Fet gaat lopen bij een DC voedingsspanning van 11 volt als ik een spanning die verandert van -0,2Volt naar +,2Volt op de gate zet. Wat ik wel raar vindt is dat dit apparaat niet aangeeft hoe het eruit ziet als je er 15 Volt voedingsspanning op zet. Ik kan dat niet kiezen in het programma. Want in het databladje staat ook 15 Volt.

Ik heb de instellingen gebruikt uit het plaatje van blackdog. Ik heb alleen de instelling van de points op 10 gezet omdat anders het meten veel langer duurt.

Ik ben nu bezig alle Chinese Fetjes te meten weer met dezelfde instellingen van blackdog. Dat is best wel veel werk. Ik ben ook bezig met dat andere venster in het programmaatje van de DCA75. Maar die snap ik nog niet helemaal. Opa zei wel dat ik hier de gegevens van het TC1 metertje in kan terugvinden. Ik ga hier dus deze week mee aan het werk.

Teddie