Hoe kijkt een Siemens vaatwasser na of ie volledig leeggepompt is?

Laat ons zeggen dat ik nogal vrij veel ervaring heb met Miele en Whirlpool machines.
Miele vaatwassers laten na het leegpompen even de circulatiepomp draaien, wordt er geen druk opgebouwd is het apparaat leeg en kan er nieuw water toegevoerd worden, zoniet melding F11.

Bij Siemens en derivaten is het een ander verhaal...

Een buurman van me heeft een Neff staan van een jaar of 8 oud. Het topmodel van toen met Zeoliet verwarming en meer van dat soort gadgets. Af en toe heeft hij de foutmelding E24, doch het water lijkt steeds weggelopen.
Ik kan in de manual niet direct terugvinden hoe die "leeglooptest" precies wordt uitgevoerd.

Circulatiepomp en afvoerpomp zijn beiden frequentiegestuurd, dus de elektronica zou op beide pompen metingen kunnen gaan doen.

Heeft iemand ervaringen met die Siemens dingen?
(de machine in kwestie is dus een Neff S52T65X2EU/01)

Bedankt!
Gert

wanneer komt die foutmelding? is dat net na aanzetten, dan heb je meer kans op problemen met de hittepomp, soms lijkt de foutcode iets anders te zijn, maar pompfouten met die hittepompen zijn niet bepaald zeldzaam. zeker als de machine al is begonnen met water innemen en gaat rondpompen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Al 2 siemens vaatwasser gehad en volgens mijn ervaring pompen ze die leeg met tijd, ze pompen ook al staat er geen water in.
Er zit wel een 'volmelding' maar geen leegmelding in denk ik.

LDmicro user.

Die mensen vertelden dat het doorgaans na het starten van het programma is. Toen ik er van de week eens naar gaan kijken ben, liet ik de boel draaien op 70° leeg. Heeft het goed gedaan tot net op het einde van het programma, toen opnieuw E24. Geen idee of al gedroogd was toen...

Maar goed, hij kan theoretisch kijken op de stroom van de hittepomp, de afvoerpomp en dan nog de "OWI"... Die laatste is het systeem van Whirlpool.

AAAAhhh, E24, de omwals pomp is uit de lagers gelopen... Zoow bekende dit. Siemens /Bosch heeft in deze machines 3ph 150Hz motoren welke in de eerste fase van programma getest worden. Er zit 1 IC in welke met relais worden omgeschakeld tussen afvoer en omwals pomp. Indien Afvoerpomp soepel loopt en omwals pomp te zwaar, zit er nog water in het apparaat en geeft na 3 pogingen E24

bij siemens kon je die foutmelding in t begin nog omzeilen door de deur binnen 50sec na aanzetten eens te openen, dan werd de test overgeslagen.

nu ja een tijdje, tot de pomp zo zwaar loopt dat de elektronica overlijd door de hoge pompstroom..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 11 augustus 2019 20:26:33 (26%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

omwalspomp kost +-120 euro, zelf steken lukt, reken een kleine 2 uur voor de 1e keer. Zeker nog de moeite, heb je geen nieuw voor

er komt wel een kabelboom aanpassen aan te pas, dus idd 2 uur mag je zeker wel rekenen. de zeolith helpt niet bepaald, dan moet wrs de bodem los van de filterbak om goed bij de pomp te kunnen.

de lagers slijten altijd naar onder weg, het zou me niet verbazen dat de lagers 180 graden ronddraaien de pomp nog even mee laat gaan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Is een vrij dure vaatwasser geweest; zou +1000€ gekost hebben. Even sleutelen zeker geen probleem dan. Moet eens de eerste keer zijn zo'n Siemens ding helemaal te demonteren ;)

Het is dus duidelijk: de test wordt dus door die circulatiepomp gedaan.

Nog één vraagje: in dat filterhuis zit ook nog zo'n optical water interface. Gebruikt men dat dan enkel om de troebelheid van het water te meten teneinde het "automatic" programma behoorlijk te laten werken?

dacht het wel idd, die sensor meet de waterkwaliteit. als je een model met zeolith hebt, dan is t wel een ding uit het topsegment..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Pomp kan je vervangen als je de electronica verwijdert. MITS er geen zeolith verwarming inzit!!

Op 14 augustus 2019 19:07:13 schreef smd:
Pomp kan je vervangen als je de electronica verwijdert. MITS er geen zeolith verwarming inzit!!

dat geluk heb ik dus niet.
Uiteindelijk is het geen probleem, wil wel eens die ervaring hebben om zo'n Siemens spul helemaal open te leggen. Kunnen gelijk enkele discussies op de werkvloer verdwijnen.

Het zal een klusje voor volgende week zijn. Buurman in verlof en pomp besteld.
Ik hou jullie op de hoogte :)

Beste is vaatwasser op zijn rug te leggen en dan onderbak te verwijderen...

heb ik ook gedaan, was ook een zeolith model. onderbak los en dan kun je er pas bij.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Gisteren de circulatiepomp gaan plaatsen.
Je hebt natuurlijk de nodige dingetjes die je te veel losmaakt omdat het de eerste keer is. Eigenlijk is het best te doen. Met een uitgebouwd toestel en een schroefmachine klaar ik de klus volgende keer in een half uur tot drie kwartier.
Ik was ervan overtuigd dat het moeilijker zou wezen.

Je kon duidelijk aan de oude pomp voelen dat die niet meer lekker draaide. Mijn buurman zei tijdens het proefdraaien meteen dat de machine merkelijk stiller was.
Eerste afwas is feilloos beëindigd schijnt, dus hopelijk is het weer een goeie.

Bedankt voor al jullie tips!

Draai ook de 4 schroeven goed aan achter filter in de vaatwasser, deze rammelen los en lekkage tot gevolg!! Pomp vervangen zonder zeolith verwarming is maar een 15 min!