Op 17 augustus 2019 18:43:15 schreef pa3gws:
Als ik het zo lees is Windows10 Kwalitatief Uitermate Teleurstellend.
Ik vind van wel.
Mijn zus was de eerste in huis, vindt sommige dingen handig, maar vele zaken ook ronduit irritant.
Vooral de vele zaken die door updates worden veranderd (en dan het liefst stilzwijgend) zijn haar een doorn in het oog.
Was in het begin de keuze in het advertentiegezeik nog iets als:
'Microsoft toont geen advertenties' óf
'Microsoft mag alleen advertenties tonen zonder gebruik te maken van mijn verzamelde gegevens' óf 'Microsoft toont advertenties op basis van verzamelde gegevens over gebruik en interesses'
Na een update werden die keuzes stilzwijgend veranderd in 'Microsoft toont gelimiteerd advertenties' of 'Microsoft toont advertenties op basis van verzamelde gegevens over gebruik en interesses' Het is dus stomweg niet meer uit te zetten!
Dat alleen al!
Hetzelfde geldt voor Cortana, zo'n spraak-assistent die dingen voor je opent als je daar om vraagt.
Kun je niet echt uitzetten via Windows zelf. Dat moet in het register. Op internet wordt echter verwacht dat Microsoft met elke update die registersleutel weer ongedaan zal maken en Cortana dus min of meer weer aan staat.
Ik ben, sinds ik de laptop van m'n oom geërfd heb, nummer 2 met Windows 10. Nou... met enige zekerheid is Windows 7 m'n laatste Windows versie geweest en stap ik over op Linux.
Ik had van tevoren alles, maar dan ook echt alles uitgezet wat ik niet wou en was ook in diepere lagen aan de gang geweest.
Toen ik fotobewerkings-software installeerde en de installatie voltooid was en ik een dialoog kreeg welke bestandstypen ik wou associëren met het nieuwe programma (een dialoog vanuit dat programma, niet door Windows veroorzaakt) en ik op 'toepassen' klikte, werd onmiddelijk het scherm grijs getint, met een dialoogvenster van Windows:
"Windows heeft een probleem gedetecteerd met de toepassing voor het afspelen/tonen van foto's.
De huidige toepassing is vervangen door de standaard toepassing van Windows."
Lees: wij willen dat u onze software gaat gebruiken.
Het is me door het NOGMAALS in te stellen gelukt het alsnog in IrfanView te laten openen, maar echt: Als je je klanten zo gaat behandelen, heb je het bij mij helemaal verbruid.
Een video vertonen: ook zoiets. Het aansluiten van een tweede scherm ging zonder problemen. Maar na het starten van de video stopte VLC na 3 seconden met spelen, kreeg ik op het scherm weer het bureaublad te zien met een irritant venstertje: 'Terwijl u aan het presenteren was, hebben wij de belangrijkste meldingen voor u gedempt en hier verzameld. Tot u actie onderneemt blijven de meldingen hier staan.'
En dat moet je wegklikken, want het blijft anders in beeld staan.
En dan staan dat soort achterlijke onderbrekingen en 'monitoring' functies dus zelfs uit!
Als ik de licentie zelf had moeten kopen, zou ik diep teleurgesteld zijn. Nu ik 'm gekregen heb en 'm alleen voor videovertoningen gebruik, heb ik nog zoiets van 'mwah...'
Maar dat ding met internet laten verbinden doe ik het liefst zo weinig mogelijk.
Geheel niet elektronica gerelateerd... maar je merkt het, ik ben een groot fan.