Windows 10 werkbaar maken

Arco

Special Member

Gisteren moest ik mijn Windows 7 pc vervangen (wegens defect) en werd dus een Windows 10 pc ( :( )

Heb nu al een paar keer een Windows 10 pc geschikt moeten maken voor normaal / technisch gebruik.
(Technische gebruikers hebben meestal andere wensen als doorsnee gebruikers, ze willen zo veel mogelijk info zo overzichtelijk mogelijk op het scherm)

Dat in orde maken kost je steeds een paar dagen om alles werkbaar te maken. Out-of-the-box is er niet veel mee te beginnen.
(met al die koeienletters en grote knoppen met gekleurde plaatjes lijkt het meer een leerprogramma voor kleuters met een leerachterstand... ;) )

Is er niet een tool om de meeste zaken snel en in een keer werkend te maken?
(ik stel de vraag hier, omdat de meeste 'gewone' gebruikers schijnbaar geen probleem hebben met een kreupele pc met dombo-interface...)

(Windows 7 was wat mij betreft de laatste fatsoenlijk werkende versie...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
blackdog

Golden Member

Hi Arco,

Alsmede CO gebruiker wil ik je wel helpen W10 zo te maken zoals ik dit voor mijn klanten doe.

Mail me maar.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Eens zoeken op win7 shell for windows10

LDmicro user.
Hubie

Special Member

Met classic shell heb je iig je vertrouwde win 7 scherm weer terug.

http://www.classicshell.net/

[Bericht gewijzigd door Hubie op zaterdag 17 augustus 2019 15:18:38 (24%)

Thevel

Golden Member

ik heb hier thuis nog Windows7 maar op het werk kreeg ik een nieuwe windows10 computer.

Met classic shell heb je iig je vertrouwde win 7 scherm weer terug.

Dat was dus het eerste wat ik geïnstalleerd heb, werkt perfect.

Arco

Special Member

Ik vroeg me af of er geen geautomatiseerd iets is wat dat kan. (werkt nu redelijk, maar bij iedere pc begint het 'feest' opnieuw... :) )

Niet alleen de 'look en feel' maar ook de werking.
Bijv heeft Microsoft in W10 kans gezien om de unzip functie grondig te verzieken. (zij noemen het 'beveiliging en verbetering')

Een zipfile met 7700 files uitpakken in W7 duurde 30 seconden, in W10 duurt dat 35 minuten (!)
(komt door zaken als Windows Defender en Windows search functies die je eerst allemaal moet opruimen voordat het weer redelijk werkt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GJ_

Moderator

Ik vond het al snel werkbaar. Wat ik vervelender vond is dat ik voor veel geld (alles bij elkaar ongeveer 4000 euro) nieuwe software heb moeten kopen die wel op 7 en niet op 10 draait.

Een techneut die windows unzip gebruikt vanuit Explorer? Ahum :-)
TotalCommander heb je toch als eerste geïnstalleerd?

Voor het startmenu kun je volgens mij gewoon kiezen welke variant je wilt. Vraag me niet hoe, maar ik heb hier een redelijk normaal menu. Nog wel met blokken voor de veel gebruikte apps, maar verder gewoon de lange lijst.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik gebruik het Win10 initial setup script. Dit is een Powershell script waarmee je een 200-tal settings kan aanpassen. (eventueel ook via group policy in bedrijfsomgeving!)

Er zit een default preset bij maar het staat je uiteraard vrij om een eigen preset te maken met enkel die tweaks die je zelf belangrijk vindt.

Zelf regel ik hiermee privacyzaken (cortana, telemetry etc uitzetten) en een hoop power user tweaks zoals "DisableLockScreen" zodat je niet telkens het lock screen moet wegklikken, 2 sec wachten en dan pas je paswoord kan ingeven. Oh, en je kan er alle afgrijselijke pre-installed apps mee buitengooien (candy crush, xbox toestanden).

Als iemand nog een tip heeft voor deftige search in het startmenu, graag! (In de standaard W10 search duw ik de windowstoets en begin te typen, maar de eerste 1à3 letters worden niet geregistreerd wegens te traag. De zoekresultaten zijn ook telkens anders, ik tik "upd" en vind Settings, ik tik "upda" en krijg "check for updates". Op een andere, identieke PC is het weer andersom en afhankelijk van de stand van de maan ook weer telkens anders)

Op 17 augustus 2019 15:56:47 schreef GJ_:
Ik vond het al snel werkbaar. Wat ik vervelender vond is dat ik voor veel geld (alles bij elkaar ongeveer 4000 euro) nieuwe software heb moeten kopen die wel op 7 en niet op 10 draait.

Daarom draai ik de meeste applicaties in een VM, licentie was 215 euro.
Oude win7 gekloond naar een VM, wat tegensputteren van windows7 maar het werkt nu uitstekend. Oude Laptop weggenikkerd, dus was niet van plan een nieuwe win7 lic te kopen.

blackdog

Golden Member

Arco,

Heb je gelezen dat ik je wil helpen, dat kan remote en kost niets :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
GJ_

Moderator

Op 17 augustus 2019 16:49:37 schreef Peter112:
Daarom draai ik de meeste applicaties in een VM, licentie was 215 euro.

Voor de alleroudste applicaties gebruik ik dosbox en virtualbox met een virtuele windows XP. De laatste keer wel gedoe gehad om de RS232 in windows10 aan de gang te krijgen in die virtualbox.

Op 17 augustus 2019 16:49:37 schreef Peter112:...weggenikkerd...

Da's ook niet netjes :-)

Arco

Special Member

@blackdog: Ja, dank daarvoor...

Maar volgens mij heb ik redelijk alles zoals het zou moeten... ;)
Het ging mij er ook om, of dat niet te automatiseren is. Nu moet je iedere keer opnieuw dat hele ritueel doorlopen. (o.a. de registry aanpassen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
blackdog

Golden Member

Arco,

Daarom wou ik je wat laten zien met scripts. :-)
Verder ook wat basis instellingen die ik doe om het geheel wat meer privacy te geven.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
pa3gws

Golden Member

@blackdog
Is het geen goed idee om voor de forum gebruikers een link o.i.d. te plaatsen om Win 10 bruikbaar te maken.
Gezien volgend jaar de ondersteuning voor Win7 verdwijnt en men min of meer verplicht wordt om over te stappen naar 10.
En hoe kan je er achter komen of je systeem wel geschikt is voor Microbil 10. :-)

[Bericht gewijzigd door pa3gws op zaterdag 17 augustus 2019 17:38:38 (15%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

er is idd nogal wat in te stellen om het werkbaar te maken, veel privacy opties, en check die ook maar weer na een grote update, komen weer dingen bij en staan ook weer uit.. die mega irritante live tegels bij start met nutteloze spelletjes en dropbox meuk die ingebakken is. stabiel is het wel, nog nooit 1,5 jaar gehaald voor een OS irritaties begon te geven, maar dat is recent pas begonnen eigenlijk, uiteraard na een w10 update die zelf aan t installeren ging, wat normaal niet zo ingesteld is. nu netwerk problemen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 17 augustus 2019 15:56:47 schreef GJ_:
[...] nieuwe software heb moeten kopen die wel op 7 en niet op 10 draait.

Verdraaid, je had beter andersom kunnen doen. ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Eerlijk gezegd heb ik grote problemen met Windows 10 op mijn werk.
Ik bestuur EMC apparatuur met mijn PC's, sommige generatoren zijn in gebruik sinds ik Windows XP 32 bit had.
Onder Windows 7 kon ik een virtuele machine gebruiken, ik kon ze in elk geval blijven gebruiken.
Onder Windows 10 met Hyper-V is een nachtmerrie, om er maar over te zwijgen dat RS232 etc. verleden tijd zijn en je dus met een erg storings gevoelige USB moet werken, wat naast een Burst generator een crime is.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
GJ_

Moderator

ik heb gewoon een echte RS232 op mn windows 10. Alleen is die niet bereikbaar vanuit virtualbox.

t is gewoon crap, en meestal installeer ik een gekraakte windows met een oud theme erop. ben je ook direct af van die voorgeinstalleerde rommel (spelletjes, xbox, trial versies van office en virusscanners...

op het werk ook zo een win10 bak door mijn strot gekregen. heb ik een spare pc genomen, windows 7 erop en die op de 2de ingang van mijn scherm gestoken. iedereen denkt dat ik op de veilige werk pc zit, maar eigenlijk werk ik op mijn vrije windows op public netwerk.

windows gaat helaas de verkeerde richting uit van mij, met die abnormaal grote blokken. ik stelde vroeger mijn win2000pc al in op 1600x1200 met een 15" scherm, en nu heb je overal grote schermen met GROTE resolutie.
1920x1200 op een 22" is absurd gewoon, krijg nekpijn van het heen en weer kijken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
pa3gws

Golden Member

Als ik het zo lees is Windows10 Kwalitatief Uitermate Teleurstellend.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Arco

Special Member

ik heb gewoon een echte RS232 op mn windows 10. Alleen is die niet bereikbaar vanuit virtualbox.

Meeste mb's met serieel/parallel zijn geen echte legacy poorten, maar geremapped naar de PCI bus.
Veel oudere software kan daar niet mee overweg.
Volgens mij maakt alleen MSI nog mb's met 'echte' serieel/parallelpoort, zoals de Z370A-Pro: https://www.msi.com/Motherboard/Z370-A-PRO

Als ik het zo lees is Windows10 Kwalitatief Uitermate Teleurstellend.

;)

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 17 augustus 2019 18:47:41 (12%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 17 augustus 2019 18:43:15 schreef pa3gws:
Als ik het zo lees is Windows10 Kwalitatief Uitermate Teleurstellend.

Ik vind van wel.

Mijn zus was de eerste in huis, vindt sommige dingen handig, maar vele zaken ook ronduit irritant.
Vooral de vele zaken die door updates worden veranderd (en dan het liefst stilzwijgend) zijn haar een doorn in het oog.
Was in het begin de keuze in het advertentiegezeik nog iets als:
'Microsoft toont geen advertenties' óf
'Microsoft mag alleen advertenties tonen zonder gebruik te maken van mijn verzamelde gegevens' óf 'Microsoft toont advertenties op basis van verzamelde gegevens over gebruik en interesses'

Na een update werden die keuzes stilzwijgend veranderd in 'Microsoft toont gelimiteerd advertenties' of 'Microsoft toont advertenties op basis van verzamelde gegevens over gebruik en interesses' Het is dus stomweg niet meer uit te zetten!
Dat alleen al!

Hetzelfde geldt voor Cortana, zo'n spraak-assistent die dingen voor je opent als je daar om vraagt.
Kun je niet echt uitzetten via Windows zelf. Dat moet in het register. Op internet wordt echter verwacht dat Microsoft met elke update die registersleutel weer ongedaan zal maken en Cortana dus min of meer weer aan staat.

Ik ben, sinds ik de laptop van m'n oom geërfd heb, nummer 2 met Windows 10. Nou... met enige zekerheid is Windows 7 m'n laatste Windows versie geweest en stap ik over op Linux.

Ik had van tevoren alles, maar dan ook echt alles uitgezet wat ik niet wou en was ook in diepere lagen aan de gang geweest.

Toen ik fotobewerkings-software installeerde en de installatie voltooid was en ik een dialoog kreeg welke bestandstypen ik wou associëren met het nieuwe programma (een dialoog vanuit dat programma, niet door Windows veroorzaakt) en ik op 'toepassen' klikte, werd onmiddelijk het scherm grijs getint, met een dialoogvenster van Windows:

"Windows heeft een probleem gedetecteerd met de toepassing voor het afspelen/tonen van foto's.
De huidige toepassing is vervangen door de standaard toepassing van Windows."

Lees: wij willen dat u onze software gaat gebruiken.

Het is me door het NOGMAALS in te stellen gelukt het alsnog in IrfanView te laten openen, maar echt: Als je je klanten zo gaat behandelen, heb je het bij mij helemaal verbruid.

Een video vertonen: ook zoiets. Het aansluiten van een tweede scherm ging zonder problemen. Maar na het starten van de video stopte VLC na 3 seconden met spelen, kreeg ik op het scherm weer het bureaublad te zien met een irritant venstertje: 'Terwijl u aan het presenteren was, hebben wij de belangrijkste meldingen voor u gedempt en hier verzameld. Tot u actie onderneemt blijven de meldingen hier staan.'
En dat moet je wegklikken, want het blijft anders in beeld staan.

En dan staan dat soort achterlijke onderbrekingen en 'monitoring' functies dus zelfs uit!

Als ik de licentie zelf had moeten kopen, zou ik diep teleurgesteld zijn. Nu ik 'm gekregen heb en 'm alleen voor videovertoningen gebruik, heb ik nog zoiets van 'mwah...'
Maar dat ding met internet laten verbinden doe ik het liefst zo weinig mogelijk.

Geheel niet elektronica gerelateerd... maar je merkt het, ik ben een groot fan.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.