Windows 10 werkbaar maken

Sine

Moderator

Als het ding draait als admin dan kan het wellicht niet bij je netwerk shares.

Die rechten werkten in win7 eigenlijk het zelfde als in 10, dus of het daar aan ligt?

GJ_

Moderator

Even een vraagje tussendoor over die updates: hoe lang kunnen die duren? Ik zit al ruim twee uur naar "updates worden uitgevoerd 28%" te kijken.
En dan voor de aardigheid de melding "schakel de pc niet uit. deze bewerking kan even duren".
Wat bedoeld MS met "even"? :(

RAAF12

Golden Member

Kan idd wel even duren. Updaten terwijl je slaapt? Met grote updates (1903) boot ie ook een paar maal.

GJ_

Moderator

Twee uur lang op 28%???

edit:
het beweegt!

edit2:
en het is klaar. Hopelijk waarschuwt ie volgende keer even :-(

[Bericht gewijzigd door GJ_ op woensdag 21 augustus 2019 19:55:36 (45%)

Arco

Special Member

Bij mij bleef 'ie vorige week ook ergens in de 20% steken. Toen na een uur maar gereset...
Daarvan raakte 'ie danig van streek. Kostte Windows een half uurtje en ontelbare restarts om de boel weer fris te krijgen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Gisteren net toevallig een update van 1803 naar 1903 gehad, kostte een kleine 4 uur + nog een ruim half uur installatie met een paar reboots

Arco

Special Member

Een iets zinvollere melding als 'kan even duren' zou wel zinvol zijn... :(

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

je kunt de buiten gebruiks tijden op automatisch zetten, dan gaat ie updaten als je x tijd niet op de pc bezig bent. ik kijk altijd naar het hdd ledje, als dat niks meer doet of een vaste cyclus heeft dan zit ie vast. idd kost het nog langer na die reset om de boel weer op orde te krijgen. loopt ie nogmaals vast, dan wordt die update geskipt, en rommelt ie de installatie weer terug.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Ik gebruikte Paint vaak voor snel tekeningetjes te maken of aan te passen.
Maar sinds de laatste Windows 10 update is er niet meer mee te werken. De key repeat functie binnen Paint werkt veeeel te snel.
(ik denk binnen een tiende seconde, en dan vliegt de cursor meteen naar het andere eind van het scherm.)
Is dat weer werkend te krijgen?

(net ook nog even die nieuwe Teletubbie calculator eraf gemikt en de 'echte' teruggezet... :( )

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 25 augustus 2019 18:44:05 (13%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Ben hier de Paint3D gaan gebruiken, was even wennen maar qua croppen een stuk prettiger.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Als die is te gebruiken zonder die 'teletubbie' look, wil ik 'm wel proberen. (1x geprobeerd, in ieder geval veel trager als de oude Paint)
In reviews zegt men ook dat bijna alles voor touch monitoren is gemaakt met die enorme knoppen. Voor 'normale' gebruikers niet fijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

maar 2 en 4 uur voor een update naar 1903?
is er dan niet gewoon iets mis met je computer? Of misgegaan bij de update
net afgerond, 10 min downloaden, 20 min installeren, opnieuw opstarten, nog 15 min installeren incl nog 3 reboots.
dus binnen het uur moet het altijd wel klaar zijn

bprosman

Golden Member

Net Xilinx WebPack 14.7 inclusief hardware drivers aan de praat (32 en 64 Bit) dus ik sla 1903 nog even over voor de zekerheid :-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Op 25 augustus 2019 19:50:52 schreef DK:
maar 2 en 4 uur voor een update naar 1903?
is er dan niet gewoon iets mis met je computer? Of misgegaan bij de update
net afgerond, 10 min downloaden, 20 min installeren, opnieuw opstarten, nog 15 min installeren incl nog 3 reboots.
dus binnen het uur moet het altijd wel klaar zijn

Vergeet niet dat je het over een volledig servicepack hebt. Dat vergt in principe een gehele of gedeeltelijke herinstallatie van Windows. Als je andere hardware, drivers en software hebt kan het best flink verschillen in installatietijd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Tot 4 uur is niks bijzonders voor een 1903 upgrade, hoor... (duurde hier ook uren, ben maar naar bed gegaan... ;) )
Ik zou toch wel upgraden naar 1903, de oude 180x versies hadden nogal wat bugs, o.a. netwerk gerelateerd.

(ik heb 3 dagen gezocht waarom een programma niet naar het netwerk kon schrijven. Bleek een bug te zijn... :( )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Op 25 augustus 2019 19:50:52 schreef DK:
maar 2 en 4 uur voor een update naar 1903?
is er dan niet gewoon iets mis met je computer? Of misgegaan bij de update
net afgerond, 10 min downloaden, 20 min installeren, opnieuw opstarten, nog 15 min installeren incl nog 3 reboots.
dus binnen het uur moet het altijd wel klaar zijn

Op nieuwe hardware met de snelste CPU en SSD zal het wat vlotter gaan dan op oudere systemen is een paar uur wachten heel normaal.

Arco

Special Member

Ik HEB een SSD en duurt nog steeds uren... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

weet een W10 systeem waar het oneindig duurt, de hdd is te klein voor de 1903 upgrade, dus hij blijft lekker op de 18xx versie draaien :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

1,5 uur waarbij 30 minuten besteedt om 10GB vrij te krijgen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Bij mij was nog 60GB vrij, dus daar lag het niet aan...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

het hangt of gaat vaak met een driver oid, opvallend is dat het hangpunt met de update met een verse installatie ook weer hetzelfde percentage is doorgaans, hardware/software dingetje.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

"het hangt of gaat vaak met een driver oid"

En internet toegang.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Alles duurt tegenwoordig slaapverwekkend lang. Mijn ITV ontvangers van KPN hebben voor een software update een kwartier nodig...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Het is ook niet heel vreemd dat dat wat langer duurt, het is dan ook ergens tussen een update en een complete herinstallatie in.

Shiptronic

Overleden

Hoe lang was je in het verleden niet bezig? Moest je ook nog bij blijven om de diskettes te wisselen >:)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.