Hi,
Omdat het van Guido mag... *grin*
Hieronder wat uitleg hoe een batchfile te gebruiken voor het aanmaken van netwerk shares.
Dit is een simpele manier zonder extra controles maar dit is nodig om te begrijpen hoe het werkt als je weinig ervaring hebt.
Wil je beter, préciser ga er dan over lezen, wat is laat zien hier is de basis zonder compleet te willen zijn.
Uitgangspunten
Ik ga uit van een Windows 10 computer die een share wil hebben op een apparaat die in het zelfde netwerk segment zit.
Het netwerk segment dat ik hier ga gebruiken is 192.168.x.x maar mag ook 172.16.x.x en 10.x.x.x zijn
Inlog wachtwoord
De Windows 10 computer waar we dit op gaan doen, heeft een wachtwoord om in te loggen!
Het kan zonder maar voor je veiligheid is dit beter.
Opmerking bij de Windows 10 gebruikersnaam en wachtwoord
Zeg dat je account waaronder je werkte eerst "Joep van Groningen" was en je hebt de naam van het Windows-10 account vernaderd naar "Hans"
Nu is er met Windows iets raars aan de hand, je logt nu met Hans in met je wachtwoord "grietje"
Het apparaat waar je mee verbinding wilt maken is b.v. gebasseerd op een linux versie OS.
Dan krijg je vaak geen toegang tot de share op dat Linux apparaat, omdat naar het schijnt Windows eerst de oude account gegevens gebruikt.
Het Linux apparaat zeg dan, ik ken jou niet en weigert de toegang tot je shares.
Op het Linux apparaat mag gebruiker "Hans" met wachtwoord "grietje" gewoon bij de folder die voor Hans is vrijgegeven.
Deze bug zit al heel lang in Windows, dus denk daar even aan als je zeker weet dat de naam en het wachtwoord klopt,
vraag jezelf dan af: is dat hernoemen bij mij ook van toepassing geweest?
Ja er is een omweg, dat komt zo, dat is inloggen met een batchfile met hierin je naam en het wachtwoord van het account.
Het makkelijkts is het, als je lokaal bent ingelogt op een Windows-10 computer en niet met dat domme Microsoft account.
Ik ga dus uit van een lokaal ingelogt account, anders wordt dit te lang om de uitzonderingen allemaal te gaan aangeven.
Controleren van de aangemaakte shares
Het controleren doe je d.m.v. een Shell en dan met de rechten van het account waaronder je werkt en toegang wil hebben tot de shares.
Als je een shell opstart met administrator rechten is de kans groot dat je de aangemaakte netwerkverbindingen niet gaat zien.
Je kan voor de Shell het oude CMD commando gebruiken of de moderne Powershell, maar dus niet de Administrator versie gebruiken!
Als je in de Shell bent type je twee woorden: net use
Dan geef je een enter.
Er verschijnt een aantal regels in het beeld van de aangemaakte netweerk verbindingen.
Heb je nooit een netwerkshare aangemaakt dan kunnen er toch een paar in staan, meestal aangemaakt door/voor printers die vaak poorten hebben voor geheugen kaarten.
Nu een voorbeeldje van een batch file voor het aanmaken van shares.
Ik ga nu even uit van een andere naam en wachtwoord voor verbinding maken met een Server die een Vast IP adres heeft op jullie netwerk en dat is: 192.168.1.10
c code:
@echo off
rem --- shares voor Hans ---
rem net use * /delete /y <= dit staat nu uit door het rem commando dat er voor staat, let op! dit commando kan alle netwerkverbindingen verbreken zonder vragen te stellen, dus ook een gemapte printer die je niet kwijt wil!
net use A: \\192.168.1.10\data grietje /user:Hans /persistent:no
net use P: \\192.168.1.10\home /persistent:no
net use M: \\192.168.1.10\Muziek /persistent:no
net use V: \\192.168.1.10\Video /persistent:no
Dit is de inhoud van de batchfile die vier shares (driveletters) aanmaakt op je computer.
Natuurlijk ga ik er vanuit dat deze share reeds bestaan op de Server die het ip adres heeft welke 192.168.1.10 is. "
en dat ook de gebruiker "Hans" met zijn wachtwoord "grietje de rechten hebben op die op de Server angemaakte shares.
Verder valt dus op dat alleen bij de eerste regel de gebruikersnaam en wachtwoord wordt opgegeven.
Je kan normaal niet met twee gebruikers accounts namen inloggen op een Server om shares aan te maken, denk daar aan!
Laten we nu kijken naar de eerste regel, die maakt een share aan op de drive letter A: met de Server foldernaam "data"
Hier staan nog een aantal "switches achter, de eerste is het wachtwoord dat hoort bij de naam die bij de tweede switch staat /user:Hans.
Dit zorgt er voor dat naam en wachtwoord automatich worden ingevult voor de aan te maken shares in deze batchfile.
Hier zit wel een maar aan, dat is als iemand in deze batchfile kijkt de gebruikersnaam en wachtwoord kan zien voor de shares.
Ik los dit bij klanten anders op, maar dat gaat hier weer te ver om dit allemaal uit te leggen.
Als laatste op iedere regel zien jullie dit staan /persistent:no
Dit zorgt er voor dat als je uitlogt de netwerkverbindingen worden verbroken en als je dan weer inlogt deze niet beschikbaar zijn.
Dat lijkt heel onconfortable, maar als je dit doen op een laptop die vaak de deur uit gaat blijft Windows bij het opstarten niet naar de shares zoeken
en dit commande: /persistent:no verkort dus het opstart proces.
Dus wat hierboven staat is dus b.v. bedoeld voor buitenhuis laptop gebruik of b.v. gebruik van shares via een VPN verbinding.
Het kan een stuk simpeler als de gene die het netwerkje goed heeft opgezet, de namen van de accounts van de Windows-10 computer gelijk heeft gemaakt
aan de namen van de accounts op de Server waar je verbinding mee wil maken.
Ik doe alles altijd op IP adres, dan heb ik geen last van geneuzel als een lokale dns niet goed werkt.
Dus geeft je computers die nooit verplaatst worden een vast IP adres.
Ga naar je DHCP Server setting, meestal in je modem of router en laat IP's uitdelen van zeg x.x.x.100 tot 200
Dan heb je alles beneden de .100 vrij om uit te delen aan de vast IP adres devices.
Zoals Servers, switches en vooral printers, ter voorkoming van de printerhel na een reboot van je router...
Dus je hebt je werk goed gedaan wat inhoud dat je een zinnig account naam op je Server hebt met bijbehorend goed wachtwoord.
Je hebt de shares die je hebt aangemaakt op de Server ook toegang gegeven voor de gebruiker waarmee je op je W10 computer inlogt.
Op de Windows computer log je in met gebruikersnaam Hans en het wachtwoord: grietje
Als je het bovenstaande goed hebt gedaan dan kan de batch file er zo uitzien.
Maar let op dat de driveletters die je wilt gaan gebruiken ook op jouw systeem beschikbaar zijn!
c code:
@echo off
rem --- shares voor Hans ---
rem net use * /delete /y <= dit staat nu uit door het rem commando dat er voor staat,
rem --------------------- maar dit kan alle netwerkverbindingen verbreken, dus ook een gemapte printer!
net use A: \\192.168.1.10\data /persistent:tes
net use P: \\192.168.1.10\home /persistent:yes
net use M: \\192.168.1.10\Muziek /persistent:yes
net use V: \\192.168.1.10\Video /persistent:yes
Het verschil is nu dat de gebruikersnaam en wachtwoord niet meer op de eerste regel voorkomt, dat is dus veiliger als dit kan voor jouw systeem.
Wijdows meld zich nu aan bij de Server met de goede credentials, dat is naam en wachtwoord combinatie.
Het tweede wat anders is, is de persistent switch, deze staat nu op "yes" je hoeft de batchfile maar 1x te draaien
en hij onthoud de verbindingen bij een reboot.
Let ook op welke namen ik voor en drive letters ik heb gekozen.
V voor video, M voor Muziek, P (van Privat)voor Home share, dat is b.v. de prive map op een Synology Server als dezefunctie aanstaat.
De driveletters A: en B: gebruik ik vaak voor data shares, daar deze Floppy driveletters eigenlijk nooit meer gebruikt worden.
Hierdoor staan ze dan vooraan in de drive lijst.
De bovenstaande voorbeeldjes kan je copieeren in een notepad bestand, let op dat je het bestand wel de "bat" extentie geeft.
Pas ook de namen en het IP adres aan voor jouw systeem.
Plaats de batch files in een eigen directory, zoiets als dit C:\Scripts of C:\Batch
En maak en snelkoppeling voor het Batchbestand, naar een plek die voor jullie handig is.
Ik hoop dat dit helpt en nogmaals er zijn heel veel uitzonderingen en manieren om shares aan te maken.
Als systeen beheerder doe ik het graag via scripts en af en toe via het "Netwerk" icoon van windows.
Groet,
Bram