Windows 10 werkbaar maken

Op 17 augustus 2019 18:22:30 schreef GJ_:
ik heb gewoon een echte RS232 op mn windows 10. Alleen is die niet bereikbaar vanuit virtualbox.

Helaas, wij hebben op de zaak alleen maar Dell workstations.
Dus problemen met de insteek kaarten (Mijn GPIB kaart past niet meer IVM de slot plaat)
RS232 is er niet, alleen USB poorten, en de FDTI heeft immuniteits problemen.
(Ok, we hebben het kunnen oplossen voor onze oudere laptops met koper tape en extra sleep contact naar het groundplane, maar die staan op het punt afgeschreven te worden)
Ik denk dat ik IT maar weer eens een paar daagjes laat stoeien, mischien dat ze dan inzien dat het geen overbodige luxe is om eens te vragen wat voor systeem je nodig hebt.
(Maar ja, dat is grote bedrijven ziekte, ze kopen systemen bij 100+ stuks per jaar, het werkt voor de meesten, en in het EMC lab met alle meet apparatuur loop je ineens op eieren.)

P.s. het probleem is dat onze apparatuur voor het testen tot 10 jaar terug loopt, de software word (gedeeltelijk) niet meer ge-update.
Compatibiliteit is voor sommige generatoren gestopt met Windows XP, en voor sommige test apparatuur loopt het onder Windows 10 (En de rest op alles daar tussen, maar niet op Windows 10)
We kunnen mischien iets ontwikkelen op basis van Labview maar daar moet maar net tijd voor zijn.
De andere optie is een software pakket asl van Dare te gebruiken, maar dan is de oplossing bijna net zo duur als een modernere generator.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
Turbokeu

Golden Member

Ik lees dit topic met (echt) zéér veel interesse omdat ik als IT'er er dagelijks mee geconfronteerd wordt op het werk (ik heb in dit topic trouwens al een paar zeer goede tips gelezen).

Ik durf spijtig genoeg geen (uitgebreidere) reply posten met mijn ervaringen en oplossingen omdat ik weet dat, CO kennende, dit topic (normaal) snel zal gesloten worden als zijnde 'off topic' en 'geen verband houdend met elektronica'.

(Ik heb, na dagenlange voorbereiding van mijn reply, door een identieke sluiting van een topic toen uit woede Henry S. bedreigd met een vuiststoot als ik hem ooit ontmoette! Heb me wel achteraf geëxcuseerd voor mijn uitbarsting maar niemand werkt graag uren aan een reply van een topic die nèt vòòr het posten gesloten blijkt te zijn...)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Sine

Moderator

Och, het is zomertijd ;)

Kom maar op met je tips, extra info is altijd welkom. En Frans heeft het topic alweer op geheel eigen wijze gelinked met elektronica ;)

Sprekende van elektronica, dat sure electronics ding was echt ideaal ... maar helaas niet meer verkrijgbaar. :'(
Dusch, zuinig zijn op het ding.

http://store3.sure-electronics.com/mb-cm13112

het probleem met netwerkmappen en W10 blijkt vanaf versie 1803 te zijn, er wordt geen ondersteuning voor de thuisgroep meer gegeven. nu is het zover werkend dat de mappen weer bereikbaar zijn na een aantal minuten draaien van het andere systeem, maar handig is het zeker niet. overigens gebruik ik de thuisgroep niet, maar de netwerk functionaliteit heeft er wel mee te maken.

op t werk komt dezelfde foutmelding als je een netwerkmap oproept, maar die map is na een korte tijd ook weer bereikbaar, echter altijd die melding en bij iedereen ook, alles draait W10.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Netwerkmappen?
Bedoel je de 'network' map in de verkenner waar waarmee je (die zeldzame keer dat het werkt) naar andere pc's kunt bladeren?

De 'network browser' is al minimaal gammel sinds windows98, en daar is maar 1 goede oplossing voor: niet gebruiken!
Zelf pleur ik de hele 'network discovery' service uit. Dan heb je daar in ieder geval geen last meer van :P

Gewoon rechstreeks netwerk drives mappen, als je windows dat niet kan, dan gebruik je de verkeerde windows, home hoort niet in een zakelijke opstelling.
Wil je het dan toch met alle geweld werkende hebben is een batch file met een paar regeltjes 'net use' een niet onaardige dirty fix.

Hubie

Special Member

Op 19 augustus 2019 13:28:16 schreef Arco:
USB -> RS232 converter heeft weinig met een 'echte' RS232 poort te maken. Is een emulatie, dus kan allerlei problemen geven.
Daarbij is Prolific ook niet echt de beste keuze...

Dat is idd meestal een drama.
Heb hier veel spul staan (HF modems)met een RS-232 poort.
Was niet aan de gang te branden met een USB-RS-232 converter.
Uiteindelijk na 5 converters bleek de goedkoopste okkie wokkie converter van Vivanco perfect te werken.
Maar toen was ik inmiddels wel 100 euro lichter. ;-)

teletubbie look is het juiste woord voor W10.
(Heel dit weekend zitten peinzen voor een goede omschrijving van W10)
Daar kom ik niet meer overheen. ;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op 19 augustus 2019 23:30:51 (12%)

Op 19 augustus 2019 19:32:10 schreef Sine:
Netwerkmappen?
Bedoel je de 'network' map in de verkenner waar waarmee je (die zeldzame keer dat het werkt) naar andere pc's kunt bladeren?

De 'network browser' is al minimaal gammel sinds windows98, en daar is maar 1 goede oplossing voor: niet gebruiken!
Zelf pleur ik de hele 'network discovery' service uit. Dan heb je daar in ieder geval geen last meer van :P

Gewoon rechstreeks netwerk drives mappen, als je windows dat niet kan, dan gebruik je de verkeerde windows, home hoort niet in een zakelijke opstelling.
Wil je het dan toch met alle geweld werkende hebben is een batch file met een paar regeltjes 'net use' een niet onaardige dirty fix.

heb geen home versie, is pro en op t werk ook. en dat werkte onder W10 juist wel goed de eerste 1,5 jaar. onder W7 was het ook een wisselend drama idd.

Sine

Moderator

Onder alle windows versies is dat een drama, altijd geweest ook, het is een draak van een oplossing.

Als je toch pro machines hebt gewoon drives mappen, dan ben je van die zeik af.

Daarnaast wil je toch al niet browsen naar shares op onderlinge pctjes, dat is pas echt pruts BV. Een centrale server/nas voor de storage, dan hoef je ook maar 1 doos te backuppen.
De tijd dat de pc van Linda van administratie ook meteen fileserver speelde is ECHT wel voorbij.

Arco

Special Member

Ik gebruik mijn NAS als (netwerk)drive Z:, nooit problemen mee.
Laatste keer problemen was met Windows XP (ja, en met Vista, maar daar was alles een probleem... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
blackdog

Honourable Member

Hi,

Omdat het van Guido mag... *grin*
Hieronder wat uitleg hoe een batchfile te gebruiken voor het aanmaken van netwerk shares.
Dit is een simpele manier zonder extra controles maar dit is nodig om te begrijpen hoe het werkt als je weinig ervaring hebt.
Wil je beter, préciser ga er dan over lezen, wat is laat zien hier is de basis zonder compleet te willen zijn.

Uitgangspunten
Ik ga uit van een Windows 10 computer die een share wil hebben op een apparaat die in het zelfde netwerk segment zit.
Het netwerk segment dat ik hier ga gebruiken is 192.168.x.x maar mag ook 172.16.x.x en 10.x.x.x zijn

Inlog wachtwoord
De Windows 10 computer waar we dit op gaan doen, heeft een wachtwoord om in te loggen!
Het kan zonder maar voor je veiligheid is dit beter.

Opmerking bij de Windows 10 gebruikersnaam en wachtwoord
Zeg dat je account waaronder je werkte eerst "Joep van Groningen" was en je hebt de naam van het Windows-10 account vernaderd naar "Hans"
Nu is er met Windows iets raars aan de hand, je logt nu met Hans in met je wachtwoord "grietje"
Het apparaat waar je mee verbinding wilt maken is b.v. gebasseerd op een linux versie OS.
Dan krijg je vaak geen toegang tot de share op dat Linux apparaat, omdat naar het schijnt Windows eerst de oude account gegevens gebruikt.
Het Linux apparaat zeg dan, ik ken jou niet en weigert de toegang tot je shares.
Op het Linux apparaat mag gebruiker "Hans" met wachtwoord "grietje" gewoon bij de folder die voor Hans is vrijgegeven.
Deze bug zit al heel lang in Windows, dus denk daar even aan als je zeker weet dat de naam en het wachtwoord klopt,
vraag jezelf dan af: is dat hernoemen bij mij ook van toepassing geweest?
Ja er is een omweg, dat komt zo, dat is inloggen met een batchfile met hierin je naam en het wachtwoord van het account.

Het makkelijkts is het, als je lokaal bent ingelogt op een Windows-10 computer en niet met dat domme Microsoft account.
Ik ga dus uit van een lokaal ingelogt account, anders wordt dit te lang om de uitzonderingen allemaal te gaan aangeven.

Controleren van de aangemaakte shares
Het controleren doe je d.m.v. een Shell en dan met de rechten van het account waaronder je werkt en toegang wil hebben tot de shares.
Als je een shell opstart met administrator rechten is de kans groot dat je de aangemaakte netwerkverbindingen niet gaat zien.

Je kan voor de Shell het oude CMD commando gebruiken of de moderne Powershell, maar dus niet de Administrator versie gebruiken!
Als je in de Shell bent type je twee woorden: net use
Dan geef je een enter.
Er verschijnt een aantal regels in het beeld van de aangemaakte netweerk verbindingen.
Heb je nooit een netwerkshare aangemaakt dan kunnen er toch een paar in staan, meestal aangemaakt door/voor printers die vaak poorten hebben voor geheugen kaarten.

Nu een voorbeeldje van een batch file voor het aanmaken van shares.
Ik ga nu even uit van een andere naam en wachtwoord voor verbinding maken met een Server die een Vast IP adres heeft op jullie netwerk en dat is: 192.168.1.10

c code:

@echo off
rem --- shares voor Hans ---

rem net use * /delete /y   <= dit staat nu uit door het rem commando dat er voor staat, let op! dit commando kan alle netwerkverbindingen verbreken zonder vragen te stellen, dus ook een gemapte printer die je niet kwijt wil!

net use A: \\192.168.1.10\data grietje /user:Hans /persistent:no
net use P: \\192.168.1.10\home /persistent:no
net use M: \\192.168.1.10\Muziek /persistent:no
net use V: \\192.168.1.10\Video /persistent:no

Dit is de inhoud van de batchfile die vier shares (driveletters) aanmaakt op je computer.
Natuurlijk ga ik er vanuit dat deze share reeds bestaan op de Server die het ip adres heeft welke 192.168.1.10 is. "
en dat ook de gebruiker "Hans" met zijn wachtwoord "grietje de rechten hebben op die op de Server angemaakte shares.
Verder valt dus op dat alleen bij de eerste regel de gebruikersnaam en wachtwoord wordt opgegeven.
Je kan normaal niet met twee gebruikers accounts namen inloggen op een Server om shares aan te maken, denk daar aan!

Laten we nu kijken naar de eerste regel, die maakt een share aan op de drive letter A: met de Server foldernaam "data"
Hier staan nog een aantal "switches achter, de eerste is het wachtwoord dat hoort bij de naam die bij de tweede switch staat /user:Hans.
Dit zorgt er voor dat naam en wachtwoord automatich worden ingevult voor de aan te maken shares in deze batchfile.
Hier zit wel een maar aan, dat is als iemand in deze batchfile kijkt de gebruikersnaam en wachtwoord kan zien voor de shares.
Ik los dit bij klanten anders op, maar dat gaat hier weer te ver om dit allemaal uit te leggen.

Als laatste op iedere regel zien jullie dit staan /persistent:no
Dit zorgt er voor dat als je uitlogt de netwerkverbindingen worden verbroken en als je dan weer inlogt deze niet beschikbaar zijn.
Dat lijkt heel onconfortable, maar als je dit doen op een laptop die vaak de deur uit gaat blijft Windows bij het opstarten niet naar de shares zoeken
en dit commande: /persistent:no verkort dus het opstart proces.

Dus wat hierboven staat is dus b.v. bedoeld voor buitenhuis laptop gebruik of b.v. gebruik van shares via een VPN verbinding.

Het kan een stuk simpeler als de gene die het netwerkje goed heeft opgezet, de namen van de accounts van de Windows-10 computer gelijk heeft gemaakt
aan de namen van de accounts op de Server waar je verbinding mee wil maken.
Ik doe alles altijd op IP adres, dan heb ik geen last van geneuzel als een lokale dns niet goed werkt.
Dus geeft je computers die nooit verplaatst worden een vast IP adres.
Ga naar je DHCP Server setting, meestal in je modem of router en laat IP's uitdelen van zeg x.x.x.100 tot 200
Dan heb je alles beneden de .100 vrij om uit te delen aan de vast IP adres devices.
Zoals Servers, switches en vooral printers, ter voorkoming van de printerhel na een reboot van je router...

Dus je hebt je werk goed gedaan wat inhoud dat je een zinnig account naam op je Server hebt met bijbehorend goed wachtwoord.
Je hebt de shares die je hebt aangemaakt op de Server ook toegang gegeven voor de gebruiker waarmee je op je W10 computer inlogt.
Op de Windows computer log je in met gebruikersnaam Hans en het wachtwoord: grietje

Als je het bovenstaande goed hebt gedaan dan kan de batch file er zo uitzien.
Maar let op dat de driveletters die je wilt gaan gebruiken ook op jouw systeem beschikbaar zijn!

c code:

@echo off
rem --- shares voor Hans ---

rem net use * /delete /y   <= dit staat nu uit door het rem commando dat er voor staat, 
rem   ---------------------   maar dit kan alle netwerkverbindingen verbreken, dus ook een gemapte printer!

net use A: \\192.168.1.10\data /persistent:tes
net use P: \\192.168.1.10\home /persistent:yes
net use M: \\192.168.1.10\Muziek /persistent:yes
net use V: \\192.168.1.10\Video /persistent:yes

Het verschil is nu dat de gebruikersnaam en wachtwoord niet meer op de eerste regel voorkomt, dat is dus veiliger als dit kan voor jouw systeem.
Wijdows meld zich nu aan bij de Server met de goede credentials, dat is naam en wachtwoord combinatie.
Het tweede wat anders is, is de persistent switch, deze staat nu op "yes" je hoeft de batchfile maar 1x te draaien
en hij onthoud de verbindingen bij een reboot.

Let ook op welke namen ik voor en drive letters ik heb gekozen.
V voor video, M voor Muziek, P (van Privat)voor Home share, dat is b.v. de prive map op een Synology Server als dezefunctie aanstaat.
De driveletters A: en B: gebruik ik vaak voor data shares, daar deze Floppy driveletters eigenlijk nooit meer gebruikt worden.
Hierdoor staan ze dan vooraan in de drive lijst.

De bovenstaande voorbeeldjes kan je copieeren in een notepad bestand, let op dat je het bestand wel de "bat" extentie geeft.
Pas ook de namen en het IP adres aan voor jouw systeem.

Plaats de batch files in een eigen directory, zoiets als dit C:\Scripts of C:\Batch
En maak en snelkoppeling voor het Batchbestand, naar een plek die voor jullie handig is.

Ik hoop dat dit helpt en nogmaals er zijn heel veel uitzonderingen en manieren om shares aan te maken.
Als systeen beheerder doe ik het graag via scripts en af en toe via het "Netwerk" icoon van windows.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

netwerk shares weet ik wel te maken, ook op de NAS, de inlognaam en wachtwoord is me wel bekend onder windhoos dat je daarmee gelijk moet zitten om het eea werkend te krijgen, soms helpt even uit en weer inloggen dan ook.. nu de shares maar anders gedaan, zien of dat werkt, en anders extern bureaublad..

Bram, je zet je batchfiles tussen (C ??)-code tags, dus dan zal dik drukken met ubb niet meer werken..

If you want to succeed, double your failure rate.

bprosman, sine en GJ,

Ja, ik weet zo langzamerhand echt wel hoe het hier werkt.
Dat was dan ook mijn probleem niet.

Wel heb ik de nodige directe antwoorden gekregen en dat was de bedoeling.
In dit opzicht heeft het voor mij positief gewerkt.
Waarvoor dank voor alle directe antwoorden en suggesties.

Ook speciale dank aan Blackdog voor zijn bijdragen.
Daar kan ik rekening mee houden als ik een dual boot ga bouwen en het
huidige systeem (mee-gekregen) volledig eraf haal en opnieuw ga beginnen.
Lijkt mij het beste. Dual: windows X en Linux. Versies nu nog niet bekend.

En ja, al die meningen, die horen er gewoon bij.
Soms nuttig, vaak niet. Ben ik al aan gewend.

Nogmaals dank aan allen die bijgedragen hebben.

Frans

Arco

Special Member

Jij stelt vragen. Als de antwoorden je dan niet bevallen (ook al zijn ze juist) dan ga je in de aanval of zegt dat het onzin is... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
blackdog

Honourable Member

Hi Jochem,

Tja ik probeerde wat om de Batch tekst wat er uit te laten spingen en dat is gelukt.
Zoals je al aangeeft kan ik dan geen vette tekst in het stukje code laten zien maar ik hoop dat het zo duidelijk genoeg is.

Net ook nog wat foutjes uit de tekst gehaald en morgen zal ik er nog eens naar kijken met een frisse blik :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ja ik begrijp hoe het ontstaan is, je begon natuurlijk zonder code tags..
Eventueel is de quote tag nog een optie, als je zonder monospaced font kunt, want dan kun je nog wel opmaak gebruiken.

Als je toch je post nog naloopt morgen:
In notepad kun je gewoon .bat achter de bestandsnaam intikken. Dan hoef je ook niet ingewikkeld te gaan hernoemen.

http://jochemsmit.nl/images/notepad-batch.gif

Ik denk (hoop?) uberhaupt niet dat je iemand die met een batchfile een share wil mounten hoeft uit te leggen hoe je de extensie .bat achter de bestandsnaam krijgt. Maar misschien schat ik het niveau hier te hoog in... :+

blackdog

Honourable Member

Hi,

Ik heb het stukje over hoe je een batchfile aanmaakt voor netwerkshares een beetje aangepast.
Als er nog echte fouten in staan, laat het dan even weten, dank.

Groet,
Bram

Op 19 augustus 2019 21:40:17 schreef blackdog:
Notepad noemt alles txt. dus als je een bestand aanmaakt b.v. Mount-Shares.bat dan maakt Notepad en standaard dit van: Mount-Shares.bat.txt

Volgens mij is dit dus niet waar. Vroegah wel, maar tegenwoordig niet meer.

Zie bovenstaande animated gif die ik daarvan heb gemaakt, of klik er op als je je vergrootglas niet bij je hebt, dan kun je het fullscreen op youtube zien.

blackdog

Honourable Member

Hi Jochem,

Ik heb dit zo vaak gehad, maar bij de laatste versie van W10 is dit niet meer zo, net even getest.

Ik denk er nog even over na of ik het er in laat staan...

Groet,
Bram

PS
Ik heb het er uit gekegeld :-)

bprosman

Golden Member

Nog even over het "Niet werken van sharing", sinds W10 versie 1803 heeft Microsoft (terecht) het oude SMB1 protocol gedisabled. Vooral oudere NAS'en e.d. hadden daar last van.

Dit ook een beetje om aan te geven dat als iets na een update niet meer werkt dat ook wel eens bewust zo kan zijn.

-------------------------------------------------------------------------

Overigens vandaag hier een Profilic adapter ingeplugd (kwam ik toevallig tegen) en die doet het meteen :

Microsoft Windows [Version 10.0.17134.885]

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

het probleem lijkt nu opgelost, de afsluitoptie in energiebeheer aanpassen leek het te doen. de fout met het bereiken van netwerkmappen was, netwerkpad niet gevonden, alsof de betreffende computer niet aanstaat, dan krijg je dezelfde fout.

blackdog

Honourable Member

Hi,

Wat bprosman zegt over het SMB1 protocol klopt, maar vaak is de NAS wel via SMB2 en SMB3 toegankelijk.
Alleen als SMB1 uitstat in Windows krijg je de NAS shares meestal niet te zien.

Als je naam en wachtwoord wel toegang geven tot de NAS dan is dit "meestal" voldoen om de share te openen in de "Run" regel van W10: \\xxx.xxx.xxx.xxx\sharenaam waarbij de kruisjes het IP adres is van de NAS.

Groet,
Bram

Arco

Special Member

Ik zit nog met een probleem:

Ik heb op de C: drive een compiler die via een 'shell' een programma op het netwerk opstart wat vervolgens iets naar disk schrijft.
Dat heeft altijd goed gewerkt met W7 en eerder, maar niet meer in W10 (access error... :( )
Verder heeft geen enkel ander programma problemen met files, alleen 'geshellde' programma's (programma wat door een ander programma wordt opgestart)

blackdog

Honourable Member

Arco,

Onder welke "user" wordt die Shell gedraaid?

Groet,
Bram

Arco

Special Member

Hoe kun je daar achter komen?
(ik dacht altijd dat zo'n proces dezelfde rechten kreeg als het programma waardoor het is opgestart, maar dat schijnt niet zo te zijn)