Jaar of 10 geleden kocht ik een RF sniffertje met freq.uitlezing in Rosmalen voor 2 tientjes of zo.
Kwam het van de week tegen in een lade.
De behuizing waar een rubberachtig laagje opzit is plakkerig geworden (begint langzaam op te lossen)
Is dit proces nog te stoppen (fixeren) met lak of plasticspray o.i.d. ?

Meestal is het 't beste om het eraf te halen, goedkrijgen doe je het niet meer. (lost vaak in IPA al op...)

Ik heb dit ook met verschillende apparaten al voorgehad. Het heet blijkbaar "zweten" van bepaalde soorten plastic.

Heb verschillende manieren geprobeerd om het weg te krijgen, maar het komt helaas altijd weer terug. Het is een chemische reactie die, eens in gang gezet, niet meer te stoppen is...

Maaarrrr... Dat ziet er mij iets vrij eenvoudigs uit. Kan je geen nieuwe behuizing 3D-printen?

Het kastje stelt idd niets voor.1 gat voor het LCD,1 gaatje voor een microswitch voor reset en wat schroefgaten.(veredeld zeepdoosje)
Maar om daar nu een 3d printer op los te laten?

Edit:@Arco: zal het proberen,zal spiritus ook werken?

Je kan verschilldende oplosmiddelen uitproberen, spiritus is een erg milde, als het daarmee lukt, prima. Wasbenzine zou bij mij een goede tweede zijn, maar wel eerst uitproberen aan de binnenkant. IPA, 2-propanol heet dat tegenwoordig, lost al weer wat meer op, kan ook sommige kunststoffen oplossen, aceton is het fanatiekste in oplossen, dat lost wellicht ook het het kastje zelf op.

Zoals arco al meldde: IPA doet meestal de laag oplossen.
Bij een behuizing van een navigatie systeempje heb ik het een dag in een afgesloten bakje met ipa gelegd. Daarna kon ik het met een keukenpapiertje schoonvegen. Aceton zou zomaar eens heel de behuizing kunnen oplossen :P

Spiritus kun je proberen, maar ik denk dat 't niet gaat werken...

Op 30 augustus 2019 00:46:21 schreef Hubie:
Jaar of 10 geleden kocht ik een RF sniffertje met freq.uitlezing in Rosmalen voor 2 tientjes of zo.
Kwam het van de week tegen in een lade.
De behuizing waar een rubberachtig laagje opzit is plakkerig geworden (begint langzaam op te lossen)
Is dit proces nog te stoppen (fixeren) met lak of plasticspray o.i.d. ?

Ik had/heb een Microsoft MS-5000 muis met dezelfde kwaal.
Die heb ik ingewreven met talkpoeder.
Hielp tijdelijk, niet definitief.

Heb daarna geredeneerd dat ik moest 'ontvetten'. Met ruitenreiniger (Bluewonder) lukte dat niet zo. Volgens mij zit daar ammoniak in en het leek alsof die nog meer plakstof uit de diepere lagen losmaakte.
Dus heel goed uitwassen en daarna opnieuw wat talkpoeder erop...

Leuker kunnen we het niet maken ;(

Misschien heb je hier nog wat aan...:
https://www.howtocleanstuff.net/how-to-remove-a-sticky-surface-from-ru…
WD40 (kruipolie)
Cola ?
Urine ? (Kruikenzijkers waren ooit onmisbaar in de Tilburgse wolindustrie!)

Die rubberachtige laag is niet meer te redden. Ontvetten en/of talkpoeder helpt kort, maar het stopt de ontbinding niet.
Enige oplossing: afspoelen met IPA terwijl je het met een zacht kwastje schoonmaakt.

Diepte laatst nog een oude trackball uit de rommel-lade. De rubberstukken zagen er ook zeer nat en kleverig uit. Dacht eerst dat het met de warmte te maken had, maar blijkt niet zo te zijn. Een ander toestel met gelijkaardig rubberlaagje begon no enkele maanden liggen in een koele ruimte van 17 graden ook te "zweten". Zal wel natuurlijk zijn en onomkeerbaar.

Autointerieuren hebben er ook last van. BMW bijvoorbeeld in 2005, dat ging na een paar jaar schilferen, deurgreep binnen, volumeknop, frontje etc.

Alles voor het luxe gevoel ;)

Ik vermoed dat het om een soort 'soft-touch' coating gaat. Mijn oude(re) Compaq P4 laptops hadden een palm rest voor het keyboard dat van die coating was voorzien. Inderdaad: na jaren helemaal plakkerig geworden. Heb dat schoon weten te poetsen met een of andere super cleaner uit een spuitbus. Zal vanmiddag/vanavond even kijken welk spul het precies was. Herstellen doe je coating in ieder geval nooit meer. Volledig verwijderen is de enige manier om het betreffende apparaat / oppervlak weer aanraakbaar te maken.

Toen het ding nieuw was voelde het aan als de toetsen van de ZX Spectrum werd ook wel 'dood vlees'toetsen genoemd. ;-)

Ja het beste is om met een oude tandenborstel en IPA dit schoon te maken. Na deze bewerking drogen met keukenpapier dat licht bevochtigd is met IPA, en ook oppoetsen met dit.

Ziet er daarna als nieuw uit! :)

Het spul dat ik heb gebruikt om mijn Compaqs schoon te krijgen is Loctite 7063: "Super Clean".

Probeer het eens met Dasty.

diverse logitech spul heeft ook last van dat rubber rot. ik veeg het eraf met wasbenzine, wel wat poetswerk, maar iets als thinner is te aggressief.

Ik vind het wel grappig dat niemand weet wat dit is.
Heb het zelf ook diverse keren mogen meemaken op b.v. verrekijkers en ander soort.
Meestal treed het op als het spul 10 jaar of ouder wordt.

Is dat hetzelfde spul als op sommige kasten van Philips meetapparaten? Dat wordt ook plakkerig en is hier ook al eens langs gekomen.

Ik ken het effect van de Quad 606 endamps die hebben een Nextel coating. Dat voelt lekker zacht aan maar na >15 jaar begint het te plakken, suede coating. https://www.nextel-coating.com/en/

Had het zelfde met een HP scoop. Ik weet het aan dampen van thinner en kwastontharder (beide worden op de begane grond van mijn speelplek gebruikt). Na reiniging met "weet ik niet meer" ;(, maar het zou Dubro geweest kunnen zijn, verdween het en is het niet meer terug gekomen.

Op 30 augustus 2019 21:02:39 schreef henri62:
Is dat hetzelfde spul als op sommige kasten van Philips meetapparaten? Dat wordt ook plakkerig en is hier ook al eens langs gekomen.

nee. en gek, de philips verf wordt na enige jaren opnieuw "hard".

Op 30 augustus 2019 20:56:40 schreef Piet_Knutselaar:
Ik vind het wel grappig dat niemand weet wat dit is.

Rubber die terug verweekt. Niks aan te doen, het is een thermoharder.

ttz, Niks... behalve vulcaniseren, maar ja, dat overleeft de rest vd behuizing niet.

Op 30 augustus 2019 18:58:32 schreef testman:
diverse logitech spul heeft ook last van dat rubber rot. ik veeg het eraf met wasbenzine, wel wat poetswerk, maar iets als thinner is te aggressief.

Ik heb een imitatie dremel, een USB hub en een 3,6 volt schroevendraaier, die hebben (hadden) dat ook.

Met thinner gaat het er prima af, plastic blijft goed het is wel een lastige poetsklus want de thinner lost het niet erg snel op, het "rubber" laagje wordt er zachter van.
Doe het in de buitenlucht het stinkt en is niet echt gezond.

Iedereen bedankt voor de tips!
Ik ga het met IPA of thinner proberen.
Het zelfde spul zit b.t.w. op de zijkanten van de muis die ik nu in mijn hand heb,ook op een Logitech trackball zit dat spul op de zijkanten.
Heb nog een ander iets ontdekt,de kunststof hoes van mijn oude Samsung GT-5010 tegel begint langzaam af te brokkelen(7 jaar oud)plakt niet,maar valt in stukjes uit elkaar.

Thinner is volgens mij een krachtiger oplosmiddel dan IPA. Aceton is ook "krachtiger dan IPA" en van aceton weten we dat het "waarschijnlijk het hele ding oplost".

Ik wilde gaan zeggen: "mogelijk zijn die hetzelfde". Maar ik heb het opgezocht en vond dat Thinner een mengsel van tolueen en xyleen is (> 50%). Die ingredienten zijn kankerverwekkend en mogen lijkt mij niet meer verkocht worden. Wikipedia gaat verder met nog een paar en dan IPA en Aceton. Als je vergelijkbare werking wil hebben en tolueen en xyleen mogen niet meer dan zou ik verwachten dat het aandeel aceton omhoog gaat.

Kortom, van thinner verwacht ik dat het
* ofwel de hele behuizing oplost.
* ofwel juist het afbraak/plakkerig worden promoot.