Hallo,

Even wat vraagjes van mijn kant:

Vraag 1: Ik weet van de onderdelen op de foto niet zeker wat het zijn, wie geeft me zekerheid?

http://www.uploadarchief.net/files/download/onderdeeltjes.jpg
link
opschriften (vlnr): 1K100 - n15 - 10nJ (met dikke punt ervoor) - 3300K

Ik dacht dat het allemaal condensatoren waren, maar weet dat niet zeker? Wat betekenen alle opschriften?

Vraag 2: Hoe achterhaal ik waarden van zenerdiodes die ik hier los in een bakje heb? Zijn daar ook (kleur)codes voor?

Vraag 3: Ik heb van futurlec (onder andere) een diodepakket ontvangen, met wat zakjes waar bijvoorbeeld ZD400MW 11V, of ZD400MW 6.2V op staat. ZD zal wel voor zenerdiode staan, die 11V en 6.2V staat dan voor het voltage, en is die 400MW nou het aantal milli-watts? Of slaat dat nergens op? Ik was aan het twijfelen door de manier waarop het op de zakjes staat (ZD400MW aan elkaar vast, en de M met een hoofdletter (=mega:)))

vraag 4: Op mijn zakjes condensatoren van futurlec staat dat ze 50V zijn. Op de onderdelen zelf zie ik alleen de waarde staan (bijvoorbeeld 221 voor 220 pF) en verder NIETS. Hoe kan ik, zonder naar die zakjes te kijken, weten dat ze 50 volt zijn? Is dat een standaardwaarde?

[Bericht gewijzigd door Jochem op ]

Vraag 1: Ik weet van de onderdelen op de foto niet zeker wat het zijn, wie geeft me zekerheid?
opschriften (vlnr): 1K100 - n15 - 10nJ (met dikke punt ervoor) - 3300K

.1k 100 is 100nF/ 100V (MKH denk ik)
n15 is een 150pF keramische (Philips)
10nJ is 10nF
3300K is een 3300pF = 3n3 = 3.3nF styroflex.
(er lijkt ook een elektronische zekering tussen te zitten)

Vraag 2: Hoe achterhaal ik waarden van zenerdiodes die ik hier los in een bakje heb? Zijn daar ook (kleur)codes voor?

Ja soms kleurcode, meestal staat het er heel klein op. (5V1 etc)

Vraag 3: Ik heb van futurlec (onder andere) een diodepakket ontvangen, met wat zakjes waar bijvoorbeeld ZD400MW 11V, of ZD400MW 6.2V op staat. ZD zal wel voor zenerdiode staan, die 11V en 6.2V staat dan voor het voltage, en is die 400MW nou het aantal milli-watts?

Ja het aantal mW.

vraag 4: Op mijn zakjes condensatoren van futurlec staat dat ze 50V zijn. Op de onderdelen zelf zie ik alleen de waarde staan (bijvoorbeeld 221 voor 220 pF) en verder NIETS. Hoe kan ik, zonder naar die zakjes te kijken, weten dat ze 50 volt zijn? Is dat een standaardwaarde?

Moet je de datasheets ophalen van die caps (indien je het merk weet) en daarin staat de exacte spanning, en doorslag en al die gegevens.

.1k100 lijkt me 0,1uF +/-10% 100V
n15 is 0,15 nF. 1n5 zou bijv 1,5 nF zijn.
10nJ is 10 nF +/-5%
3300K is 3300 pF dus 3,3 nF +/-10%

Kijk eens onder artikelen op deze site. Daar is een hoop van dit soort dingen tevinden.

Bah, ik type te langzaam !
:)

[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op ]

Op 1 maart 2005 18:18:05 schreef fry:
.1k100 lijkt me 0,1uF +/-10% 100V
n15 is 0,15 nF. 1n5 zou bijv 1,5 nF zijn.
10nJ is 10 nF +/-5%
3300K is 3300 pF dus 3,3 nF +/-10%

Kijk eens onder artikelen op deze site. Daar is een hoop van dit soort dingen tevinden.

Bah, ik type te langzaam !
:)

Ik was 6 seconden eerder :)

Allebei bedankt voor de reacties, ondanks de 6 seconden verschil :)

Op 1 maart 2005 18:17:59 schreef RES:
[...]

Okee, je geeft alle waardes, en daaruit maak ik op dat jij ook denkt dat het allemaal condensatoren zijn. Maar toch denk je dat 1 van die dingen een elektronische zekering is? De opschriften die ik vermeld heb, zijn namelijk van links naar rechts wat er op de onderdelen op de foto staat. Welke dacht jij dat een elektronische zekering was?

Ja soms kleurcode, meestal staat het er heel klein op. (5V1 etc)

Heeft iemand misschien een tabelletje/link van kleurcodering bij zenerdiodes?

Moet je de datasheets ophalen van die caps (indien je het merk weet) en daarin staat de exacte spanning, en doorslag en al die gegevens.

Okee.. en anders kun je het dus gewoon niet weten? Dus als ik wat uit een oude printplaat soldeer, dan is het gewoon gokken hoeveel volt hij is?

Op 1 maart 2005 18:18:05 schreef fry:
Kijk eens onder artikelen op deze site.

Ik had het aflezen van de waardes inderdaad al tussen de artikelen gevonden, daarom vermoedde ik ook dat het allemaal condensatoren waren, maar wist het niet 100% zeker.

Okee, hier nog even wat diodes:

http://www.uploadarchief.net/files/download/diodes%201.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/diodes%202.jpg

Die bovenste 3 lijken me geen gewone diodes, of wel? Zener dus? En hoe lees ik die af?!
En die 4e (onderste) lijkt mij ook geen gewone diode. Er lijkt wel een soort 'gloeidraadje' in te zitten (nee, hij gloeit niet, maar zo'n gebogen draadje bedoel ik). Iemand een idee?

[Bericht gewijzigd door Jochem op ]

Op 1 maart 2005 20:27:47 schreef Jochem_S:
En die 4e (onderste) lijkt mij ook geen gewone diode.

Dat is een germanium diode, de voorloper van de huidige silicium diodes. Typenummers AAxx of OAxx maar dat zou er op moeten staan.

[Bericht gewijzigd door fzwart op ]

Aangezien er op de onderste 5.6 te lezen valt, gok ik dat het een zener is van 5,6 Volt. de anderen zou ik eerlijk gezegt niet weten... het zouden 1n4148 varianten kunnen zijn, maar ik ken de kleuren van een diode niet.

Wat betreft je condensators, als er niks opstaat wat spanning betreft, zijn bijna alle condensators ong. 63 Volt. Een snelle blik in mijn assortiment leert dat als het afwijkt (hoger dan wel lager) het erop staat, maar voor zwakstroom is eigenlijk elke (keramische) condensator te gebruiken, mits zijn respons passend voor je doel is.

Bij elco's staat eigenlijk altijd wel een maximum spanning vermeld.

Op 1 maart 2005 22:11:45 schreef Chris Hogevonder:
Aangezien er op de onderste 5.6 te lezen valt, gok ik dat het een zener is van 5,6 Volt.

Ik denk eerder aan 95 (op z'n kop), want bij 5,6 heeft de 5 de ronding aan de andere kant. En misschien hoort het wel bij een typenummer van de germaniumvariant die fzwart vermeldde..

de anderen zou ik eerlijk gezegt niet weten... het zouden 1n4148 varianten kunnen zijn, maar ik ken de kleuren van een diode niet.

Iemand anders? Diode/zenerdiode kleurcodes?

Iemand anders? Diode/zenerdiode kleurcodes?

Google: http://www.csgnetwork.com/diodecolorstable.html

De onderste is denk ik een germanium puntcontact diode.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]

Op 1 maart 2005 23:00:00 schreef Hugo Welther:
[...]
Google: http://www.csgnetwork.com/diodecolorstable.html

De onderste is denk ik een germanium puntcontact diode.

Hmm.. een puntcontactdiode, whatever that may be ;)

Die kleurtabel is bruikbaar voor de 2e diode van boven, maar de 1e en 3e kan ik nog steeds niet identificeren :(

Op 1 maart 2005 18:17:59 schreef RES:

waar zie jij die zekering?

Op 1 maart 2005 22:47:46 schreef Jochem_S:

Ik denk eerder aan 95

De OA95 waarschijnlijk. Die ziet er wel zo uit voor zover ik me kan herinneren.

Ik dacht even deze dingen, thermische zekeringen.

http://cnandeli.en.ec21.com/co/c/cnandeli/img/oimg_GC00484730_CA00485541.jpg

Niet dus. |:(

Op 1 maart 2005 20:27:47 schreef Jochem_S:
Okee, hier nog even wat diodes:

geel bruin geel grijs = 4148 dus inderdaad 1N4148 diode.

Op 2 maart 2005 12:52:20 schreef echtepino:
[...]
geel bruin geel grijs = 4148 dus inderdaad 1N4148 diode.

Okee.. ík had er ook nog wat met wat langere pootjes, dus die zijn nog wel herbruikbaar ;)