Focus PM3320A niet lekker meer

Wie kan mij vertellen hoe ik de focus eventueel zelf of laten doen weer stabiel kan krijgen van mijn scoop.

het gaat hier om een PM3320A, het geval wil namelijk dat ik een vrij grove lijn heb en heel af en toe is een mooi dun lijntje, zoals ik het van vroeger ken.

Niet dat er nu niet mee te werken is, maar wil het natuurlijk goed hebben.

Waar moet ik beginnen of wie kan mij hierin helpen ?

1) Normaliter zit er ergens, verstopt of niet(*), een knopje voor de focus.
2) Zoals je het beschrijft, zit er ergens een los contact in het focus circuit. De grootste kanshebber is het potmetertje uit puntje 1.

(*) Verstopt is: 'gat in de behuizing met een potmeter er achter' niet verstopt is een complete knop.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

de focus zit bij dit model voorop, onder het scherm. een paar keer die potmeter heen en weer draaien wil ook weleens helpen als de potmeter vuil is, iets wat philips meetapparaten vaker hebben.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als ik aan die knop draai wordt de beam groter niet kleiner.
De focus knop zelf had ik al wel ontdekt, dat is niet het probleem.

https://www.youtube.com/watch?v=79n3DwduI9w&feature=youtu.be

hier een kort filmpje van het scoop beeld.
De lijn is niet heel scherp, niet goed te zien op dit filmpje.

Dat het signaal niet stabiel staat, heeft te maken met het schema.

[Bericht gewijzigd door arnold geurtse op dinsdag 17 september 2019 09:45:47 (42%)

Ha arnold geurtse,

Je heb al een aantal reactie gehad ik zal het schema opzoeken of in mijn archief of online.
Maar uit mijn hoofd ik ken de scope redelijk de focus eindtrap om het zomaar te noemen komt van een aantal hoge weerstanden 2 MΩ of hoger meet deze weerstanden op kraak.
Tja.... dat schrijf ik wel maar ik weet niet of je weet hoe dat moet :+ dus laat dat maar even meet ze maar ohms (wel een kant los nemen).
Je heb ook nog een pot-meter die heet astig nu is het op beeld vrij moeilijk onderscheid te maken of het de focus is of de astigmatisme.
Ik weet uit het hoofd niet meer hoe die geregeld wordt maar als je daar aan draai zie je dan iets qua scherpte gebeuren.
En wat je aangeef is een heldere constatering je kunt met de focus maar een kant op dan kan het zijn dat de astigmatisme instelling roet in het eten gooit.
Welke meetapparaten heb je in de toolbox :D heb je nog een scope tot je beschikking ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
RAAF12

Golden Member

Lijkt mij ook dat het de astigmatisme potmeter is. Dat kan je zien door de scope in X-Y bedrijf te zetten. De lichtstip die dan in het midden van de buis verschijnt moet zuiver rond zijn. Doe dit met terug gedraaide helderheid anders brandt er een gaatje in de fosforlaag. Die potmeter is blijkbaar niet lekker meer.

Ik heb niet nog een scoop, heb wel een multimeter.

en om eerlijk te zijn, als ik jullie kreten hoor (astigmatisme) dan zijn jullie mij kwijt. 8)7

Ik zal de tip van RAAF vanavond eens proberen, houd jullie op de hoogte

rbeckers

Overleden

Let wel op als je gaat meten in die scoop i.v.m. de hoge spanningen.
Heb je een schema?

RAAF12

Golden Member

Op 18 september 2019 10:31:14 schreef arnold geurtse:
Ik heb niet nog een scoop, heb wel een multimeter.

en om eerlijk te zijn, als ik jullie kreten hoor (astigmatisme) dan zijn jullie mij kwijt. 8)7

Ik zal de tip van RAAF vanavond eens proberen, houd jullie op de hoogte

Astigmatisme is de uitdrukking dat de electronenstraal stip niet zuiver rond maar ellips cq. eivormig is. Daarmee is er geen scherpe lijn op de buis te maken. Met die (instel)potmeter is de stip wel mooi rond de te krijgen. De term komt uit de optische cq. medische beroepsgroep. https://coopervision.nl/oogverzorging-en-de-gezondheid-van-het-oog/wat…

Service manual is gevonden, hopenlijk vanmiddag / vanavond tijd om verder in het probleem te duiken.

http://www.baillifard.com/marc/scope/servicemanl.php

als ik het goed heb dan zie ik sectie 9.3.3 staan hoe ik de scoop opnieuw moet afstellen.
Volgens de manual zitten ze op print A15 blz. 491 en de focus op A1 blz 465

[Bericht gewijzigd door arnold geurtse op vrijdag 20 september 2019 12:34:58 (13%)

Sine

Moderator

Op 18 september 2019 10:31:14 schreef arnold geurtse:
Ik heb niet nog een scoop, heb wel een multimeter.

en om eerlijk te zijn, als ik jullie kreten hoor (astigmatisme) dan zijn jullie mij kwijt. 8)7

Daarmee bepaal je de spanning van de afbuigplaten tov de anodes.
Als die teveel afwijkt dan wordt je stip uitgerekt en vervormd. Het kan dat er ergens een "Astig" trimmer zit die niet meer zo fijn is.

Zojuist even gekeken, verschillende potmeters gevonden.
Zowel op de print als op de front, een groot aantal keren heen en weer gedraaid om eventueel vuil te verwijderen.

Daarna focus opnieuw ingesteld, krijg een mooie strakke lijn, maar na een tiental seconden wordt hij weer wazig en moet je de focus opnieuw bijstellen.

nu heb ik de print A1 er uitgehaald en gecontroleerd, zie zo geen componenten die defect lijken, opgezette elco's, verbrande weerstanden enz. enz.

iemand nog een idee ?

Ha arnold geurtse,

Duidelijk dat je een en ander gecontroleerd heb het pad wat je moet volgen is je denk ik wel bekend.
Maar toch nog even voor de duidelijkheid te beginnen met het meten van de voeding dit is eigenlijk altijd als eerste op spanning zowel DC als AC een aanname het apparaat gaat aan dus ik heb spanning is vaak een valkuil 8)7

Oké je signaal weg loopt als volgt van A16 de pot-meter aan het front via A1 hier is een pot-meter voor de focus balans tussen tekst en je trace daarna naar A15 waar je focus signaal door middel van een level shifter op het gewenste niveau gebracht wordt.
De opmerking van @RAAF12 is een goede kanshebber maar je heb al aan de pot-meters gerommeld zonder resultaat.
Er zit verder niet zoveel tussen behalve het circuit om de amplitude te verschuiven hier zitten hoge weerstanden 2M2 een aantal keer deze moet je stuk voor stuk meten.
Het meten van hoog Ω weerstanden is best lastig niet als het om de Ω waarde gaat maar wel als het aankomt op stabiliteit.
Maar misschien is er wat te ontdekken zonder al te veel poespas :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.