Oven relais; hoe vind ik dit?

Op 23 september 2019 12:11:21 schreef Sine:
Dat relais is in de regel om met een timer de oven in te kunnen schakelen (nee, ik weet ook niet wat je daar aan zou moeten hebben)

Een vrij aardige test / oplossing is de twee fastons die op dat relais geprikt zitten met elkaar verbinden en kijken of je oven het dan wel doet.

Ik heb de test uitgevoerd, en de oven werkt inderdaad gewoon als ik de draden door heb verbonden. Licht doet het weer, ventilator, ik neem ook aan dat hij gewoon weer warm wordt. Dat heb ik niet afgewacht.

Toen ben ik na gegaan hoe vaak we deze timer functie gebruikt hebben. Dat weet ik nog exact, namelijk 0 keer in 8 jaar tijd. Dus ik heb er nu een kroonsteentje tussen gezet. Het solderen gaat nog niet heel makkelijk, omdat de LCD van de klok over de achterkant van de printplaat heen zit. Die moet je voorzichtig open vouwen, maar dan nog kun je er net niet lekker bij met de soldeerbout.

Dus na overleg met de baas in huis toch maar besloten om voor snel, effectief en goedkoop te gaan; doorverbinden dus.

Ik ben in elk geval weer een klein stukje wijzer geworden. Bedankt voor jullie hulp en geduld!

dat de oven werkt als je door verbind zegt niet dat het de timer functie is .
ik denk eerder dat het de hooft relais is die het 230v circuit inschakelt als de schakelaars/ toetsen bediend worden.
en inderdaad waarschijnlijk ook door de timer.
nu blijft het hele circuit permanent onder spanning staan , dit lijkt me niet wenselijk .
mogelijk is het relais onderdeel van een veiligheids circuit,
voor een tientje en een beetje werk heb je de oven weer in goede en veilige staat .
een kroonsteentje in bedrading waar 10 a 16 ampere door heen gaat is in mijn ogen niet de oplossing

[Bericht gewijzigd door klaasy op maandag 23 september 2019 22:17:29 (15%)

Kruimel

Golden Member

Op 23 september 2019 16:02:40 schreef Arco:
Wat ik zeg: daarachter staan de kontaktgegevens. Of dat nu toevallig open of dicht is getekend heeft niet altijd wat te betekenen.

Volgens Omron wel (klikbaar):

https://www.circuitsonline.net/forum/file/46566

@Kruimel: HongFa is een van China's grootste gerenommeerde relais-makers; als die iets zeggen geloof ik het wel.
(ik heb nog nooit een relais van ze kapot gehad, behalve dan bij 'eigen schuld' ongelukjes... ;) )

Ze hebben ook zeer gedetailleerde datasheets...

Misschien was ik wat te achterdochtig dan. :X Je ziet het bij elco's nogal dat ze dan dezelfde capaciteit in net een kleinere behuizing weten te krijgen, dan denk ik toch altijd dat ze daar gewoon wat marge minder hebben genomen. Met een relais is dat misschien wat minder waarschijnlijk.

Arco

Special Member

Bij merken als Songle en Goodsky is die achterdocht waarschijnlijk wel terecht... ;) (HongFa zie je steeds meer in gerenommeerde merken...)

Het ging over het symbooltje op het relais bij de contactinfo, ik denk niet dat het iets zegt over het contact zelf.
(het geeft alleen aan dat die info over het contact gaat. Er staan 2 foto's met exact hetzelfde relais: 1 open en 1 dicht getekend symbool...)

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 23 september 2019 22:43:05 (49%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zijn die timer printjes zelf die kapot zijn, die relais zelf is altijd ok.
Printje zit in verschillende merken, altijd zelfde defekt, gewoon doorverbinden en opgelost. Leuke herstelling als eerste van de dag ;)

[Bericht gewijzigd door Multivibbbbrator op maandag 23 september 2019 22:47:08 (11%)

Op 23 september 2019 22:36:34 schreef Arco:
Bij merken als Songle en Goodsky is die achterdocht waarschijnlijk wel terecht... ;) (HongFa zie je steeds meer in gerenommeerde merken...)

Het ging over het symbooltje op het relais bij de contactinfo, ik denk niet dat het iets zegt over het contact zelf.
(het geeft alleen aan dat die info over het contact gaat. Er staan 2 foto's met exact hetzelfde relais: 1 open en 1 dicht getekend symbool...)

het symbool geeft wel degelijk aan of het een no of nc contact betreft .
anders is dit alleen te achterhalen door serie nummers ect bij de fabrikant op te vragen .
op elk relais word aan gegeven of het een nc of no contact is
in dien het symbool niets zegt over het contact is het totaal nutteloze info en zou achterwege gelaten worden
nu klopt er inderdaad iets niet met de 2 fotos
het zelfde type nummer alleen de een een nc en de andere een no
wel verschillende fabrikanten misschien dat het daar door komt

Sine

Moderator

Op 23 september 2019 21:16:08 schreef rolandow:
[...]

Toen ben ik na gegaan hoe vaak we deze timer functie gebruikt hebben. Dat weet ik nog exact, namelijk 0 keer in 8 jaar tijd.

Precies, dat was mijn punt, gewoon doorverbinden is een prima oplossing ;)

Op 23 september 2019 22:15:03 schreef klaasy:
dat de oven werkt als je door verbind zegt niet dat het de timer functie is .
ik denk eerder dat het de hooft relais is die het 230v circuit inschakelt als de schakelaars/ toetsen bediend worden.
en inderdaad waarschijnlijk ook door de timer.
nu blijft het hele circuit permanent onder spanning staan , dit lijkt me niet wenselijk .
mogelijk is het relais onderdeel van een veiligheids circuit,
voor een tientje en een beetje werk heb je de oven weer in goede en veilige staat .
een kroonsteentje in bedrading waar 10 a 16 ampere door heen gaat is in mijn ogen niet de oplossing

Als dat zo zou zijn, dan zou ik de draden van de schakelaars naar de print moeten zien lopen toch? Aan de schakelaar waarmee je kiest in welke stand de oven staat, zitten een aantal dikke kabels, maar die lopen niet naar de print toe.

Volgens mij stond het circuit vroeger dus ook al altijd onder spanning (vandaar het NC relais misschien?). Het was niet nodig om eerst iets met de klok te doen om de oven aan te kunnen zetten.

Sine

Moderator

Op 23 september 2019 22:15:03 schreef klaasy:
dat de oven werkt als je door verbind zegt niet dat het de timer functie is .
nu blijft het hele circuit permanent onder spanning staan , dit lijkt me niet wenselijk .

Zo werkt het gros van de ovens, vandaar ook een NC relais, zodat diet niet continu 'op' gehouden moet worden.
Als het iets van beveiliging zou zijn dan doe je dat zeker niet met een NC

Kruimel

Golden Member

Op 23 september 2019 22:36:34 schreef Arco:
Bij merken als Songle en Goodsky is die achterdocht waarschijnlijk wel terecht... ;) (HongFa zie je steeds meer in gerenommeerde merken...)

Helaas ben ik niet zo thuis in mijn relaismerken, ik gebruik die dingen niet zo veel maar zal HongFa onthouden mocht ik ze nodig hebben. [OT]Wat me wel opvalt is dat TME door de bank genomen best een goede keuze heeft aan betaalbare producten. Ik kijk er nu vaker als ik iets zoek dat goedkoop is zonder meteen rotzooi te zijn.[/OT]

Het ging over het symbooltje op het relais bij de contactinfo, ik denk niet dat het iets zegt over het contact zelf.
(het geeft alleen aan dat die info over het contact gaat. Er staan 2 foto's met exact hetzelfde relais: 1 open en 1 dicht getekend symbool...)

Ik denk dat je gelijk hebt inderdaad, dat het symbooltje alleen aangeeft waar de tekst ernaast op slaat (op de spoelspanning of de maximale contactspanning/stroom). IMHO moet het symbooltje vervolgens ook goed zijn, maar dat zal natuurlijk nog weleens mis gaan.

Ik heb een vergelijkbaar probleem, iemand die mij kan helpen, hier of onder mijn post: https://www.circuitsonline.net/forum/view/153787

Kruimel

Golden Member

Als je al een topic hebt hoef je andere topics niet opnieuw te kicken, dat heeft dan geen meerwaarde (tenzij je een oplossing hebt voor een open probleem, maar dat is hier niet zo).

Daar heb je gelijk in Kruimel maar mijn probleem is identiek, zij het dat ik een draad meer heb, kennelijk net een ander type klok.

Daar zullen er mogelijk meer mee worstelen zodat het handig kan zijn dit bij elkaar te houden?