Philips codeletters productiecentra/vestigingen/fabrieken

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

Ik ken Roemenië wel als productiecentrum van Saeco (waarschijnlijk al voordat Philips Saeco overnam), wist niet dat er tegenwoordig ook Senseo's werden gemaakt. Waarschijnlijk is het personeel 10 cent per uur goedkoper dan in Polen ofzo...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

het zal waarschijnlijk wel centenkwestie zijn ja. Of ze hadden daar te weinig te doen bij saeco en hebben ze een gedeelte van productie daar naar toe verhuisd. Ik las ergens dat Roemenie tegenwoordig ook al word ingeruild voor nog goedkopere ukraine. Ik ben made in ukrania alleen nog tegengekomen op osram ledlampen.

maartenbakker

Golden Member

Ik geloof dat Philips beamers heeft gemaakt in Oekraine. In Koningsbergen, enigszins in de buurt, staat ook een televisiefabriek waar Philips zaken mee heeft gedaan: Telebalt.

Wat zoeken levert een presentatie van Philips Lighting op, die bevestigt dat er al in 2009 Philipsverwante of ex-Philips-activiteiten zijn in Rusland, Ukraine, Roemenië.

http://co-makers.com/gsls09/P1%20GSLS09%20Philips%20Lighting%20Russia.…

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lucky Luke

Golden Member

Bij de V&A staat een advertentie voor een Philips Medical accesspoint. Ik wist niet eens dat ze accespoints maakten, uberhaupt...

https://www.circuitsonline.net/aanbod/22256/overige/philips-access-poi…

862232. Voor zover ik kan zien geen 12NC op de foto.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
maartenbakker

Golden Member

Thanks! De 12NC staat er maar voor een heel klein stukje op. 4535 64 is het begin van een 12NC voor intern gebruik, die voor voormalig Hewlett Packard, Andover, USA zal staan.

Googelen levert betere foto's van hetzelfde model op. Een FCC document https://fccid.io/PQC-4852A/Label/LABEL-LOCATION-1473727.pdf laat een model van een jaartje later zien waar het naast de volledige interne 12NC, ook een commerciële 12NC (catalogusnummer, SKU) beginnend met 98 op staat.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 3 oktober 2019 01:34:14 (50%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Op 29 september 2019 17:14:44 schreef brains:
Op tweakers zie ik geintroduceerd in augustus 2016 dus ik vermoed dat ze ergens zijn overgestapt van polen naar roemenie. Het is de nieuwste type senseo ik ik onder handen neem.

Het gaat kennelijk niet om alle types Senseo. Ik heb een Poolse HD7831/10/B genoteerd uit 2017 week 15, dus nieuwer dan jouw Roemeense exemplaar.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

hmm, dat is weer een leuk raadseltje. Misschien hebben ze maar even geproduceerd in Roemenie en zijn ze weer terug naar polen gegaan.
maar het lijkt me logischer dat ze misschien te weinig capaciteit hadden in de fabriek in polen en weinig te doen in Roemenie zodat die even zijn bij gesprongen. Ik zal het in de gaten houden als ik een senseo zie.
Je mag komende weken nog diverse foto's van mij verwachten want ik kom veel philips spul tegen in mijn hok/voorraad ;)
Ik was net iets aan het opzoeken voor reparatie van een philips 26pfl3403/10 chassis Tcm1.0e en kwam toevallig dit filmpje tegen. op ong 24 secoinden staat er duidelijk een sticker in beeld. Het is een amerikaans model made in mexico dus misschien wel interessant voor je
https://www.youtube.com/watch?v=Aw7Y9LZNdSc
Hierbij foto ervan, het kan zijn dat ik ze al eerder heb gedeeld hier.
En nog wat andere foto's van een scheerapparaat. Tekst was onleesbaar op de behuizing op een foto maar er stond op:
Hq8255/a made in Holland
509419014
15v 4.5 w
Verder op de pcb onder de batterij
cctech cd-1
94v-0
3009
Dan ook nog 2 foto's van een monitor 190x6

vervolg foto's
nog een foto van de 190x6
En 4 van een andere tv Philips 37pfl5404h/12 met problemen (vermoedelijk diode defect)
Wat me opviel was dat het een ontzettend kleine speakertjes heeft, zie foto

De foto van de sticker van de hd7630 heb ik al gepost op 27 augustus.
ik had de koffiezet voor de kabel en evt print meegenomen uit een bak. Hierbij de foto's van de print die erin zat, misschien heb je er wat aan.
En nog een retro strijkijzer. heb je een idee van welk jaar die kan zijn?

maartenbakker

Golden Member

Even een snelle reactie...

029 is de datumcode, week 29 van 1980 denk ik. Misschien 1970. 1990 lijkt me minder waarschijnlijk omdat er 220V op staat.

De typesticker van de monitor is trouwens erg onscherp.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

1980 lijkt me logischer dan 1970 voor de koffiezet.
Ik had niet gezien dat de foto onscherp is. Ik zal ergens deze week, misschien vandaag een nieuwe maken en uploaden.
Update, nog wat foto's gevonden die ik voor je had gemaakt ;)

[Bericht gewijzigd door brains op maandag 7 oktober 2019 14:05:43 (24%)

maartenbakker

Golden Member

Dankje!

Op 7 oktober 2019 13:54:15 schreef brains:
1980 lijkt me logischer dan 1970 voor de koffiezet.

Dat ging over het strijkijzer. Het model zou ouder kunnen zijn dan 1980, maar de knop ziet er te modern uit.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 8 oktober 2019 15:12:38 (17%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik was bij de kringloop en daar stond nog wat philips apparaten.
Verder nog een foto van gevonden philips wekkerradio, uit een wecycle bak (werkte nog prima)

ivm te weinig plaats hier het vervolg van de foto's. Het is van een electrisch broodmes

Zaterdag bij de kringloop een leuk stukje retro Philips geschiedenis gekocht, een vhs camera type vkr6850 origineel in koffer en met handleiding. Ik hou van retro en ook om er meer informatie over het betreffende apparaat te vinden en als het kan dieper in te duiken dan de algemene informatie, de geschiedenis erom heen .
Ik vind echter niet zoveel informatie erover dus misschien weet Maarten of andere er meer over.
En natuurlijk is het ook altijd leuk voor Maarten zijn collectie cijfertjes ?
Foto een is van de camera zelf, 2 van de adapter.
Helaas geen nummers in de gebruiksaanwijzing.

maartenbakker

Golden Member

Gebruiksaanwijzing is wellicht ook door Panasonic gedrukt. Daar komt de camera zelf in elk geval wel vandaan.

Het serienummer is ook van Panasonic:

B8 = februari 1988
HB = fabriek (een van de Japanse fabrieken)

De rest is een volgnummer, ik weet niet of dat per maand of per type gaat.

Codenummers van Panasonic noteer ik niet, maar typenummer en serienummer gaan wel in de collectie :)

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 21 oktober 2019 22:48:07 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Merck voor je informatie.
Ondertussen toch nog even verder gegoogled en kwam deze link tegen.
https://www.dvinfo.net/forum/open-dv-discussion/39340-info-philips-vkr…
Iemand met dezelfde vraag. Daarin kwam de opmerking dat de Panasonic NV-m7 en de Grundig vs-170 (reporter) indentiek waren aan deze camera.
De camera komt dus bij Panasonic vandaag en is gewoon inkoop daar of een samenwerking?
Ik ga eens verder onderzoeken naar de geschiedenis van dit stukje retro techniek.
Leuk om te weten dat ik het moet plaatsen rond 1988, dat was ook mijn schatting, eind 80, begin 90.
Het grappige is dat ik ongeveer 2-3 weken geleden zijn allereerste broertje op de kop getikt heb bij de kringloop, de nv-m1
Ook daar vind ik niet veel van behalve dat het geïntroduceerd is in 1985 (mijn geboorte jaar) en het was Panasonic's eerste camera met VHS recoder.
https://www.panasonic.com/global/corporate/history/chronicle/1985.html je ziet maar hoe snel het is gegaan met de techniek. 3 jaar later was het model al een stukje lichter en compacter met deze Panasonic/Philips. Ik vraag me af, omdat de eerste M1 als nummer heeft en de andere M7, zitten daar nog M2 tot met M6 als typenummers tussen?

Over retro gesproken, ik kwam bij opruimactiviteiten nog een prijslijst van Philips bruingoed tegen uit 1978.
De duurste tuner/versterker die er in staat was 2095 gulden. Een klein kapitaal toen. Ik wilde jullie deze even niet onthouden.

Ook hier zijn alle apparaat prefix-codes niet echt consistent.
Tuners/versterkers/boxen beginnen als een mengelmoes met AH/RH/of niets, terwijl de recorders redelijk consistent met N genummerd zijn.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

@brains: ik denk gewoon inkoop. Wat betreft de nummering M1 / M7: Japanse fabrikanten gaven daarmee nog wel eens de features aan, niet persé opeenvolgende modellen. Het kan dat er maar 2 of 3 modellen tussenzitten.

@henri62: dat is opzich wel verklaarbaar met die prefixen, is wel leuk als ik daar wat over schrijf.

typenummersysteem radio's, hifi, etc.:
xxRBxxx = 1966 t/m 1975: tafelradio's
xxRHxxx = 1966, 1967: radio/platenspelercombi (middelste cijfer, 22RH370 is uit 1967)
xxRHxxx = 1968 t/m 1975: hifi (middelste cijfer, bijvoorbeeld 4=1974)
xxRLxxx = 1966 t/m 1975: portables
xxRSxxx = 1966 t/m 1975: klokradio's
xxAFxxx platenspelers vanaf ....
xxAHxxx = modeljaar 1975 t/m 1980: hifi (bijvoorbeeld 6=1976)
tweede letters achter A zijn ongeveer hetzelfde als achter R.

typenummersysteem geluidsapparatuur:
xxGAxxx platenspelers t/m ....
xxGHxxx hifi t/m 1967
xxGLxxx hifi luidsprekerboxen t/m 1967

Ook toestellen als de Philicorda zijn als geluidsapparatuur op de markt gebracht.

typenummersysteem electro-acoustiek (professioneel beeld en geluid):
typenummers bestaan uit L, gevolgd door 2 letters uit [B,C,D,F,G,H,K,L,M,N] en 4 cijfers.

LFBxxxx bestaat niet, wordt als consumentenelectronica op de markt gebracht als Nx xxx.

N0 = videorecorders (in de praktijk alleen N1 gebruikt)
N2 = cassettercorders
N4 = bandrecorders
N6 = toebehoren
N8 = microfoons

Dus behalve de N, worden eigenlijk alle verschillen veroorzaakt doordat er in 1978 nog apparaten van oudere modeljaren in het assortiment zaten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

N8 lijken ook accesoires te zijn?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Dankje! Ik had het tweakersartikel openstaan om nog naar te kijken, maar had hem dus nog niet gezien. Hij staat nu ook in m'n youtube cue, dus dat komt er vanavond nog wel van :)

Op 3 november 2019 01:00:49 schreef henri62:
N8 lijken ook accesoires te zijn?

Dat was een typo die ik nu meteen corrigeer, in plaats van N7 moest er N8 staan. Ze hebben de oneven nummers kennelijk steeds opengelaten voor uitbreiding van reeksen of nieuwe productcategorieen.

Rond 1980 zijn de toen bestaande nummerreeksen allemaal vervangen door een letter D gevolgd door 4 cijfers, daarna of overlappend een letter F met 4 cijfers, en toen een letter F gevolgd door een tweede letter en 3 cijfers. De D en de F met 4 cijfers maakten de gebruikelijke 10 jaar cyclus niet vol. De F met letter en 3 cijfers zou het wel eens 10 jaar volgehouden kunnen hebben, dat moet ik nog even uitvissen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb deze philips labvoeding gekregen en ben er blij mee.
Leuk weetje voor maarten, Hij komt nog van de philips ontwikkelingsafdeling hier in Brugge. gekregen van een vriend die daar in de laatste periode werkte voordat ze naar gent verhuisde.

tijdens opruiming/verhuizing kom ik dit tegen:

Deels philips

Dit topic is gesloten