Wounded in Action Part 4.

Dit topic is gesloten

pa3gws

Golden Member

Het heeft niet voor niets de bijnaam boem en ontploffingen. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 7 april 2019 14:14:36 schreef Shiptronic:
[...]

Tja dat krijg je als je Fase en Nul omdraait >:)

dat is bij netfilters, hier is geen randaarde :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Te koop bij Amazon: AD8317 PCB - KLIK
De 78L05 ziet er echt niet goed uit. Het C-tje ook al niet.

[attachment=2]

Mijn thuis is waar mijn Weller staat
High met Henk

Special Member

Zie geen prijs, maar als kunst aan de muur zal het vast een koopje zijn..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

deze kwam ik tegen op internet, fcapri z'n foto waar iemand creatief mee is geweest :)

https://www.jancools.be/wp-content/uploads/elektriciteit-laten-vernieuwen-sp.jpg

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@Pertinax: prachtige vondst!

P.S.: misschien doet 'ie het wel prima zonder C-tje en 78L05 in z'n nakie of werkend als draadje? Hebben de makers misschien zelfs een kans gemist om 2 cent te besparen. :+

Heleasch heb ik sinds vandaag ook een bijdrage voor dit topic. De klip kwam er wel vanaf, maar helaas kwam er wel een stuk extra mee:

Ik denk dat vervangende tips voor deze goedkope p6100 niet te krijgen zijn.

pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Kruimel

Golden Member

Ik heb ook weleens mijn oscilloscoop in mijn auto geladen, deur dicht, mijn probe* ertussen... :(

Gelukkig was het de goedkope, want er zijn aanzienlijk duurdere die je op zo een manier naar de eeuwige jachtvelden kan werken...

Op 5 augustus 2019 09:52:39 schreef Pertinax:
Te koop bij Amazon: AD8317 PCB

Ow ik zie nu pas dat het de foto van de advertentie is. Seriously? Epische beunhazen dit... o_O

*Oscilloscoopprobe ;-)

Er is weer een stagiaire langsgeweest voor een kennismakingsgesprek.

RIP.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
rob040

Golden Member

Dan was het meer dan een gesprek...

Wat was de opdracht? Sluit een RGB-led aan op een labvoeding?

If you want to succeed, double your failure rate.

Mijn standaard vraag: "Ik heb een led en 5V, kan je de led laten branden?". Doorbranden in dit geval. Op 5V van USB wordt ie eerst fel rood, dan zwakt het behoorlijk af. Of dat de PC is die currentlimiting begon te doen of de led was die voortaan alleen bij 500mA nog een beetje licht geeft weet ik niet. Toen heb ik hem er uit getrokken.

Later met een weerstand deed ie het helemaal niet meer, maar we hebben de groene en blauwe wel netjes "aan" gekregen.

Ik heb dit keer ook gevraagd: hoe kom jij aan 5V? Toen kwam de suggestie om de 5V van de USB te gebruiken. Suggestie "labvoeding" komt gewoon later nog wel eens.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hensz

Golden Member

Ik snap die stagiare wel. Je gooit een (lastige) Led op een bureau en zij moet er zonder hulp iets van maken?
Met een beetje geluk is er dan iets met USB in de buurt, verder zou ik ook niet komen.
Ik zou mijn toekomstig stagebegeleider ook niet durven vragen of ie ff een karretje met een labvoeding, verlengsnoer, een bakje weerstanden, wat testsnoertjes of een breadboard, pen en papier wil halen.

Don't Panic!
Sine

Moderator

Op 4 oktober 2019 13:50:12 schreef rew:
Er is weer een stagiaire langsgeweest voor een kennismakingsgesprek.
[bijlage]RIP.

Dat val nog mee, elk pootje aan een draad van de usb poort behoorde ook tot de mogelijkheden ;)

Op 4 oktober 2019 16:05:28 schreef Hensz:Met een beetje geluk is er dan iets met USB in de buurt, verder zou ik ook niet komen.

Met een multimeter op diodestand krijg je de rode en groene wel aan, of de blauwe ook iets doet ligt aan de spanning die de multimeter maximaal geeft in die stand.

De bedoeling van de vraag lijkt me om te kijken of de kandidaat weet dat er een weerstand in serie moet, snapt waarom, en als het even kan nog kan uitrekenen of schatten hoe groot die weerstand ongeveer zou moeten zijn.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op vrijdag 4 oktober 2019 16:51:17 (25%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
buckfast_beekeeper

Golden Member

Ik denk dat rew al heel content zou zijn als deze stagiair(e) hem een link daar de datasheet zou vragen met als mededeling dat dan pas de serieweerstand kan berekend worden voor elke kleur.

Logisch denken is voor velen een probleem en velen blijven daar hun ganse leven problemen mee hebben.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
High met Henk

Special Member

Ik heb rew regelmatig bezocht voor stagiairs.
Was altijd regelmatig weer verbaasd over het engelen geduld.

Bij een enkeling is ooit mijn advies geweest om ermee te stoppen en deed hij niet.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 4 oktober 2019 16:49:22 schreef SparkyGSX:
De bedoeling van de vraag lijkt me om te kijken of de kandidaat weet dat er een weerstand in serie moet, snapt waarom, en als het even kan nog kan uitrekenen of schatten hoe groot die weerstand ongeveer zou moeten zijn.

Precies! En als me dat een led kost (meestal wel!) dan is dat zo. Deze kwam met U = I * R, maar heeft "5V" voor de U ingevuld (ipv 5V-2V) . Ik heb er 1 gehad die zei zonder berekening: "1k". Dat valt onder het schatten (en reken ik dus goed). Deze keer was het "koolfilm of metaal?" (dat vind ik fout). En toen de 1 Ohm weerstand uit het bakje kwam, heb ik voorgesteld om het uit te rekenen. 20mA -> 0.02A ging dan weer goed.

Maar goed. Leert graag, weet nog niet alles. Goedgekeurd. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
RAAF12

Golden Member

Op 6 augustus 2019 08:00:09 schreef RetroTechie:
@Pertinax: prachtige vondst!

P.S.: misschien doet 'ie het wel prima zonder C-tje en 78L05 in z'n nakie of werkend als draadje? Hebben de makers misschien zelfs een kans gemist om 2 cent te besparen. :+

Vinzit los....

Shiptronic

Overleden

Op 4 oktober 2019 15:58:26 schreef rew:
Mijn standaard vraag: "Ik heb een led en 5V, kan je de led laten branden?". Doorbranden in dit geval. Op 5V van USB wordt ie eerst fel rood, dan zwakt het behoorlijk af. Of dat de PC is die currentlimiting begon te doen of de led was die voortaan alleen bij 500mA nog een beetje licht geeft weet ik niet. Toen heb ik hem er uit getrokken.

Later met een weerstand deed ie het helemaal niet meer, maar we hebben de groene en blauwe wel netjes "aan" gekregen.

Ik heb dit keer ook gevraagd: hoe kom jij aan 5V? Toen kwam de suggestie om de 5V van de USB te gebruiken. Suggestie "labvoeding" komt gewoon later nog wel eens.

Het is hem toch gelukt, hij heeft gebrand.

Mag ik ook op kennismaking gesprek komen ? Dan neem ik een aansteker mee >:) branden zal die ook zonder 5V :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Elke diode kan één keer licht geven

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Tidak Ada

Golden Member

Deden flitslampjes vroeger ook :+

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fatbeard

Honourable Member

Op 5 oktober 2019 22:39:35 schreef Shiptronic:
[...]Dan neem ik een aansteker mee >:) branden zal die ook zonder 5V :)

Dat zal je nog gaan tegenvallen: die hars is meestal vlamdovend of zelfs onbrandbaar...

@rew: In een vorig leven hebben we ook stagaires gehad, een daarvan vroeg zonder blikken of blozen om soldeerwater omdat hij een draadje aan een print moest solderen |:( :afgekeurd.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
mel

Golden Member

Soms zijn ze heel handig , die stagiaires. Eentje werd gevraagd om een elco van 250 volt te testen..Steekt hij m in een WCD... 8)7

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dit topic is gesloten