Wounded in Action Part 4.

Dit topic is gesloten


Blijkt er niet tegen te kunnen om een nachtje aan te staan.

Was z'n eerste dag "in bedrijf". Ik moet echt zo'n "soldeerschakeling" maken: kwartiertje aan, en Beep als er nog 2 minuten over is, beep beep als er nog 1 minuut over is en Beeeeep als ie uitgaat. 1 tik op de knop en je hebt weer een kwartier. Iets mooier zou zijn om beweginsdetectie te hebben of iedere keer dat je hem uit de standaard haalt min 10 min clementie te geven. Maar goed. Simpelste versie is relais en schakelaar.

OT: Ik ben iedere keer weer trots als het pasta-smeren zo mooi gaat. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Op 1 april 2020 09:24:46 schreef rew:
Kennis van me heeft:
[bijlage]
een power meter die 16A aankan volgens de handleiding, een 16A stekker aan de boiler en een boiler die 13.5A gebruikt.

Ik heb gezegd dat de veercontacen in de power meter te weinig druk hebben uitgeoefend. Iemand een andere suggestie?

Nee, dit is geen oververhitting, hier heeft iets intern geploft en remsporen achtergelaten op de onderdelen.

Wat voor een boutje is dat rew?

Ik heb wel eens vaker een pookje een nacht over aan laten staan, maar dat had in alle gevallen geen desastreuze gevolgen.

maartenbakker

Special Member

Ik zou eerder voor een hoofdschakelaar gaan. Licht uit, apparatuur op alle niet-permanente circuits uit. Maar in een gehuurd kantoor is dat misschien wat lastiger. Ik sta ergens richting het eind van dit jaar (eerst leegruimen en muren/vloer in orde maken) voor het inrichten van m'n eigen bedrijfsverdieping in een pand dat tegen die tijd hopelijk niet teveel van de bank is, dan komt er geheid wel zoiets in.

En natuurlijk de maatregel die rew zo te zien prima voorelkaar had: hete dingen zo opstellen dat ze geen brand veroorzaken bij defect.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 2 april 2020 16:29:41 (14%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 2 april 2020 16:16:07 schreef rew:
Blijkt er niet tegen te kunnen om een nachtje aan te staan.

Wat voor ding is dit dan? Klinkt als een gevalletje Chinesium... Gegeven de verkleuring lijkt het er op dat de temperatuur vrij hoog was, misschien is de temperatuursensor los geraakt (draadbreukje of zo) en is hij volop gaan stoken? Ik heb zelf weleens met zo een goedkoop chinees stationnetje (zo'n 936 kloon) gehad dat de regelunit stuk ging en hij 100% duty cycle draait. Dan wordt hij meer dan 500°C...

Naar aanleiding van de suggestie van Sine in dit topic heb ik een Ksger soldeerstation gekocht, wat uitstekend bevalt en de gevraagde bewegingssensor heeft, al gebruik ik die niet. Zeer geschikt soldeerstationnetje wat mij betreft. De interface op de regelunit is wel een beetje matig, maar daar ben je toch niet de hele tijd mee bezig.

Op 2 april 2020 16:24:15 schreef Sine:
Wat voor een boutje is dat rew?

Goedkoop chinees. Om de "shit! weer wat kapot gemaakt" druk wat minder heftig te maken, heb ik liever een goedkope die ik na zeg een jaar weer moet vervagnen, dan een dure die veel geld kost. En ze doen het heel prima behalve dan....

Op 2 april 2020 16:26:54 schreef maartenbakker:
Ik zou eerder voor een hoofdschakelaar gaan. Licht uit, apparatuur op alle niet-permanente circuits uit. Maar in een gehuurd kantoor is dat misschien wat lastiger.

Ja. De verlichting laat ik altijd aan als ik wegloop: Dat zit op een bewegingsmelder: Ik kan hem niet uitzetten. IK heb met mezelf afgesproken dat als de bout aanstaat OOK de lamp bij de soldeerplek aan moet zijn. ALs je dan de "afsluitronde" doet, dan moet je ook naar de bout kijken als je de lamp bij de soldeerplek uitdoet. Een enkele keer gaat het kennelijk niet goed.

Ik kan me wel vinden in de theorie dat het schakelding kapot is gegaan (is het een mosfet?) en dat ie dan 100% is gaan stoken. Toen ik hem vond was ie uit....

@jinny hieronder: Magnastat, dat is toch dat je maar 1 temperatuur hebt? Ik ben wel een beetje gewend geraakt aan het in kunnen stellen van de boel.... Er was op hackaday iemand die een nieuw controle-systeem voor z'n bout had gemaakt. Ook nog iets wat ik kan doen. Ik heb vandaag wat zitten nadenken en dan denk ik: dat wordt lastig in te bouwen in het handvat waar de originele sturing zit. Maar dat moet je natuurlijk niet willen. Gewoon een klein kastje een eindje verderop is ook goed.

[Bericht gewijzigd door rew op 2 april 2020 18:04:06 (18%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Jinny

Golden Member

Wat is veel, ik kocht voor on site werk een magnastat boutje, alleen het boutje dus.
Een DINrail 24V 50W voedingkje erbij van een oude Siemens Logo en ik ben gesteld.
Weegt niks en al laat ik het ding een week boven de bilge hangen werkend, nog niks mis.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

Op 2 april 2020 16:57:44 schreef rew:
Ja. De verlichting laat ik altijd aan als ik wegloop: Dat zit op een bewegingsmelder: Ik kan hem niet uitzetten. IK heb met mezelf afgesproken dat als de bout aanstaat OOK de lamp bij de soldeerplek aan moet zijn. ALs je dan de "afsluitronde" doet, dan moet je ook naar de bout kijken als je de lamp bij de soldeerplek uitdoet. Een enkele keer gaat het kennelijk niet goed.

En het is niet mogelijk een verlengsnoer/stekkerblok parallel aan de verlichting te maken, zodat als het licht uitgaat ook je soldeerbout uit gaat?

Op 2 april 2020 17:54:39 schreef Jinny:
Wat is veel, ik kocht voor on site werk een magnastat boutje, alleen het boutje dus.
Een DINrail 24V 50W voedingkje erbij van een oude Siemens Logo en ik ben gesteld.
Weegt niks en al laat ik het ding een week boven de bilge hangen werkend, nog niks mis.

had pas een werkje aan een voertuig, en geen zin om 3 verlengkabels uit te rollen, dus 2 accuhouders in serie gezet en de magnastat op 2 makita accu's laten werken, was een 42V ding, werkt op 36V ook.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 2 april 2020 19:03:52 schreef Twan1983:
[...]

En het is niet mogelijk een verlengsnoer/stekkerblok parallel aan de verlichting te maken, zodat als het licht uitgaat ook je soldeerbout uit gaat?

D'r kan een hoop. Maar dit is gewoon erg lastig. Ik heb stopcontacten onder het raam. Het plafond is ruim 3.5m hoog en op 3m hoog hangen TL-bakken die vanuit boven gevoed worden. Er zijn twee ronde bolletjes die tegen het plafond geschroefd zitten: de PIR sensors. (mijn werkplek is net buiten beeld voor de pir. Ik moet even met m'n hand naar de uitgang zwaaien als ik lang op m'n plek zit en er niemand anders is.).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Zelfs die chinese KSGER T-12 boujes hebben een autoshutdown, en een rammelaar in de bout zodat het ding aan blijft als je hem blijft gebruiken en ook zelf weer uit standby komt.

Dat gaat in twee trappen meen ik, eerst naar een standby temp (200o) en daarna naar uit, en in die uit stand moet je hem echt via het station wakker maken.

Bij een van mijn vorige werkplekken hadden ze 2 JBC setjes, heel mooi spul, gaat naar een lagere temperatuur (180 graden of zo) als je die in de standaard zet.

Haal je die uit de standaard is ie binnen een paar seconde op temperatuur. Echt supersnel.

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.
McAwesome

Golden Member

Ik gebruik die JBC setjes ook. Algemeen ben ik er vrij tevreden over en ze warmen inderdaad supersnel terug op vanuit standby als je de soldeerbout uit de houder neemt. Alleen loodvrij solderen aan massavlakken valt toch nog wat tegen. Het gaat wel maar niet zo makkelijk dan dat sommige YouTube filmpjes laten uitschijnen. Ik ben wel nog niet hoger geweest dan 370 graden. Met mijn oude Weller stations kreeg ik het op 450 graden nog niet gebakken en gingen de punten er in hoog tempo aan. Helaas ben ik wettelijk verplicht het loodvrije spul te gebruiken anders zou ik wel weten wat te gebruiken ;)

Serenity now, insanity later
Shiptronic

Golden Member

@Mc, welk vermogen heeft je bout?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 4 april 2020 01:57:52 schreef McAwesome:
Ik ben wel nog niet hoger geweest dan 370 graden.
Met mijn oude Weller stations kreeg ik het op 450 graden nog niet gebakken en gingen de punten er in hoog tempo aan.

Ik ben zeker geen loodvrij-expert, maar ik moet zelf toch echt op 385 graden aan de gang om iets gedaan te krijgen met loodvrij. Puntje 8 in m'n Magnastat of 385 graden op m'n WD1. Met puntje 7 gaat het wel met kleine oppervlakken, maar ook dan niet van harte.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Loodvrij solderen, heeft niet alleen met de temperatuur te maken , maar ook met warmteweerstand van de punt en de rest vd bout. Oudere systemen hebben veel grotere warmteweerstand. Om een bepaalde hoeveelheid warmte/sec over te dragen moet de bout dus heter staan dan wat je aan de punt overhoud..,
nogal wat moderne boutjes hebben element in de punt en dan kan je met minder energie/ temperatuur loodvrij aan.

McAwesome

Golden Member

Op 4 april 2020 08:07:37 schreef Shiptronic:
@Mc, welk vermogen heeft je bout?

Het vermogen is 80 W, dat zou dus voldoende moeten zijn.

Op 4 april 2020 11:58:12 schreef kris van damme:
nogal wat moderne boutjes hebben element in de punt en dan kan je met minder energie/ temperatuur loodvrij aan.

De JBC heeft inderdaad het element in de punt en dat is ook de reden dat ik de temperatuur niet te hoog instel. De punten zijn vrij duur, ik zou dus wel graag hebben dat ze voldoende lang meegaan. Dat is ook belangrijk omdat ik heel veel reeksen printen soldeer. Nu gaat het op 370 graden wel stukken beter dan met de oude Wellers op 450 graden, maar super vlot gaat het niet op massavlakken, zelfs met thermal reliefs. De punt die ik het meeste gebruik is een 2,5 mm beitelpunt, dus warmte-overdracht is wel OK. Ik soldeer ook alleen through hole, de SMD componenten doe ik met een reflow-oven.

Serenity now, insanity later

Probeer eens een "K" of "SK" punt. De lol is dat die platte kantjes hebben die je helemaal vlak tegen je pad EN pin kan zetten voor optimale warmteoverdracht! (ik gebruik niet anders).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Thevel

Golden Member

Op 4 april 2020 16:58:24 schreef rew:
Probeer eens een "K" of "SK" punt. De lol is dat die platte kantjes hebben die je helemaal vlak tegen je pad EN pin kan zetten voor optimale warmteoverdracht! (ik gebruik niet anders).

Welke bedoel je?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
McAwesome

Golden Member

Ik zal bij gelegenheid zo eens een punt bestellen. Het kan nog wel even duren maar ik laat nog weten hoe het gaat.

Serenity now, insanity later

Op 4 april 2020 16:30:11 schreef McAwesome:

Het vermogen is 80 W, dat zou dus voldoende moeten zijn.

De JBC heeft inderdaad het element in de punt en dat is ook de reden dat ik de temperatuur niet te hoog instel. De punten zijn vrij duur, ik zou dus wel graag hebben dat ze voldoende lang meegaan. Dat is ook belangrijk omdat ik heel veel reeksen printen soldeer.

80 watt moet meer dan voldoende zijn.. tenzij de vlakken enorm zijn.
Mijn boutje met element in de beitelpunt, ook 2,5mm, gaat met zijn 40watt er doorheen als een ijsbreker.

Op 2 april 2020 16:16:07 schreef rew:
Was z'n eerste dag "in bedrijf". Ik moet echt zo'n "soldeerschakeling" maken: kwartiertje aan, en Beep als er nog 2 minuten over is, beep beep als er nog 1 minuut over is en Beeeeep als ie uitgaat.

In de 90'er jaren altijd een schakelklok met losse pinnetjes aan de soldeerbout gehad. Schakelde om de 4 uur automatisch uit en dus alleen handmatig aan.

Hoeft nu niet meer: soldeerbout zit in een koffertje (geen vaste werkplek thuis) en als ik die aan laat staan op de keukentafel gaat er binnen een paar uur wel een ander alarm af... ;)

Ik ben over het algemeen niet heel kieskeurig maar een goedkoop soldeerstation is voor mij altijd een tranentrekker geweest. De goedkoopste aoyue 936 bijvoorbeeld: Twee keer moest ik een set prototypes (10x) opleveren, netjes een dag solderen ingepland en een dag debuggen. Besluit de bout om niet meer op te warmen. Heb je een andere soldeerstation nodig om het element te vervangen (waarom zouden ze die nu meeleveren...). Krijg ik later van de webshop een andere bout omdat ik het station net een half jaar had. En wat denkt u? Een half jaar later weer hetzelfde euvel. Ik kan u mededelen dat mijn humeur aardig 'wounded' door die actie was (en die van de klant ook :p ). Later bleek het euvel onwijs duidelijk: De draden van het verwarmingselement zijn niet gesoldeerd, ze zitten geklemd in de soldeer doordat er 0 wetting heeft plaats gevonden.
Dit station is inmiddels gedumpt bij mijn ouders zodat daar ook nog eens wat gerepareerd kan worden.
ps. een slecht ontworpen labvoeding die stiekem je lcd schermen opblaast is ook een onwijs goede methode om mijn humeur 'wounded' te krijgen.

Op 1 april 2020 12:55:41 schreef Jochem:
Is het een Nederlands product? Staat er CE op?

De leverancier heeft een nieuwe aangeboden. Het ding is opengemaakt en vertoont duidelijk sporen van: "te weinig druk op de contactpennen van de stekker".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Aiaiai,

Pagina 32 :o

Snel verder in een nieuwe.

[Bericht gewijzigd door Sine op 5 april 2020 11:19:55 (34%)]

Dit topic is gesloten