Wounded in Action Part 4.

Dit topic is gesloten

Henry S.

Moderator

Verder met alle blunders die er gemaakt zijn.

Voor leesplezier zijn er de vorige delen:
Wounded in Action last
Wounded in Action Part 2. last
Wounded in Action part 3. last

Zoals je op het einde van het vorige deel kunt zien, is een fatale afloop niet ondenkbaar. Laten we dat allemaal in het achterhoofd houden.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik heb ook iets doms/schadelijks meegemaakt.

Ik hou ervan om met vuur te experimenteren.
Niet zomaar fikkie poken maar echt verschillende kleuren ect.
Nu had ik laatst een soort stofje gevonden wat zeer snel branden (poeder vormig).
Dus ik een simpele raket/vuurpijl gemaakt en vol gedaan met dat spul.
Ikke dat ding aangestoken en hij vloog een rondje en klapte tegen mijn veiligheids bril aan (die ik gelukkig op had).
De reden omdat ik een bril ophad komt door een eerder experiment:
Een kanon.
Nou dat ging dus ook goed fout want hij werkte perfect maar, hij knalde tevens uit elkaar en ik had nog een tijdje een piep in mijn oren
gelukkig hoor ik nog wel alles.
Ook de stukken kanon vlogen rond mijn oren.
Daar ben ik zo van geschrokken dat ik tegenwoordig een bril draag en oordopjes in doe.

Vroeger lapte ik alle veiligheid spullen an mn laars.
Ik ben nu 17 jaar en ik zou mijn mede vuur(werk)-experimenteerders willen waarschuwen want als een volwassen dat doet denk je toch so-wat.
Ik hoop dat jullie wel naar mij luisteren.

Wat je met mijn prachtige preek doet moet je zelf weten maar ik moest het even kwijt. :P

edit:
Gecondoleerd testman en familie.
(Ik keek zojuist in het vorige topic.)

PE2BAS

gecondoleerd en heel veel sterkte testman en familie (een beetje laat maar beter laat als nooit)

Sander

Op 12 augustus 2009 15:15:20 schreef hardbass:
Wat je met mijn prachtige preek doet moet je zwelf weten

Hardbass, zou je even al je spelfouten willen verbeteren ?
Zo wordt je echt niet serieus genomen hoor.
Een typo of 2 is niet zo erg, maar jou tekst is meer dan schandalig gewoon :s

Dit doet meer pijn aan mijn ogen dan de witte achtergrond :)

slimme mensen vinden oplossingen, genieën vinden problemen.

Jah sorry,

Ik heb dyslexie.
Maar ik heb even de plugin voor spellingscontrole gedownload.
Die er niet meer opstond vanwege her-installatie pc.

(de site heeft btw wel een mooi nieuw hoesje was me nog niet opgevallen :P)

Ik herinner me trouwens ook nog een ongelukje.
Ik was klaar met douchen en liep in mn onderbroek naar mn kamer om kleren aan te doen.
Dus ik sprong op mijn stoel en tja daar lag nog een .
Die echt door mijn vel heen boorden.
Toen stonden er 18 rode puntjes op mn bips.

[Bericht gewijzigd door hardbass op woensdag 12 augustus 2009 17:45:56 (55%)

PE2BAS

rode puntjes ? was dat niet van een vakantieliefde ....

ik ben op mijn 6e met mijn knieen in 2 spijkers gaan zitten en staken 3 cm in mijn knie ( was een kapotte zandbak ). en toch redelijk normaal geworden uiteindelijk .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hopelijk is vakantie liefde niet zo pijnlijk.

Over spijkers gesproken...

Ik zit op de scouting en daar waren we een vuurtje aan het steken.
Maar om het vuurtje heen lagen wat takjes.
Ik was dus bezig om die in het vuur te schoppen en toen schoot er opeens een stekende pijn van mijn voet door naar mijn been.
Dus ik kijken en toen zat er dus en spijker in de zijkant van mijn voet.
Maar hij zat ook een stukje door mijn bot heen van mijn teen.
Het was een roestige spijker met ribbels ongeveer 4mm dik en nog een beetje warm van het vuur.
Die spijker kregen ze er niet uit dus moesten we naar het ziekenhuis om hem eruit te laten trekken.
Dus eerst foto's maken dat mijn bot niet kopt ging als ze eraan zouden trekken.
Vervolgens kwam een doctor mij vertellen dat ze geen verdoving konden gebruiken omdat ze dan het roest door mijn voet heen zouden verspreiden.
Dus 2 doctoren pakken mijn voet vast en een met een combinatietang hem eruit getrokken.
Nou ik schopte die gozer nog bijna met mijn andere been.
Vervolgens moesten ze nog met een desinfecterend middel in dat gat, nou wat je dan voelt is niet echt prettig.
Het is ook geen normale pijn maar echt een vervelende pijn.
Ik kon een week niet lopen.(Het was nog wel in de vakantie.)
Dus toen ben ik maar een week gaan computeren en met mijn breadboard spelen.

En op mijn oude school moesten we zon radio maken.
Ik was net bezig met het opwinden van de spoel(saaaaai) tot ik 2 meiden zag solderen die gebruikte allebei dezelfde soldeerbout.
Dus ik ging fijn zitten kijken terwijl ik die spoel aan het wikkelen was.
Nou het duurde niet lang tot eentje de soldeerbout net iets lager legde waardoor de andere aan het ijzer pakte.

Tja, zij ik waarom doen jullie meiden dan ook alles samen nou dat vonden zij niet echt grappig maar de andere konden er wel om lachen.

PE2BAS
slimme mensen vinden oplossingen, genieën vinden problemen.

In bad liggen is ongeveer een hobby van me. Boekje erbij, eventueel de laptop. Mijn vorige router had net niet genoeg bereik op de badkamer. Internet ging prima, maar een filmpje kijken ging minder. Dus, toen maar een netwerkkabeltje gespannen. Werkte perfect!

Enige probleem was dat het een shielded kabel was, met van die mooie metalen connectortjes. En, mijn werkkamer heeft helaas geen aarddraad.

Dus toen ik in bad ging zitten en mijn laptop aanraakte werd mijn werkkamer geaard. Via mij.. :o

Levens gevaarlijk, gelukkig niets gebeurt en heb ik een nieuwe router gekocht om iets veiliger in bad film te kunnen kijken :)

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

Ehm, de laptop doet het ook altijd nog. Kan me voorstellen dat de laptop niet van zo'n vochtige omgeving houd. Of dat je hem perongeluk in bad laat kieperen.

Vanavond in de auto van mijn broertje even kabel leggen van de accu naar de kofferbak. Niet erg spannend, alleen de kabel vanuit het motorruim naar binnenvoeren ging niet helemaal zoals de bedoeling was. Heb mijn arm opengehaald van onder tot boven aan één of ander scherp ding, is geen fraai gezicht kan ik je melden.

Maak me niet gek, ik ben al gek.

Auch. Auto's zijn wat dat betreft vervelend. Het kan allemaal prima! Maar meestal merk je dat pas als alles half gesloopt is en je alle klemmetjes ziet. Die zijn dan allemaal afgebroken :(

Laptop is inmiddels 4 jaar oud, minimaal 1x per maand op de badkamer te vinden, werkt nog prima :) Moet erbij zeggen dat het een Appel is, die houden wel van wat vocht.. :) Ding is niet kapot te krijgen, heeft ook al een auto ongeluk meegemaakt, frontale botsing. Twee auto's total loss, laptop mankeerde niets.. :)

Resistance is futile (If < 1 Ohm)
maartenbakker

Golden Member

Da's niet echt wounded in action tenzij klemmetjes gewond kunnen raken...

Maar de distributieriemen (ja dat zijn er 2) op een Alfa 33 vervangen als je a) de radiateur niet gedemonteerd hebt en b) de merktekens niet kan vinden dus je een ongeluk draait aan ijzeren getande wielen die wat weerstand bieden, gaat niet lukken zonder radiateurafdrukken op je knokkels en eelt aan de binnenkant van je handen. Binnenkort meot hij er weer aan geloven, vrees ik. Maar eerst de riemen van een Ford 1.8D, ook al zo lekker weinig ruimte. Ik ben nu al benieuwd naar de bijbehorende verwondingen...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Een tweetal jaren terug herstelde ik een operator paneel. Al snel stelde ik vast dat er een viertal elco's hun beste tijd gehad hebben. Ik vervang die, het was extra gemakkelijk daar de silkscreen op de print netjes aangaf waar de plus en de min moesten komen. Nieuwe elcootjes er op gesoldeerd. Behuizing sluiten, en dan natuurlijk eens de netspanning aansluiten om te testen. Een tamelijk luide knal!!!!! Er kwam een stinkende rook uit. Toen ik de behuizing weer open schroefde zag ik van alle door mij geplaatste elco's enkel nog de pootjes terug die op de print gesoldeerd waren. De lichaampjes vond ik achteraf nog netjes leeg uitgeblazen terug.
Ik daarna uitzoeken wat er gebeurd was, want ik was overtuigd dat ik de elco's correct had gepolariseerd. Na het uitvolgen van de schakeling waarin ze opgenomen waren kwam ik tot de vaststelling dat de plus en de min op de opdruk van de silkscreen foutief stonden. Daarna heb ik terug nieuwe elco's geplaatst met de plus aan de min op de silkscreen en de min aan de plus. Testen.....het werkt terug.

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple

Op 13 augustus 2009 01:25:17 schreef RoelA:
Laptop is inmiddels 4 jaar oud, minimaal 1x per maand op de badkamer te vinden, werkt nog prima :) Moet erbij zeggen dat het een Appel is, die houden wel van wat vocht.. :) Ding is niet kapot te krijgen, heeft ook al een auto ongeluk meegemaakt, frontale botsing. Twee auto's total loss, laptop mankeerde niets.. :)

Dat je afstudeercollega daarna met een hartverzakking zit omdat je doodleuk opbelt omdat je denkt dat je die dag niet op je afstudeerstage zal zijn vergeet je voor het gemak maar even. Nee, maar de laptop heeft het overleeft ;):P

joopv

Golden Member

Vele jaren geleden deed ik field service aan SCO Unix systemen met via serieele poorten gekoppelde domme terminals. Er kwam een storing binnen van een defecte terminal, dus ik met een spare op pad.

Sluit ik de spare terminal aan: op het moment dat ik de DB25 rs232 aansluit komt er een klap en een vlamboog uit de rs232 stekker en krijg ik een optater van jewelste. Gelukkig alleen maar erg geschrokken en geen letsel.

Ik in de stress - het betrof een grote camping in Zeeland midden in de piekperiode - , maar het centrale Unix systeem draaide rustig door. Er verschijnt wel de droge melding op de console dat er een tty proces aan het afsterven is ("tty proces keeps dying").

Wat bleek: een hobbyist had een aantal geaarde wandcontactdozen aangesloten met een aarddraad die verderop helemaal niet aangesloten was. Dat op zich is nog niet zo'n ramp, maar ook de fasedraad in een van de WCD's was te ver doorgedraaid was en maakte contact met de aarde. Oftewel, alle geaarde delen van de spullen die op die WCD's waren aangesloten stonden op 220V. Dat ging fout toen er een apparaat op aangesloten werd wat via een andere weg wel op goede aarde is aangesloten: pin 7 van de DB25 was verdampt, terminal stuk, dure 16-poorts serieele adapter in hoofdsysteem stuk.

De camping heeft die zomer een pak minder winst gemaakt, maar deze opeenstapeling van fouten in de elektrische installatie had heel wat fataler kunnen aflopen.

Hmm RoelA.
Met een Laptop in bad zitten resulteerd volgens mij in een vervolg-posting in "Wounded in Action".

Vandeweek moest ik een Coaxkoppeling van een Coax6 halen.
Nu hebben die kabels een vrij dik aardscherm van koper "plaatmateriaal" en de reden van de storing waarom ik die koppeling moest loshalen, was dat het aardscherm gescheurd was.
Die keurig ribbelig was en daarbij een flinke jaap in mijn vinger gaf.

Op zich is dat te overleven, maar wanneer dat samen moet gaan met het "Anti Mexicaanse Griep"-beleid waarbij ik na elke klant mijn handen desinfecteer met Alcohol. Dan word ik elke handenwassessie geconfronteerd met dat wondje in mijn vinger. ;(

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Jullie kennen die boormachines met snelspanboorkop wel, waar je eeuwig lang aan moet draaien om je boortje vast te zetten. Er is natuurlijk een sneller truukje voor: de ring op de boorkop met 1 hand vasthouden en de machine doen draaien. Zo doe ik het bijna altijd... niet veilig, zei de vriendin nog.

Maar ja, koppig zijn :-) Ik wou een 3mm houtboor verwijderen, voor de gelegenheid niet uit de accuboor, maar uit de Bosch op 230. Nu heeft die de gewoonte om soms te "haperen": je duwt de schakelaar in, en er gebeurt even helemaal niks tot de snelheidsregeling de motor ineens een klap geeft. Klap net hard genoeg om de boor scheef tussen de wiggen in de boorkop te doen belanden. Ik heb de 3mm dikke boor tussen pink en ringvinger opgevangen en zo helemaal paraplu geplooid :) Gelukkig viel de schade aan m'n hand nogal mee, zeker gezien de toestand van de boor...

Laat dit een raad zijn voor iedereen hier die hetzelfde truukje hanteert :-)

Geplooid? Breken die boortjes dan niet gewoon?
Ik doe het normaal ook zo, maar dan wel met de accuboor. Die werkt altijd soepel.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Geplooid, ja! 't Was wel een houtboor, dus geen gehard staal. Maar 'k stond toch ook even te kijken toen ik achteraf de bloederige boor terugvond op de grond :-)

probeer nooit een draadje op een knoopcel te solderen.
Voordat je het weet heb je spetters heet zuur in je gezicht.

een boor zet ik ALTIJD zo in een boormachine vast zowel accu als 230V machine

alleen bij een 230 laat ik de motor draaien en terug uit en neem ik de kop(ring) pas vast als deze niet op volle toeren draait bij kleine boortjes

weliswaar niet helemaal wounded in action maartoch:P :
vandaag bij een aanpassing aan een tapwaterinstallatie, ik kraan dichtdraaien, wil gaan aftappen, schiet dat zwarte kraantje(alleen het draaigedeelte) eraf, krijg m net niet in mijn gezicht, maar daarna wel een forse waterstraal:P schrik je toch wel ff van, heb wel geluk gehad dat het niet de warmwatergedeelte was:P
was iig wel weer goed wakker:P

Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren... © grolsch

is bij ons op school ook gebeurt, bij zo'n enorm koffie apparaat. is toen ook het zwarte stuk vanaf gevlogen. natuurlijk iedereen droog behalve de leraar:)

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Ikzelf heb bij het onderstaande niets opgelopen, maar de elektronica daarentegen... Printplaat is vrijwel onherstelbaar beschadigd.

Het betreft hier het trigger circuit van een dimmer. De weerstand voor de ontsteking van de triac is in rook opgegaan. De aansluitdraden, alsook de onderliggende printsporen zijn verdwenen. De stank was natuurlijk ook niet te harden.

Het vervelendste is nog, dat ik (voorlopig) niet weet wat de oorzaak is.
Edit: Oorzaak gevonden => een condensator in kortsluiting.

Het heeft wel enkele mooie foto's opgeleverd (thumbnails).

http://users.fulladsl.be/spb9984/elektronica_bestanden/tn_Burned_01.jpg

http://users.fulladsl.be/spb9984/elektronica_bestanden/tn_Burned_03.jpg

http://users.fulladsl.be/spb9984/elektronica_bestanden/tn_Burned_02.jpg

Op 12 augustus 2009 17:20:12 schreef hardbass:
Ik heb dyslexie.

Ja, we hebben allemaal dyslexie.
*KNIP*

[Bericht gewijzigd door Arlina op zaterdag 12 september 2009 22:21:00 (21%)

Dat kump er noe van....

Dit topic is gesloten