Krell kav 300i overleden, eindtorren gezocht 484002, of hulp bij vervanging

EricP

mét CE

@EricP: de doelgroep voor deze versterker is waarschijnlijk niet de doelgroep die kabels inspeelt, die kopen een duurder model.

Ik doelde op markce...

Ik vermoed dat de ontwerpers bij Krell die precies weten waarop de transistoren zijn geselecteerd, een beetje zouden moeten lachen om deze en veel andere soortgelijke discussies.

Maar dan wel stiekem he :). Waarschijnlijk heb je gelijk.

Er zwerft hier nog een topic van mij rond over de reparatie van een scope. Tor die wat moeilijk deed. Uiteraard 'tek specifiek'. Daar is wat meer over te vinden en uiteindelijk blijkt het ook niks anders dan een geselecteerde 3055 te zijn - toch niet echt wat bijzonders.

Heb nu 1 originele kunnen verkrijgen, word verzonden door de dealer wel prijzig maar te doen, heb de anderen gemeten die hebben zelfde waardes qua hfE op mijn componenten testertje. of dat eerlijke waardes zijn dat laat ik in het midden vanwege het ampère verhaal, maar meten gelijk. als de nieuwe ook zelfde meet vind ik het eerst prima soldeer ik de torren er in.

Ik hou jullie op de hoogte bedankt voor de reacties super!!! :D

Ik ben opzoek naar een manier hoe ik veilig kan meten met de scope. Ben benieuwd naar ervaringen en tips. Ik kwam deze tegen https://www.eleshop.nl/dp10013-differential-probe-100-mhz-1300v.html
is dit wat of hebben jullie betere alternatieven.

Mijn doel is om alles te kunnen meten zowel hoog als lage spanning zonder dat ik een sluiting in een aardlus kan veroorzaken met de scope.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 1 oktober 2019 20:32:45 (31%)

maartenbakker

Golden Member

Op 1 oktober 2019 12:52:45 schreef EricP:
[...]Ik doelde op markce...[...]

Waarmee je hem weer een excuus geeft om in de volgende discussie te gaan klagen over dat we niet serieus in discussie gaan maar er een beetje de draak mee steken. Ik hou het liever concreet en ben ook daadwerkelijk benieuwd op welke criteria hij de torren zou willen selecteren / matchen.

Ik ben ook benieuwd naar de hFE meting van de losse nieuwe tor. Als die dicht in de buurt zit zal dat ook wel een van de selectiecriteria geweest zijn.

Ik weet dat Philips geselecteerde transistoren die in een paartje parallel moesten werken, wel als paartje leverde en dan kennelijk aan de hand van een binning (er stond dan bij beide exemplaren een letter op, die verder niet op de verpakking of bij het bestellen terugkwam).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Bij oa. de Revox A77 stereo bandrecorder selecteerden ze de transistors op hFE en zetten er dan een combinatie van verfsteepjes op. In die tijd zat er veel spreiding op een LF transistor en kon de hFE ergens tussen de 400 en 900 zitten.
De PNP/NPN AC178/188 werd ook gepaard geleverd door Philips.

Heb nu 1 originele kunnen verkrijgen,

Heb je die via de servicedienst in de USA besteld?

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 1 oktober 2019 17:45:05 (14%)

@E88CC
Als je de originele transistor binnen hebt, zou ik eerst checken of de HFE een beetje lijkt op je andere uitgangs-transistoren.
Daarna voor verschillende collector stromen de VBE checken op een match.
Dit gaat niet met een simpele component tester. Blackdog geeft hier al eens een meetopstelling gepubliceerd waarmee dit wel kan.

EricP

mét CE

Waarmee je hem weer een excuus geeft om in de volgende discussie te gaan klagen over dat we niet serieus in discussie gaan

Na het commentaar in het audiofool topic van een tijdje terug, ben ik dat stadium wel voorbij :)

Maar goed, mooi dat er een 'nieuwe' onderweg is. Hopen dat er niet meer schade is.

Mijn doel is om alles te kunnen meten zowel hoog als lage spanning zonder dat ik een sluiting in een aardlus kan veroorzaken met de scope.

Is een scheidingstrafo dan niet wat? Of eigenlijk anders: hangt er in die versterker wat aan aarde (normaal gesproken) waardoor je die loop kan krijgen. Hoe erg is het - om te meten - als de aard niet aangesloten is?

RAAF12

Golden Member

heb ik per ongeluk sluiting gemaakt met mijn klem waar de multimeter aanzat het chassis geraakt pats

@E88CC daar helpt een diffprobe of scheidingstrafo niet tegen. Scherpe meetpennen, véél licht op de werkplek én concentratie wél. Ik doe dat soort acties incl. solderen onder de loupelamp, maar mijn ogen worden wat slechter.

Op 1 oktober 2019 19:25:40 schreef RAAF12:
[...]

@E88CC daar helpt een diffprobe of scheidingstrafo niet tegen. Scherpe meetpennen, véél licht op de werkplek én concentratie wél. Ik doe dat soort acties incl. solderen onder de loupelamp, maar mijn ogen worden wat slechter.

Ja dat is zeker waar. Maar goed voorkomen is beter dan genezen, vandaar idee diffprobe, scheidingstrafo en of lamp. Zitten ook meetpennen bij, had ik nog niet.

Ronald45

Golden Member

Op 1 oktober 2019 15:52:40 schreef E88CC:
... Heb nu 1 originele kunnen verkrijgen, ...

En nu maar hopen dat hij in de fabriek al is ingespeeld, anders blijf je het toch een tijdje horen he :9

maartenbakker

Golden Member

Buizen worden opzich wel af fabriek ingespeeld (geen grapje) dus wie weet transistoren ook :9

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De tor zit er in en de krell speelt weer als vanouds, ik heb beide kanten afgesteld met een 4 ohm dummyload en een functie generator en ik kan tot 38 volt beide uitgangen spelen zonder te clippen, beide kanten gelijk. verders meet ik geen ruis als de versterker met een 50ohm load op de ingang is verbonden. als er geen load op de ingangen zitten (alle stekkers er uit) Meet ik wel een lichte ruis als ik hem vol uitstuur, maar dat heb ik dan aan beide kanten, lijkt mij normaal omdat er geen tegenkoppeling is? tis heel licht hoorbaar.

Linker kanaal en rechterkanaal meten even veel in stroom met gelijke input. heb de DCO voor beide kanalen op -0.01 tot 0.01 volt gekregen en de BIAS op 0.12v

@E88CC
Netjes. Kijk dat scheelt weer. Je hoeft nu zelf niet te matchen.
Met een floating bias low feedback ontwerp is de eindtrap toch wat kritischer.
Je zou voor de zekerheid nog vervorming op laag (1W bv) en nominaal vermogen kunnen checken voor beide kanalen.
Met een originele power transistor verwacht ik geen grote verschillen.

Ronald45

Golden Member

Op 2 oktober 2019 17:11:29 schreef maartenbakker:
Buizen worden opzich wel af fabriek ingespeeld..

Dat wist ik niet! Waarom is dat?

Ronald45

Golden Member

Op 4 oktober 2019 09:10:20 schreef E88CC:
De tor zit er in ..

Heb je toevallig nog de hfe gemeten, en hoe matchte dat met de andere torren?

Dat wist ik niet! Waarom is dat?

Voorveroudering. De parameters verlopen in het begin veel sneller dan in een groot deel van de verdere levensduur. Door een koste periode onder bedrijfsomstandigheden in testopstelling te plaatsen wordt dit effect beperkt.
Hetzelfde geldt (in minderen mate) voor spannings referenties, elco's, etc.

[Bericht gewijzigd door markce op vrijdag 4 oktober 2019 19:40:20 (18%)

RAAF12

Golden Member

Mooi dat ie het weer doet, houwen zo, kastje dicht en genieten!

ingespeeld

:O

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 4 oktober 2019 18:37:00 (23%)

maartenbakker

Golden Member

Op 4 oktober 2019 18:05:21 schreef Ronald45:
[...]
Dat wist ik niet! Waarom is dat?

De kathode moet geactiveerd worden, en daarna nog een tijdje werken om een mooie stabiele emissie te verkrijgen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ronald45

Golden Member

Dat vind ik interessant, dank voor de antwoorden.
Wat moet ik me voorstellen bij "activeren van de kathode" ?
En geldt / gold dat dan ook voor beeldbuizen?

sorry voor offtopic

maartenbakker

Golden Member

Ik ken het van beeldbuizen. De procedures staan zelfs nog ergens op papiervan CRT BV; als ik ze niet in het nog door te werken archief heb staan dan ken ik wel iemand die het wel heeft.

Verder ken je misschien wel de plaatjes van complete rekken met gewone buizen die met o.a. gloeilampen als stroombegrenzing urenlange procedures ondergingen voordat ze op transport of voorraad gingen.

Ik vind de vergelijking met het formeren van elco's eigenlijk wel een vrij goede. Ook daar wordt wel een hogere dan normale spanning gebruikt, maar de chemische processen zijn natuurlijk wel compleet anders.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 5 oktober 2019 02:45:07 (21%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Voor dat ik de tor er in gebouwd getest met een simpel componenten testertje. (waar ik van weet dat het lang niet de ampères krijgt maar de waardes waren vrij wel identiek met elkaar.

De AMP is nu wel aardig gereviseerd. Speel nu een dikke week, en het klinkt fantastisch. Alles is snappy en snel, als ik op hoog volume speel dan blijft alles mooi strak en zoals vroeger. Een kick voel je weer dat knalt weer in plaats van dat het ploft.

Ik wil jullie danken voor het meedenken! Fantastisch, veel van opgestoken!

Ik heb even een paar foto toegevoegd van voor en eindresultaat

Kruimel

Golden Member

Ik denk dat je Krell heel blij is dat die elcootjes vervangen zijn geraakt, die oude zien er niet heel lekker uit (opgezwollen)...

Semtexx

Golden Member

Die linker middelste was zelfs zo zwanger dat de vliezen al gebroken waren.
Leuk, zo'n klasse A versterker, wordt goed warm zo te zien.

RAAF12

Golden Member

Dit is een instap Krell hé :-) snip uit de Stereophile review

are operated in class-A/B at moderate bias.

Read more at https://www.stereophile.com/content/krell-kav-300i-integrated-amplifie…

Speelt nu alwéér een heel stukkie beter, gewoon dingen horen in nummers wat er nooit lekker uitkwam. Fijn is dit. Draai nu weer cd's die ik niet meer wou draaien jaja