Electronica/Elektronika Wereld / Elektuur

In verband met mijn onderzoek naar de geschiedenis van de Nederlandse radio- televisie- en elektronicatijdschriften heb twee vragen over de geschiedenis van het blad Elektuur.

De naam van de voorganger 'Electronica Wereld' werd ergens tussen 1963 en 1964 gewijzigd in 'Elektronica Wereld'. Weet iemand wanneer dat was?

Het is op dit forum al vaker aan de orde geweest: wanneer verscheen de eerste echte 'Elektuur'? Daarop kwamen verschillende antwoorden. Inmiddels weet ik 100% zeker dat dat in november 1964 moet zijn geweest. Ik heb namelijk het oktobernummer van Elektronica Wereld uit dat jaar en het decembernummer van Elektuur, eveneens uit 1964. De vraag is nu: wie heeft dat nummer? Uiteraard zou ik graag een exemplaar willen hebben, maar met een foto van het omslag en het redactionele artikel zou ik ook al heel blij zijn.

Lucky Luke

Golden Member

Ik hàd ooit Elex uit de tijd dat het Elektuur werd, maar ik heb ze niet bewaard...
(Maar, omdat ik de naam "Elex" in je post niet zag, wilde ik die toch even noemen)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Dank voor jullie reacties! De links zijn zeker interessant voor mij, maar helaas zitten de gezochte nummers er niet bij.

Ik ken Elex wel, ik heb er zelf ook een aantal nummers van.

Ik heb Elektuur vanaf '66 compleet, maar daar voor zijn ze zeldzaam en gaan de bedragen mij soms wat te hoog. Daarbij vind ik ze inhoudelijk wat minder interressant dan de latere decennia.

Dit is wat ik heb uit het begin:

Klopt Aart, de oudere nummers liggen niet meer voor het oprapen.
Zijn er geen antwoorden te vinden in het maartnummer van 1966? Toen bestond het blad 5 immers jaar.

Nee; Men schrijft bij deze gelegenheid:

Anoniem

Ik hàd ooit Elex uit de tijd dat het Elektuur werd,

Even terzijde en als ik me goed herinner:
Toen het maandblad Hobbit ophield te bestaan bracht Elektuur een opvolger Elex uit.
Al gauw werd Elex gereduceerd tot een 'centerfold' in Elektuur om dan volledig te verdwijnen.

Dat is wel grappig Aart: ze hebben het in dit artikel over het eerste nummer dat 'Elektronica Wereld' heette. Dat klopt dus niet, de eerste nummers heetten 'Electronica Wereld'!

Maar je hebt me toch een flink eind op weg geholpen: tussen je stapeltje zie ik het nummer van december 1963, en dat heet... 'Elektronica Wereld'. Nu weet ik dus zeker dat de C een K werd in het jaar 1963.

Nu alleen nog op zoek naar een foto van het omslag van 'Elektuur' van november 1964.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Elex heeft als zelfstandig blad bestaan van september 1983 tot augustus 1993. 120 nummers. Even is dus wel kort door de bocht.

In juli/augustus 1964 was het nog Elektronikawereld (geen schrijffout) kostprijs voor het dubbelnummer 35Bfr of 2,3 Gulden.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Dit soort informatie moet je toch bij Elektor zelf wel kunnen achterhalen? Gewoon even bellen, of mailen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Schimanski

Golden Member

Januari 1965 is Elektuur. Wat er tussen juli/augustus 1964 en jan. 1965 zit weet ik niet. Het colofon van jan. 1965 vermeldt:

Het maandblad Elektuur (nieuwe naam voor Elektronikawereld) verschijnt....

Ook leuk, jan. 1965, blz. 116 lezen we dat Dikke Gerrit (Radio Twenthe) al 25 jaar in het vak zit.

Jaargang 1965 en feb. apr. en jul./augustus 1964 heb ik digitaal.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Bedankt! Het jul/aug nummer had ik nog niet. Meteen gedownload dus.

Leuk. En dan te bedenken dat Radio Twenthe anno nu nog steeds bestaat! Ik ken geen andere winkel in NL waar je zo naar binnen kunt stappen om een radiolamp te kopen!

Ook leuk, jan. 1965, blz. 116 lezen we dat Dikke Gerrit (Radio Twenthe) al 25 jaar in het vak zit.

Nu dus 79 jaar. ;)

Ik ben even voor je naar zolder gegaan maar helaas loopt mijn archief niet tot zover terug.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Hugo Welther

Moderator

Op 17 oktober 2019 22:35:04 schreef Schimanski:
Januari 1965 is Elektuur. Wat er tussen juli/augustus 1964 en jan. 1965 zit weet ik niet. Het colofon van jan. 1965 vermeldt:[...] Ook leuk, jan. 1965, blz. 116 lezen we dat Dikke Gerrit (Radio Twenthe) al 25 jaar in het vak zit.

Jaargang 1965 en feb. apr. en jul./augustus 1964 heb ik digitaal.

[bijlage]

Ik zal vanavond ook even kijken. 1964 heb ik compleet.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Daar zou ik blij mee zijn Hugo. Als ik november 1964 heb zijn al mijn hier gestelde vragen beantwoord. :)

Hugo Welther

Moderator

Per november 1964 verandert de naam van Elektronica Wereld naar Elektuur.
Dat was de winnende naam naar aanleiding van een prijsvraag voor een nieuwe naam.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Hartstikke bedankt Hugo! Nu is de vraag welke Elektuur de allereerste was tenminste voor eens en voor altijd beantwoord.

mel

Golden Member

Je zou natuurlijk de redactie van Elektuur kunnen bellen.. mailen..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
buckfast_beekeeper

Golden Member

Voor oude nummers kan je bij hen niet terecht. Ze zijn zelf op zoek gegaan naar de nummers van 1980 tot 1989 om ze te kunnen scannen en bewerken voor de DVD.

Misschien dat ze nog wat datums kunnen bezorgen maar dat zal het dan ook zijn.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Even een beknopte samenvatting van de geschiedenis van de bladen Ele(c/k)tronica Wereld, Elektuur en Elektor:

In april 1961 verschijnt het eerste nummer van Electronica Wereld.

'Ergens' in 1963 wordt de spelling gewijzigd in Elektronica Wereld. (Weet iemand in welke maand dat was?)

In oktober 1964 verschijnt het laatste nummer van Elektronica Wereld.

In november 1964 ziet het eerste nummer van Elektuur het daglicht.

In september 2007 verschijnt het allerlaatste nummer van Elektuur.

In oktober 2007 komt het eerste nummer van Elektor uit.

bprosman

Golden Member

In oktober 2007 komt het eerste nummer van Elektor uit.

In het buitenland heette het overigens altijd al Elektor.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

@Buckfast_Beekeeper

Ik kan mij haast niet voorstellen dat men bij Elektor zelf op zoek is naar de nummers uit 1980 tot 1989.