led filament korte levensduur?

iemand al ervaring met led filament lampen? ik heb er 2 branden sinds een jaartje.
1 zo een hele grote bal (diameter 12cm ofzo) die elke avond wel 4-5uur brand,
en 1 in een normale E27 gloeilamp behuizing in de toilet beneden (die ongeveer 1-2uur brand per dag, heel grof geschat).

die hele grote heb ik ongeveer een jaar geleden gekocht, de 2de is pas 6maand ofzo in gebruik.
eerst begon die 2de zo licht te flikkeren in de toilet, sinds vandaag is die er helemaal mee gestopt. heb natuurlijk het doosje niet gehouden, dus van garantie is er geen sprake meer. maar vind het wel absurd dat ze ZO SNEL kapot gaan. zeker aangezien die grote in de woonkamer veel meer uren brand en al dubbel zolang mee gaat

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

't Is een nieuwe techniek, dus altijd wat afwachten wat de prestaties op lange termijn zijn.
Zou logisch zijn als ze korter meegaan: de leds hebben totaal geen koeling op zo'n filament...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Vroeger in traphall appartement 10-tal lampen per jaar defect
Sinds 2j systematisch vervangen door filament led
Tot heden nog geen enkel led filament defect :)
Wel Osram omdat ik het zo niet begrepen heb op Action, Aldi, Ali, China, ...

Led filamentlampen die direct op 230v branden, of die een zeer basic condensatorvoedinkje hebben, zijn erg gevoelig voor spanningspieken.

Als je een heel vuil net hebt, dan kan dat wel voor vroegtijdig falen zorgen. Goede LED lampen hebben een VDR die de spanningspieken afzwakt.

Ik heb in de keuken Philips plafondlampen. Die geven een korte dip als de koelkast uit slaat. Ik vermoed dat mijn koelkast een felle piek op het net zet, en dat de vdr de netspanning kortstondig naar beneden trekt op die groep.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Kruimel

Golden Member

Ik heb er ook weleens een (Chinese) gehad die een elektronische voeding hadden (zo een buckregelaar) die stuk ging. Het schijnt dat de techniek om de 'bondwires' op de chip te zetten nog niet optimaal is, en dat thermische cycli in sommige gevallen problemen veroorzaken. Ik heb er ook die niet stuk lijken te gaan, maar dat zal wel een beetje hit-and-miss zijn. Voor de prijs tegenwoordig ben ik wel bereid ze te vervangen tot ik de volgende 'centennial light' gevonden heb. :+

Tidak Ada

Golden Member

Heb tot nog toe maar één defect gehad. Nu wel een 8W T4, waarvan één filament af en toe uitvalt. Vermoedelijk door een slechte puntlas. Tikken tegen de. Ballon laat de filament kortstondig weer branden. Is wel een China product.... Helaas zijn die 8W T4 lampen hier niet verkrijgbaar, dus ben je afhankelijk van die Volksrepubliekeinen..

Wel is bekend, dat het frequent aan- en uitschakelen va dat soort lampen de levensduur sterk kan verkorten. (edit: maar dat geldt eigenlijk voor alle lampen :))

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

ja, heb het al door, die led filament worden het dus niet.

ik begin zo meer en meer het idee te krijgen om mijn verlichting zelf te bouwen.
een alu platte balk met een strip melkglas in, een stuk ledstrip en een los 12V voedingske.
of bestaande armaturen ombouwen naar dit. en dan beslis ik zelf of ik 1W, 2W, 5W, 10W... monteer. gewoon de ledstrip op goeie lengte knippen of dubbel leggen.

want met die ledlampen van tegenwoordig. ofwel gaan ze kapot door een slecht contact, ofwel gaat 1 led kapot en knipperen ze, ofwel....
gaat dan de voeding kapot, ff swappen, gaat de ledstrip kapot, ff swappen. en t zijn basis dingen die je overal vind.

ik heb een bak in de garage met ledlampen.
4x1W waar ik 1 ledje overbrugt heb en ze werkt weer (als 3x1W dan). losse voedingsprinten waar geenenekele led het nog van deed.

meestal vind ik deze voedingen in chinese lampen, en die blijven het doen. heb er jaren zo eentje in onze dampkap gestoken met een 1W led achter
http://www.fordcapri.be/off/pics/eo/ledlamp/640/DSCN3299.jpg

het kan dus wel, want die grote led filament in de woonkamer brand nog altijd ( en staat weer al een uur aan want die staat waar mijn laptop staat)

eurodomest 4W, en als ik die google, komt die blijkbaar uit de action
https://www.action.com/globalassets/cmsarticleimages/85/24/2565688_871…

de defecte, daar staat niks op enkel "G 2019-1" in de E27 voet gedrukt. ik vermoed een PCB probleem aangezien die eerst knipperde en nu niks doet. er zitten 6 filamenten in.
3 parallel in serie met 3 parallel.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik heb een paar jaar geleden zo'n led filament lamp van de action gesloopt en daar schaalverlichting van gemaakt voor mijn wekkerradio. Achter een van de twee schalen van deze radio zat een gloeilampje en achter de andere niet. Om een vergelijkbaar schijnsel te krijgen als het gloeilampje in de andere wijzerschaal moest ik wel wat aanpassen. De vier led filamenten heb ik gewoon in serie gezet en direct aangesloten op een bruggelijkrichter (met ratelcondensatoren) op de 230 volt. Om hetzelfde schijnsel te krijgen als de gloeilamp heb ik ook nog een serie weerstand gebruikt waarvan ik de waarde empirisch heb bepaald. Die weerstandswaarde bleek namelijk veel en veel hoger te moeten zijn dan ik ooit had verwacht.

Ik had eerst de stroom gemeten die door een fillament moet lopen om hem gewoon goed te laten branden en daarbij de spanning gemeten. Die spanning bleek vrij veel te mogen variëren zonder dat je echt veel verschil zag in lichtsterkte. Ik meen (weet het niet meer zeker) dat dat wel een volt of 10 was. (Een filament werkt op een spanning die tussen de 60 en 70 ligt.) Nu is het oog natuurlijk wel heel slecht in het schatten van lichthoeveelheden. Maar andere mogelijkheden om te testen had ik niet.

Aan de hand van deze gegevens had ik een serie weerstand uitgerekend waarbij het filament goed brandde. Dan was dat de minimale waarde die de weerstand mag hebben zonder dat het filament sneuvelt. Die weerstand ben ik langzaam groter gaan maken om de lichtopbrengst zodanig te temperen dat er alleen nog een schijnsel overblijft vergelijkbaar met het gelige gloeilampje in de andere schaal. De weerstandswaarde waar ik op uit kwam bleek uiteindelijk liefst 1 MΩ te moeten zijn. Er komt uiteraard nauwelijks licht uit maar het ziet er heel erg echt uit allemaal. Als je niet weet zie het verschil tussen beide wijzerschalen nauwelijks.

De radio met ledschaalverlichting werkt nu al weer een aantal jaren waarbij de ledschaalverlichting altijd brand. Het gewone schaalverlichtingsgloeilampje is al keer een stuk geweest (dat overigens alleen brand als de radio speelt. Het was best lastig om het juiste vervangende lampje te vinden trouwens. De leds branden echter permanent nu al weer een aantal jaren. Ik verwacht eigenlijk dat ze dat nog jaren lang gaan doen met de slappe manier van aansturen die ik nu gebruik.

Ik denk dat als de aansturing van een filament in zo'n actionlamp iets rustiger zou zijn en inderdaad de mogelijke spanningspieken uit het net beperkt zouden worden, de leds een stuk langer mee zouden gaan.
Ook geen geschakelde stroombron maar een gelijkrichter een serieweerstand om de stroom te beperken lijken mij op de zeer lange duur betrouwbaarder. Bij een stroombron gaan toch altijd na een paar jaar de condensatoren naar de haaien ben ik bang.

Ik vind persoonlijk de moderne ledverlichting niet heel veel betrouwbaarder dan de ouderwetse gloeilampen. Als ik er over nadenk hoe vaak ik nu eigenlijk wel eens een gloeilamp moest vervangen door een nieuw exemplaar viel dat eigenlijk best wel mee. Ik heb niet de indruk dat het veel vaker was dan nu een ledlamp. Ik heb ook heel bewust de lampen in mijn oude auto niet vervangen door leds. Ten eerste vind ik het niet mooi in een oude auto en als ik er aan denk hoe vaak ik nu een bolletje vervangen heb in al mijn auto's dan valt dat echt heel erg mee.

Gewone gloeilampen konden ze echt heel erg goed maken. Maar die moet je dan ook wel van een goed merk kopen. Mijn ervaring met een goedkoop 5 gulden autolampensetje was ronduit slecht. Een 10 keer zo dure philips lamp is nooit meer stuk gegaan.

Tidak Ada

Golden Member

Mijn ervaring is overigens dat het allemaal wel mee valt met die filamentlampen. Ik heb al een paar jaar twee van die lampen (8W uit China) in de huiskamer op een tijdschakelaar staan, die 's-zomers van 19:00 - 12:00 brand, dan 10 minuten later nog eens 10 minuten, dan rond 4:00 uur weer 10 minuten en tenslotte van 7-9 uur. in de winter gaat hij eerder aan, zo tussen 17 en 18 uur.
Behalve dat ene losse filament geen enkel probleem en zelfs dat losse filament lijkt niet schadelijk te zijn.

Ook een LED-filament 4W deco buislamp, die ik in een defecte grote gelijkrichterbuis heb ingebouwd (stond vorig jaar op de Rosmalen-beurs te pronken), aan deze doet verlichting mee.

EDIT:
Hier nog wat interessante data in de attachments

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Kruimel

Golden Member

Op 19 oktober 2019 07:06:37 schreef fcapri:
ja, heb het al door, die led filament worden het dus niet.

Nou, dat vind ik wel wat overdreven... Het zal misschien even duren voordat de ideale balans tussen prijs en levensduur is gevonden. Ik denk dat als ze de rating van zo een filament iets omlaag zouden schroeven naar zeg 70% het al behoorlijk kan schelen. In tegenstelling tot bij een gloeilamp verlies je dan ook maar (iets minder dan) 30% aan lichtintensiteit.

Als je met LEDstrip gaat werken zal je hetzelfde probleem hebben, ze zijn gewoon niet allemaal even betrouwbaar, je kunt het nu alleen zelf repareren. De behoefte tot ombouw had ik vroeger met de gloeilamp ook niet om eerlijk te zijn, ik neem gewoon 2 stuks LED op voorraad, net als vroeger met de gloeilamp en vervang als het nodig is.

Sine

Moderator

Ik heb er hier een stuk of acht in gebruik, die doen het al sinds ze er hangen perfect. Een aantal daarvan zit achter een dimmer.
De elektronica er in kan bijna niet stuk, dat is niet veel meer dan een brugcel, elco, en een stroombron ictje.

Eentje was al defect toen hij hier aankwam, een slechte puntlas aan een van de strips.

Alles van de Chinees overigens.

led heeft gewoon veel meer last van warmte, een ledstrip die niet goed is geplakt gaat op het zwevende stuk dood, zeker bij vermogens over de 9,6W/mtr heen. bedrijven die dat maken doen er polymax oid aan om de zoveel cm want die zgn 3M tape onder de strips is rommel, komt geheid los.

led lichtbronnen hebben tegenwoordig glazen bollen/buizen. dat glas is dunner als bij gasontlading lampen. als je zeg 50 buizen om moet wisselen dan neem er maar een 2-4 extra bij want er zit vaker een kapotte bij of een buis sneuvelt.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 19 oktober 2019 11:31:41 (24%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Op 19 oktober 2019 10:57:46 schreef Sine:
[....]

Eentje was al defect toen hij hier aankwam, een slechte puntlas aan een van de strips.
[....]

Ah! zelfde probleem als ik heb ! Brandt de jouwe niet? Bij mij is er gewoon één segment dat niet oplicht.

Let overigens op de edit in mijn vorige post hierboven. Interessante data!

Trouwens, wat ik me afvraag is wat voor een gas er in die LED-lampen zit. Ik zou verwachten dat het iets is met een lage thermische weerstand is, zoals bijvoorbeeld waterstof (zit om die reden oor in barristors; in het duits "Eisen-Wasserstof Wiedertand").

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

@Testman,
Er stond iets over led filament in de titel ;)

@Tidak,
Precies, het staafje was gewoon los aan een kant, slechte las of vergeten las kan ik niet meer zien, ik hebt het ding onderstussen gesloopt en de staafjes voor een eigen led projectje gebruikt (0.5W lampjes)

Anoniem

Op 18 oktober 2019 18:14:05 schreef anoniem015:

Tot heden nog geen enkel led filament defect :)
Wel Osram omdat ik het zo niet begrepen heb op Action, Aldi, Ali, China, ...

Dat ruikt weer naar chauvinisme. Omdat Osram een vestiging in Nederland heeft.
Osram had in de lampenwereld vroeger een niet al te beste naam naast bijvoorbeeld Philips.
Het werd zowat als een B-merk beschouwd.
Het huidige Osram had tot voor kort grote belangen in Fo-Shan Electrical and Lighting Co. Een chinese lampenfabrikant.
Het is dus logisch dat een groot deel van hun productie ook gewoon uit China komt.
Door de complexiteit van de markt is het tegenwoordig bijzonder moeilijk geworden voor de consument om kwaliteit te onderscheiden van minder goed , en brol.
De productiemethodes zijn zo gesofistikeerd dat er in tegenstelling tot vroeger aan het uiterlijk geen kwaliteit meer kan gekoppeld worden.
En omdat er heel veel geproduceerd wordt in China voor de Europese markt is de herkomst ook al geen kriterium meer.
Maar wie absoluut in harderdanhard discounts producten wil kopen voor een vierde van de normale prijs of zelfs minder, moet beseffen dat met het dalen van de prijs kans op minderwaardige brol evenredig stijgt.
Ik kocht laatst in de Act... Van die WC blokjes om in de spoelbak te doen voor blauw water. In plaats van 2 weken gingen ze echter maar 2 dagen mee. Ik had het kunnen weten aan de prijs die maar 1/3 was. Maar omdat ze 7 maal minder lang meegaan is het toch een slechte koop. En zoiets mag je ook verwachten voor andere artikelen zoals filamentlampen.

osram bestaat als lampenboer ook al niet meer, de naam gaat er komende jaren vanaf en gaat ledvance worden.

als je die filament lampen wilt dimmen koop je beter merk lampjes, want het is nog meer een kriem om dat spul te dimmen zonder knipperen ed als de hogere vermogens bij gewone led lampen.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 19 oktober 2019 11:36:45 (47%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 19 oktober 2019 07:06:37 schreef fcapri:
ja, heb het al door, die led filament worden het dus niet.

Ik heb een tijdje lopen mopperen op de "nieuwe regel" dat de gloeilampen er uit moesten. Die CCFLs die traag opstarten en zo dat vind ik maar niets.

Maar ik heb een zwik chinese filamentlampen gekocht en ben de bestaande gloeilampen aan het vervangen. Gaat gewoon prima. Niets mis mee. Geeft genoeg licht en gaan zelden kapot.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik was best tevreden over die led filament. een 4W lamp geeft voldoende licht als sfeerverlichting in de woonkamer, en de kleur was prima.

op onze slaapkamer hebben we 5ledlampen hangen (3x1W) die zijn omgebouwd naar 1W (2leds kortgesloten). en die hangen er al sinds de kamer verbouwd werd (mijn dochter is nu 6jaar, en die kamer is af van ervoor). gaan de leds achteruit, neem ik de volgende weer. ze branden natuurlijk heel weinig.

in de keuken hadden we dezelfde, maar de 4W versie, ging de ene na de andere van stuk (te weinig koeling omdat de chinees dacht: als er 3W ingaat, zal 4W ook wel lukken).
heb dan voor de fun eens 3lampen gekocht in kruidvat, van die hele goedkope, wel jaren later zitten ze er nog alle 3 in.

led filamennt, die ene grote gekocht, doet het perfect, dus dacht: dat wordt de volgende ook. helaas dus.
ga de lamp demonteren en vrees voor een defecte pcb, of er zouden 3parallel filamenten tegelijk kapot moeten zijn

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Sine

Moderator

Op 19 oktober 2019 11:31:04 schreef grotedikken:
[...]
Dat ruikt weer naar chauvinisme. Omdat Osram een vestiging in Nederland heeft.

En dat komende van een Belg ;) Het is overigens niet voor niets een woord van Franse afkomst.

Wat dat betreft maakt het niet uit wat je tegenwoordig koopt, "echte" inheemse lampenboeren zijn er niet meer. Zelfs het bedrijf wat er groot mee geworden is heeft die tak compleet afgestoten.

Maar de hoop dat de merknamen van weleer misschien tegenwoordig nog een iets betere kwaliteit produceren zou een van de redenen kunnen zijn om daar voor te kiezen.
Al dan niet terecht.

Tidak Ada

Golden Member

Hij is geen Belg, maar een Vlaming >:) O-)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Op 19 oktober 2019 13:02:59 schreef Sine:
[...]

Wat dat betreft maakt het niet uit wat je tegenwoordig koopt, "echte" inheemse lampenboeren zijn er niet meer. Zelfs het bedrijf wat er groot mee geworden is heeft die tak compleet afgestoten.

Dus is Signify een inheemse lampenboer ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Semtexx

Golden Member

Ik koop hier bij de lokale electronicaboer V-tac lampen.
Reichelt heeft ze ook. Het merk wordt in Bulgarije gemaakt, kwam ik achter.

Gezien de garantie die ze er op geven hier (5 jaar) is het een no-brainer. Alle bonnetjes gooi ik gewoon in een schoenendoos en als ik t nodig heb, zie ik het wel.

Op 19 oktober 2019 10:26:44 schreef Tidak AdaIk heb al een paar jaar twee van die lampen (8W uit China) in de huiskamer op een tijdschakelaar staan, die 's-zomers van 19:00 - 12:00 brand, dan 10 minuten later nog eens 10 minuten, dan rond 4:00 uur weer 10 minuten en tenslotte van 7-9 uur.

Compleet off-topic, maar ik ben toch erg nieuwsgierig waar die 10 minuten uit/aan tijd voor zijn...?

On-topic: ik heb geen LED-filament lampen meer in gebruik, ze knipperen als een malle doordat er geen fatsoenlijke afvlakking in zit. Dat ze minder lang meegaan heb ik niet ervaren.

vaste tijd voor een wc bezoekje :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer