Het verschil tussen 100lm/W en 200lm/W is niet dat je twee keer de verliezen hebt met een dimbare driver, het is gewoon moeilijker te maken omdat je energie moet opslaan (=grote elco). En even voor de duidelijkheid: die Action lamp is geen 200lm/W, dat is niet meer dan een opschrift. Revolutionaire stappen in rendement komen niet via spotgoedkope aanbiedingen van Action en AliExpress.

Op 7 december 2023 12:23:31 schreef Arco:
[...]
Dat gaat toch niet over ledlampen? (dat zou wel heel bedroevend slecht zijn)

Nee, dit overzicht ging over gloeilampen. Een 500W LED lamp, stel je voor...

Een 500W LED lamp, stel je voor...

Zo een bedoel je?: https://www.lightbyleds.nl/led-bouwlampen/led-bouwlampen-zonder-sensor… :)
1000W kan ook nog...: https://www.ledlampshopxl.nl/1000w-led-bouwlamp.html

Efficiente ledlampen zijn altijd zonder dimfunctie. (met dimfunctie gebruiken ze minstens 1W of meer extra)

[Bericht gewijzigd door Arco op (12%)]

Nu we het over lumen per Watt hebben, vroeg ik me af wat het maximaal haalbare is: 683 lm/w
Van dezelfde link komen er 2 voorspellingen:
1. In 2025 hebben we 250 lumen/Watt
2. Lichtkleur Warm wordt nagenoeg even efficiënt als lichtkleur Cool

Nu we het over lumen per Watt hebben, vroeg ik me af wat het maximaal haalbare is: 683 lm/w

Dat geldt wel voor groen licht, daar is het menselijk oog het gevoeligst voor... (andere kleuren zullen een andere waarde hebben)

Een warmwitte led wordt gemaakt door er een geel 'kwakje' kit in te gieten.
Die kit is niet overal even dik, vooral aan de randen zie je vaak witblauwe kleurvlekken omdat de kit daar dunner is.
Als ze dat beter in de hand krijgen wordt de kleur ook wat voorspelbaarder...

Op 7 december 2023 14:49:42 schreef Arco:
[...]
Zo een bedoel je?: https://www.lightbyleds.nl/led-bouwlampen/led-bouwlampen-zonder-sensor… :)
1000W kan ook nog...: https://www.ledlampshopxl.nl/1000w-led-bouwlamp.html

Efficiente ledlampen zijn altijd zonder dimfunctie. (met dimfunctie gebruiken ze minstens 1W of meer extra)

Ik geloof dat HMH die lampen op zijn perceel heeft.
Op zijn bootjes (werk) gaan ze nog hoger....

Ik zie de winst bij die led flood dingen nog niet zo snel.
De 500 watt uitvoering in de link geeft 55.000 lumen.
Een Son/T (pia) 400 geeft 56.500 lumen.
Laat de trafo 50 watt gebruiken dan is die Son/T nog steeds goedkoper in gebruik.
Bij vervangen van oude armaturen is het wat anders maar ik zie die geweldige winsten waar ze over spreken nog niet direct.

Maar dat is een hogedruk natriumlamp toch? Die dingen hebben een belabberde kleurweergave. Er schijnen ook voordelen te zijn aan kleurechte straatverlichting waardoor er minder lichtstroom nodig is. Zelfs die Philips 'high efficiency' LEDs hebben met hun kleurzweem in elk geval een redelijke kleurweergave (als in: het spectrum is voor een groter deel vertegenwoordigd).

En ja, je moet wel iets vinden dat net zo betrouwbaar is als een 'tried and tested' natriumlamp, en een "eigen merk" bouwlamp wekt niet het vertrouwen dat je wil. Toch ben ik wel blij niet op een bouwplaats te werken waar ik de muur moet schilderen in het licht van een natriumlamp. ;)

Politici en regelgevers denken dat wit licht beter is.

Onderzoek destijds bij Philips wees echter uit dat je juist in dat gelere licht van natriumlampen je veel beter contrasten ziet.

Wat er gebeurt in dat witte licht is dat de witte strepen op de weg oplichten. Die lopen in de verte naar elkaar, je hersens trekken dat door en maken daar een mooi model van. Maar het is niet echt, je denkt dat te zien, "Ik zie veel meer met mijn blauwe lampen". Idem voor wit dus.

En als er dan iemand oversteekt in een donkere jas zie je die niet. Maar die zie je wel in dat natriumlicht. Het rendement van het licht is sterk verhoogd bij die golflengtes, daar houdt men geen rekening mee.

Je hoeft de kleur van het gras niet te zien, je moet zien of er iets of iemand op de weg staat. Kleurechte weergave is mooi in je woonkamer (en laten veel ledlampen daar nog steeds niet geweldig zijn) maar op de weg geeft het niet meer informatie.

Ook de natuur wordt door natriumlampen veel minder verstoord, het trekt de insecten niet aan, het laat planten niet/weinig groeien.

Zijn we dan niet beter af met groene straatverlichting, zoals die bv wel eens voor werfbewaking gebruikt worden? Ze worden vooral gebruikt omdat ze dieren niet storen, maar die zouden in theorie nog ietsje minder moeten verbruiken.

Hier in de buitengebieden heeft de gemeente ook van die groenachtige ledverlichting geplaatst.

Da's misschien zuinig, maar geeft een zeer onprettig gevoel als je door zo'n verlaten gebied heen fietst.
(het geeft een akelige sfeer waar je haren van overeind gaan staan...)

Dat is een mening, geen feit. Ik ken het type groene lampen, en ik vind ze wel aangenaam vergeleken met de kille koudwitte leds die er 100m vandaan staan op de provinciale weg :+
Maar het liefst heb ik de extrawarmwitte LEDs die van een afstand precies op hogedruknatriumlampen lijken, maar dan een betere kleurweergave hebben (doch met zeer weinig blauw er in). Of gewoon hogedruknatriumlampen.

Wat ik zelf dan weer akelig vind, zijn de kwikdamplampen zonder fosforlaag die in de VS veel gebruikt werden als tuin/erfverlichting. Die geven een kil, bleekblauwgroen licht, die ieder levend persoon er uit laat zien alsof die al een aantal weken dood is.
Maar ik wil er wel eentje hebben voor in de collectie.

Mensen hebben dezelfde discussies over de oude natriumlampen. Ik heb er eentje opgescharreld als aandenken aan hoe mijn halve stad er vroeger uitzag qua verlichting: https://youtu.be/1DfxKqt4CLY

Op de Sint Pietersberg hebben ze rode LED-verlichting. Dat schijnt iets met de vleermuizen te maken te hebben.
Als je daar over de parkeerplaats loopt in de avond, denk je dat je op de Wallen lopt 8)7 Hoezo gedesoriënteerd?

Op 7 december 2023 20:57:18 schreef Kruimel:
Maar dat is een hogedruk natriumlamp toch? Die dingen hebben een belabberde kleurweergave. Er schijnen ook voordelen te zijn aan kleurechte straatverlichting waardoor er minder lichtstroom nodig is. Zelfs die Philips 'high efficiency' LEDs hebben met hun kleurzweem in elk geval een redelijke kleurweergave (als in: het spectrum is voor een groter deel vertegenwoordigd).

En ja, je moet wel iets vinden dat net zo betrouwbaar is als een 'tried and tested' natriumlamp, en een "eigen merk" bouwlamp wekt niet het vertrouwen dat je wil. Toch ben ik wel blij niet op een bouwplaats te werken waar ik de muur moet schilderen in het licht van een natriumlamp. ;)

Hogedruk natrium heeft een redelijke kleurweergave.
Er is ook een CDO/TT lamp, dat is een witte natriumlamp met kleur 828
Dat is niet spierwit maar een zeer aangename kleur licht.

Die groene verlichting ervaar ik ook als vreselijk.
Led in het algemeen in openbare verlichting mist iets en geeft overal een beetje kil effect.
Ik weet nog dat op de A44 het stukje voor Nieuw Vennep led verlichting kreeg als een van de eerste snelwegen.
Het gevoel dat je in een soort kil winterlandschap terecht was gekomen gaf dat.
En een ander nadeel van led, en dan op auto's, is het verblindende effect.
Een voorbeeld is Tesla verlichting, die kan alleen maar verblinden, en dan noemen ze het ook nog veiligheid...
Als zo'n ding over een hobbel gaat is het geflits niet normaal meer.
Ik ben ook nog eens erg gevoelig voor geknipper, pwm gestuurde led achterlichten op een auto, led feestverlichting, ik zie het knipperen, vooral als ik er snel langs kijk.
Maar dat is weer iets heel anders.
Ik heb overigens niets tegen led op zich.

Op zich heb ik ook niet heel veel tegen hogedruk natriumlampen (wel tegen lagedruk), maar dan ga je er wel van uit dat je ze niet in huis of als werkverlichting zou gebruiken, wat met zo een LED bouwlamp natuurlijk wel het doel is. Eventjes het licht aan zetten is ook geen optie, je moet eerst even wachten tot de lamp warm is.

Op 7 december 2023 21:48:45 schreef KellyDK:
Zijn we dan niet beter af met groene straatverlichting, zoals die bv wel eens voor werfbewaking gebruikt worden? Ze worden vooral gebruikt omdat ze dieren niet storen, maar die zouden in theorie nog ietsje minder moeten verbruiken.

Volgens mij is die groene straatverlichting iets anders dan die groene werfverlichting. Ik heb het idee dat die werfverlichting gewoon een puur groene LED is zonder fosfor. Het geeft een heel "donker" soort licht: de bron is heel intens, maar je ziet toch weinig op één of andere manier. De groene straatverlichting die ik heb gezien heeft een iets breder spectrum en lijkt ook vaak een rode kleur erbij in gemengd te hebben, alsof er ook rode LEDs in zitten. Misschien hebben we het over iets anders hoor, maar die werfverlichting is in elk geval verschrikkelijk.

er waren stukken weg die hadden als eerste groen licht, maar na een jaar of 8 stond er ineens toch gewoon wit licht. wrs vanwege de kleurherkenning en idd het leek gewoon erg donker op dat stuk weg, zeker als er ook nog van die voorrang sluisjes zijn gemaakt die slecht opvallen.. dat groene licht kom je wel vaker tegen in bosrijke omgevingen. ook al rood licht gezien op fietspaden. vaak met een sensor op de masten, gaat pas aan bij beweging.

hier in de wijk zijn in een paar weken ook de armaturen op de lichtmasten vervangen van 1x pll 55W naar led. best een investering van de gemeente, want het zijn meerdere wijken ineens. lichtbeeld is vrijwel hetzelfde als van de oude armaturen, ook de lichtval.

op t werk viel me op dat de led vervangers in de tl bakken vervelend licht begonnen te geven. kleurherkenning was slecht aan het worden, lichtopbrengst duidelijk minder en de helft van de buizen gaf aan 1 zijde van de buis steeds meer blauw achtig licht af. na wat rekenen bleek dat de buizen inmiddels al een 17.000 uren hadden gemaakt, dus gewoon 4 dozen nieuwe erin gezet. geen coreline meer, maar master buizen. die geven meer licht en blijven betere opbrengst geven ( zitten nog master buizen die ook 17K op de klok hebben en nog prima licht geven )

In de buitengebieden is het 's avonds al stil en onprettig met gewone verlichting.
Met die droefgeestige en spaarse groenige ledlampen voel je jezelf in een Stephen King film... :+

Ik denk dat ze tegenwoordig te veel alleen naar bezuinigen kijken, en niet hoe men het ervaart...

Als zo'n ambtenaar die dat bedacht heeft 's avonds eens op de fiets rond zou rijden in slecht verlichte gebieden, dat 'ie dan tot een heel ander besluit zou komen.

Er zijn ook wandelpaden geweest waar het licht pas aan ging als er iemand bewoog, dat was ook griezelig en was gauw weer verdwenen...
(je moest een stikdonker pad op, wat steeds bij beweging maar 50m verlicht was, niet echt aanlokkelijk als je niet weet wat er verderop in het duister op de loer ligt)

Belgie had dat ook met telefooncellen, daarin ging het licht pas aan als je binnen stapte (drukschakelaar onder de vloer)

[Bericht gewijzigd door Arco op (32%)]

Op 7 december 2023 21:44:56 schreef Hoeben:
Politici en regelgevers denken dat wit licht beter is.

Onderzoek destijds bij Philips wees echter uit dat je juist in dat gelere licht van natriumlampen je veel beter contrasten ziet.

Wat er gebeurt in dat witte licht is dat de witte strepen op de weg oplichten. Die lopen in de verte naar elkaar, je hersens trekken dat door en maken daar een mooi model van. Maar het is niet echt, je denkt dat te zien, "Ik zie veel meer met mijn blauwe lampen". Idem voor wit dus.

Ik had in mijn studietijd bureauverlichting met zo'n blauwe gloeilamp ("daglichtlamp"). Dat hielp om mij geconcentreerd te houden, en ook om de winterdepressies te verjagen.

Van warm licht wordt je eerder slaperig. Ik ervaar dat ook bij Windows met night modus voor het beeldscherm.

Op 7 december 2023 21:57:10 schreef Ledlover:
Dat is een mening, geen feit. Ik ken het type groene lampen, en ik vind ze wel aangenaam vergeleken met de kille koudwitte leds die er 100m vandaan staan op de provinciale weg :+
Maar het liefst heb ik de extrawarmwitte LEDs die van een afstand precies op hogedruknatriumlampen lijken, maar dan een betere kleurweergave hebben (doch met zeer weinig blauw er in). Of gewoon hogedruknatriumlampen.

Wat ik zelf dan weer akelig vind, zijn de kwikdamplampen zonder fosforlaag die in de VS veel gebruikt werden als tuin/erfverlichting. Die geven een kil, bleekblauwgroen licht, die ieder levend persoon er uit laat zien alsof die al een aantal weken dood is.
Maar ik wil er wel eentje hebben voor in de collectie.

Mensen hebben dezelfde discussies over de oude natriumlampen. Ik heb er eentje opgescharreld als aandenken aan hoe mijn halve stad er vroeger uitzag qua verlichting: https://youtu.be/1DfxKqt4CLY

Je hebt mail :)

Op 7 december 2023 23:53:53 schreef testman:
op t werk viel me op dat de led vervangers in de tl bakken vervelend licht begonnen te geven. kleurherkenning was slecht aan het worden, lichtopbrengst duidelijk minder en de helft van de buizen gaf aan 1 zijde van de buis steeds meer blauw achtig licht af.

Is me ook al eens opgevallen ja. Je hebt dan letterlijk een blauwe rand om de lichtkegel heen, tot er uiteindelijk uitsluitend zwak blauw licht overblijft.

Den Haag heeft ergens rondom het hoofdstation trouwens een straat verlicht met uitsluitend blauwe leds en dat is gewoon echt complete waanzin.
Mijn ogen kunnen daar niet goed op focussen. Er is een verschillende focusafstand nodig voor dat blauwe licht VS het rode of witte licht van de lampen van voertuigen, dus m'n ogen proberen de hele tijd te schakelen tussen de verschillende objecten in m'n blikveld wat heel vervelend is. Chromatische aberratie in het oog. Ik weet dat meer mensen daar last van hebben.

Ziet er leuk uit (meningen mogen verschillen) maar het is de meest dysfunctionele straatverlichting die ik ooit ben tegengekomen.

Op 7 december 2023 23:19:41 schreef Kruimel:
Volgens mij is die groene straatverlichting iets anders dan die groene werfverlichting. Ik heb het idee dat die werfverlichting gewoon een puur groene LED is zonder fosfor. Het geeft een heel "donker" soort licht: de bron is heel intens, maar je ziet toch weinig op één of andere manier. De groene straatverlichting die ik heb gezien heeft een iets breder spectrum en lijkt ook vaak een rode kleur erbij in gemengd te hebben, alsof er ook rode LEDs in zitten. Misschien hebben we het over iets anders hoor, maar die werfverlichting is in elk geval verschrikkelijk.

Correct.

De groene natuurvriendelijke straatverlichting waar ik het spectrumplaatje van heb gemaakt bevat (vermoed ik, het zou ook 'direct groene' leds kunnen zin met een zeer klein aantal blauwe er bij) veel groene fosforleds en wat rode leds.
Het spectrum dat ik hier heb, kan helaas geen onderscheid maken tussen hoeveel blauw/groen/rood licht er in zit.

Overigens staan de 5 lantaarns met deze natuurvriendelijke LEDS aan de rand van een beschermd natuurgebied. Op 100m van de 5 natuurvriendelijke lantaarns staan tientallen koudwitte LEDs van veel grotere helderheid :+

Ik vind het maar een naargeestige boel... :+

https://www.wetenschapsforum.nl/download/file.php?id=11363&sid=ac7dbee04de957b244d34f7e3707aee3

OT: @ledlover: je bent niet de enige die niet kan focussen op blauw licht. Ik heb het zelf in hoge mate ook. Zelfs blauwe leds in apparatuur kan ik nauwelijks naar kijken. 1 van mijn kinderen heeft hetzelfde, de ander dan weer helemaal niet.

Mijn voorkeur gaat hier naar uit, LED met de kleurtemperatuur van hogedruknatrium (midden).
Naar mijn idee zou dit ook niet heel veel meer invloed moeten hebben op de natuur - het aandeel blauw in deze lampen is gering.
De kleurweergave is flink wat beter dan van hogedruknatrium, maar uiteraard met zo weinig blauw zul je ook geen noemenswaardige blauw-rendering krijgen. Maar dat maakt niets uit.
Op het oog is de kleurtemperatuur iets koeler dan op de foto. Maar de foto ziet er precies uit alsof ik met dezelfde camera-instellingen een foto heb genomen van een hogedruknatriumlamp.

Ik stond hier alweer op een aardig afstandje van die lampen, de camera snapt dan helemaal niets meer van het feit dat er tussen rood en groen ook nog geel hoort te zijn, maar kijk je met je ogen door de spectroscoop, dan zie je gewoon die overgang rood-oranje-geel-groen.

Links een ouwe HPL kwikdamplamp met z'n karakteristieke groenzweem (die IRL niet zo extreem is als op de foto, maar wel zichtbaar is), uiterst rechts-achter koudwitte LEDs van de sportvelden.

@ Mods: misschien even een topic splits naar "Straatverlichting"? Gaat inmiddels niet meer erg over de levensduur.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (18%)]

Die intens blauwe LED's zijn een ramp. Het leidt vreselijk af, op de weg, maar ook elders. Het lijkt vooral dat een reden is om ze overal in te stoppen :( De eerste blauwe LED's waren iets groenig, maar veel hebbelijker.
Voor mij hebben gele en vooral natrium gele (594nm) tot groene LEDs de meest acceptabele kleuren.
Ik had een CD-speler die blauwe en magenta lichtjes had; het leek wel een poffertjeskraam :r

Dat blauwe licht kom je in het buitenland op stations ook wel vaker tegen. Iemand heeft mij ooit eens verteld dat het gedaan werd zodat verslaafden hun aderen daardoor niet kunnen zien. Door blauw licht op te hangen zou de overlast geringer zijn.

Nu je het zegt, ik heb het alleen al jaren niet meer gezien (net als de gratis WC's waar ze hingen overigens). Je vraagt je af hoe verslaafd je bent als je je laat tegenhouden door een blauwe lamp. In mijn beleving waren dat wel altijd TL-buizen met een kleurfilter, maar ik ben niet zeker eigenlijk.

In Amsterdam zie ik best veel hogedruk natrium, afgewisseld met een incidentele LED:

De eerste lamp is een LED, de hele rij erna is hogedruk natrium, en achteraan begint een stukje met LED lantaarnpalen (die dichterbij hangen aan kabels). Waarschijnlijk worden defecte armaturen vervangen waar nodig, maar is er niet overal grootschalige vervanging gaande. Geen vervelende kleuren wat mij betreft.