led filament korte levensduur?

Op 19 oktober 2019 07:06:37 schreef fcapri:
ja, heb het al door, die led filament worden het dus niet.

Nou, dat vind ik wel wat overdreven... Het zal misschien even duren voordat de ideale balans tussen prijs en levensduur is gevonden. Ik denk dat als ze de rating van zo een filament iets omlaag zouden schroeven naar zeg 70% het al behoorlijk kan schelen. In tegenstelling tot bij een gloeilamp verlies je dan ook maar (iets minder dan) 30% aan lichtintensiteit.

Als je met LEDstrip gaat werken zal je hetzelfde probleem hebben, ze zijn gewoon niet allemaal even betrouwbaar, je kunt het nu alleen zelf repareren. De behoefte tot ombouw had ik vroeger met de gloeilamp ook niet om eerlijk te zijn, ik neem gewoon 2 stuks LED op voorraad, net als vroeger met de gloeilamp en vervang als het nodig is.

Sine

Moderator

Ik heb er hier een stuk of acht in gebruik, die doen het al sinds ze er hangen perfect. Een aantal daarvan zit achter een dimmer.
De elektronica er in kan bijna niet stuk, dat is niet veel meer dan een brugcel, elco, en een stroombron ictje.

Eentje was al defect toen hij hier aankwam, een slechte puntlas aan een van de strips.

Alles van de Chinees overigens.

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.

led heeft gewoon veel meer last van warmte, een ledstrip die niet goed is geplakt gaat op het zwevende stuk dood, zeker bij vermogens over de 9,6W/mtr heen. bedrijven die dat maken doen er polymax oid aan om de zoveel cm want die zgn 3M tape onder de strips is rommel, komt geheid los.

led lichtbronnen hebben tegenwoordig glazen bollen/buizen. dat glas is dunner als bij gasontlading lampen. als je zeg 50 buizen om moet wisselen dan neem er maar een 2-4 extra bij want er zit vaker een kapotte bij of een buis sneuvelt.

[Bericht gewijzigd door testman op 19 oktober 2019 11:31:41 (24%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Op 19 oktober 2019 10:57:46 schreef Sine:
[....]

Eentje was al defect toen hij hier aankwam, een slechte puntlas aan een van de strips.
[....]

Ah! zelfde probleem als ik heb ! Brandt de jouwe niet? Bij mij is er gewoon één segment dat niet oplicht.

Let overigens op de edit in mijn vorige post hierboven. Interessante data!

Trouwens, wat ik me afvraag is wat voor een gas er in die LED-lampen zit. Ik zou verwachten dat het iets is met een lage thermische weerstand is, zoals bijvoorbeeld waterstof (zit om die reden oor in barristors; in het duits "Eisen-Wasserstof Wiedertand").

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----------------------> TUBECOLLECTORSASSOCIATION@yahoogroups.com
Sine

Moderator

@Testman,
Er stond iets over led filament in de titel ;)

@Tidak,
Precies, het staafje was gewoon los aan een kant, slechte las of vergeten las kan ik niet meer zien, ik hebt het ding onderstussen gesloopt en de staafjes voor een eigen led projectje gebruikt (0.5W lampjes)

Op 18 oktober 2019 18:14:05 schreef cj-tronics:

Tot heden nog geen enkel led filament defect :)
Wel Osram omdat ik het zo niet begrepen heb op Action, Aldi, Ali, China, ...

Dat ruikt weer naar chauvinisme. Omdat Osram een vestiging in Nederland heeft.
Osram had in de lampenwereld vroeger een niet al te beste naam naast bijvoorbeeld Philips.
Het werd zowat als een B-merk beschouwd.
Het huidige Osram had tot voor kort grote belangen in Fo-Shan Electrical and Lighting Co. Een chinese lampenfabrikant.
Het is dus logisch dat een groot deel van hun productie ook gewoon uit China komt.
Door de complexiteit van de markt is het tegenwoordig bijzonder moeilijk geworden voor de consument om kwaliteit te onderscheiden van minder goed , en brol.
De productiemethodes zijn zo gesofistikeerd dat er in tegenstelling tot vroeger aan het uiterlijk geen kwaliteit meer kan gekoppeld worden.
En omdat er heel veel geproduceerd wordt in China voor de Europese markt is de herkomst ook al geen kriterium meer.
Maar wie absoluut in harderdanhard discounts producten wil kopen voor een vierde van de normale prijs of zelfs minder, moet beseffen dat met het dalen van de prijs kans op minderwaardige brol evenredig stijgt.
Ik kocht laatst in de Act... Van die WC blokjes om in de spoelbak te doen voor blauw water. In plaats van 2 weken gingen ze echter maar 2 dagen mee. Ik had het kunnen weten aan de prijs die maar 1/3 was. Maar omdat ze 7 maal minder lang meegaan is het toch een slechte koop. En zoiets mag je ook verwachten voor andere artikelen zoals filamentlampen.

Rust roest, en nog geen klein beetje, ik kan er van meespreken.

osram bestaat als lampenboer ook al niet meer, de naam gaat er komende jaren vanaf en gaat ledvance worden.

als je die filament lampen wilt dimmen koop je beter merk lampjes, want het is nog meer een kriem om dat spul te dimmen zonder knipperen ed als de hogere vermogens bij gewone led lampen.

[Bericht gewijzigd door testman op 19 oktober 2019 11:36:45 (47%)]

Op 19 oktober 2019 07:06:37 schreef fcapri:
ja, heb het al door, die led filament worden het dus niet.

Ik heb een tijdje lopen mopperen op de "nieuwe regel" dat de gloeilampen er uit moesten. Die CCFLs die traag opstarten en zo dat vind ik maar niets.

Maar ik heb een zwik chinese filamentlampen gekocht en ben de bestaande gloeilampen aan het vervangen. Gaat gewoon prima. Niets mis mee. Geeft genoeg licht en gaan zelden kapot.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik was best tevreden over die led filament. een 4W lamp geeft voldoende licht als sfeerverlichting in de woonkamer, en de kleur was prima.

op onze slaapkamer hebben we 5ledlampen hangen (3x1W) die zijn omgebouwd naar 1W (2leds kortgesloten). en die hangen er al sinds de kamer verbouwd werd (mijn dochter is nu 6jaar, en die kamer is af van ervoor). gaan de leds achteruit, neem ik de volgende weer. ze branden natuurlijk heel weinig.

in de keuken hadden we dezelfde, maar de 4W versie, ging de ene na de andere van stuk (te weinig koeling omdat de chinees dacht: als er 3W ingaat, zal 4W ook wel lukken).
heb dan voor de fun eens 3lampen gekocht in kruidvat, van die hele goedkope, wel jaren later zitten ze er nog alle 3 in.

led filamennt, die ene grote gekocht, doet het perfect, dus dacht: dat wordt de volgende ook. helaas dus.
ga de lamp demonteren en vrees voor een defecte pcb, of er zouden 3parallel filamenten tegelijk kapot moeten zijn

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Sine

Moderator

Op 19 oktober 2019 11:31:04 schreef grotedikken:
[...]
Dat ruikt weer naar chauvinisme. Omdat Osram een vestiging in Nederland heeft.

En dat komende van een Belg ;) Het is overigens niet voor niets een woord van Franse afkomst.

Wat dat betreft maakt het niet uit wat je tegenwoordig koopt, "echte" inheemse lampenboeren zijn er niet meer. Zelfs het bedrijf wat er groot mee geworden is heeft die tak compleet afgestoten.

Maar de hoop dat de merknamen van weleer misschien tegenwoordig nog een iets betere kwaliteit produceren zou een van de redenen kunnen zijn om daar voor te kiezen.
Al dan niet terecht.

Tidak Ada

Golden Member

Hij is geen Belg, maar een Vlaming >:) O-)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----------------------> TUBECOLLECTORSASSOCIATION@yahoogroups.com
Sine

Moderator

maartenbakker

Golden Member

Op 19 oktober 2019 13:02:59 schreef Sine:
[...]

Wat dat betreft maakt het niet uit wat je tegenwoordig koopt, "echte" inheemse lampenboeren zijn er niet meer. Zelfs het bedrijf wat er groot mee geworden is heeft die tak compleet afgestoten.

Dus is Signify een inheemse lampenboer ;)

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Semtexx

Golden Member

Ik koop hier bij de lokale electronicaboer V-tac lampen.
Reichelt heeft ze ook. Het merk wordt in Bulgarije gemaakt, kwam ik achter.

Gezien de garantie die ze er op geven hier (5 jaar) is het een no-brainer. Alle bonnetjes gooi ik gewoon in een schoenendoos en als ik t nodig heb, zie ik het wel.

Op 19 oktober 2019 10:26:44 schreef Tidak AdaIk heb al een paar jaar twee van die lampen (8W uit China) in de huiskamer op een tijdschakelaar staan, die 's-zomers van 19:00 - 12:00 brand, dan 10 minuten later nog eens 10 minuten, dan rond 4:00 uur weer 10 minuten en tenslotte van 7-9 uur.

Compleet off-topic, maar ik ben toch erg nieuwsgierig waar die 10 minuten uit/aan tijd voor zijn...?

On-topic: ik heb geen LED-filament lampen meer in gebruik, ze knipperen als een malle doordat er geen fatsoenlijke afvlakking in zit. Dat ze minder lang meegaan heb ik niet ervaren.

vaste tijd voor een wc bezoekje :P

Tidak Ada

Golden Member

Simulatie (even kijken of ik het gas niet was vergeten) :+

Het ging hier om te tonen dat er meermaals geschakeld wordt.

Sine

Moderator

Op 19 oktober 2019 13:33:25 schreef maartenbakker:
[...]Dus is Signify een inheemse lampenboer ;)

Discutabel, ik ga voor 'niet inheems', niet voor het consumenten spul in ieder geval, en al helemaal niet voor productie.

Op 19 oktober 2019 14:46:54 schreef 6502:
[...]

On-topic: ik heb geen LED-filament lampen meer in gebruik, ze knipperen als een malle doordat er geen fatsoenlijke afvlakking in zit. Dat ze minder lang meegaan heb ik niet ervaren.

Kwestie van de goede uitzoeken, van wat hier hangt knippert er geen een.

ritmeester

Golden Member

Op 19 oktober 2019 11:31:04 schreef grotedikken:
[...]
...Osram had in de lampenwereld vroeger een niet al te beste naam naast bijvoorbeeld Philips.
Het werd zowat als een B-merk beschouwd.

Het klopt wel. Een grote diepvrieswand met meer dan 100 deuren had bij elke deur twee Osram TL Buizen. Er lagen ook grote hoeveelheden op voorraad want deze dingen gingen zeer regelmatig stuk.

Anderhalf jaar geleden allemaal vervangen door Philips TL buizen en tot op heden geen uitval. Voor hun: Niet normaal :-)

I love it when a plan comes together !

tlbuizen in vriezers is altijd ellende, koude en tl's gaat niet samen, dan heb je die dikke T12 buizen nodig welke in reclamebakken zitten. de fout die men dan ook neemt is om er eco tl buizen in te zetten, die dingen knipperen in de tochtsluis bij de bouwmarkt al van de kou.

nu moet ik zeggen dat in t verleden maar af en toe buizen van osram werden gebruikt, en dat er op een doos 16W buizen dan 4 niks deden. in tegenstelling tot philips welke het allemaal deden in 1 doos. dit was nog voor de loodvrije tijd, want daarna was philips ook aan meer uitval onderhevig.

zoals ik al zei, is osram ook niet echt producent van lichtbronnen. de naam staat er nog op, maar is al ledvance. ze wilden de markt van lichtlijnen ook opgaan, maar dat spul zag er niet zo stevig uit..

Op 19 oktober 2019 19:05:22 schreef Sine:Kwestie van de goede uitzoeken, van wat hier hangt knippert er geen een.

Misschien niet, maar misschien ben je er ook minder gevoelig voor. Ik heb er (helaas!) wel last van als de boel met de netfrequentie knippert. Van 'gewone' LED lampen heb ik dat over het algemeen niet, hoewel er sommige bargain bin lampen zijn die echt niet bruikbaar zijn voor mij.

Gek genoeg had ik van beelbuismonitoren geen last terwijl ik die uiteraard ook flink zag knipperen. Afijn, het kan verkeren, zie iemand ooit eens.

Wij hebben hier meerdere filamentlampen. Twee ervan zijn verbannen naar de buitenlamp bij de voordeur omdat iedereen in huis het geknipper te hinderlijk vond. (dat hoefde je ook niet te testen, zelfs voorbijlopen gaf al hinderlijk stroboscoop-effect)

Dat waren (geloof ik) lampen van de Lidl of zo. Volgens mij zitten er in de huiskamer nu Philips exemplaren en die knipperen gewoon totaal niet.

Beeldbuizen knipperden anders, want die waren niet in totaal de helft van de tijd (en zelfs meer dan de helft) uit. LEDs wel, met dank aan de doorlaatspanning in combinatie met de afvlakking.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Sine

Moderator

Op 19 oktober 2019 19:57:04 schreef 6502:
[...]Misschien niet, maar misschien ben je er ook minder gevoelig voor.

In tegendeel, ik heb een gruwelijke hekel aan lampen met flicker, ik had er een paar, maar die zijn dan ook meteen verbannen.
En inderdaad, CRT's lager dan 75Hz kon ik niet naar kijken.

klopt, had ik ook. crt en lcd langs elkaar en ik zie de crt nog steeds knipperen. blij dat die tijd voorbij is.

Op 19 oktober 2019 14:39:43 schreef Semtexx:
Ik koop hier bij de lokale electronicaboer V-tac lampen.
Reichelt heeft ze ook. Het merk wordt in Bulgarije gemaakt, kwam ik achter.

Gezien de garantie die ze er op geven hier (5 jaar) is het een no-brainer. Alle bonnetjes gooi ik gewoon in een schoenendoos en als ik t nodig heb, zie ik het wel.

Jep. Ik heb ook goede ervaringen met de (filament) ledlampen van dat merk. Let wel: ze maken èrg veel verschillende varianten en kwaliteiten en ik heb ze niet allemaal getest :)

De allergoedkoopste knipperen soms een beetje 100Hz mee. Dat vind ik erg irritant, vooral als er geen daglicht is valt dat erg op en geeft alles wat beweegt dubbel beeld / nabeeld. Ze verkopen er ook waar expliciet "no flickering" bij staat, die hebben dat niet (Of niet zichtbaar).

Reichelt heeft een enorm assortiment, ook andere merken, ook dimbare en zelfdimmende / meerstanden lampen (Met normale lichtschakelaar uit-en-weer-aan om ze een dimstand verder te zetten) of meerdere kleurtemperaturen in 1 lamp (met dezelfde methode - die heb ik niet maar lijkt me wel wat als werklicht/sfeerlicht).

Geen aandelen :P

Wel goede ervaring met hun klantenservice aangaande een defecte ledlamp. Ging stuk bij het indraaien (Ik had ' m al een tijdje, uitgedraaid en weer ingedraaid en de voet brak af. Grote globe, dus best een beetje hefboomwerking, maar zonder ' m bewust hard aan te draaien. Gemaild, uitgelegd, kreeg een nieuwe. Nu koop ik daar vrij veel (voor een hobby-ist, ik zal echt niet bij hun grote klanten horen voor hun schaal), en nooit eerder iets stuk gehad. Het is even zoeken naar de contactlink, en officieel spreken ze alleen Engels en Duits (In de praktijk ook best aardig Nederlands, het lijkt toch voldoende op Duits om elkaar te begrijpen), maar ze helpen je goed naar mijn ervaring.

Verder nog geen enkele filamentlam stuk, tenzij "laten vallen" en "niet-reversibel gedemonteerd voor een blogpost en omdat ' ie irritant knippert" meetellen... Zitten toch al een jaar of 3 her en der in huis, Philips, V-tac, Osram, Skytronic en Nedis (Maar die laatste maakt weinig branduren, zit in de kerstverlichting. En 100Hz knipper... Er past ook geen afvlakking in zo' n minilampje). (Plus nog ledlampen van de IKEA, niet filament, wel best goed - Reichelt/V-tac heeft ze nu ook, maar bij IKEA vond ik de eerste betaalbare ledlamp met een CRI>90. Ik denk dat zelfs EricP die nog wel aardig zou kunnen vinden, CRI>90 lampen van 4000K zijn uitstekend werklicht, goede kleurweergave maar niet tè koud).

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.