Electronica/Elektronika Wereld / Elektuur

Hugo Welther

Moderator

Op 19 oktober 2019 09:49:59 schreef bprosman:
[...]
In het buitenland heette het overigens altijd al Elektor.

Klopt dat was zo gekozen omdat andere talen de twee "uu" niet kennen en dit ook niet uit te spreken was/is in die talen.
Die verklaring heb ik ooit gekregen van de Elektuur redactie.

Overigens lopen hier ook enkele Elektor redactieleden rond.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Toch wel. Op het, inmiddels opgedoekte, forum heeft Thijs Beckers destijds de vraag gesteld (2014?). Met de mededeling dat de schenker zijn originele exemplaren zou terug krijgen + de DVD. De overige jaren had Elektuur zelf digitaal. Meerdere personen hebben daar toen op gereageerd.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Hugo Welther

Moderator

Op 19 oktober 2019 09:35:21 schreef Herm:
Even een beknopte samenvatting van de geschiedenis van de bladen Ele(c/k)tronica Wereld, Elektuur en Elektor:

...
'Ergens' in 1963 wordt de spelling gewijzigd in Elektronica Wereld. (Weet iemand in welke maand dat was?)
...

Ik heb 1963 en eerder helaas niet compleet maar in mei 1963 is het nog met een "c"

Het eerste nummer april 1961 heb ik wel.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
bprosman

Golden Member

Jammer dat het forum er niet meer is. Er stond altijd een mooie Excel sheet met de complete inhoud, ben inmiddels zelf bezig die op een website te zetten , en zoekbaar te maken en dat vlot heel aardig.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Een database is op dat vlak handiger.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
bprosman

Golden Member

Een database is op dat vlak handiger.

Is/word het ook.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik ben ook een paar keer bezig geweest met iets te maken om de artikelen eenvoudig te kunnen opzoeken, maar dat is niet gelukt.
Ook anderen heb ik een veelbelovend "begin" zien maken hiermee, maar dat is ook weer opgegeven.

Het zou heel mooi zijn als iemand eens iets weet te maken dat goed werkt om alle artikelen te kunnen opzoeken.

De Elektor DVD's werken best goed met de zoekfunctie voor de PDF's,
maar hoe het werkt weet ik niet.

[Bericht gewijzigd door Retiredat55 op zaterdag 19 oktober 2019 11:35:04 (13%)

maartenbakker

Golden Member

Op 19 oktober 2019 09:49:59 schreef bprosman:
[...]
In het buitenland heette het overigens altijd al Elektor.

Of 'Alt om Elektronik' of nog wat andere titels. Dat je dat stukje gelijktrekt vanwege merkherkenning snap ik nog wel, maar Elektuur was ook gewoon herkenbaar zels al kan hooguit een Fin dat uitspreken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Jeever

Golden Member

Op 19 oktober 2019 10:42:14 schreef bprosman:
Jammer dat het forum er niet meer is. Er stond altijd een mooie Excel sheet met de complete inhoud, ben inmiddels zelf bezig die op een website te zetten , en zoekbaar te maken en dat vlot heel aardig.

Voor het geval het u helpt: ik heb een tekstbestand met de inhouden van Elektuur januari 1995, nummer 375 tot en met Elektor mei 2015, nummer 619.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
Bapaktus

Special Member

Zo omstreeks 1958-1961 kwam ik vaak op het adres Velserstraat 2 in Haarlem.
Trapje af en dan kon ik daar extra RE's of andere Wimar uitgaven aanschaffen voor bij ons in de winkel (Radio Vrij, Haarlem.
Het was daar altijd gezellig.
In 1960 daar vele exemplaren van de bouwbeschrijving Neonvox voor het zelf maken van een electronisch orgel opgehaald. Ik heb zelf toen óók zo'n orgel gebouwd.
Ik heb destijds begrepen dat er twee broers "van de Horst" waren.
Ruzie en toen is er 1 broer, naast RE, begonnen met een ander tijdschrift.
In het eerste nummer stond een bouwbeschrijving van een "Atoom versterker".
Met een OC16, heb ik toen ook gebouwd. Die OC16 heb ik nog zelf hier voor mij liggen. Maar misschien haal ik wel een paar zaken door elkaar. :?
ruud
naschrift: de broer die met Electronica wereld begon was Bob van der Horst, de andere W.......
Vond hier nog enige info
https://archive.org/stream/ElectronicaWereldApril1961/Electronica-Were…

[Bericht gewijzigd door Bapaktus op zaterdag 19 oktober 2019 13:39:02 (12%)

bprosman

Golden Member

@Jeever, ik heb de Excel maar altijd goed om meerdere bronnen te hebben dus bij deze houd ik me aanbevolen. Mijn email adres staat in mijn profiel.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

@Ruud: Dat is interessant wat je schrijft over beide broers. W. van der Horst maakte deel uit van de redactie van RE (1e nummer verscheen op 15-3-1953). En Bob van der Horst zat bij Electronika Wereld. Nooit geweten dat dat broers waren. Dank voor deze info!

bprosman

Golden Member

Ik heb destijds begrepen dat er twee broers "van de Horst" waren.
Ruzie en toen is er 1 broer, naast RE, begonnen met een ander tijdschrift.

Soort Adidas - Puma dan :-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 20 oktober 2019 10:31:53 schreef bprosman:
[...]
Soort Adidas - Puma dan :-)

En Aldi Nord en Aldi Sud van de gebroeders Albrecht. Ooit 1 Aldi concern.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Anoniem

Sorry, even tussen mijn oude bladen gekeken, ik heb ook niets liggen uit die periode.
Alles van na 1975 heb ik overigens 20 jaar geleden weggegooid.
Oude tijdschriften die geen verzamelwaarde hadden leken me toen erg
nutteloos geworden.

Stonken vermuft en namen veel te veel plaats. Ik dacht toen, wat heb ik in 1999 er aan om in test-aankoop te lezen dat er in 1980 teveel sulfiet in gehakt zat. Of hoe een OC71 te gebruiken als fotocel.

Nu heb ik daar wel soms een beetje spijt van. Maar op het einde van de eeuw zat elektronica in een stroomversnelling en er was geen tijd om achterom te kijken.

Ik heb wel enkele ingebonden jaargangen teruggevonden van onder meer Radio-revue 1938. De voorste bladen lijken wel vergeeld maar de rest is nog in heel goede staat. En een buizen databoek uit 1947.
Maar helaas niks van Electronica Wereld.

joopv

Golden Member

Op 19 oktober 2019 11:32:58 schreef Retiredat55:
Ik ben ook een paar keer bezig geweest met iets te maken om de artikelen eenvoudig te kunnen opzoeken, maar dat is niet gelukt.
Ook anderen heb ik een veelbelovend "begin" zien maken hiermee, maar dat is ook weer opgegeven.

Het zou heel mooi zijn als iemand eens iets weet te maken dat goed werkt om alle artikelen te kunnen opzoeken.

De Elektor DVD's werken best goed met de zoekfunctie voor de PDF's,
maar hoe het werkt weet ik niet.

Die PDF's bestaan uit 2 "lagen": een laag met tekeningen en een laag met gewone tekst.

De meeste "amateur-inscanners" scannen een papieren document als plaatje in. In een plaatje kun je niet naar tekst zoeken - je zult eerst in het plaatje de tekst moeten zie te herkennen en decoderen. OCR heet dat in het vakjargon.

Ik heb een aardige digitale verzameling elektuurs, waarvan sommigen ook alleen als een serie plaatjes ingescand. Anderen hebben wel een OCR behandeling gehad bij het inscannen, en weer andere zijn per artikel ingescand en ge-ocr'd. En verder alles wat ze zelf op cd/dvd hebben uitgegeven, ook de decade-dvd's. Jammer dat ze van '70-'79 alleen een duitse versie decade-dvd hebben.

Op 19 oktober 2019 09:35:21 schreef Herm:
Even een beknopte samenvatting van de geschiedenis van de bladen Ele(c/k)tronica Wereld, Elektuur en Elektor:

In april 1961 verschijnt het eerste nummer van Electronica Wereld.

'Ergens' in 1963 wordt de spelling gewijzigd in Elektronica Wereld.

Let wel op dat je nu in je eigen samenvatting fouten met c/k aan het maken bent. Dat lijkt me na alle gedane moeite onwenselijk.
Het gaat daarbij met name om de TWEEDE k/c in het woord ele[c/k]troni[c/k]a.

Ook is elektronicawereld (en elke variatie daarop) in het blad steeds als 1 woord geschreven (hetgeen mij ook correct lijkt).
De enige uitzondering op dat spatiegebruik is het moment dat er een soort beeldmerk van is gemaakt waardoor lastig te zeggen is hoe het bedoeld was. Echter in dezelfde uitgave (bijvoorbeeld in colofon/voorwoord) is het dan in platte tekst nog steeds als 1 woord, dus zonder spatie geschreven en mijns inziens moet je dat dan ook als de officiële schrijfwijze aanhouden.

Feiten die ik uit de foto's in dit topic weet te herleiden:

  • Titelblad dec 1961 is het electronicawereld.
  • Titelblad dec 1963 is het Elektronikawereld.
  • Titelblad Halfgeleidergids jul/aug 1964 is het elektronikawereld.
  • Titelblad Elektuur nov 1964 is een verwijzing te vinden "Maandblad voor de Elektronikawereld, met gelijke spelling in colofon/voorwoord.
  • Titelblad Elektuur jan 1965 is een verwijzing te vinden elektronicawereld

Samengevat:
In het begin werd electronicawereld met 2 maal een C geschreven.
Vanaf ergens in 1963 is dat gewijzigd naar elektronikawereld met 2 maal een K, en deze schrijfwijze is ook in de eerste Elektuur nog gebruikt.
Pas één of twee uitgaven daarna is de referentie naar (maandblad voor de) elektronicawereld volgens de tegenwoordig gebruikelijke schrijfwijze afgedrukt. Het blad heeft echter nooit zo geheten.

If you want to succeed, double your failure rate.

@Jochem: Je hebt helemaal gelijk waar het de C/K kwestie betreft. Hartelijk dank voor je opmerkzaamheid, ik heb er al die tijd compleet overheen gekeken! Intussen heb ik het gecorrigeerd in mijn manuscript.

Nog even wat betreft de spatie tussen de woorden 'Ele(c/k)troni(c/k)a' en 'Wereld': Dat klopt, o.a. in het colofon is de titel i.d.d. als één woord geschreven. Maar op het omslag is er sprake van twee woorden, dus beschouw ik dat als de naam van het blad, dit om verwarring te voorkomen.
Zo waren er b.v. ook ooit de bladen 'Radio Wereld' (19-10-1923 t/m 28-5-1931) en 'Radiowereld' (5-11-1947 t/m 7-8-1965).

De beslissing om het (lange) woord op de titelpagina over 2 regels te spreiden en vervolgens geen afbreekstreepje te gebruiken is mijns inziens vanuit esthetisch oogpunt.
Het feit dat het in gewone tekst in datzelfde blad als 1 woord wordt geschreven geeft aan dat notabene de eigen redactie het blad ook zo noemt. Dat lijkt mij de doorslag om het dan ook als zodanig in de geschiedenisboeken op te nemen.

Maargoed, het is jouw manuscript verder.

If you want to succeed, double your failure rate.

@Jochem: Tja, was het maar zo eenvoudig. Neem b.v. het blad Radio Bulletin, in 1929 begonnen als simpel vouwblad met de naam Amroh Bulletin. Vanaf begin jaren 30 nam het gaandeweg de vorm aan van een tijdschrift. Met ingang van nummer 14 in 1937 veranderde de naam in Radio Bulletin, maar in het blad zelf (ook in het colofon) bleef de naam Amroh Bulletin gehandhaafd. Dat duurde tot nummer 4 uit 1940, toen veranderde de naam in het colofon ook in Radio Bulletin.

Het omslag is toch het gezicht van een tijdschrift, dus heb ik er indertijd voor gekozen om de naam op het omslag te gebruiken. In de eerste jaren de naam Amroh Bulletin, om vanaf nummer 14 uit 1937 over te stappen naar Radio Bulletin. Zoals iedereen wel weet werden bovengenoemde namen overigens ook geschreven met een spatie tussen beide woorden.

Henry S.

Moderator

Ik heb de titel aangepast omdat er sprake is van Electronica Wereld en Elektronika Wereld. En of die twee woorden aan elkaar geschreven moeten hou ik er even buiten. In oktober 1961 (blz 42) is er sprake van Electronica-wereld in een advertentie voor een '1962 5 nummers abonnement f 5.50' (f 6.50 inclusief december 1961).

Edit, de foto:

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

De databank waarin nog veel oude Elektuur is opgeslagen zit in een of andere universiteits bibliotheek.
Downloaden is wat omslagtig maar pdf resultaten zijn best goed. Succes.

@Henry: Een zinvolle aanpassing, bedankt!

Op 19 oktober 2019 12:53:33 schreef Bapaktus:
Ik heb destijds begrepen dat er twee broers "van de Horst" waren.

Ik ga niet in vraag stellen of Bob van der Horst een broer had, maar wat ik wel weet is dat zijn vader (W van der Horst) hoofdredacteur was bij RE rond 1960. Bob heeft in 1960 nog even voor RE geschreven.
Maar omdat zijn zienswijze over elektronica niet overeen kwam met dat van RE is hij zijn eigen blad begonnen.
Dit alles kan je lezen in artikel "40 jaar Elektuur" april 2001.

worldcat zegt: Elektuur: Jrg. 4 (1964) nr. 10-jrg. 47, nr. 9 (sept. 2007) = ...-jrg. 47, nr. 527 (sept. 2007).
Elektronikawereld: Jrg. 1, nr. 1 (1961)-jrg. 4, nr. 9 (1964).