Defecte Delta voeding 030-3

Ha blackdog,

Dat is zeker aan te raden alleen moet @TS de accu nog steeds niet ompolen |:(
Het beste is wat @Sine schrijft ;) maar ja foutje is zo gemaakt.
Het ging er bij dit gemaakte foutje om hoe kan je voorkomen dat de diode er uit brand en dan kan een zekering een oplossing bieden.

Overigens is het aan sluiten van een accu op een voeding met of zonder serie diode en goed aangesloten nog wel een dingetje :o
Je zult de spanning moeten regelen in een paar stapjes.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
blackdog

Golden Member

Hi,

Zoals bij alles zal je moeten nadenken en kennis vergaren ter voorkoming van de magische rook.
Een goede serie diode voorkomt dat je voeding stuk gaat door het verkeert om aansluiten van de accu.
De parallel diode geeft ook wat bescherming, maar de diode die vaak wordt toegepast is ook vaak veel te klein van vermogen.
Meestal wel voldoende voor b.v. lading van elco's in de D.U.T. af te voeren, maar hij beschermt bijna nooit tegen omgepoolde accu's.

Wil je toch met je LAB voeding een accu laden, dan een serie diode gebruiken en dan weet je ook dat je rekening moet houden met de drempelspanning van de gebruikte diode.
Bij een Lood accu is het vrij makkelijk in te stellen, bij de moderne accu's zou ik zeggen, neem een acculader die voor dat accu type geschikt is.

Maar het zal wel zo zijn dat ik te "moeilijk" doe...

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Een (lithium-) acculader is gewoon een labvoeding met een vaste instelling voor de spanning en de stroom. (tenzij je een generieke acculader hebt als de IMAX B8, die dan toch weer wel instelbaar is).

Dus waarom /daar/ geen seriediode?

Je moet opletten bij het aansluiten van de diode. Als je die verkeerdom doet, werkt het niet. Goed, dan moet je zowel de diode als de accu verkeerdom aansluiten voordat je je labvoeding om zeep helpt.

Maar hoe verschillend is dat met: 'je moet opletten als je de accu aansluit!'?

Als zo'n zekering inderdaad maar 30 mOhm is, dan zou de constructie met een zekering, paralleldiode en de terugkoppeling voorbij de zekering best aardig kunnen werken. De terugkoppeling moet dan wel een eigen ompool beveiliging hebben, maar een serie-weerstand en zener zou dan voldoende moeten zijn. (zener beperkt de spanning van de interne node tot "max output" en -0.6").

Als ik een lithium accu van 12.6V (11.1V nominaal, 12.6V als ie vol is) met de labvoeding wil laden, dan kan dat niet via een seriediode: Hoewel de stroom erg klein wordt, mag je de labvoeding niet op 13.2 of iets tussen 12.6 en 13.2 instellen: Er blijft dan stroom lopen terwijl de accu vol is.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 23 oktober 2019 15:51:16 (14%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ha rew,

Opletten daar zeg je wat |:( in de 50 jaar techniek is het mij ook wel gebeurt verkeert om aansluiten kan ook verwarring van de fabrikant zijn.
Er zijn gelukkig diverse oplossingen en degene welke Delta in de voeding toepast is er een van en is voor transients het ontladen van een condensator prima.
Maar voor een batterij welke een grote stroom kan leveren is dit niet afdoende je diode kan overbelast worden en defect raken.
Het idee van @blackdog werkt alleen als je te maken heb met een voeding/accu/batterij dus om een ingang te beschermen :) en dat is prima.
Maar heb je te maken met twee bronnen dan kan het zo zijn dat van de voeding de + op de anode staat en de verkeert om aangesloten accu met de - op de kathode staat beide geleiden.
Ik heb een tekening gemaakt met een aantal situaties

ik denk dat een combinatie het beste is.
Wel in de gaten houden de diverse spanningsvallen in het circuit een power diode al gauw 1 V een zekering alles boven de 3 A verwaarloosbaar maar een zekering van 100 mA is al gauw 7 Ω

Dan het laden even er bij blijven :D als je een standaard voeding gebruikt..... je doorloopt drie fasen de eerste is een constante stroom fase in deze fase loopt de spanning langzaam op tot het evenwicht is bereikt de tweede fase hier bouw je langzaam de stroom af tot ongeveer 0 in de laatste fase reduceer je de spanning iets zodat er een kleine stroom loopt (druppel lading) dit moet je met de hand doen een echte accu lader is misschien toch handiger ;)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
RAAF12

Golden Member

Op 21 oktober 2019 13:59:59 schreef rew:
[...]NEENNNN!!!
Die geeft rooksignalen als het misgaat. Dat is ook wat waard.

Of een stadium verder, dan spat ie uit elkaar zonder rook. Gelukkig heb ik een bril :-)
Overigens heb ik bij overbelasting van een diode nooit een short gehad, de PN overgang is gesmolten of ontploft.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 23 oktober 2019 17:25:14 (18%)

blackdog

Golden Member

Hi,

Als er nu gekeken wordt naar de opmerkingen van b.v. rew, electron920 en die van mij,
dan kan je alleen maar de conclusie trekken dat het laden van accus via LAB voedingen niet een wijs plan is :-)

Oja, doe vooral waar je zin in hebt, maar daarna niet klagen als er spul stuk gaat.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 23 oktober 2019 20:16:03 schreef blackdog:
Hi,

Als er nu gekeken wordt naar de opmerkingen van b.v. rew, electron920 en die van mij,
dan kan je alleen maar de conclusie trekken dat het laden van accus via LAB voedingen niet een wijs plan is :-)

Oja, doe vooral waar je zin in hebt, maar daarna niet klagen als er spul stuk gaat.

Groet,
Bram

Enkel betreffende de DE voedingen; ik heb iets meer dan 10 jaar ervaring met DELTA voedingen, variërend van de "30V-5A" tot de "15V-400A", in de handleiding staat toch duidelijk dat ze geschikt zijn als batterij lader. (Zie punt 7)

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https…

Mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

een seriediode kom je bij serie geschakelde voedingen wel tegen ja, maar de spanningsval is groot bij een flinke stroom over een diode, ik heb liever de spanningsval over een zekering dan.

die goedkope china voedingen hebben idd een diode van minimaal formaat erin zitten, een 1N 4004 ofzo. maar mn dummy heeft er een sperdiode van 35A inzitten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ha 60204,

Je kunt uiteraard een voeding gebruiken maar het instellen is lastig met name de eerste en tweede fase.
In de eerste fase wil je de spanning regelen bij een lege accu ligt de spanning onder de nominale spanning.
En in de tweede fase als je de nominale spanning heb bereikt wil je de stroom regelen langzaam afbouwen.
Als druppellader ( floating mode) is de voeding goed bruikbaar hetgeen Delta ook aangeef.
Ik laad ook weleens met een voeding maar dan moet ik wel een keer of drie de spanning verhogen.
Wel is de waarschuwing van Delta duidelijk maar dat heeft @TS al ondervonden 8)7

@testman,

Een kleine diode zonder zekering is prima bij ompolen ligt die er gelijk uit zonder onnodige hoge stromen te creëren :o

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
blackdog

Golden Member

Hi,

60204
Ik heb niet beweerd dat het niet kan, maar wijs blijft het nog steeds niet...

Kijk nu eens wat er extra nodig is, waarom niet gewoon een accu lader gebruiken die geschikt is voor je accu.
Een setup met b.v. een Pro DELTA voeding voor het laden van een accu pakket goed opgezet, mijn zegen heb je, no problemo :-)

Mij hoef je al de uitzonderingen niet te vertellen, ik probeer duidelijk te maken dat het heel vaak mis gaat, ff snel met de LAB voeding een accu opladen,
boem, verdomme, werd ik net afgeleid bij het aansluiten, ja dat gebeurd jullie ook.

Een labvoeding kan in principe geen moderne accu's laden, er zijn ook hier weer uitzonderingen op, zoals voedingen waar je profielen in kan zetten voor de desbetreffende accu typen.
Die zie ik denk ik maar heel weinig bij CO gebruikers op tafel staan denk ik.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Dat de accu correct dient aangesloten te worden lijkt me evident.
Bij ons werden de DE voedingen gebruikt voor elektrolytische toepassingen. (Serie, parallel, kortsluitvast zijn ze zeker!)
Af en toe gebeurde het eens dat ik een voeding gebruikte om een accu op te laden waar een 'geschikte lader' een error aangaf.
CV OP 13,8V, CC op 1/5 à 1/10 van Ah. Het is leuk om dan de stroom/spanning verhoudingen even te zien. Eerst gaat de voeding in CC, langzaam zie je de spanning stijgen tot CV, vervolgens begint de laadstroom af te nemen.
Zo heb ik al tientallen accu's geladen (thuis ook) en de meeste doen nog altijd trouw dienst.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

heb dat de afgelopen dagen ook weer zat gezien, m'n verzameling loodaccu's weer op capaciteit getest, daarna gaat het spul op de delta weer geladen worden. nooit geen probleem mee gehad.

ik heb ook wel een lader die per accutype, spanning en stroom instelbaar is, maar die doet meer het ontladen als het laden, dat doe ik met een labovoeding, dan kan de ontlading van een batch cellen door blijven gaan, duurt anders zo lang.

een tijd geleden heb ik een delta showroom nog gezien bij een bedrijf waar de ontwikkel afdeling zo'n beetje de halve delta catalogus had staan. weer een tijd later bij een ander bedrijf kwam ik ook een aantal stapels delta tegen in een cleanroom. ze zijn in de tech wereld wel bekend..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 23 oktober 2019 21:51:19 schreef testman:

een tijd geleden heb ik een delta showroom nog gezien bij een bedrijf waar de ontwikkel afdeling zo'n beetje de halve delta catalogus had staan. weer een tijd later bij een ander bedrijf kwam ik ook een aantal stapels delta tegen in een cleanroom. ze zijn in de tech wereld wel bekend..

Was bij ons ook zoiets. We hadden er toch dik honderd staan, van uiteenlopend vermogen.
Enkel met de laatste serie 35-45 en 15-100 hebben we wat problemen gehad. Voor de rest, oersterk.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
High met Henk

Special Member

Klein tipje van de sluier voor mensen die een oude delta hebben en parts zoeken (meters, potmeters, schakelaars, etc):

Kom 20 maart naar Rosmalen Radio beurs en kijk even op de CO stand... We hebben een leuke donatie gehad van OEM spares.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 23 oktober 2019 17:04:58 schreef electron920:
Ik heb een tekening gemaakt met een aantal situaties

Heel verhelderend. Ik had me niet gerealiseerd dat de seriediode niet zou helpen bij verkeerdom aansluiten. Suf, want je hebt helemaal gelijk.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Jep, de ompoolbeveiligingen van acculaders zijn dan in de regel ook iets spichtiger.

Ik blijf er bij dat het een gevalletje opletten is, ik heb jaren geleden een loodaccu ladertje gefabriekt, gewoon met een paar banaantjes er op zodat ik er zo ongeveer alles aan kan prikken.
En de enige ompoolbeveiliging in dat ding is een zekering, die er nog nooit uit gegaan is.

Het is ook niet zo moeilijk, zeker niet bij SLA-tjes. Rood op rood.

dat zou je denken bij een losse AGM accu idd , maar in de situatie met packs die ingebouwd zitten, moet je eerst meten op de klemmen met dezelfde kleuren, dan is een fout sneller gemaakt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als je een "speciale opstelling" hebt om accus te laden, dan kan je een speciale oplossing bedenken. Bijvoorbeeld een constructie die redelijk hoog-ohmig gewoon de polariteit controleert en pas de verbinding tot stand brengt als de accu goedom is aangesloten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Met een relais en een diode is dit eenvoudig te realiseren.
zie http://sound-au.com/appnotes/an013.htm
De te laden accu komt aan DC-in, de labvoeding op de plek van de elko.
Moet je wel de aansluiting naar je labvoeding goed-om aansluiten, anders helpt het nog steeds niet. De relaisspoel trekt de accu leeg als de voeding niet aanstaat.

RAAF12

Golden Member

Of een brug er tussen die geeft altijd de juiste polariteit aan de accu

edit Ohmpi

Ja dat is zo, eigenlijk is die brug handiger als die in een accu/batterij extern gevoed apparaat zit.

Op 24 oktober 2019 19:10:49 schreef RAAF12:
Of een brug er tussen die geeft altijd de juiste polariteit aan de accu
[bijlage]

Behalve natuurlijk als je de accu verkeerdom op de brug aansluit. Dan gaat je brug en misschien de rest in rook op.

High met Henk

Special Member

Wordt een stevig brugje tijdens starten van verbrandingsmotor of lieren bij offroad. Doet eenvoudig ca 2 kW..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???